Zodra je in zadel zit: rennen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Zodra je in zadel zit: rennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 09:50

Ik heb sinds april een IJslander.
Hij heeft eczeem, maar ook nog een ander probleem:

Als je 'm opzadelt en opstapt..gebeurt er nog niks, maar zodra ie moet lopen, gaat ie gelijk in de 3e versnelling.
Hij gaat dan dribbelen in tölt en tölten.
Ik rij dan in een bak en maak veel wendingen, voltes, nageven/inhouden, zware zit, praten, ophoudingen.
Maar normaal stappen kan ie niet!
Als ik dan wel eens een stukje langs de weg probeer, gaat ie steeds sneller.. dus gaat ie sneller tölten en slaat dan om in telgang/schweinepas.. oftewel, sneller. (deed ie afgelopen zondag langs de fiets ook..resultaat: hij rent weg, ikke op de grond, fiets kapot, gekneusde hand, dikke knie enz Verdrietig )
Mja, en omtrekken oid kan dan ook niet ineens..
Als je wilt dat ie stopt, dat kan wel, maar pak je 'm best hard in zijn bekkie Scheve mond

Afgelopen zaterdag heeft ie voor het eerst gestapt en mocht ik 'm zelf drijven om te stappen Verward (vanwege hitte?)

De vorige eigenaar ging met hem recreatief rijden in de bossen...maar kennelijk op snelheid. Dat waren wel ritten van 2/2,5 uur.

Ik rij niet dagelijks.. ik longeer 'm ook wat tussendoor.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen.
Wordt er best wat moedeloos van.. wil gewoon buitenritjes maken. Heb hem speciaal voor mijn rug..maar dat kan zo ook niet.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:12

Kan het zijn dat hij ergens wat gevoelig is, bijvoorbeeld op de rug?

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:13

Heb je al eens geprobeerd om je teugels helemaal lang te gooien en verder eens helemaal niets te doen? Dat werk bij die van mij vaak heel goed ! Leuk he, zo'n ijslander Knipoog

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 11:24

Toen ik 'm had ie een zadel, nu een andere... maar zijn rug, mja, ga ik niet van uit. Maar hoe evt te testen?
Ik denk meer aan gewoonte?
Teugels los.. dus weggoien zeg maar? Heb wel al losse teugel geprobeerd, helaas.
Hij kan zo panisch zijn..zo overgevoelig. Als ik 'm dan aanraak reageert ie al. Als je er dan opzit en raakt 'm met been aan: weg is ie.
Ook met longeren, als ie moet gaan lopen.. weg is ie, dan doe ik niks, zeg alleen zoiets van stap of begeleid 'm naar stap.
Pfffffff

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:34

Branca schreef:
Toen ik 'm had ie een zadel, nu een andere... maar zijn rug, mja, ga ik niet van uit. Maar hoe evt te testen?
Ik denk meer aan gewoonte?
Teugels los.. dus weggoien zeg maar? Heb wel al losse teugel geprobeerd, helaas.
Hij kan zo panisch zijn..zo overgevoelig. Als ik 'm dan aanraak reageert ie al. Als je er dan opzit en raakt 'm met been aan: weg is ie.
Ook met longeren, als ie moet gaan lopen.. weg is ie, dan doe ik niks, zeg alleen zoiets van stap of begeleid 'm naar stap.
Pfffffff


Door gewoon te voelen. Of door bij het poetsen goed op te letten of hij ergens gevoelig is. Het lijkt me wel belangrijk om dat eerst uit te sluiten voordat je zegt dat het een gewoonte is.
Het kan natuurlijk wel een gewoonte zijn geworden, maar dan is het een kwestie van weer heel rustig opbouwen en trainen. Met longeren kan je daarin al een basis leggen door het paard goed op je stemhulpen te laten reageren. Wees hierin heel duidelijk en consequent. Dit vergt heel veel geduld, maar dan kom je er echt wel.

