Quote Leopold van Asten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Quote Leopold van Asten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 21:23

Ik las laatst in de krant een quote van Leopold van Asten en ik vroeg me af hoe jullie daar over dachten, dus bij deze;
Wat vinden jullie ervan?

Leopold van Asten schreef:
Sommige sporters zeggen dat meedoen belangrijker is dat winnen. Bullshit!

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:26

ligt er maar aan waar het overgaat.
als het gaat om een heel jong paard dan ben ik het daar niet mee eens.
Maar gaat het om een ervaren combinatie dan.............vind ik dat hij gelijk heeft!

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 21:28

Heb er inderdaad ook gemengde gevoelens bij.
Net als hij verderop in het artiekel schreef is het een hele eer als je je land mag vertegenwoordigen en wil je dan ook het liefst met een zege thuis komen.
Maar aan de andere kant vind ik persoonlijk het mee mogen doen opzich ook al een hele eer.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:32

Ik ben het er niet mee eens, ik vind meedoen al een hele eer, natuurlijk is het leuk om te winnen, maar toch ben ik het niet met hem eens Knipoog

Tazzgirl

Berichten: 7
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:48

ik ben het er mee eens. Je moet dingen zoals paardrijden voor je lol doen. Als je het niet voor je lol doet moet je er egt mee op houden. Toch is het leuk om te winnen maar ik vind dat dat niet je doelstelling moet zijn. Als je mee doet om te winnen en je wint niet, is het een hele teleurstelling. Als je gewoon meedoet om ervaring op te doen en het gewoon te proberen omdat je het leuk vindt om te rijden en je wint niet, is het geen teleurstelling. Dan ben je toch blij dat je mee hebt gedaan, ondanks dat het dan misschien niet zo goed ging.
Rijd voor je plezier, anders moet je er egt mee ophouden!!!

Tessa

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 19:12

Tsja maar als je je land dan mag vertegenwoordigen zou ik ook het liefst met olympisch goud terug komen!
Maar net als Tazzgirl zegt moet je het ook voor je plezier doen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:41

In de endurance is 'to finish is to win'. Als je over de finishlijn komt en je word goedgekeurd heb je al gewonnen, welke plaats je ook maakt in het klassement.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 22:13

Met winnen blijf je ook grenzen verleggen voor jezelf.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:20

Even verplaatst naar PP.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:41

Ik ben het er mee eens.. ik ga niet naar een wedstrijd om te verliezen of om teleurgesteld thuis te komen... ik kom om te winnen en te laten zien hoe goed ik ben.

Als ik verlies, dan baal ik best Scheve mond
Natuurlijk ben ik blij als ik en mijn paard 's avonds nog helemaal heel thuiskomen... maar mijn doel op die wedstrijd is wel winnen.

*edit* maar met een plaats bij de 1e 10 (nou ja, ligt er aan hoe groot de rubriek is...) en goede punten, heb ik voor mijn gevoel wél gewonnen...
Het gaat er ook niet echt om dat ik van iedereen win, maar ook vooral van mezelf.

Op een EK o.i.d geld denk ik wel weer dat meedoen belangrijker is dan winnen... als je daar mag rijden dan heb je eigenlijk al gewonnen vind ik.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:45

Als je topsporter bent dan moet je willen winnnen anders kom je er niet.

Wij amateurtjes kunnen wel de instelling hebben 'meedoen is belangrijker' maar als prof kom je hier niet ver mee.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 16:45

benneton schreef:
Op een EK o.i.d geld denk ik wel weer dat meedoen belangrijker is dan winnen... als je daar mag rijden dan heb je eigenlijk al gewonnen vind ik.


Het gaat hier dus wel om de Olympische Spelen! Tong uitsteken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:47

Marliesje schreef:
Als je topsporter bent dan moet je willen winnnen anders kom je er niet.

Wij amateurtjes kunnen wel de instelling hebben 'meedoen is belangrijker' maar als prof kom je hier niet ver mee.

denk idd dat daar het verschil ook inzit.
broodwinning of hobbie
naamsbekendheid, sponsoring enz, heeft te maken met winnen

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:12

Laantje schreef:
Het gaat hier dus wel om de Olympische Spelen! Tong uitsteken Knipoog


okeej, maar de stelling opzich dan Haha!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:24

Ik denk dat de meeste recreatieve bokkers het hierniet mee eens zijn. Maar de prof's (onder ons) zullen hier wel zo over denken. Ze willen winnnen, het is hun beroep. Zelf zou ik het natuurlijk een enorme eer vinden om mee te doen, maar dat is vooral omdat ik van mezelf weet dat het niet zal lukken. Voor de meeste prof's zal deze stelling wel kloppen, voor enkelen is het de plezier die hun goed maakt.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:07

[quote='Anky'] ik ben eigenlijk nooit bezig met winnen of verliezen, want daar gaat het niet om. Het is mijn streven om dat wat ik doe goed te doen. Als het niet goed gaat dan wil ik daarvan leren en als het wel goed gaat dan wil ik daarvan genieten.

Daarom kan het gebeuren dat ik win zonder de blijheid te hebben van 'het ging goed'. Aan de andere kant heb ik vaak genoeg verloren terwijl ik super blij was.
[/quote]

Dit heb ik even gequote van Anky in Paard en Sport 'De wil om niet te verliezen' dit vind ik dus ook eigenlijk het streven, en niet het winnen. Je kunt slecht winnen en goed verliezen in de paardensport.

