in rengalop terug naar huis.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

in rengalop terug naar huis.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-04 17:41

hoi, ik heb een haflingermerrie van 3 jaar. Ze heeft net geveulend maar voor het veulen had ze dit probleem ook al. Ze gaat gewoon rennen. Als we op de terugweg zijn van een rit gaat ze in rengalop naar huis. Ik kan haar dan echt niet houden en moet echt bijna in het bit hangen. Ze doet het ook gewoon over de weg. Ik heb er vandaag ook weer een vriendin op laten rijden. Op hetzelfde pad waar ze het net bij mij deed, maar bij haar doet ze het niet. Het word nu ook echt wel gevaarlijk en ik weet niet wat ik moet doen, een ander bit helpt ook niet. Passen we gewoon niet bij elkaar ofzo? Scheve mond


Jessminder

Berichten: 192
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:56

Gaat ze vanuit de stap in de rengalop!? Of is het slechts als je gaat galloperen, en dat ze dan helemaal gek wordt?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:25

Misschien komt het omdat ze naar haar veulen wil. Of omdat er eten op haar wacht.
En de reden waarom ze het bij je vriendin niet doet, kan zijn omdat jij weet wat er gaat gebeuren en dan ga jij gespannen doen. Dat breng je over op je paard. En daar maakt ie gebruik van.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:47

Een ander bit zou ik ook niet proberen, als je weet dat ze het bij je vriendin niet doet, ligt het dus niet aan de pony maar aan jou.
Heb je les met haar? Ik denk dat je instructrice beter in kan schatten waar het probleem bij jullie zit, dan wij vanachter een beeldscherm.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Nomy_Baby
Berichten: 354
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:54

Richtje schreef:
Een ander bit zou ik ook niet proberen, als je weet dat ze het bij je vriendin niet doet, ligt het dus niet aan de pony maar aan jou.
Heb je les met haar? Ik denk dat je instructrice beter in kan schatten waar het probleem bij jullie zit, dan wij vanachter een beeldscherm.
Succes!


helemaal mee eens!!!
suc6 er mee!!

Horses are like fire . . . some people can hold on to it and encompass it and it will be a part of their life . . . and some people, they touch it and get too hot and they drop it

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-04 19:49

nou het probleem is dat ze het ook doet bij mijn vader en zus, en ik zit juist helemaal niet gespannen, ik heb geen les meer maar mischien zou iik wel weer wat lessen kunnen nemen idd. ik ga in draf en dan is ze niet meer te houden en gaat ze rennen. en Milkaatjuh: ze deed het voordat ze het veulen had ook al en ze krijgt geen voer vlak na het rijden. Ik weet het niet hoor, maar het is nu een beetje link om erop te buitenrijden

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:15

Heb je dan niet geleerd om op de terugweg van een buitenrit niet te gaan draven/galopperen... dus wees geduldig en probeer te blijven stappen. Paarden ruiken toch op de 1 of andere manier de stal Lachen Lukt het helemaal niet dan aan de hand trainen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:50

Hoe gedraagt ze zich in de bak?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:57

tegen een boom aanrijden.. als ze echt niet wil stoppen moeten wij in de manege gaan 'zagen' dan stoppen ze meestal..

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

hilde66

Berichten: 499
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:22

hhmm... raar. Probeer es gewoon weer op te bouwen, eerst aan het halster buiten gaan lopen, dan stappen, dan draven, dan galoperen. En als ze op de terug weg erg onrustig is niet direct naar stal gaan maar nog een stukje erlangs lopen zodat ze haar zin niet krijgt.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:56

mijn merrie deed dat ook altijd op het strand.. wat je kan doen is:

1) nooit 2x achter elkaar op de zelfde plek galoperen of omdraaien
2) een rondje maken dat je niet hoeft te keren
3) er zelf naast of iemand anders naast te laten lopen en op de terug weg weer een keertje om te draaien en heen te gaan

heeft bij mij geholpen.. een scherper bit is geen oplossing.. als een paard wilt gaan.. gaat die.. hoeveel kg er ook achter hand en hoe scherp het bit ook is!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:52

Marrepar schreef:
tegen een boom aanrijden.. als ze echt niet wil stoppen moeten wij in de manege gaan 'zagen' dan stoppen ze meestal..


Bloos!


De terugweg gewoon in stap doen. Als ze gaat dribbelen of wat dan ook, lekker laten dribbelen maar niet toegeven. Net zolang totdat ze normaal kan stappen en dan kan je misschien ook weer een drafje proberen. Maar dan wel in jouw tempo en niet in haar tempo. Zodra ze alweer onder je uit probeert te draven ga je weer stappen. Je zal geduld moeten hebben want dit lukt je niet met één buitenrit.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:34

punkies schreef:
Ik heb er vandaag ook weer een vriendin op laten rijden. Op hetzelfde pad waar ze het net bij mij deed, maar bij haar doet ze het niet.


Ik had hetzelfde probleem, mijn pony was bang voor grote planten langs de bakrand Clown bij mij ging ze altijd opzij springen en race, bij mijn vriendin niet, ik denk dat komt omdat jij weet dat ze dat gaat doen, dus je gaat er klaar voor zitten, je denkt dat dat goed is want je bent dan voorbereid, maar het kan ook zo zijn, dat jou pony dan denkt: He baasje spant aan, er is iets engs, ik ga naaar huis.....

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar het kan mss wel Tong uitsteken
Probeer iets te ontspannnen, mss helpt dat?