Roosch

Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:39

Okee dit ken ik..! Lachen
Heeft hij soms problemen met zadel erop leggen?
Je legt het zadel erop, loopt een rondje in stap ernaast en daarna nog in draf.
Dan stap je op! OK dan!
Sterkte! OK dan!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:56

Ik heb dit probleem wel vaker gehoord bij ijslanders.
Is hij geimporteerd? Gek gereden paarden worden nog wel eens geexporteerd hier naar toe. Er is een stal waar ik vaak van hoor dat die dit soort paarden verkoopt(via PB).

Op ijsland had ik ook zo'n paard zodra je opstapte was ie weg en ook niet meer te stoppen, uiteindelijk ben ik zelfs afgestapt! en heb ik met de begeleider geruild. Dat was een ras echte ijslander die al 50 jaar te paard zat, zelfs hij zei s'avonds dat ie het heel zwaar had met het paard.

Ik denk dat je eens wat lessen moet gaan nemen bij een ijslander ruiter.
Heb je al een hackamore geprobeerd? Verder doodstil zitten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:06

misschien longeren en dan alle hulpen goed aanleren.
dus echt stap zeggen en laten stappen enzovoorts,,
zo kun je tijdens het rijden de hulpen voor stap roepen en misschiend at het dan wel gaat lukken,,,
succes in ider geval !

Karaat_the_newforest op Instagram

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:08

Mijn verzorgpaardje was ook zo'n dribbelkont, kon nooit rustig stappen, altijd schweinepassen... teugels idd los, boogjes, niet aan zijn mond komen en geruststellen... aaien over z'n manenkam/hals... en blijf op hem inpraten(zoals, hoo, rustig maar etc).... met heel veel geduld, worden ze uiteindelijk rustig(hoe rustiger jij bent, hoe eerder ze zal stappen)... trek dus NIET aan de teugels.... dat werkt niet bij een ijslander.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 20:29

-Appie: Qua rug heb ik inderdaad al bevoeld en gedrkt.. hij reageert niet.

Met longeren gebruik ik commando's, stap/draf/galop.. daar reageert ie best op.

-MissHaffie: Ik heb verder geen problemen met het zadel erop leggen.

-Cowgirl: Bakkus is NL gefokt.. Ik heb ook al van mensen met ijslanders gehoord dat dit niet echt gewenst ijslands paard-gedrag is.
Tijdens een ritje met 3 ijslanders, zat die persoon op Bakkus.. in de verte zag je stof.. hij liep gewoon door, zonder de rest. Tegen het einde is zij ook afgestapt om hem fatsoenlijk te kunnen laten uitstappen.
Zij gaat hem, als goed is, in aug. 2 weken berijden. Zet hem dan bij haar thuis (3 ijslanders en veulen).
Hackamore niet geprobeerd, schijnt nogal erg straf te zijn...

-Saskia9: Dat heb ik geprobeerd, lukt niet.. heeft een te sterke drang.

-Shadowfax: Als ik hem tijdens het rijden wil belonen, dus in de hals aaien..schrikt ie ervan en schiet iets vooruit. Als je stilstaat kan dat weer wel.
Ik probeer inderdaad erg rustig te zijn.. we weten dat ie snel kan..wil alleen de langzame kant van hem zien. Ik sta ook veel stil om hem te laten zien dat ie niet perse moet lopen.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:47

Branca schreef:
-Shadowfax: Als ik hem tijdens het rijden wil belonen, dus in de hals aaien..schrikt ie ervan en schiet iets vooruit. Als je stilstaat kan dat weer wel.
Ik probeer inderdaad erg rustig te zijn.. we weten dat ie snel kan..wil alleen de langzame kant van hem zien. Ik sta ook veel stil om hem te laten zien dat ie niet perse moet lopen.

Die van mij schrok ook steeds in het begin als mijn hand haar manenkam raakte... toch bleef ik volhouden en op een gegeven moment raakte ze eraan gewend.... in het begin ging ze juist alleen nog maar harder lopen. Ze is erg getraumatiseerd en laat maar weinig mensen toe om op haar te rijden... als er een nieuweling op zit, begint ze ook weer hard te lopen... hup die hand op d'r hals... een aantal rondes stressen geblazen.... soms accepteerd ze de ruiter en gaat langerzamer lopen, soms ook niet en dan blijft ze stressen.. naja, ik vertel dit ook alleen maar zoals ik het heb meegemaakt... werkt misschien helemaal niet bij die van jou... suc6!

Ik heb geloof ik zelfs een filmpje dat ze aan het stresse is met een nieuweling erop... ff kijken of het boeiend genoeg is Haha!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:52

Weet je hoeveel voer hij bij de vorige eigenaar kreeg ? Misschien geef je hem nu te veel en wordt hij daar gewoon té energiek van. Lachen

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:58

Branca, stuur je zo een pb-tjes met het filmpje....
Laatst bijgewerkt door ShadowFax op 28-07-04 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:00

mijn bijrijd-ijslander is ook zo. Zitten en wegwezen. Heel fijn.
Hij heeft bijna geen rem en dat vind ik doodeng. Ik rij hem op het moment alleen in de bak om de rem er weer een beetje in te rijden en om aan hem te wennen. Ik rij hem nog niet zo lang. Zolang ik er naast sta is hij rustig, maar zodra ik in het zadel zit is hij ineens wakker en is het een bommetje. Dit is inderdaad niet ongewoon bij ijslanders, het zijn werklustige en looplustige paarden. Maar het zou wel fijn zijn als ze naar ons zouden luistren Knipoog

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 05:45

Maudje: bij de vorige eigenaar kreeg ie meer dan nu.
Hij krijgt nu 24 uur weide, bij hen s'nachts binnen. Daar meer brok dan bij mij. Dus soberder.

Wind: klinkt over en weer bekend dan..dit probleem.
Ik weet wel dat dit gedrag niet gewenst is bij IJslanders. Werkwillig enzo wel en hij is temperamentvol, maar luisteren hoort daar eigenlijk bij.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:54

een heb een draver als verzorgpaard..
en die is precies zo!!
als je nog niet eens zit..begint ze al te rennen!
en ze kan nooit rustig lopen!
ik probeer ze altijd eerst wat te longeren..en dan is ze wat rustiger!
of ergens in een hoek zetten..en dan opstappen..zodat ze niet weg kan lopen/rennen

Amigo...You're Always On My Mind....

Hardcore For Life
17 - 12 - 2005 Nightmare!!

channel

Berichten: 52
Geregistreerd: 27-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:57

heey, mischien kan het zijn dat het een westernpaard is! Verward

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 13:38

Wat voor een bit zouden jullie aanraden???
Heeft nu een dubbelgebroken bustrens met plat stuk.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:53

ik denk dat het niet echt te maken heeft met het soort bit..
want het is zoiezo niet goed dat je pony meteen gaat rennen als je opstapt
je zou een ander bit kunnen nemen..
maar je zou ook je pony kunnen proberen te leren stil te staan tijdens het opstappen....

Amigo...You're Always On My Mind....

Hardcore For Life
17 - 12 - 2005 Nightmare!!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 21:49

promiss"]
maar je zou ook je pony kunnen proberen te leren stil te staan tijdens het opstappen....
[/quote]

aanvang topic:
[quote="branca schreef:
Als je 'm opzadelt en opstapt..gebeurt er nog niks, maar zodra ie moet lopen


Heb het al vaker gelezen met betrekking tot opstappen.....maar dat is het probleem dus niet. Met opstappen blijft ie staan.
Gaat om het rennen, dwang voorwaarts te gaan. Evt tips voor ander bit oid?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:17

Hoi Branca,
Ik zou er hulp bij halen, en hier niet te lang meer mee wachten. Dus een professionele Ijslandertrainer of iemand met veel ervaring inschakelen. Dit probleem wordt namelijk alleen maar erger als je er niets aan doet/kunt doen.
Waarschijnlijk heeft het paard veel temperament en daarnaast te weinig vertrouwen in jou/respect voor jou als ruiter. Het is daardoor een slechte gewoonte geworden om na het opstappen onder je uit te lopen. Dit paard heeft duidelijkheid en zekerheid nodig. Waarschijnlijk heb jij zelf bij het opstappen ook al de nodige spanning, zo van: ojee, hij gaat vast weer aan de loop zometeen... dat voelt een paard natuurlijk haarscherp aan. Je moet zien deze vicieuze cirkel te doorbreken. Misschien kun je een tijdje intensief les gaan nemen met hem, of hem een maandje in training zetten? Jij moet het vertrouwen krijgen dat je paard luistert, reageert op jouw hulpen, het paard moet het vertrouwen krijgen dat jij degene bent aan wie hij de leiding kan toevertrouwen. Met wat begeleiding moet dat toch haalbaar zijn.
Veel succes!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 15:22

