Verdovings vraagje...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Verdovings vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 00:02

Ik weet dat ik een hele rare vraag stel, maar ik zoek naar het antwoord.

Stel jou paard mankeerd iets, en daarvoor is een verdoving nodig.
Bij een casteratie krijgt het paard eerst een verdoving in de nek toegedient, en later nog een verdoving rond de ballen zelf.
Word er ook wel eens alleen plaatselijk verdoofd, zodanig dat met 1 enkel spuitje het paard op die plek niks meer voelt? (waar dan ook)


carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:11

ik heb het zelf ooit maar 1 keer mee gemaakt, maar dat was voor een onderzoek aan de hoeven.
dan zetten ze een verdoving net boven de voet, waardoor deze plaatselijk verdoofd wordt.
verder heb ik het nog nooit gezien.
maar dan denk ik dat het vast wel vaker gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:05

Mijn merrie heeft ooit een enorme wond aan haar been gehad die met spoed gehecht moest worden. Ze heeft toen een sufmaker in de ader gehad en de wond zelf was gewoon plaatselijk verdoofd.
Lokale verdoving wordt verder veel bij kreupelheidsonderzoek gebruikt, om uit te sluiten waar de kreupelheid precies zit.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 14:39

Dus zo gek ben ik dus nog niet, dat je weldegelijk alleen plaatselijk kan verdoven.
Maar is het op die plek dan compleet gevoelloos? Dus als je bv dat stukje wil opensnijden dat die ene verdoving al volstaat?

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:46

brrr ik zou niet graag een hengst casteren onder alleen plaatselijke verdoving...

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:42

Normaliter is bij een plaatselijke verdoving de plek volledig gevoelloos.

Het risico is altijd echter dat de verdoving niet geheel werkt... en ik denk dat er geeneen DA is die dat wil uitproberen bij een castratie... en zowieso niet bij een groot dier die niet aan kan geven dat de verdoving geheel werkt of niet....

Ik denk dat de "makheidsprik" ook meer voor de veiligheid voor mens en dier is..

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:45

ja maar bij zo'n blokverdoving (steeds een stukje verder verdoven om te onderzoeken waar de pijn zit) wordt er niet gesneden en moet het paard juis nog actief kunnen lopen. als je moet opereren ofzo dan kun je niet het risico nemen dat het paard gaat lopen net als jij met je mesje bij een belangrijke ader of whatever in de buurt zit...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 16:13

Het gaat niet om een casteratie hoor, dat nam ik enkel als voorbeeld waarbij je twee maal verdoofd.

Maar het is dus mogelijk om met 1 enkele verdoving plaatselijk te verdoven en te snijden daarin? Ongeacht of het paard er pijn aan voelt, het gaat om het niet te bewegen. Dat kan dus?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:44

Bij het opensnijden van een abces bijvoorbeeld wordt dit ook wel gedaan. Alleen lokaal verdoven.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:42

Bij iets zoals een castratie is het wel handig dat de hengst blijft liggen Knipoog
Vandaar een 'sufmaker' en daarna de plaatselijke verdoving voor de werkelijke castratie.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Clmr, LV19952, NibbitLotus, Sjofel, Traiectum en 39 bezoekers