peesverdikking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

peesverdikking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 16:28

Mijn paard zijn pees van zijn rechtervoorbeen is een beetje dikker dan de andere maar niet warm. Hij loopt ook helemaal zuiver. Wat kan ik nu het beste doen.Ik vertrek zondag op vakantie dus krijgt hij al zeker een weekje rust (weidegang). Zou ik de dierenarts er naar laten kijken of niet hij loopt dus NIET kreupel.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:43

Ik zou de dierenarts er zeker naar laten kijken. Een paard hoeft niet kreupel te lopen op een peesblessure, als je langer doorrijdt wordt het erger en kan hij wel opeens kreupel worden. Dan is de schade al veel groter en duurt het langer voordat hij hersteld is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 01:31

Een oude peesklap zorgt vaak voor een dikker been, maar het kan net zo goed wat anders zijn. Inderdaad ff door VA laten checken.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:08

Een paard hoeft niet kreupel te lopen met een peesblessure. Ik zou dus voor alle zekerheid even de DA erbij laten halen. Succes.

MissMarjo
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:09

Als ik jou was zou ik nog maar even wachten met de veearts en wachten tot je terug komt van vakantie hij staat dan toch op rust en een weekje rust doet soms wonderen.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:17

MissMarjo schreef:
Als ik jou was zou ik nog maar even wachten met de veearts en wachten tot je terug komt van vakantie hij staat dan toch op rust en een weekje rust doet soms wonderen.


Nee dat moet je dus niet doen. Uit ervaring weet ik dat je dan dus net te laat kan zijn. Laat gewoon een dierenarts komen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:28

Hoi,

Mijn paard had 2,5 maand geleden ook een dikke pees, die ook warm was.
Geen da gebeld, die zegt toch afstappen aan de hand en koelen. Paard een paar weken op de wei laten staan, +koelen ( verdikking was in een paar dagen helemaal weg ) en daarna lekker met hem gaan wandelen.
Wel heb ik hem ingesmeerd met Traumeelgel en arnica gegeven aan hem op een boterham.
Vertrouw de da's hier niet zo mbt een peesscan. Het schijnt dat een da die ook verkeerd kan beoordelen.

Dus wat moet je doen ? Wat spreekt je het meeste aan, paard op stal en idd wandelen etc of dag en nacht op de wei ?
Die peesscan kan je ook over een week nog laten maken als je het niet vertrouwt.

Groetjes,

Maris

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:13

ga lekker op vakantie en laat iemand je paard een week stappen en koelen, is de verdikking er na je vakantie nog steeds bel dan de DA en laat even de pees scannen

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:52

Het is dus voor iedereen anders. Mijn paard heeft zelf een peesblessure van 9 maanden gehad en daar mocht ik dus absoluut niet mee stappen en ze mocht ook niet op de wei. Soms verknal je het daar alleen maar mee.
Ik ga liever op vakantie met in mijn achterhoofd: mijn paard heeft een peesblessure en dat is vastgelegd dan dat ik op vakantie ga en denk ooo zal het wel goed gaan met mijn paard hoe zal zijn been zijn. Ik ben dus liever zeker van iets dan onzeker maar zoals ik al zeg, dat is voor iedereen anders.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:00

dus jij hebt je paard 9 maanden op het hok laten staan?
ook niet echt slim!

verder deel ik de mening van Princess

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:03

Ik zou de pees na de vakantie sowieso laten scannen. Ik weet niet of er iemand met je paard kan stappen, en hoe hij reageerd als hij in de box staat en alleen maar mag stappen (sommige paarden zijn dan niet te hanteren, en dan een ander opzadelen met een stuiterend paard is niet leuk, maak je geen vrienden mee), anders zou ik hem idd rust geven. Is weidegang mogelijk? Doet hij normaal in de wei of gaat hij rennen?

Voor de rest is een verdikte pees en er niet kreupel op lopen het schoolvoorbeeld voor een peesblessure, die ook met een week rust NIET over is.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:14

schoentje schreef:
dus jij hebt je paard 9 maanden op het hok laten staan?
ook niet echt slim!

verder deel ik de mening van Princess


Ik heb gezegd dat ze 9 maanden stil stond. En de eerste 3 maanden mocht ik dus niks doen met haar nee, dan komt ze alleen maar de stal uit om te worden gepoest en aan het touwtje grazen. Daarna mocht ik pas 10 minuten per dag stappen.

Vergeet niet dat iedere peesblessure anders kan zijn. En dat ze zeker niet kan zeggen van ik zet hem op het land. Het risico bestaat dan dat het slechter kan worden maar iedereen doet het dan op zijn eigen manier en ik vind het verstandiger dat je er een DA naar laat kijken.

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:19

Kenzo schreef:
Het is dus voor iedereen anders. Mijn paard heeft zelf een peesblessure van 9 maanden gehad en daar mocht ik dus absoluut niet mee stappen en ze mocht ook niet op de wei. Soms verknal je het daar alleen maar mee.
Ik ga liever op vakantie met in mijn achterhoofd: mijn paard heeft een peesblessure en dat is vastgelegd dan dat ik op vakantie ga en denk ooo zal het wel goed gaan met mijn paard hoe zal zijn been zijn. Ik ben dus liever zeker van iets dan onzeker maar zoals ik al zeg, dat is voor iedereen anders.


HELEMAAL MEE EENS!!!!!!Mijn paard is ook herstellende van een peesblessure, en je kan niet voorzichtig genoeg zijn, zeker in het begin. Mijn paard mocht dan eerst ook echt niet in de wei.

Je moet het echt helemaal zelf bepalen, iedereen schrijft hier wat hij/zij denkt dat het beste is. Zelfs de artsen hebben verschillende meningen over wat nou wel of niet goed is. Ik zou in ieder geval ook het zekere voor het onzekere nemen, want ik weet wat het is om een paard op rust te moeten laten staan en maanden lang alleen maar aan de hand te mogen stappen (met een opbouw schema).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:15

Als mijn paardje kreupel is, doe ik meestal ook elke dag tien minuten stappen op straat en koelen. Als het na een week niet over is dan de VA bellen. Ik zou hem zowat wel elke dag kunnen laten komen Boos!, zo vaak is er wat, maar ja goed dat wist ik vantevoren Knipoog

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:35

Elke dag even afspoelen met de tuinslang helpt meestal ook.
(Koud water)

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:56

Ieder heeft een andere mening de da te bellen. Maar met een beetje gezond verstand kun je ook in 1ste instantie ook zelf veel doen wat een da ook zal adviseren. Bij twijfel of je er goed aan doet kun je ook veel telefonisch met een da overleggen, voordat je jezelf iedere keer op kosten jaagt. Naar mijn idee klinkt dit niet zo ernstig. Jij ziet igv nog dat de pees iets dikker is. Ik wil ze de kost niet geven die dit niet eens opmerken en zelfs wanneer veel meer aan de hand is.
Zo te horen is er wel wat gebeurd. Kan van alles zijn, verstappen, aantikken, vastliggen, etc. Het positieve ervan niet kreupel en niet warm! Vooral dat het niet warm aanvoelt is er geen grote schade naar mijn idee. Ik zou zeggen ga lekker op vakantie komt wel goed uit en laat paard lekker een week op de wei, geeft hij zichzelf beweging. Vraag iemand dat been in de gaten te houden. Kijk over een week weer en als je het dan nog niet vertrouwd dan maar even bellen. Succes en fijne vakantie.