Askja, bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik zie in je profiel dat je we; wat ervaring hebt met deze geisertjes, althans, het ras.
Hij heeft dit altijd al gedaan bij de vorige eigenaren. Ze hadden hem van veulen af. Hij is toen getraind bij Breidablik. Daarna alleen recreatief bereden..met deze snelheid.
Als hun dochter van 12 erop ging, liep ie wel minder snel. Zijdachten dat het door het gewicht kwam.
Als degene (die ook ijslanders heeft en diverse stages bij fokkers heeft gelopen) terug is van vakantie, gaat Bakkus een paar weken naar haar. Zij wil hem aanpakken en wat heropvoeden.
Ik hoop wel dat dit helpt..

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:27

Hoi Branca,
Graag gedaan hoor! Ik hoop dat het gaat lukken met Bakkus. Jammer dat die vorige eigenaren hem ermee weg hebben laten komen. Misschien dat dat meisje van 12 wat laconieker met zijn gedrag omging dan haar ouders, dus wat minder gespannen was met rijden. Ik merk met mijn eigen ruin soms dat ik maar hoef te denken: we rijden op de grote weg af, nu niet gaan klieren he ... of hij gaat al harder. Gelukkig is mijn paard geen stresskip en kan ik bij mijzelf de knop snel omzetten, maar dat is door een paar slechte ervaringen met rennende IJslanders in het verleden wel anders geweest! Ik weet dat mijn paard luistert als ik zelf rustig en duidelijk blijf rijden, en daar haal ik vertrouwen uit. Als Bakkus weer wat beter naar de hulpen luistert, als de rem het weer wat beter doet zeg maar, dan krijg jij als ruiter ook wel weer het vertrouwen dat je hem kan laten stoppen wanneer je dat wilt. Zo te horen heeft die kennis wel de benodigde ervaring om Bakkus dit bij te brengen.
Groetjes!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:49

Zorg eerst dat die stress er uit is door veel grondwerk te doen en lekker te gaan wandelen met hem. Ijslanders hebben temprament, maar dat word moordend in combinatie met stress.

Ik zou dus zeggen ga de eerste tijd even niet rijden en zorg dat de stress tijden het grondwerk is opgelost voordat je er weer opgaat. Doe dan alles heel rustig aan en in stapjes.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:03

Askja schreef:
Hoi Branca,
Ik zou er hulp bij halen, en hier niet te lang meer mee wachten. Dus een professionele Ijslandertrainer of iemand met veel ervaring inschakelen. Dit probleem wordt namelijk alleen maar erger als je er niets aan doet/kunt doen.
Waarschijnlijk heeft het paard veel temperament en daarnaast te weinig vertrouwen in jou/respect voor jou als ruiter. Het is daardoor een slechte gewoonte geworden om na het opstappen onder je uit te lopen. Dit paard heeft duidelijkheid en zekerheid nodig. Waarschijnlijk heb jij zelf bij het opstappen ook al de nodige spanning, zo van: ojee, hij gaat vast weer aan de loop zometeen... dat voelt een paard natuurlijk haarscherp aan. Je moet zien deze vicieuze cirkel te doorbreken. Misschien kun je een tijdje intensief les gaan nemen met hem, of hem een maandje in training zetten? Jij moet het vertrouwen krijgen dat je paard luistert, reageert op jouw hulpen, het paard moet het vertrouwen krijgen dat jij degene bent aan wie hij de leiding kan toevertrouwen. Met wat begeleiding moet dat toch haalbaar zijn.
Veel succes!


ben ik het helemaal mee eens Knipoog Als je je paard niet door iemand anders iwlt laten trainen, kun je ook iemand strikken die er naast wil lopen als jij erop zit, die dan je paard in stap kan houden. Veel succes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers