[LO] Longeren met hulpstukken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

[LO] Longeren met hulpstukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-04 12:51

Mijn paardje begint nu eindelijk het longeren te snappen. Haha! Nu longeer ik alleen maar met een hoofdstel, maar ik wil nu met bv. bijzetteugels/elastiek of iets anders gaan longeren om haar iets intensiever bezig te laten zijn. Is dit wel verstandig? En wat kan ik het beste gebruiken?



Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:11

Ik denk dat dit beter thuis hoort op UZ

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:22

Ik heb het topic verplaatst naar UZ.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-04 14:28

Bloos Oeps foutje....sorry Bloos

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:23

Ik denk dat het idd beter is als k longeer dan longeer ik altijd met extra dingen.. Ik hou zelf niet zo van longeren want je best zo snel en makkelijk klaar..

Ik gebruik dan een elastiek.. of van die andere dingen het zijn leren banden die je tussen het hooftstel en de singel zet .. (daarmee sluit je hem wel erg op...)

Succes

MsN statuz >> zie AVATAR!! WERKT ECHTT!!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:27

Wat je het beste kan gebruiken is helemaal afhankelijk van het doel van het longeren. Hoe loopt je paard uit zichzelf, hoe sterk is ie al enz.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:36

hoe oud is je paardje?

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-04 13:33

10 jaar Lachen

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:54

Ik zou zeggen, lees even het boekje van Haanstra ( http://www.lammert-haanstra.nl/. Daarin staan duidelijk verschillende methode's uitgelegd hoe en waarom je moet longeren op een bepaalde manier.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:50

naar mijn idee moet je je paard nit met teveel poeha en dingen longeren. Om te trainen werkt rijden het beste omdat je dan echt contact, lichamelijk, met het dier hebt. Longeren met poeha dingen gaat vaak fout of wordt verkerd gedaan. Als je het gewoon voor de gehoorzaamheid, de alans, de beweging en eventueel het springn/ balkjes doet is longeren een goede training.

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:01

Amadeo schreef:
naar mijn idee moet je je paard nit met teveel poeha en dingen longeren. Om te trainen werkt rijden het beste omdat je dan echt contact, lichamelijk, met het dier hebt. Longeren met poeha dingen gaat vaak fout of wordt verkerd gedaan. Als je het gewoon voor de gehoorzaamheid, de alans, de beweging en eventueel het springn/ balkjes doet is longeren een goede training.

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Denk namelijk dat dit heel afhankelijk van het paard en de ruiter is. Ik ben die van mij juist veel gaan longeren om haar aan de longe aan te leren, te ontspannen. Onder het zadel was er zoveel stress dat ze haar nek erop zette en 'r rug wegdruktte. Toen ze aan de longe had geleerd te ontspannen, was er onder het zadel ook veel meer aan te rijden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:30

Ik vind longeren ook niet fout, dan heb je me verkeerd begrepen. Ik vind gewoon dat veel mensen het niet correct toepassen, dingen aan het paard binden die er niet horen of verkeerd zitten.

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:05

ik begrijp uit je eerste stuk dat hij het longeren net, of in ieder geval nog niet zo lang onder de knie heeft.

Ik zou haar eerst nog gewoon lekker neutraal laten lopen( dus zonder hulpteugels)

het enigste hulpteugel dat ik met rijden goed vind is de matringaal en de thiedemann..en met longeren de dubbele longe (als je er overweg mee kan en geduld hebt.) en de pessoa.

Ik zou met het longeren intensiever maken nog lekker een tijdje wachten.
Je kan het ook intensiever maken door hem op zijn eigen benen te laten lopen. Dan lijkt het alsof hij niet bezig is maar is hij zichzelf gewoon aan het zoeken.

Het nageven en aan de teugel lopenhoeft niet per se op intensief trainen te duiden, dat ligt aan jouw oefeningen. (lees: overgangen en commando's)

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 14:01

Oke, dan wacht ik nog wel even met de hulpstukken Lachen ....allemaal bedankt voor de reacties!!!!!!!

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:54

ik gebruik als hulpstuk een 'halsverlenger' het help om een paard tijdens ut longeren zun hoofd in de juiste positie te houden: kijk maar eens op www.harryshorse.nl en dan bij de spullen en dan volgens mij bij hulpteugels, daar staat hij bij!

Vrijgezel # 77

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 12:03

is dat niet het zelfde als een elastiek?

" Only the good die young" Dag lieve Toeter.....rust zacht (19.05.2003 - 1.12.2010)

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 07:17

nessie_1987 schreef:
is dat niet het zelfde als een elastiek?


jawel, ut is mar hoe je ut noemt Bloos!

Vrijgezel # 77

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 21:56

Aha, ok ik zal het eens proberen, bedankt voor je tip

" Only the good die young" Dag lieve Toeter.....rust zacht (19.05.2003 - 1.12.2010)

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:43

loesjuhh schreef:
ik gebruik als hulpstuk een 'halsverlenger' het help om een paard tijdens ut longeren zun hoofd in de juiste positie te houden: kijk maar eens op www.harryshorse.nl en dan bij de spullen en dan volgens mij bij hulpteugels, daar staat hij bij!


als je naar http://www.harryshorse.nl/fotos/produkten/2840085.gif kun je hem zien!!

Harry's HorseĀ® Halsverlenger.

Ideaal voor het trainen van jonge paarden en het juiste gebruik van hals- en rugspieren te stimuleren tijdens longeren en rijden.
Makkelijk te gebruiken voor beginners en ervaren ruiters.

Geheel elastisch, 3,5 m lang en voorzien van clips. Ruim verstelbaar, op diverse manieren te gebruiken. Kleur zwart, een maat.

Vrijgezel # 77

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:50

met een hulp teugel kun je best longeren. maar een bijzet of elastiek lijkt me niet juist. je paard wordt gedwongen. proibeer het met een losse slof is mijn tip

Zensation Z1 + 3 Mijn Toppertje.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:17

Mijn pony gaat op de slof erg hangen. Met de halsverlenger blijft 'ie los omdat die van elastiek is.

Ik neem aan dat dat beter is?

Ik twijfel wel eens of ik het wel goed doe. Toen de slof stuk was heb ik zo'n halsverlenger gekocht en het ziet er ontspannener uit.

'Kennis wijst ons op ons gemis'- Arthur Japin, Een schitterend gebrek


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers