[NH] Wie is tegen/voor de join up???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

[NH] Wie is tegen/voor de join up???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 21:48

Ik heb de hele discussie over de join up gelezen, en meer mensen die er tegen zijn dan voor gezien. Dus ik wilde het nog even checken in cijfers zeg maar. Ben a - technisch dus weet niet hoe een poll te starten Bloos , dus schrijf ma gewoon bij je bericht of je voor of tegen bent.
Wat ik ook nog even wilde zeggen was dat ik van sommige mensen lees dat ze zeggen ''Ik ga mijn paard niet tot iets "dwingen"
of ''Je maakt door middel van de Join up je paard tot een soort slaaf'' . (krijg de quote niet, maar is wel gezegd, heb het ma gekopierd Tong uitsteken )

Het lijkt een beetje alsof mensen vergeten zijn dat wij de paarden ook eigenlijk niet in hun waarde laten. Wij leren onze paarden netjes lopen op stemcommando, netjes hun hals buigen en over 1.20 springen i.p.v ze in de vrije natuur te laten leven.
En wat is meer phsyciese mishandeling, je paard een keus geven in de join up, of met scherpe sporen, slof en al die spullen rijden?
Is dit dan allemaal zomaar goed?
En een join up zou fout zijn Verward ?
Ik probeer hiermee niet mijn gelijk te halen, of mensen af te branden.
Alleen heb ik ut idee alsof dit allemaal een beetje vergeten word.
Ik hoop ook niet dat er dalijk door dit topic mensen meningsverschillen hebben, iedereen heeft zijn eigen mening. Ach gut

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:56

ik ben tegen...

noukske schreef:
En wat is meer phsyciese mishandeling, je paard een keus geven in de join up, of met scherpe sporen, slof en al die spullen rijden?


allebei klopt in mijn ogen niet.... er zijn meer manieren dan met zweep en sporen of join up en daar ga ik liever voor... meer info over de join up: http://www.horsemanship.org/BHA_main.as ... oinup.html) , lees dat maar eens door, dan weet je ook hoe ik daar over denk!

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:21

Duncan schreef:
ik ben tegen...



allebei klopt in mijn ogen niet.... er zijn meer manieren dan met zweep en sporen of join up en daar ga ik liever voor...


Helemaal mee eens... De redenen die ik Duncan in de topics hierover heb zien aanvoeren spreken mij wel aan.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:27

Ik ben ook tegen een join-up, je geeft je paard namelijk geen keus, het is overgeven of de kudde uitgestuurd worden. Je geeft je paard met een join up een enorme psychische dreun, hij doet niks fout en moet toch weg, snap jij het ? Je paard niet in elk geval.

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 22:31

Ik ben het er helemaal mee eens dat er inderdaad andere manieren zijn dan slof, sporen en zweep! Ook geloof ik graag dat er ''foute'' join ups uitgevoerd worden, namelijk als je je paard ''opsluit'' in een kleine paddock oftewel een afgezette volte.
Maar er zijn toch ook goede manieren om een join up te doen!
Ik ben zelf een beetje in de Verward
Er zit iets in alle standpunten!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:32

Nog een tegen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de uitslag word.
De reden waarom ik tegen ben staat hier boven allemaal al verteld en uitgelegt. Heb niks meer toe te voegen.

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 22:35

Hoihoi,
Ik heb bovenaan een topic geplaats over het NH.
Daarin vertelde ik over de band van vertrouwen die ik met een speciaal paard heb. Ik heb ook nog een tijdje een ander paard gereden.
Deze schimmel werd ook (bijna) niet meer gebruikt. Ik heb hem na me goed geinformeerd te hebben, in de bak gezet (niets om)en ben in het midden van het midden gaan staan. (1/4 van de bakrand af). Eerst rende de schimmel als een dolle rondjes om me heen (in de gehele, grote bak),
maar toen hij zag dat ik hem niet opdreef bleef hij staan kijken. Na 10 minuten stapte ie naar mij toe en begon heel onzeker om mij heen te lopen. Toen ben ik zeg maar begonnen met de join up. Toen hij helemaal ontspannen (had zijn hals omlaag en draafde rustig in 1 tempo)l
eek draaide ik me om en hij naderde me nu veel zekerder.
Idd kwam hij naar mij toe en bleef hij toen bij me lopen, zelfs toen er een andere pony de bak in kwam. Door deze ervaring ben ik het niet zo eens met de mensen die tegen de join up zijn. Dit paard gaf zelf, ongedwongen aan dat hij zich niet opgejaagd voelde. Dus ik zie er het verkeerde niet van in. Mijn periode op dat paard ging na dit, heel erg goed, en we zijn er allebei op vooruit gegaan. Dit stukje schreef ik bij de discussie. Vinden jullie deze join up dan ook fout?? Groetjes

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:15

Ik ben ook voor de join up.
Het paard kiest er tenslotte zelf voor, en wij dwingen ze nergens toe.
Lees het verhaal van noukske maar. Het paard koos erzelf voor om naar haar toe te komen, terwijl zij helemaal niks deed.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 02:12

Je dreigt je paard weg de trappen uit zijn kudde, je dwingt je paard wel degelijk tot iets. Het enkele feit dat je geen zweep, sporen oid gebruikt betekend nog niet dat je niets afdwingt!

Lichaamstaal kan vele malen dwingender en een vele malen grotere impact hebben dan het gebruik van hulpmiddelen. Je legt een enorme druk op je paard om de hierboven al genoemde redenen.

Een paard doet iets uit zichzelf als er geen conseqeunties tegenover staan. Mijn paard komt vrijwillig naar mij toe om t ekijken of er wat te eten valt. Als ze dat niet doet staat er geen correctie tegen over. Mijn paard blijft NIET vrijwillig stilstaan als ik haar opzadel. Dit ondanks het feit dat ze helemaal los in de bak staat zonder halster oid. Want op het moment dat ze weg gaat lopen corrigeer ik haar.

Een paard kiest er niet voor om naar jou toe te gaan, rondjes te rennen en zich over te geven. Dat doet hij omdat hij anders uit de kudde wordt verstoten. Dat is wat je zegt op het moment dat je met een echte join up bezig bent.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 08:33

laurae"]
Lichaamstaal kan vele malen dwingender en een vele malen grotere impact hebben dan het gebruik van hulpmiddelen. Je legt een enorme druk op je paard om de hierboven al genoemde redenen.
[/quote]

Hier kan ik het niet meer dan mee eens zijn. Lichaamstaal is de taal van de paarden, als je die onder de knie hebt kun je een pAard van binnen kwetsen, met sporen en een zweep is het aleen licamelijke pijn.

[quote="weer laurae Knipoog"]
Een paard kiest er niet voor om naar jou toe te gaan, rondjes te rennen en zich over te geven. Dat doet hij omdat hij anders uit de kudde wordt verstoten. Dat is wat je zegt op het moment dat je met een echte join up bezig bent.
[/quote]

Dit versta ik dan onder een join up

[quote="topicstarter schreef:
draaide ik me om en hij naderde me nu veel zekerder.


Dit hoeft niet te betekenen dat hij echt zekerder is, het kan ook zijn dat hij van jou iets duidelijks gehoord heeft (oprotten, je bente een gevaar voor de kudde, join up dus) en uit angst, of om z'n veronstschuldiingen aan te bieden (vrij vertaald naar de mens, een paard bied geen veronschuldigingen aan..). Het gaat hier voor zijn gevoel om zijn leven: een veilige kudde of alleen wachten tot de teiger je pakt, en ik heb het idee dat je dat niet helemaal beseft omdat het gewoon in de manege gebeurt. Maar het aard is niet verandert, alleen de ruimte waarin het gebeurt. De enige join pu die ik goed vind is een join up in een ruimte van minstens 20 hectare met een paard dat echt over de schreef is gegaan (naar jou trapte (en je hebt de orzaak niet kunnen vinden)). voordat ik dus aan een join up zou beginnen moet er erg veel gebeuren, mocht het nodig zijn heb ik die ruimte niet voor handen, dus moet ik heyt wel anders oplossen...

Citaat:
Idd kwam hij naar mij toe en bleef hij toen bij me lopen,

Dit kan dus vanuit angst om de kuidde kwijt te raken zijn...

Citaat:
Dit paard gaf zelf, ongedwongen aan dat hij zich niet opgejaagd voelde

Hoe weet je dat zo zeker? wat hed je nl gedaan als hij niet gekomen was?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:01

laurae schreef:
Je dreigt je paard weg de trappen uit zijn kudde, je dwingt je paard wel degelijk tot iets. Het enkele feit dat je geen zweep, sporen oid gebruikt betekend nog niet dat je niets afdwingt!

Lichaamstaal kan vele malen dwingender en een vele malen grotere impact hebben dan het gebruik van hulpmiddelen. Je legt een enorme druk op je paard om de hierboven al genoemde redenen.

Een paard doet iets uit zichzelf als er geen conseqeunties tegenover staan. Mijn paard komt vrijwillig naar mij toe om t ekijken of er wat te eten valt. Als ze dat niet doet staat er geen correctie tegen over. Mijn paard blijft NIET vrijwillig stilstaan als ik haar opzadel. Dit ondanks het feit dat ze helemaal los in de bak staat zonder halster oid. Want op het moment dat ze weg gaat lopen corrigeer ik haar.

Een paard kiest er niet voor om naar jou toe te gaan, rondjes te rennen en zich over te geven. Dat doet hij omdat hij anders uit de kudde wordt verstoten. Dat is wat je zegt op het moment dat je met een echte join up bezig bent.


Oftewel, jij dwingt het paard.

En, WIJ degene die de join up doen, zijn de leider van het paard.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 01-08-04 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:02

Er is niets mis met de join-up, mits je weet wat je aan het doen bent en waarom. Het is inderdaad fout om je paard zonder reden of op een verkeerde manier weg te drijven. Maar als het op de goede manier wordt uitgevoerd, wanneer het paard een 'fout' heeft gemaakt. Is dit natuurlijk gedrag. Het is inderdaad verkeerd om zomaar naar een join-up te grijpen. Maar wanneer je goed weet waar je mee bezig bent is hier niks verkeerds aan.
Let wel. Het is allemaal niet zo gemakkelijk als de meeste mensen denken de paardentaal te begrijpen. Dus leer zoveel je leren kunt voordat je met iets begint!

NH is tegenwoordig heel populair, echt wat je noemt een rage. Veel mensen beginnen eraan zonder te weten waar ze mee bezig zijn. Daarom worden de meeste dingen die vallen onder NH, met name de join-up zo negatief opgenomen door de nadenkende mensen. Maar de mensen die nog beter nadenken weten wel waar ze mee bezig zijn. Weet waar je mee bezig bent! (niet denken dat je weet waar je meet bezig bent)
Laatst bijgewerkt door Locanda op 01-08-04 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:05

Ik zal er niet gauw naar grijpen, maar om nou te zeggen dat ik het pertinent nooit zou doen... nee. De meeste mensen hier die zeggen dat ze tegen zijn, gaan ervan uit dat je het doet met een paard dat niet of nauwelijks problemen geeft. Ja, dat is fout. Maar als je echt een probleem hebt met de dominantie van een paard, of juist met een bang paard met verleden oid, dan kan een join up je misschien wel eens verder helpen. Dat staat toch ook in dat artikel op horsemanship.org waar iemand hier een link naar plaatste.

Ik zou trouwens wel willen weten wat die 'draw' is die in dat artikel genoemd wordt, weet iemand dat?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:06

Milkaatjuh schreef:
Oftewel, jij dwingt het paard.

En, WIJ degene die de join up doen, zijn de leider van het paard.


Waarom doe je dan join up?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:07

Ik ben niet zo thuis in het join up gebeuren, maar het idee erachter vind ik niet altijd helemaal ok. Kijk, dat je 1x een join up doet als je paard echt wat gedaan heeft wat niet kan, daar kan ik inkomen. Maar dat mensen regelmatig een join up doen met een paard wat eigenlijk niks misdaan heeft, dat snap ik niet. Mijn vriendin heeft het ook een keer geprobeerd met haar paard en dat is toen niet gelukt, het paard begreep de bedoeling niet. Tja... wat heb je dan bereikt? Ik sla dus meer door naar de tegen kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:07

Craignethan schreef:
Ik ben ook tegen een join-up, je geeft je paard namelijk geen keus, het is overgeven of de kudde uitgestuurd worden. Je geeft je paard met een join up een enorme psychische dreun, hij doet niks fout en moet toch weg, snap jij het ? Je paard niet in elk geval.

Helemaal mee eens

Een paard wat in de kudde niks verkeerd doet word er nooit uitgezet, wat met join up wel gedaan word.
Niks natural aan, niks paardentaal

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:19

die negatieve voorbeelden hier duiden op verkeerd gebruikt van de join-up. Dat is inderdaad niet goed, mensen die dat zomaar even proberen te doen maken het paard helemaal gek. Dat verdiend de naam join-up niet! Die mensen weten eigenlijk niet waar ze mee bezig zijn, maar plakken er wel een naam op.

Belangrijke dingen:
-paarden zijn kuddedieren
-paarden zijn vluchtdieren, er wordt op ze gejaagd
-en gebruik je gezond menselijk verstand
Dan kom je een heel eind verder dan; ,zullen we de join-up eens proberen?' want dat gaat geheid verkeerd. Ik ben niet tegen join-up maar deze wordt veel te vaak op een verkeerde manier gebruikt.
Het is niet verkeerd deze op een goede manier te gebruiken, maar dan enkel wanneer dit nodig is.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:22


Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:24

Duncan schreef:
Waarom doe je dan join up?


Ik doe zelf geen join up, mijn paard volgt me altijd al en doet alles wat ik doe.
Maar ik ben wel voor de join up.

Ik wil best geloven, dat mensen die er geen verstand van hebben, dat het dan fout kan lopen.
Maar volgens mij als je een probleempaard hebt hoef je volgens mij ook maar 1 keer een join up te doen. Volgens mij is dat genoeg.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:38

Dat moet ook genoeg zijn, elke week bv is al helemaal verkeerd (imo).

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:39

ik heb dat artikel doorgelezen en het legt inderdaad de voor- en nadelen goed uit. Ik kom echter niet echt tot een eindconclusie. Maargoed.

Veel mensen zien wel eens een 'paardenfluisteraar' op tv, en denken dan, goh zal ik dat ook eens proberen. Dit is de foute manier van de join-up. Mensen die met halve informatie te werk gaan.

Wanneer een paard een grove fout maakt kan deze wel degelijk uit de kudde worden gezet, tenzij er nog een andere oplossing is. Als een paard bijvoorbeeld naar je slaat of hard bijt, vind ik dat deze wel degelijk op zijn nummer gezet mag worden. Wanneer medische oorzaken dan uitgesloten zijn. Als het paard lichamelijk gezond is, grijp ik direct in bij gevaarlijk gedrag.
Ik doe een spelletje met het paard, of zoals velen het noemen een testje. En als het paard dan zonder in paniek te raken, botweg gericht naar mij uithaalt drijf ik deze meteen weg. Ik geef alle gelegenheid om deze weer terug te laten komen, maar dat soort gedrag accepteer ik niet! Wanneer deze dat in de kudde zou doen zou ie dat ook moeten bekopen met een fikse knal, of (tijdelijke) uitzetting.
Maar het is niet als oplapmiddeltje, het gehele gedrag van de mens uit moet goed zijn. Dus niet alles toelaten in de dagelijkse bezigheden, en het er met een join-up eventjes weer 'uitwerken'. Consequent en rustig blijven, natruulijk gedrag in je hoofd houden. Niet denken, ik ga vandaag een join-up doen. Lik-op-stuk beleid, bij onacceptabel gedrag direct reageren. Dus als je in de piste bezig bent en het paard doet verkeerde dingen, meteen reageren, en eventueel wegdrijven. Als je daar niet bent, kun je dit sowieso al niet doen. Want eerdat je deze naar de piste hebt geleid is het al te laat.
Niet te vergeten, het juiste gebruik van lichaamstaal.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 01-08-04 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:40

Wat is een probleem paard?
imo zijn er die maar heel erg weinig, maar als ik op bokt lees o zo veel..?

Misschien eerder de join up aan het baasje geven, probleem baasje als je het mij vraagt Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:41

runningkawa schreef:
Wat is een probleem paard?
imo zijn er die maar heel erg weinig, maar als ik op bokt lees o zo veel..?

Misschien eerder de join up aan het baasje geven, probleem baasje als je het mij vraagt Haha!


Helemaal mee eens!

Locanda, zoals jij het noemt is het al geen join up meer (a la monty dan he... en ik dacht dat ewe het daar over hadden...)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:45

Je kunt een paard geen probleem paard noemen! Paarden worden niet geboren met met hun gedrag, hoogsens aanleg voor bepaald gedrag. Maar alles wordt ze aangeleerd, het is nooit de fout van het paard.
Ik heb met genoeg paarden gewerkt die gek zijn gemaakt. Wat uitte in gevaarlijk gedrag.
Paarden die zonder medische of omgevingsreagerende reden, mensen slaan of bijten vallen bij mij onder paarden met een slecht verleden (ofwel probleempaarden) dit is allemaal terug te leiden op de mensen die ze verkeerd hebben behandeld.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:49

Dus dan doe je een join up? dan geef je ze op hun kop, terwijl de mensen ze verpest hebben? Ik ben het Met RK eens, geef de baas maar eens een join up en vertel hem ajb ook waarom..