Jong paard, probleempje..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Jong paard, probleempje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 20:56

Mijn buurman heeft een friese hengst (4 jr.), hij is in het begin van het jaar beleerd. Omdat ik er geen tijd meer voor had ben ik gestopt met het rijden van hem. Toen is de schoondochter van de buurman hem gaan rijden, ze had al héél lang niet gereden en dat ging helemaal mis). Ze is er dus afgevallen en is er niet meer opgegaan, haar vriendin die altijd jonge paarden rijd is er toen eventjes opgegaan.
En is toen maar weer in het land gezet, hij was te gevaarlijk Verward

Hij staat nu dus al een poos weer in het land, er word af en toe wel mee gemend. Nu wil ik hem wel weer gaan rijden, hoe kan ik dat het beste aanpakken??
Laatst bijgewerkt door Jennifer op 31-07-04 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:59

Bodyprotector aan........... en gewoon gaan rijden....... even longeren van te voren.......... en dan net even brutaler zijn dan hij.......... das eigenlijk alles

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 21:02

Op zich is het een lief dier hoor. Heb met het rijden geen problemen gehad, het blijft natuurlijk wel een jong dier.
En degene die erop reed was ook hartstikke bang volgens mij.

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:03

Gewoon opstappen, en blijven zitten (als je dat kunt Bloos ) en anders ja goed vallen of vragen of iemand die met zulke paarden ervaring heeft er op stapt. Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:33

Idd cap, bodyprotector en misschien is goede begeleiding vanaf de grond ook geen slecht idee.
En net wat GK zegt, gewoon rijden en zorgen dat je boven blijft.

Succes!

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 21:35

Ik denk dat ik eerst iemand vraag die altijd jonge paarden rijd.
Ik weet ook niet wat ik kan verwachten, heb niet gezien wat er gebeurde toen zij eraf viel.... Zal hem eerst eens het zadel opgooien en eens longeren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:36

precies, dan kan je m aanvoelen en erop kruipen of het nog even uitstellen....

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:39

Weet je bij ons ging 't ook zo'n beetje.
Ik ben toen gewoon van voor af aan begonnen, vooral met veel vertrouwen opbouwen.
Veel praten en belonen als hij ook maar iets goed doet.
Nu na 6x er op te hebben gezeten, stapt draaft en galoppeert ze los onder het zadel.
En geen bok gegeven!
Ik wens je veel succes en met rust , tijd en kalmte berijk je heel veel.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:49

Denk idd 'opnieuw' inrijden!
Zorg dat je iemand bij je hebt wat het paard vasthoudt en ook absoluut niet loslaat als jij erop gaat.
En van daaruit verder.
SUCCES!

tjlover

Berichten: 43
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:46

ik zou de basis dingen gaan herhalen en dan rustig ana gaan zitten erop enzo en natuurlijk weet jij het beste wat zijn minpuntjes waren toen je er nog op reed en je moet vertrouwen in jezelf hebben dan lukt het emestal!!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:37

idd, opnieuw beginnen, en alles duidelijk herhalen.
En iemand die je zeer goed vasthoud,
denk eraan misschien heeft dat meisje hem wel nare herrineringen bezorgd en is hij nu bang ofzo...

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:26

idd voorraan beginnen... de tips zijn al gegeven... succes ermee!

Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:37

Gewoon kleine stappen nemen, op het moment dat hij gevaarlijk wordt kan het ook een teken zijn dat je te snel gaat. Een jong paard handeld niet uit geschiedenis, maar uit eigen interpretatie...het leuk of niet leuk vinden. Eerst lekker longeren, beetje rijden en langzaam meer vragen...

Maayke
Berichten: 846
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:44

gijsenkim schreef:
Bodyprotector aan........... en gewoon gaan rijden....... even longeren van te voren.......... en dan net even brutaler zijn dan hij.......... das eigenlijk alles



ik zauw hem eerst moe maken Haha! Haha! eerst een kwartier tot half uur opjagen (hem los laten in de bak en zelf in het midden van de bak staan en met een lange longeer zweepachter hem aan jagen MAAR LET OP DAT HIJ NIET BANG WORD VAN DE ZWEEP ) dan gewoon opjagen hem laten gallopeeren tot aan hij moe is daarna longeer je hem om het vertrouwen te winnen en om hem naar jouw te laten luisteren en dan ga je er op en rij je hem 10 minnuten en dan verkort je het opjagen en longeeren PER dag tot aan hij weer de oude is

Succes

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 08:55

Ik denk dat maayke het begrijpt..............

Longeer m gewoon een minuut of 10, das zat Haha! Haha! Haha! Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:24

Precies Lachen
En zeker niet met hoofdstel en zadel op eerst los laten en opjagen Lips are sealed Als je ze dat één keer aanleert.... Als je hem van te voren beweging wil geven idd even aan de longe. En dan niet tot ie helemaal op is, maar gewoon dat de ergste frisheid er vanaf is. Zoals GenK al zegt, een minuut of 10 is zat.

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:33

Begrijp ik het goed en heb jij 'm beleerd en dat is altijd goed gegaan?Ik denk dat ie het vertrouwen een beetje kwijt is,omdat er ineens iemand anders op is gaan zitten.Als hij bij jou altijd braaf is geweest waarom zou je er dan niet weer op gaan.Je moet hem wel de kans geven om zijn vertrouwen terug te krijgen dus niet er weer even een tijdje op rijden en er dan weer mee stoppen.Lekker poetsen,wandelen,aandacht geven zodat jullie weer een band met elkaar krijgen,weet ik zeker dat je er zonder problemen op kan stappen,wees geduldig