*Ingevallen flanken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

*Ingevallen flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-02 18:03

Mijn tinkermerrie is 4,5 maand geleden bevallen van een shire-veulen. Dit was een erg groot veulen die al snel teveel van haar vroeg. Het veulen is al met 2,5 maand van haar af gehaald en ik heb haar op 2 kilo Pavo Stibro en Pavo Stimix per dag gezet met min. 6 plakken hooi per dag.
Verder krijgt ze ongv. 1x in de week beweging op dit moment, ik heb het heel langzaam opgebouwd omdat ze zoveel heeft meegemaakt, ze is in juni geïmporteerd vanuit Engeland, is toen verkocht, bevallen en weer aan mij verkocht. Dus ik dacht rust zal haar goed doen. Ze is wel ingereden in de tussentijd, maar dit stelt nog heel weinig voor.

Nu is mijn vraag: toen ik gister haar deken afdeed schrok ik nogal, ze heeft ontzettend ingevallen flanken en heeft echt weinig vlees op haar botten voor een tinker. Je ziet niet haar ribben ofzo, maar ze is wel te dun.
Ik heb haar al hoger in het voer gezet en longeer haar nu elke dag een beetje, want ik weet dus niet of ik nou meer moet voeren of meer moet gaan trainen.
De ingevallen flanken komen waarschijnlijk door de zware dracht, maar zou het kunnen dat ze misschien toch een infectie heeft of iets dergelijks omdat ze nog steeds niet is aangekomen?

Ze is goed ontwormd, gaat iedere dag naar buiten en is vrolijk in de omgang maar op sommige dagen erg moe. Ze heeft na de bevalling een tijdje poeder gekregen tegen bloedarmoede.

Wat kan ik voor haar doen?


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 18:07

Ik zou haar laten nakijken door een DA.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

ingevallen flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:18

Hoi,

Hoe is je ontwormschema? zou kunnen dat ze wormen heeft....
Zo niet...
en als het veulen "teveel" trekt waardoor ze invalt, kun je overwegen om haar een supplement bij te voeren.
Bij ons op stal voeren we Equi Sanum, en vooral voor drachtige merries en veulens en jonge paarden is dit écht super voer !!!
Nog nooit meegemaakt dat moeder en/of veulen achterblijft, sterker nog.... ik moet oppassen met té veel voer. (wij hebben quarterhorses, waar we ook met het eiwit moeten oppassen), net zoals alle andere rassen die eiwit gevoelig zijn, maar met Equi Sanum hoef ik geen bang te zijn.
Tijdens de dracht en als het veulen ernaast loopt, hoeven we nooit meer te voeren dan 2 scheppen per keer.

Veel succes
Jolanda Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 11:53

Ik ga eens kijken naar dat Equi , lijkt me wel wat is dat van dezelfde producent als Equiral?
Ze krijgt keurig haar wormenkuren en ze schuurt ook niet met haar staart ofzo, dus denk niet dat dat het is.

Groetjes Esme

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Equi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:54

Hoi Esme,

Bij ons op stal staat ook een paardje die, ondanks haar strenge wormschema, tóch wormen had.... het kan in ieder geval geen kwaad om eens door de mest eens na te kijken en eens door te roeren Haha!

Verder las ik nog dat ze bloedarmoede gehad heeft... je zou de DA nog een keer kunnen laten kijken om eventueel uit te sluiten dat ze niet nog steeds bloedarmoede heeft....

Het voer van Equi Sanum en Equirall zijn niet van dezelfde... ze zijn 2 concurenten van elkaar, maar ook van equirall heb ik goeie verhalen gehoord.... alleen hij schijnt duurder te zijn (en duurder wil toch niet zeggen, beter? Haha! ).
Ik geloof dat Equi Sanum een nederlandse site heeft, ze hebben door het hele land leveranciers, je kunt dus niet per 2 zakjes ofzo wat afnemen.
Tevens geven ze ook goede adviezen, zijn goed op de hoogte v.w.b. het paardelichaam.

Nou, veel succes en ik ben benieuwd naar je ervaring ! Knipoog

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 13:55

De veearts is gewwest en ze heeft geen wormen of bloedarmoede. Hij zei dat ze inderdaad wel wat mocht aankomen.
Ik ben op zoek gegaan naar dat Equi Sanem, maar kan het echt nergens vinden! Weet iemand waar ik dat kan krijgen?

Verder wacht ik nog maar even de zomer af, dan gaat ze de wei op en zal ze wel snel aankomen Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 15:42

Heb je al merriebrok geprobeertd? Je merrie is een aantal maanden geimporteerd zie ik en heeft waarschijnlijk nu aclimatiseringsproblemen. Wij hebben veel welshjes uit Engeland gehaald en sommige hadden daar ook last van.Kan wel een jaar duren

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 17:33

http://www.equisanum.nl/
dit is de site van equi sanum
druk onder op enter
Als je op paardenbrok of zo drukt kom je op Macromedia Flash/swf site uit.
Nog even werk aan de winkel voor de webdesigner Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 18:36

Mais wil ook wel aanzetten. Je hebt geplette mais, ennog iets, maar ik weet zo 1 2 3 niet wat. Ik weet alleen dat het werkt (ik heb het met eigen ogen gezien)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 90 bezoekers