Ik ben het dus niet eens mee Leopold van Asten.

Vooral in het laatste stuk van Anky kan ik me heel goed plaatsen, ik denk dat een heleboel (dressuur)ruiters dit wel zullen herkennen.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:17

Ik ben het er niet mee eens, maar zoals Cynthy al aanhaalde, misschien is dit omdat ik maar een amateur ben Lachen
Verder vind ik dat je een mooie quote aanhaalt daar Malibu, ben het ook eens wat je erop zegt trouwens

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:21

Bonnie_Fan schreef:
ligt er maar aan waar het overgaat.
als het gaat om een heel jong paard dan ben ik het daar niet mee eens.
Maar gaat het om een ervaren combinatie dan.............vind ik dat hij gelijk heeft!


Maar laat je dat jonge paard in het begin dan geen ervaring opdoen, zodat het later dus wél kans maakt te winnen?

Als je aan een wedstrijd meedoet puur om het meedoen, waarom doe je dan mee? Dan kun je thuis in de bak toch ook een proef rijden? En als je meedoet voor het opdoen van ervaring (zowel ruiter als paard), waar doe je die ervaring dan voor op? Om later eens een keer te kunnen winnen toch?

Ik zeg niet dat iedereen altijd even gedreven is om te winnen, maar je schrijft je niet in voor een wedstrijd om eens lekker een rondje te kunnen rijden, want dat kan thuis ook.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:05

Winnen is belangrijk alleen hoeft dat niet persé een 1e prijs te zijn. Als je met een weigerbok een parcours rondstuurt met een balkje heb je ook gewonnen.

Overigens had hij het hier denk ik over de OS en natuurlijk wil iedereen die graag winnen, daar ga je niet heen om eens even leuk een parcoursje te springen. Iedere ruiter die daar heen gaat heeft toch de droom om kampioen te worden. Als gaandeweg het toernooi het er niet inzit kun je je doelen bijstellen en toch tevreden zijn achteraf. Maar op dat moment baal je alleen maar dat je niet gewonnen hebt.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:38

Marliesje schreef:
Als je topsporter bent dan moet je willen winnnen anders kom je er niet.

Wij amateurtjes kunnen wel de instelling hebben 'meedoen is belangrijker' maar als prof kom je hier niet ver mee.


Precies, zo denk ik er ook over.
Alhoewel als ik op wedstrijd ga en aan het rijden ben ga ik wel om zo hoog mogelijk te eindigen. Maar als het er een keertje niet inzit kan ik er absoluut niet mee zitten, reed tenslotte wedstrijden voor de lol.

Maar ik denk dat zo'n instelling bij een topsporter hoort om te kunnen presteren.

IJsbrand Chardon is hier trouwens nog feller in. Die gaat altijd echt om te winnen, zoals het Olympisch goud. Tweede is voor hem hetzelfde als verliezen heb ik eens gelezen Haha!

Jorrit

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Bleiswijk City

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:08

Antoinette schreef:
IJsbrand Chardon is hier trouwens nog feller in. Die gaat altijd echt om te winnen, zoals het Olympisch goud. Tweede is voor hem hetzelfde als verliezen heb ik eens gelezen Haha!


En gelijk heeft hij!

Je gaat altijd ergens heen om te winnen, als je dan toch derde wordt, jammer, dan mag je met je excuus komen, maar als je gelijk al zegt dat je niet zal gaan winnen, dan heb je jezelf psychisch al uitgeschakeld.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:14

Anders moet je geen prof. worden. Deze mensen doen dit voor hun beroep ze moeten hier hun vreten mee verdienen, is toch logisch dat ze dergelijke mentaliteit hebben. dat hoort in mijn ogen wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:18

Ik ben het volledig met hem eens. Tijdens het symposium in Apeldoorn werd door Ger Visser ook nogeens benadrukt dat de grootste tekortkoming van de Nederlandse ruiters is: Hun winnaarsmentaliteit. Of anders te zeggen................die mentaliteit hebben ze gewoon niet.

Ik quote even een stukje van het verslag van het symposium wat ik destijds heb gemaakt :

Citaat:
Ook gaf hij aan dat het nogal aan winnaarsmentaliteit ontbrak bij de Nederlandse ruiters, KNHS en bondscoach. Hij verwees naar een stuk in de paardenkrant???? van dhr. Romp die vertelde dat ze een 5de plek op de OS acceptabel vonden.
Hij citeerde hierbij een quote van een topsporthockeyer: Winnen is niet alles, het is het enige!!!!!!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:22

Las ook een interview met Anky in de paard en sport, dat zij het belangrijker vond om zelf met een goed gevoel de ring uit te komen, dan dat ze een eerste plaats wegsleept. Ook zei ze met Salinero niet te verwachten een gouden plak binnen te halen op de OS.

Vind je dan dat ze überhaupt wel moet starten? Je vertegenwoordigt hier toch je land, en je zou toch moeten laten zien dat je de beste bent? Als je er dan al vrijwel zeker van bent dat je niet de beste zult zijn, kun je naar mijn idee toch beter iemand laten starten die wél voor die eerste plaats gaat? Het is en blijft een wedstrijd, geen feel-good evenement.

Cynthia2
Berichten: 40
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:29

Zonder mee te doen kun je ook niet winnen.