Veulen (4 mnd) maait tijdens vaststaan: straffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Veulen (4 mnd) maait tijdens vaststaan, wat nu?

Straffen, anders doet ze het als ze groot is nog
15 (62%)
Negeren, is een fase en gaat vanzelf over
6 (25%)
Anders...
3 (12%)

Totaal aantal stemmen: 24


Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Veulen (4 mnd) maait tijdens vaststaan: straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 00:29

Mijn kleine dondersteen gaat als ze vast moet staan al vrij snel maaien met haar voorbenen. En echt heel hoog en ze blijft het doen, ook als ik haar lang laat vaststaan. Ik weet eigenlijk niet wat ik er mee moet. Zou het een fase zijn en gaat het vanzelf over of nu meteen straffen zodat ze het als ze straks groot is niet blijft doen.
Wat zouden jullie doen?
- straffen
- negeren
En eventuele motivatie..

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38707
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:19

Voorkomen zou mijn oplossing zijn. Vaak is het verveling, niet weten wat te doen met de situatie. Ik zou haar ook niet lang laten vast staan, simpel weg omdat ik daar het nut niet van inzie Vergelijk het maar met andere jonge dieren en zelfs kinderen (hoewel ik daar niet graag mee vergelijk), ze kunnen niet stil blijven zitten/staan/liggen.

Dus lekker vastzetten, borstelen, hoevenkrabben en een beetje rommelen KLAAR! Niet te lang en heel rustig uitbouwen.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:20

Het is óf verveling óf aandacht vragen. Is het verveling, dan vraag je misschien nog té veel van dat babypaardje. Een klein kind kan zich ook niet lang bezig houden met 1 ding. Je kan hem het best een paar keer kort vast zetten dan 1 x lang. Zet hem dan vsta, en maak hem los voordat hij gaat maaien. Dan loop je een rondje met m, en zet m weer vast.
in het laatste geval als je het dan straft, krijgt het zijn zin, want hij krijgt aandacht, dan is het dus het best om hem te negeren.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Mijn veulen (wat nu twenter is ) deed het ook.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:39

Ik zou het afstraffen. Gewoon met je stem trouwens. Pas wel op dat je haar niet te erg laat schrikken dat ze gaat hangen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:48

Zorgen dat je stevige schoenen/klompen aan hebt en als je veulentje weer maait je voet naar voren steken. Als je veulen de voet weer naar achter haalt stoot ie zijn been tegen jouw voet. De meeste paarden hebben daar een verrekte hekel aan. Verder zelf niks doen op dat moment, gewoon doorgaan met waar je mee bezig was.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:48

Ik tik bij Rohan zachtjes met mijn voet tegen zijn koot, daardoor associeert hij mij er niet mee en merkt hij vanzelf dat dat niet de manier is.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:10

make deed dat ook toen ze zo jong was het was echt puur verveling/aandacht maar ze kreeg evengoed een tik en nu ze ouder is doet ze het bijna niet meer.
Want ze moeten toch leren langer vast te gaan staan.
je kan er een hooinetje bijhangen of een likit hebben ze wat te doen