Een topper ligt niet voor het oprapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Een topper ligt niet voor het oprapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 11:46

jaantsje"]
Ja, en zo zie je dat het van erg veel factoren afhankelijk is of een paard doorbreekt of niet.
Het is niet voor niets dat er veel gefokt wordt, een topper ligt niet voor het oprapen.
Als dat zo was!
[/quote]

[quote="Sall schreef:
tja, en als dan uit de realiteit blijkt dat dat 'geweldige' talent er niet uitkomt, ligt dat natuurlijk aan allerlei 'randartikelen'.
Maar nooit aan zichzelf/rijkunstige vaardigheden of doodsimpel dat het paard het niet kan.



.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:22

Wat wil je hier mee zeggen

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:37

Definieer topper Haha! Cool

Dé topper bestaat niet, dat is al meerdere malen aangegeven, hangt helemaal van het gebruiksdoel en van de ruiter af. Volgens mij zijn er best veel in potentie leuke sportpaarden te vinden voor een redelijke prijs waar je met training en een beetje geluk een fijn sportpaard aan kan hebben. Dressuur is dan wat makkelijker dan springen omdat volgens mij bij springen de natuurlijke aanleg om bijvoorbeeld Z te worden meer nodig is dan bij de dressuur. Een beetje redelijk paard kan leren een Z proef te lopen. Wil je echter in de Z ook vooraan staan dan is er tegenwoordig al meer nodig. Met een paard dat braaf zijn oefeningetjes doet ben je er niet meer.

Ik zou, uitgaande van de dressuur de paarden in 4 categorien willen opdelen:

Kneusen, alleen geschikt voor af en toe een buitenritje, deze paarden hebben probleem in de bouw of in het bewegingsmechanisme (gaat vaak hand in hand)

Fijne basissport paarden: paard wat lekker mee kan komen tm de Z maar niet genoeg in huis heeft om daarin uit te blinken.

Subtopper: gebruikspaard met net dat beetje meer aan beweging, uitstraling, tact en daarbij een werkwillig karakter. Dit paard loopt tm de lichte tour. Met een goede ruiter en voldoende training zal dit paard ook wel tm de GP kunnen komen maar daarbij heeft het paard net niet alles in huis om de zwaarste oefeningen ook voor goede cijfers uit te kunnen voeren.

De topper: een paard met de potentie (zowel lichamelijk als geestelijk) en de uitstraling om ook de GP oefeningen goed uit te voeren.

Uitgaande van wat hierboven staat liggen de toppers wat mij betreft niet voor het oprapen nee. Aan de andere kant zijn er maar weinig ruiters die een topper 'nodig'hebben. Een paard trainen en uitbrengen tm GP nivo vereist veel 'rijkunst' van de ruiter en kost bovendien veel tijd, energie en ook geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:40

Als ik de opmerking van Jaantsje bekijk, dan gaat het een beetje de kant uit dat 'men' op papier altijd een topper fokt en dat de verwachtingen 11 maanden lang erg hoog zijn. In de praktijk blijkt maar een zeer klein aantal van de papieren toppertjes daadwerkelijk kwaliteit in huis te hebben.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:45

Vandaar ook dat er zo veel veulens nodig zijn.
Dit gebeurt niet alleen bij de paarden maar bij alle dieren waar wij mensen mee willen scoren.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:22

De meeste toppers worden nog steeds gemaakt!

Je wil niet weten hoeveel Bonfires en Rembrandts er nog gewoon in de wei lopen of in een manege hobbelen. Maar ja, vaak moet je er eerst veel tijd en energie in steken om erachter te komen of het daadwerkelijk een topper is. Soms denk je een wereldcrack te hebben en dan blijkt ie net t laatste niet te kunnen of te willen doen maar andersom kan ook; dat je met een ogenschijnlijk simpel paard lekker aan de slag gaat en dat ineens blijkt dat ie heel veel talent heeft.

Dus idd liggen ze niet voor het oprapen. Het juiste paard moet bij de juiste ruiter met het juiste management komen op het juiste moment en dan moeten er nog de 4 G´s zijn: Gezondheid, Geluk, Geduld en Geld.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:40

Suzanne F. schreef:
Het juiste paard moet bij de juiste ruiter met het juiste management komen op het juiste moment en dan moeten er nog de 4 G´s zijn: Gezondheid, Geluk, Geduld en Geld.


Dat denk ik ook. Veel paarden hebben veel meer in zich dan dat er ooit uitgehaald zal worden.
Sommige talentvolle (jonge) ruiters hebben daarentegen vaak niet het juiste paard om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:25

maar over het algemeen worden de toppers er toch tussenuit gevist.
er zijn altijd wel oplettende mensen die een topper in de dop wel herkennen.
Maar echte toppers zijn er maar weinig. Fijne gebruikspaarden worden er wel gefokt.
Maar er word naar mijn idee nog te vaak 'dom' gefokt. Er word nog te vaak gefokt met ongezonde merries of onlogische bloedlijnen.
Ik denk dat als je een veulen fokt, je toch met een doel moet fokken. Bijvoorbeeld een dressuurhengst die niet kan springen moet je niet op een springmerrie die niet kan bewegen zetten.
Er zijn tenslotte toch maar weinig mensen die een gezelligheids paard willen fokken.
Dan is het idd zo, dat als je een goed veulen gefokt hebt het pas na het juiste management een topper kan worden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:54

en het ligt eraan waar het veulen terecht komt cq welke weg het volgt..
waar het geboren en bij wie.

Lopen er net niet netzoveel potentiele Anky's bij een manege of rijvereniging als Bonfire's?

@schoentje: wat is een ongezonde merrie?
en onlogische bloedlijnen??? Als er ook maar enigzins logica zou zitten in bloedlijnen om een toppaard te fokken...

Mijn dochter heeft een toppony, alle eer voor de fokker.... Mijn dochter is over haar angst heen, heeft meer lef en durf. De pony kan presteren, is er als ze er zijn moet en kunnen nadenken/voelen.
Toevalsprodukt? mischien wel...maar hoeveel toppers zijn geen toevalsprodukten tov van volle broers/zusters of half broers/zusters?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:21

[quote="Alane"]@schoentje: wat is een ongezonde merrie?
en onlogische bloedlijnen??? Als er ook maar enigzins logica zou zitten in bloedlijnen om een toppaard te fokken...[quote]

Er zijn vaak mensen fokken met een merrie die artrose heeft of met een ocd geboren is, om maar enkele voorbeelden te noemen.
Natuurlijk zijn er geen standaard bloedlijnen om een topper te fokken, maar als je met een dure hengst fokt, dan fok je denk ik niet met het oog op een redelijk paardje, maar met het oog op een goed sportpaard. Anders kun je net zo goed fokken met de hengst van de buurman.

De topper is niet zomaar te fokken, maar uit al dat fokken komen toch een hoop leuke sportpaarden, die goed presteren op landelijk, nationaal en internationaal niveau.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:33

als de vraag groter wordt dan het aanbod zorgt dat er ook voor dat de prijs omhoog gaat. En of er nu zoveel merries aangeboden worden of de hengst minder vruchtbaar is.....
de mode laten we dan even buiten beschouwing...
hoeveel toppaarden zijn er op hoeveel gefokten en meer interessant door wie gefokt met welke merrie (qua afstamming)?
ik bedoel tref een merriehouder die niet naar keuringen hobbelt (dus weinig tot geen predikaten in de merrielijn) hoeven de merries niet minder om te zijn... een qua bloedvoering goede merrie met OCD/artrose..geeft die dat altijd door? komt dat altijd uit een merrie of kan ook de hengst de oorzaak zijn en is dus deze ongewenste (erfelijke) eigenschap weg te fokken?