Veulen afspenen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Veulen afspenen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 17:34

Ik moet straks het veulen gaan afspenen van Libel..
Nu wilde ik weten hoe doe je dit met de melk?De merrie blijft dan toch gewoon melk aanmaken de eerste 2 dagen ofzo of?
Ben nu wel bezig met uurtje erbij weg enzo..Veulen hoeft er nu nog niet bij weg maar hoe kan ik dit het beste doen??

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:45

Rustig opbouwen, voornamelijk zodat je weer met de merrie kan gaan rijden. Als je het veulen wegens verkoop moet afspenen, bouw dan naar de tijd toe dat het veulen weg moet. Anders kan je het laten afhangen van het geslacht van het veulen en van wat de merrie aangeeft.
Voor het echte afspenen zijn er verschillende methodes:
In een keer definitief scheiden, bv door veulen ergens anders in te scharen in een groep leeftijdsgenoten.
's Nachts scheiden een paar dagen, vervolgens na 24 uur en 48 uur even bijelkaar laten zodat het veulen eventueel nog de uier leeg kan drinken.
Wat je ook doet zet de merrie meer aan het werk in deze periode en minder het krachtvoer zodat de melk makkelijker opdroogt.

Als je niets doet zal de merrie het veulen waarschijnlijk vanzelf spenen na ong een jaar. Hetzij omdat er een nieuw veulen aankomt, of omdat de melkgift vanzelf stopt door combinatie van minder vraag en minder aanmaak van hormonen.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 18:14

Veulen moet weg ivm verkoop..Tenminste als ze verkocht word en anders komt de eigenaar dr weer op halen..
Meer aan het werk komt zowieso goed..Ga na mn vakantie haar oppakken dus Nog meer mensen met ervaringen?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:15

gewoon doorgaan zoals je bezig bent gewoon gaan rijden en dan het veulen alleen achterlaten.op mijn vorige stal zorgde ze dat het veulen al een week van de moeder af was voor het weg ging zodat trailer en andere omgeving en ook nog eens van de moeder af niet teveel werd.

Bij makkelijke paarden ging het veulen in de box naast zijn moeder bij de scheeuwlelijkers en diegene die alles afbraken ging mams tijdelijk naar een andere pensionstal.wij lieten ze er niet meer bij en vaak was na 2/3 dagen het uier droog.vlak voor het spenen het paard omlaag zetten in krachtvoer en dit even een weekje na het spenen volhouden.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 19:40

Thanxx... Ik zet ze nu in verschillende hallen neer..Veulen in de verste hal en dan komt de binnenbak en dan nog een hal ern in hal 3 staat moeders dan..Zodat ze elkaar iig niet meer kunnen horen.. Gaat op zich best goed..Dus wil als ik straks weer thuis ben iig weer gaan rijden Party!!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:57

als de uier te vol is, kan je eventueel een beetje zelf melken. de merrie stopt vanzelf weer met melk aanmaken

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 19:58

ok Bedankt!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:03

Wij halen de merrie en het veulen in 1x uitelkaar. Ik zou de merrie zeker niet gaan melken, je wilt immers graag dat de melkproduktie stopt...

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:37

wij deden zdat zo altijd rustig opbouwen..
steeds even van de moeder apart zetten..
toen later hebben we het veulen een paar maanden in een ander weiland stuk verderop gezet!
en nu is ze weer terug..en dan is ze afgespeent
dat met de melk stopte vanzelf!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:48

KarinvdM schreef:
Wij halen de merrie en het veulen in 1x uitelkaar. Ik zou de merrie zeker niet gaan melken, je wilt immers graag dat de melkproduktie stopt...


Klopt en dan uier in de gaten houden, naast voldoende beweging eerste dagen paar keer per dag met koud water afspuiten.