aan de teugel heftig met hoofd schudden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

aan de teugel heftig met hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-04 20:34

mijn pony loopt over het algemeen vrij goed.
alleen heb ik wel wat kleine probleempjes waarvan ik 1 de ergste vind en dat is dat als ik haar met haar hoofd naar beneden rijd (nog niet aan de teugel maar nageeflijk) begint ze enorm te schudden met haar hoofd, kop in de lucht en dan kan ik helemaal niets meer. kan ik weer opnieuw beginnen (dus weer instappen en veel figuren tot ze weer wat losser komt). na 3 kwartier ben ik het redelijk zat en kan ik dus alweer opnieuw beginnen, wat ik dan maar laat.

van mijn instructrice (nu inmiddels niet meer) moest ik de gogue erom doen en dan op de stand zetten zodat ze haar hoofd niet omhoog kan gooien.

nu rijd ik er niet meer mee, ik wil zonder die hulpteugel rijden. maar hoe kan ik dit oplossen zonder snel geirriteerd te raken.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:36

ander bit proberen?

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:39

Ander bit of last van nek wervels. Dit komt mij over als pijn.
Je zegt dat ls hij nageefelijk ontspannen loopt ineens het hoofd omhoog gooit en gaat schudden. Laat hem is door een kraker of osteopaat nakijken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:21

Misschien is het gewoon geklier.
Dan moet je hem op het moment dat ie dat doet even voorwaarts duwen.
Werkt dat niet dan elke keer een tikje geven. En als ie het goed doet belonen.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:26

joeylover schreef:
ander bit proberen?

Een zachter

Lijkt of je paard vecht tegen de druk van je handen, meestal is dat een oorzaak van pijn.
Haken aan de kiezen, een te scherp bit, te harde ruiterhand, pijn in de nek/rug bij inbuigen.
dat is dus van hieruit niet te zien.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:32

Ook eens door een tandarts naar laten kijken, onze Dewie deed dit door de haken op haar kiezen.
Het kan zoveel oorzaken hebben, begin bij een goede veearts.
Pas als er geen lichamelijke problemen zijn de oplossing gaan zoeken in je rijden.

And then she realized nothing would change...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 01:19

Behalve medisch na laten kijken zou ik er een instructrice naar laten kijken die wel weet waar ze het over heeft. Gogue is idd geen oplossing voor je probleem. Zij kan zien of je misschien (onbewust) te veel of verkeerde druk zet op je teugels waardoor je paard in opstand komt.

Coentjuh

Berichten: 9835
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 01:30

Ja ik heb ook zo iets met Coentjuh... Hoofdschudden... misschien aan z'n gebit, tandarts bijgeweest, en beweerde dat het daar niet aan kon liggen, wolfstandjes waren het niet... Coen schudt ook de hele tijd met z'n hoofd, het is wel irritant rijden maar zo rijdt ik al 1,5 jaar dus het went Knipoog.

het kan (bij jou paard) dan gewoon geklier zijn, wat milkaatjuh al zei maar tsja het kan van alles zijn :/

Zou haar wel door tandarts na laten kijken, problemen komen vaak daar vandaan...

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:15

die van mij doet dat ook
kop in de lucht en geen stuur meer
wer gaan stappen om hem weer naar beneden te krijgen
heeft hij 3 jaar terug ook eens gedaan en toen heeft hij 6 wken fysio gehad en toen was het over
ik ga maandag weer de fysio bellen en de tandarts
eerst maar even uitsluiten dat hij geen pijn heeft
zou ik ook maar doen als ik jou was

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:37

Ik dacht dat als het paard met zijn hoofd gaat schudden dat dat tekortkoming van de achterhand is? Althans dat heb ik geleerd van mijn instructrice.. dus meer been!

(okee pijnoorzaken er uit gelaten, da is altijd het eerste waar ja aan meot denken!)

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 16:29

runningkawa schreef:
Een zachter

Lijkt of je paard vecht tegen de druk van je handen, meestal is dat een oorzaak van pijn.
Haken aan de kiezen, een te scherp bit, te harde ruiterhand, pijn in de nek/rug bij inbuigen.
dat is dus van hieruit niet te zien.



ik heb inderdaad een niet te zacht bitje.
voorheen had ik wel de zachtste maar daar reageerde ze totaal niet op. ik ben over gegaan op steeds wat dikker en dit is het enige bitje waar ze nog een beetje op reageert.
meestal rijd ik ook met redelijk lange teugels, ik heb zelf dus niet echt het gevoel dat ik een te harde hand heb.
ze is al een keer gekraakt inderdaad in haar nek en rug.
maar als ze haken aan de kiezen zou hebben zou ze dan ook niet minder eten?? of helemaal niet?

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:31

Soms merk je nog helemaal niets bij het eten en als dan de tandarts komt schrik je je kapot omdat die verteld dat het paard zoveel haken heeft. Dus dat soort dingen altijd eerst uitsluiten.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 16:31

Megantjuh schreef:
Ik dacht dat als het paard met zijn hoofd gaat schudden dat dat tekortkoming van de achterhand is? Althans dat heb ik geleerd van mijn instructrice.. dus meer been!

