Wat zijn jullie ervaringen met een borsttuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Wat zijn jullie ervaringen met een borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-04 22:57

Ik rijd met mijn pony veel buiten, en ook in het bos..Hij is altijd erg dribbelig en springerig en ik merk dat het zadel na een tijdje wat naar achter schuift..Mijn zadel moet wel iets worden opgevuld, maar ik dat het daarna nog steeds wel iets zou verschuiven..

Een borsttuig voorkomt dit, maar is het wel fijn voor een paard, knelt het niet?..Hebben ze genoeg bewegings vrijheid?

Groetjes Kathelijn
Laatst bijgewerkt door carlosje op 31-07-04 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:03

Helemaal goed past je zadel dan niet, of je legt het te ver naar voren, dat kan ook nog Lachen

Ik heb het op handelspaarden wel gebruikt en heb nooit gemerkt dat ze gehinderd werden in de beweging.
er werd met alle paarden gesprongen en dat ging goed.

je hebt trouwens wel verschillende, borsttuigen en voortuigen, de voortuigen zijn meestal van elastiek.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:09

Ik gebruik er zelf ook een. Mijn paard heeft een enorme schoft. Wat ik niet aanraad is zo'n elastiek die over de borst van het paard loopt en dan aan beide kanten aan het zadel wordt vastgemaakt.
Als dan het zadel naar achteren zakt, dan trekt ie de elastiek mee en deze beknelt dan de nek van het paard.

Zelf heb ik er een die vanaf de singel naar een soort lus om de hals loopt. En van daaruit aan weerszijden naar het zadel. Het zadel zakt even goed nog naar achteren, maar de lus aan de singel houdt het op z'n plaats. Hij knelt dus nergens bij het paard.


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:43

Ik heb een borsttuig waar een martingaal aan zit.
Daar ben ik erg over te spreken.
De "ring" die anders om de hals van het paard zit, is bij Laiser te klein en zakte ook af als hij zijn hals omlaag deed. Daar heb ik nu geen last van.
Als je wilt zien hoe het bij mijn paard eruit ziet, kijk dan even naar mijn topics op ITP. Ikgebruik het namelijk altijd met buitenrijden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:58

Ik gebruik een borsttuig voor terreintraining (stijle heuveltjes op en af) en voor voetballen (scherpe wendingen en plotseling versnellen en remmen)

Ik merk aan Rowan dat hij het vooral heuvelop prettig vind om in te 'leunen', hij is veel krachtiger met borsttuig als wanneer ik het zonder doe. Voor het voetballen geeft het net wat extra stabiliteit aan het zadel en is de extra handgreep ook prettig voor mij. Mits goed afgestelt hebben ze van zo'n V-vormig tuig geen last.

Ik heb overigens een erg fijn Zilco borsttuig met padding. Voor vlakke trainingen gebruik ik het niet, dan is het maar extra zweet-oppervlak.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 57 bezoekers

cron