Wat doen jullie als je paard oud is geworden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Wat doen jullie als je paard oud is geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 12:37

Iets wat ik me al een poosje afvraag.
Lan is nu in de bloei van haar leven, maar vroeg of laat wordt ze oud. En ik hoop heel oud.

Op het moment staat ze op een pensionstal (wel met hele dag weidegang), maar als ze eigenlijk niet meer bereden wordt, is het niet nodig dat ze daar staat. Lekker in de wei met een uitloopstalletje lijkt me fijner (samen met haar ongeveer even oude pony-maatje).

Hoe lossen jullie dat op:
1. gewoon op de pensionstal laten staan?
2. weitje zoeken (huren of kopen)
3. pension voor oude paarden?
4. andere oplossingen
Laatst bijgewerkt door Anya op 01-08-04 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:44

Mijn pony is nu 3 jaar en staat al in een rusthuis voor paarden Haha! Daar zit ook een deel pension bij. Als ik gewoon altijd hier in de buurt blijf wonen dan mag ze daar van mij ook oud worden en hoeft ze wat mij betreft niet meer te verhuizen. Maar of ik nog een jaar of 40 (ja mijn pony word oud! Tong uitsteken ) in deze omgeving woon? >;)
Maar als ze later oud is dan wil ik haar gewoon, net als nu, iedere dag op de wei hebben het hele jaar door, maar wel in de buurt van huis. Dus niet aan de andere kant van het land omdat daar dan toevallig een pony-rusthuis zit bijvoorbeeld.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:47

Ik zou het niet weten, ligt er aan hoe het financieel gaat. Ik zou waarschijnlijk een weitje zoeken want waar hij nu staat is maar een klein weitje waar ze niet de hele dag in kunnen staan...

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:48

Hoi Anya,
Dit is ook de reden waarom ik geen eigen paardje wilde kopen: wat als hij ouder wordt, en als ik ouder wordt en missn andere interessen
krijg???? (Ben ik niet van plan Knipoog )
Ik denk dat ik of een leuk weitje zou zoeken of hem als gezelschapspaard aanbieden. Hier is best veel vraag naar, een als je een goed tehuis vind is dat toch een prima oplossing!
Je kunt ook eens kijken op de site van paardenrusthuis in soest.
Daar kun je je paard opgeven, maar er is nog een wachtlijst van minstens 10 jaar, dus voor jouw zou dit handig zijn. Ik ben er wezen kijken, en het is daar echt super mooi en er word goed voor de paardjes gezorgd Haha!
Het adres is:
http://www.paardenkamp.nl/
Hopelijk heb je er iets aan!
Groetjes anouk

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:54

Ik zal haar altijd bij me willen houden. Ik denk wel dat ik naar een andere stal zal gaan met weidegang.
Een aantal jaren geleden stond in Katwijk ook een ouder paard van achter in de dertig,er werd mee gewandeld op het strand de eigenaar is in Spanje gaan wonen en nu woont Rawhide in een rusthuis het paard is in de 40 nu. Hij heeft zeker 28 jr gewerkt in een manege in Noordwijk en geniet nu van zijn oude dag.

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:56

Als mijn paard oud is, maar verder nog in goede fysieke staat (dus niet dat ze iets mankeert) dan gaat ze naar een rusthuis. Ben ook bereid haar weg te geven aan iemand die een gezelschapspaard voor op de wei zoekt o.i.d., als ik haar nog maar kan opzoeken en weet dat ze een lekker pensioentje heeft.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:00

Mijn paard is gewoon oud geworden op de pensionstal waar ze stond. Ze is nog bereden tot een half jaar voor haar dood. Omdat ik het al aan had zien komen, heb ik niet meer de moeite genomen om iets te zoeken.
Ik ben overigens geen voorstander van oude paarden op rust zetten, de meesten kwijnen weg en hebben helemaal niet de fijne oude dag die we ze denken te geven. Bij ons op stal staat een oude arabier (25) die er ook niet zo veel zin meer in had, todat een meisje hem ging verzorgen en rijden. Sindsdien is ie weer vrolijk, levendig, loopt te bokken in de wei en speelt met de veulens.
Ik ben van mening dat het gros van de paarden het het fijnste vindt om te werken tot het niet meer kan en dan vredig doodgaan.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:02

ikke schreef:
Ik ben van mening dat het gros van de paarden het het fijnste vindt om te werken tot het niet meer kan en dan vredig doodgaan.