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:55

ik denk inderdaad dat je te gespanne bent,,ik was eerst ook altijd gespannen en deed het ook op een bepaald stuk,,,omdat ik daar onzeker werd en ging erook vandoor.....wat je kunt doen is enenpessoabit proberen en een martingaal of thiedeman..succes

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:10

Emaartje schreef:
ik denk inderdaad dat je te gespanne bent,,ik was eerst ook altijd gespannen en deed het ook op een bepaald stuk,,,omdat ik daar onzeker werd en ging erook vandoor.....wat je kunt doen is enenpessoabit proberen en een martingaal of thiedeman..succes


Mijn paard deed het ook en een martingaal hielp niet.
Als een paard echt terug naar huis wil rennen hou je hem echt niet tegen.

Trots op Bondi (RavelxFlemmingh) :D

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:16

Emaartje schreef:
ik denk inderdaad dat je te gespanne bent,,ik was eerst ook altijd gespannen en deed het ook op een bepaald stuk,,,omdat ik daar onzeker werd en ging erook vandoor.....wat je kunt doen is enenpessoabit proberen en een martingaal of thiedeman..succes

Waarom een ander bit in hangen, als het probleem niet bij het paard maar bij de ruiter ligt?
Ik ben sowieso niet zo voor, om bij een probleem er maar een scherper bit in te gooien

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:24

astrid heeft dit ook! echt zo irri! en ja wat je er aan kan doen? bijna niets! gewoon nooit op dezelfde plekken aangalopperen en vooral niet richting de stal! maar dat krijg je er echt niet meer uit hoor als het er eenmaal in zit! astrid is nu 22 en ze had het toen ze net bij ons kwam al en dat is zeker 8 of 9 jaar geleden! maar ik hoop dat het bij jou wel over gaat!! enne zeker niet toegeven! als ie dribbeld zorg dat ie gaat stappen zodra hij stapt meteen de lange teugel vinden ze leuk en dan gaan ze dat in het vervolg vaker doen!

Nouja succes!!!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:15

punkies schreef:
Ik kan haar dan echt niet houden en moet echt bijna in het bit hangen. Scheve mond


Hang gewoon eens in dat bit, waarschijnlijk doet jou vriendin dit wel en zit goed achterover/zwaar en daarom doet ze het bij haar niet. Kan echt geen kwaad hoor als je haar eens een goede ruk geeft als ze gaat kletteren.

Trouwens niet op een boom afsturen, levensgevaarlijk!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:41

Een keer een ruk kan evt. nog als ie echt niet luisterd. Maar in het bit hangen lijkt me nou niet echt de oplossing Lips are sealed

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:04

Citaat:
tegen een boom aanrijden.. als ze echt niet wil stoppen moeten wij in de manege gaan 'zagen' dan stoppen ze meestal..


In vredesnaam op wat voor manege rij jij?! Scheve mond

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:33

Neem asjeblieft les . Dit is levensgevaarlijk zeg..... en kom niet meer op de weg voordat je je paard onder controle hebt . Ik heb vorig jaar ook een paard op mijn auto gehad ,waarvan de ruiter het dier niet onder controle had . Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt was als ik daar met de fiets was met 1 kind voorop en 1 achterop.

Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:35

Het klinkt alsof ze precies weet wanneer ze het moet gaan doen waardoor jij helemaal geen grip meer op haar hebt. Waarschijnlijk ben je met dit opstandige gedrag rustiger in het bos dan op straat.....Een kennisje van mij heeft hetzelfde gehad en die is met de merrie teruggegaan, net zolang tot de merrie ervan begon te balen....als je maar eindigd zoals jij dit wilt...dan maar vier keer rengalop...maar in iedergeval een keer normaal.....

Melle 31/08/2006
Rikke 09/09/2007
En nu gaat mama genieten van alles moois om haar heen....

eline22
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:43

ga eens kijken www.paardnatuurlijk.nl daar staat uitgelegd over de noodrem en nog veel meer om misschien je paard een beetje beter onder controle te krijgen. Zorg eerst dat je een noodrem hebt voordat je ooit weer naar buiten gaat, veel te gevaarlijk!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:53

Het is moeilijk te zeggen wat er misgaat vanaf de andere kant van een beeldscherm.

Ik zou er ook niet voor kiezen een ander bit in te gooien, zo verschuif je het probleem alleen maar. Bovendien heb je kans dat ze daar ook weer doorheen breekt en wat dan? Weer een scherper bit erin hangen?

Ik lees dat ze pas 3 jaar oud is en net heeft geveulend, waarschijnlijk heeft ze dus nog niet veel ervaring opgedaan.

Hoe gaat het rijden in de bak? Als er nog problemen in de basis zijn, zou ik eerst daar goed op gaan oefenen in de bak (onder begeleiding) en het dan weer proberen.

Beginnen met kleine stukjes van huis gaan, omdraaien en terug gaan. Misschien helpt het ook om haar buiten aan het werk te houden, zodat ze beter bij jou blijft.

Verder lees ik niet of je alleen of met een ander paard naar buiten gaat, wellicht helpt het anders ook om een paar keer een ander paard mee te nemen (indien je een paard kan regelen dat er i.i.g. niet achteraan stormt, anders kom je met 2 paarden in galop terug en heb je er nog niks aan).

Maar ik zou i.i.g. eerst gaan kijken of er in de basis in de bak geen dingen meer verkeerd gaan en anders eerst daaraan gaan werken.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:26

Marrepar schreef:
tegen een boom aanrijden..



Heb ik ook ooit gedaan. En dat hielp zeker. Alleen heb je vaak geen mogelijkheid om ze tegen een boom aan te zetten.

@ Miss_Blimm: Ze stoppen echt als je ze tegen een boom aanzet. Helaas is alleen het probleem niet verholpen maar tijdelijk opgelost, namelijk... tot de volgende buitenrit!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers