Stappen op het harde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Stappen op het harde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 09:25

Waarom is het beter voor een paard om op een harde ondergrond te stappen als hij/ zij kreupel is?
Is het dan ook echt slecht om op een zachte, maar niet zware ondergrond te stappen?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 11:00

Tja, waar begin je met de uitleg.....
Ik ga het proberen....

Stappen op het harde is goed als je de doorbloeding van het onderbeen wilt stimuleren. Die doorbloeding komt door het hoefmechanisme, wat uitzet als het paard erop gaat staan en terugveert als de hoef van de grond wordt opgelicht, een soort blaasbalg....
Op het harde krijgen de pezen ook voortdurend kleine schokjes, want de harde ondergrond geeft immers niet mee. Die bewegingen maken de pezen sterker en beter doorbloedt.

Nu is het niet zo dat stappen op het zachte slecht is, zeker niet, het is zelfs vriendelijker op de botten. Maar zwaarder op de pezen. De doorbloeding komt ook heus op gang bij een zachte ondergrond. Bij een blessure is het verstandig om te stappen op een harde ondergrond, omdat dat het paard het minste moeite kost. Maar heb je een bot-blessure hoeft dat dus helemaal niet verstandig te zijn. Vraag daarom ook altijd eerst aan de dierenarts wat te doen bij een blessure...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 13:25

Aha, ik snap het. Het hoeft dus niet beter te zijn.
Het hangt helemaal af van de blessure die het paard heeft.
Dankjewel!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 11:37

Wat Dees zegt! Bij een normaal (gezond) paard zou je het eigenlijk moeten combineren: effe instappen op de harde ondergrond, werken in de bak, en dan uitstappen op de harde ondergrond. Dan pik je dat pezendeel toch nog even mee. Overigens bouwen spieren zich sneller op dan pezen, dus laat je niet bedotten door de bespiering van een paard. Goed opgebouwde pezen zijn net zo belangrijk, maar die zie je helaas niet van de buitenkant!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:55

Even een bijvraagje: ik wandel altijd ongeveer een kilometer op de verharde weg als ik ga rijden (naar de piste of de natuur in, maakt niet uit). Er is een plaats waar een berm loopt die best wel bewandelbaar is. Als ik mijn paard laat kiezen, zal hij op de zachter berm lopen. Ik ben niet zelf begonnen met daar de gaan lopen, dus van conditionering is geen sprake. Hij doet het zelf, als ik even niet oplet ( Dromen )

Vinden paarden het dan prettiger om op zachte ondergond te stappen ondanks het feit dat het vermoeiender voor de pezen is?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 23:40

visje schreef:
Vinden paarden het dan prettiger om op zachte ondergond te stappen ondanks het feit dat het vermoeiender voor de pezen is?


Grappig; die van mij kiest juist altijd voor de harde ondergrond!

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 10:13

ja die van mij ook....

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:10

adfsdfsdfsdf
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-03-02 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:11

Haha ,

die van mij houdt ook niet van berm hoor !
Gaat dan heel sneaky richting asfalt ,
of "schrikt" even zodat ze met een zijbeweging Tong uitsteken heel toevallig Vingers aflikken
weer op de weg komt !

Die enkele keer dat de berm droog & stevig genoeg is voor een galopje heeft ze zelfs de neiging om op de weg te gaan galopperen , ze trekt daar best erg naartoe , is nu gelukkig al een stuk minder dan tien ik haar net
had , want toen liep ze HELEMAAL niet in de berm , vond ze maar eng Haha!

Nu gaat ze vrijwel overal overheen maar ze zal zelf nooit ergens anders dan op de harde weg gaan lopen hoor !

(Okee , was even off-topic , maar vind het wel grappig dat er dus ook paardjes juist voor het zachte kiezen , die heb ik nog niet meegemaakt !!!)

Verder sluit ik me helemaal aan bij de bovenstaande reacties .

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 22:03

pmarena schreef:
adfsdfsdfsdf


Oooooooooh dat!! Nee dat snap ik helemaal!! Haha!

En ja.. mijn vz paardje heeft ook een voorkeur voor een harde ondergrond..

Onderschriftloos :Y)

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 12:25

Fred lover ,

hihi ja m'n berichtje werd niet helemaal goed doorgestuurd ,
server verbrak de verbinding en er stonden maar een paar zinnen
dus wilde ik m'n hele berichtje verwijderen ,
dit gaat blijkbaar niet ?
(vond ik geen knop voor)

dus tja toen moest ik het maar aanpassen ,
heb maar wat ingetikt Bloos

Stom he ?
Of kun je wel een reactie helemaal verwijderen ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2misty2, AhrefsBot, DemiSisa, Furst, janneke_S, LiannePuthzy, Mediatoolkitbot, mystery3434, renatexx, Sanniejtjuh, xTammyy en 60 bezoekers