M'n paard gaat ook echt niet eerder op rust dan wanneer ze niet meer kan werken hoor. Maar mocht dat moment dus komen, dan gaat ze dus wel naar een rusthuis.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:30

Mijn oude ruin kon door een blessure niet meer gereden worden. Maar zijn nieuwe taak als opa voor de afgespeende veulens vindt hij prachtig!
Hij leeft helemaal op met dat jonge spul om zich heen.
En eerlijk gezegd maakt hij zich daarmee ook onmisbaar. Ik kan (op de hengst na) alle pony's bij hem in de wei zetten en hij is dé pony die als steun wordt gebruikt bij het vervoer van jonge pony's.

Hij is nu 29 jaar en af en toe vraag ik mij af hoelang hij het vol gaat houden. Zijn vacht ziet er niet meer uit, hij loopt niet meer al te vlot maar hij kan nog zo tevreden en ondeugend uit zijn oogjes kijken...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 13:38

ikke schreef:
Ik ben overigens geen voorstander van oude paarden op rust zetten, de meesten kwijnen weg en hebben helemaal niet de fijne oude dag die we ze denken te geven. Bij ons op stal staat een oude arabier (25) die er ook niet zo veel zin meer in had, todat een meisje hem ging verzorgen en rijden. Sindsdien is ie weer vrolijk, levendig, loopt te bokken in de wei en speelt met de veulens.
Ik ben van mening dat het gros van de paarden het het fijnste vindt om te werken tot het niet meer kan en dan vredig doodgaan.


Mijn paard gaat niet op rust als ze nog wat kan hoor..Al is het maar buitenritjes in sjoktempo.

Maar bij ons op stal staat een 25 jaar oude merrie die gewoon echt niet meer goed kan lopen, en nog wel een verzorgmeisje heeft. Ze is dus wel nog steeds vrolijk, maar ze kan gewoon niet meer bereden worden.

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:42

Mijn paard staat aan huis, bij mijn schoonouders, die hebben eigen land voor de paarden, voor haar veranderd er weinig als ze te oud wordt om te berijden, ze blijft in haar vertrouwde omgeving. Er wordt alleen niet meer op gereden, maar er zijn genoeg andere dingen die ik met haar kan/wil doen. Zolang ze haar grootste hobby kan blijven uitoefenen (eten), is ze gelukkig.

Gillian

channel

Berichten: 52
Geregistreerd: 27-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:50

Ik zou mn paard naar een speciaal soort van pension doen, waar ze vrij kunnen rondlopen, in een open stal of zo. Vrij rond lopen vind elk paard het fijnst! Maar ik zal noooitt van mijn leven een oud paardje naar het slachthuis brengen, weg laten kwijnen of op een stalletje zetten, wat vaak gebeurt!

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:50

Zolang ik het kan betalen blijven mijn pony's de rest van hun leven bij mij! En dat is leuk want dan kunnen mijn kids(als ik ze heb) er ook nog op rijden! Ik ben 18 jaar en heb 2 shetjes eentje van bijna 9jaar en eentje van net 2 jaar.

Kris now she's an angel in heaven...

Tasmanian

Berichten: 198
Geregistreerd: 31-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:52

Ik zou voor twee kiezen.
Een weitje huren/kopen.
Dan kan ik haar iedere dag toch nog lekker verzorgen enzo.
Ik zou alleen wel zorgen voor een maatje.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:06

Mijn oude paardje staat op een pensionstalling, hij word niet veel meer gereden, maar er is wel weidegang. Lachen
Ook heeft hij een buitenbox.
Ik vind het toch wel fijn zo..Ergens achteraf ~dumpen~ op een weitje vind ik niets. Op die pensionstal heeft ie ook vanalles te zien, en het is dichtbij voor mij.
Maar ik hoop dat ik later een weitje vind en dan een ander paard erbij koop waar ik meer mee kan gaan rijden.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:14

Als mira oud is en niet meer kan werken/gereden kan worden zoek ik iets waar ze veel aandacht krijgt. Ze zou bijvoorbeeld afgespeende veulens opvoeden helemaal fantastisch vinden. Ook is ze geweldig met kinderen. Nee ik zorg dat ze dan bezig gehouden wordt en bij mij in de buurt staat. Als ze niet bezig gehouden word is het snel einde oefening als ze zich niet nuttig voelt.

springen is passie, dressuur is een kunst


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:18

De mijne blijft waar ze nu is. Daar mag ze oud worden in de wei (waar ze nu toch al 24/7 staat Lachen ).. Ik zou haar niet weg kunnen doen, niet na alles wat ze heeft gedaan al die jaren voor mij Lachen Zou ik persoonlijk ook ondankbaar vinden om haar weg te doen als ze oud is en niet meer bereden kan worden..

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:22

mijn pony heb ik gekregen op zijn 12e en hij is nu 22, staat lekker op de wei bij de pensionstal waar mijn jonge paard ook staat. Hij gaat ook niet weg, als ik van stal verhuis moet daar gewoon ook een plekje voor hem zijn Knipoog In de zomer rij ik nog af en toe buitenritjes en wat longeerwerk voor zijn conditie. Verder veel poetsen, tuttelen en wandelen ermee.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:40

Als mijn Dusty oud word (en ik hoop HEEL oud Haha! )
Dan denk ik niet dat ik haar verkoop. Ik houd haar gewoon als gezelschaps paard voor het jonge paard dat ik dan (waarschijnlijk) aangeschaft heb. Lachen
Misschien ook naar een rusthuis, maar dat is wel mijn laatste optie Lachen

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:59

Anya schreef:
Mijn paard gaat niet op rust als ze nog wat kan hoor..Al is het maar buitenritjes in sjoktempo.

Maar bij ons op stal staat een 25 jaar oude merrie die gewoon echt niet meer goed kan lopen, en nog wel een verzorgmeisje heeft. Ze is dus wel nog steeds vrolijk, maar ze kan gewoon niet meer bereden worden.


Dat bedoel ik dus; zolang het paard aandacht krijgt en verzorgd wordt, dan is het niet erg als er niet op gereden wordt. De arabier bij ons op stal kreeg eigenlijk geen aandacht, althans in zijn beleving. Nu heeft hij weer een eigen mens *LOL* en is hij happy.
Een oude merrie bij ons op stal heeft eigenlijk een soortgelijk probleem, ze voelt zich ook niet meer happy. Ze heeft slechte benen, kan nog maar heel beperkt gereden worden, maar wil kennelijk wel meer aandacht of zo. Ik weet niet precies wat ze nou mist, maar ze is niet happy en lijdt daar een beetje onder. Dat vindt ik jammer van zo'n leuk paard. Gelukkig begint de eigenaresse het ook te zien en is ze aan het bedenken hoe ze dit het beste op kan lossen; er is dus hoop, ook voor dit paard.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:30

mijn paardje blijf ik gewoon altijd houden,ook als ze oud is todat ze het loodje legt.

ik sta op een stalling waar ze elke dag naar buiten gaan,dus liet ik haar dagelijks de wei opgaan en s'nachtes lekker op stal.
aventoe nog een klein ritje.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:35

sjaak mag gewoon op een pension stal blijven staan. Maakt niet zoveel uit waar, als er maar wiedegang is.
Wel zal ik dan (mits er gnoeg centjes voor zijn Lachen ) uitkijken naar een ander paard.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:25

Ik zit ook wel eens te denken waar ik Ossie zal laten als ie wat ouders is, rusthuis of gewoon op de pensionstalling.
Hij is nu 19 en nog volop gezond en vrolijk en ik rijd nog gewoon op hem.
Oudere paarden op rust zetten daar ben ik niet voor, ik zeg altijd rust is roest.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131955
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:51

Mijn paard is nu 15 jaar, nog niet echt een pensioengerechtige leeftijd Knipoog
Tot een paar jaar geleden heeft hij wedstrijden gelopen en is vrij intensief bereden.
Daar is door omstandigheden (vnl. van mijn kant) verandering in gekomen.
Hij staat nu bij een particulier aan de bosrand gestald.
Het enige wat hij nog doet is grasmaaien, lummelen, met z'n vriend klieren en zo af en toe een bosritje maken.
Lijkt mij een prima pre-pensioen *LOL*

Ik vraag me ook weleens af wat ik met hem ga doen als hij echt oud wordt.
Zolang hij (redelijk) gezond blijft (lees: een pijnloos bestaan leidt) en nog geniet van z'n leventje, dan probeer ik het te houden zoals het is.
Hij vindt het geweldig zo, en als hij gelukkig is dan ben ik het ook.

Wat de toekomst brengen gaat weet ik niet, en misschien is dat ook maar beter.
Ik ga nu nog geen plannen maken voor over bijv. 10 jaar.
Wie dan leeft, wie dan zorgt.
Je kunt toch niet alles vantevoren bezien, ik wacht het gewoon rustig af en doe hetgeen wat op dat moment het beste is voor ons allebei.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:00

"Mijn" paard (20) blijft gewoon waar hij nu ook is. Ik ben al een beetje aan het afbouwen, of beter gezegd ik bouw niet meer op. Rijd hem regelmatig en werk dan alleen nog maar naar de ontspanning toe. Verder staat hij lekker op de wei. Tegen de tijd dat hij helemaal niet meer wordt bereden, blijft hij gewoon 24/ 7 op die wei staan. Misschien komt er tegen die tijd een maatje bij, maar ik weet nu eigenlijk nog niet of hij dat wel op prijs stelt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xAlice en 94 bezoekers