(okee pijnoorzaken er uit gelaten, da is altijd het eerste waar ja aan meot denken!)



mijn pony is ook inderdaad heel sloom en gebruikt (niet altijd) haar achterhand.
ik moet wel zeggen dat het ook niet een van de makkelijkste pony's is, maar hoe geef je een pony meer been als hij/ zij niet op meerdere dingen tegelijk kan letten. (dan is het dus echt klieren, ze wilt het echt niet en komt in verzet)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 16:33

runningkawa schreef:
Soms merk je nog helemaal niets bij het eten en als dan de tandarts komt schrik je je kapot omdat die verteld dat het paard zoveel haken heeft. Dus dat soort dingen altijd eerst uitsluiten.



ik snap het...
er is wel een keer een tandarts geweest op de manege waar ik toen stond. maar die had dus gezegd dat het er allemaal prima uitzag, voor een pony die dus jarenlang alleen maar in de wei heeft gestaan en nooit hardvoer heeft gehad.

en dat klopt. voordat ik haar kreeg heeft ze altijd in een weiland gestaan en is er nooit naar omgekeken, ze kreeg ook nooit hardvoer of hooi.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:40

Cow_horse schreef:
...
maar als ze haken aan de kiezen zou hebben zou ze dan ook niet minder eten?? of helemaal niet?

Dewie had haar wangen open ligen van de haken, er zaten zelfs al littekens van langer terug.
Waarschijnlijk was er nooit echt naar gekeken.
Het enige wat we merkten was dat ze af en toe stopte met eten, daarna ging ze weer door.
Ze at niet snel maar ook weer niet zo langzaam dat het verdacht was.
Wanneer is de tandarts geweest?
Het kan natuurlijk gewoon klieren zijn maar mij lijkt het prettiger dat je je paard pas harder aan gaat pakken als je zeker weet dat er lichamelijk niets mis is.
Succes, laat je het nog weten als je de oorzaak gevonden hebt?

And then she realized nothing would change...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 18:19

dat was zeker anderhalf tot 2 jaar terug.
ze was toen 4 a 5 jaar. ik weet niet of de leeftijd er ook mee te maken heeft?

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:23

kan het niet zijn dat je paard flinke spierpijn heeft... Ik had dit namelijk met een paard heb haar toen een week rustig aangedaan. Wel werken maar niet volop. En toen rustig oppakken. Heb haar met lang en laag longeren weer goed gekregen....

Het kan ook zijn dat je paard iets aangeeft last van zijn rug, mond, tanden oid...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 18:27

nee ik denk geen spierpijn. ik heb hiervoor ruim een paar maanden niet meer gereden (i.v.m met haar rug) ben het weer op gaan pakken en rijd weer normaal zoals altijd.
ze heeft het altijd al gedaan sinds dat ik haar heb, maar toen was ze nog groen het is een tijdje gestopt en nu begint het weer zo'n beetje.
ik doe tijdens het rijden ook helemaal niet veel...

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:29

wat had ze psies aan haar rug dan?

Als ze schut druk doet ze dan heel haar hoofd scheef of omhoog en drukt ze zich erdan uit?

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:51

Cow_horse schreef:
mijn pony is ook inderdaad heel sloom en gebruikt (niet altijd) haar achterhand.
ik moet wel zeggen dat het ook niet een van de makkelijkste pony's is, maar hoe geef je een pony meer been als hij/ zij niet op meerdere dingen tegelijk kan letten. (dan is het dus echt klieren, ze wilt het echt niet en komt in verzet)


Als je pony genoeg aandacht en energie heeft om te klieren dan zou hij dat ook moeten hebben voor je been, hij/zij is dus te weinig aan je been. Probeer het weer is van begin af aan, beetje lange teugel en alleen maar aan het been rijden voltes tempowisselingen enz, zodra hij echt goed attent is pas rond gaan vragen en dergelijke.. Als het geen medisch probleem is dan zou dit een oplossing kunnen zijn.. Dus meer die achter hand er onder en actiever. Dan komt hij voor wat meer los en kan hij makkelijker nageven en aan de teugel lopen.

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:33

Bij mijn Engels Volbloedmoest ik erg wennen toen hij dit deed.....ik dacht meteen dat hij wlde steigeren, maar eigenlijk was het puur ongeduld. Gewoon been en doorrijden naar voren totdat hij er moe van wordt Lachen

Melle 31/08/2006
Rikke 09/09/2007
En nu gaat mama genieten van alles moois om haar heen....

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 21:48

Liekjuh schreef:
wat had ze psies aan haar rug dan?

Als ze schut druk doet ze dan heel haar hoofd scheef of omhoog en drukt ze zich erdan uit?


er zat een wervel in haar nek niet goed waardoor ze altijd scheef ging lopen en altijd 1 stelling had.
haar rug zat ook niet helemaal goed, ze is toen helemaal behandeld.
ze gooit haar hoofd omhoog schud heftig wat keren, soms zo heftig dat het lijkt of ze van de grond af komt. het is alleen als ik wat dingen aan haar vraag meestal bij het nageeflijk rijden.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Lizzy__87 en 33 bezoekers