BWP Melchior X

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deliverance

Berichten: 30
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Leuven-België

BWP Melchior X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 15:22

Weet iemand soms iets meer over de BWP hengst Melchior X?
Hij zou van 1978 zijn (tijdje geleden dus) maar ik zou graag wat meer weten over zijn afstammelingen, ik heb nl. een paardje staan dat zou van hem afstammen.
En waarvoor staat die X eigenlijk?

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:46


petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 07:41

ik vermoed dat die X wil aanduiden dat hij voor de helft volbloed is. Verder ken ik hem enkel van naam.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 00:13

Als ik me niet vergis, was hij van Van Dijck in Broechem. Ik herinner me namelijk het beeld van hun achttal zwaar A van zo'n 20 jaar geleden waarbij beide broers Van Dijck elk met een hengst reden, de ene op kop en de andere achteraan en die hengsten waren Romeo en Melchior.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 00:14

Een paard in onze club is ook van Melchior, niet al te groot, bruin, vrij geblokt gebouwd, zeer goed karakter maar geen uitblinker, noch voor het springen noch voor dressuur.

Deliverance

Berichten: 30
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Leuven-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 10:01

Mja hier is het een driejarige ruin, vos, valt nog ni echt veel over te zegge, hij is wel al opgeleerd en hij is wel braaf,
Ik zou gewoon willen weten dat als ik hem koop ik een goeie zaak doe ofniet.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:20

Het verbaast me dat hij nog zo'n jonge nakomeling heeft, de ruin die in onze club loopt is ondertussen al 16 jaar. Melchior zelf werd in 1983 gekeurd dus als hij dan vier jaar geleden nog veulens verwekt heeft, heeft hij op zijn minst een vruchtbaar leven achter de rug.
De X achter zijn naam staat niet voor volbloed, heb het even nagekeken op de bwp site, Melchior is een Franse anglo-arabier. Je schrijft niks over de moederlijn van de ruin die je op het oog hebt?
En wat betreft die goeie zaak doen. Dat kan je alleen maar bepalen aan de hand van de intrinsieke waarden van het paard zelf, zeker omdat het een ruin is. Daarvan kan je alleen maar zeggen of hij al dan niet getalenteerd is voor datgene wat jij er wil mee doen en aangezien je met een ruin niet kan fokken, is die afstamming in dat geval bijzaak.

Deliverance

Berichten: 30
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Leuven-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 12:43

Melchior is een van zijn grootvaders, voor de rest weet ik nog niets, woensdag heb ik meer informatie over hem.
Hij is ook gebrandmerkt, wilt dit dan zeggen dat hij goedgekeurd is door de bwp?

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:31

Als een paard gebrandmerkt is, wil dit zeggen dat hij in het stamboek opgenomen is.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:38

Nee, de veulens werden tot voor enkele jaren gebrand bij stamboekopname. Dat gaat als volgt in zijn werk: ik heb een BWP merrie en laat die dekken door een BWP hengst, na de dekking krijg ik een dekbewijs. Bij de geboorte van het veulen, vul ik een deel van het dekbewijs in (geboortedatum, geslacht, kleur en naam) en stuur het naar het stamboek. Dan kan je kiezen ofwel laat je de veulencontroleur naar je thuis komen ofwel ga je naar een verzameldag. Ik ben naar een verzameldag geweest. Wat gebeurt er daar: je geeft het gedeelte van het dekbewijs dat je nog hebt aan de veulencontroleur, die heeft de andere helft van het bewijs bij. Je veulen wordt geschetst, dwz alle aftekeningen en haarwervels worden in kaart gebracht. Dan worden de veulens gebrand (laatste jaar dat er gebrand mocht worden is 2001). De veulencontroleur neemt alle gegevens mee en na betaling ontvang je enkele maanden later van het stamboek de papieren van je veulen. Het beestje is dan ingeschreven in het veulenstamboek. Voor ruinen stopt daar het verhaal. Merries kan je vanaf ze drie jaar oud zijn aanbieden op de keuring voor opname in het hoofdstamboek. Bij het levensnummer dat het paard heeft kan je waar het is ingeschreven, zo eindigt het nummer van mijn driejarige merrie met VB, terwijl dat van mijn andere merrie eindigt op ST, wat wil zeggen dat zij in het hoofdstamboek is opgenomen.
BWP is beginnen branden vanaf de letter M, dat wil zeggen dat de oudste gebrande paarden nu 15 jaar zijn. Tot en met de letter B is er gebrand, toen werd het door de wet verboden.
Bij het paard hoort een paspoort en de middelste pagina is de stamboom, daar staat dan onderaan bij "brandmerk op linkerbil".

Deliverance

Berichten: 30
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Leuven-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 14:30

Dus hij is opgenomen in het veulenstamboek, geeft dit hem dan extra waarde of niet?
De vraagprijs is €2.500, niet veel dacht ik voor een bwp, hij is al goed opgeleerd, loopt gemakkelijk aan de teugel, is braaf buiten (heb ik vorige week nog uitgeprobeerd) en ik krijg er een gratis halster bij (joepie, daarvoor doen we het dus niet)
hij is ongeveer 1m65, normale lengte eigenlijk, hij is mooi gebouwd, heeft lange sierlijke benen (vind ik) en qua aftekeningen heeft hij een kolletje en nog wat wit aan zijn benen.
Doen of niet?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:29

Nee, geeft niet per se extra waarde hoewel paarden met papieren gewoonlijk wat meer waard zijn dan een gelijkaardig exemplaar zonder papieren. Als hij correct is, gezond, braaf en goed voor wat jij hem wil dan zou ik hem laten keuren door een DA. De prijs is voor mijn gevoel zelfs aan de lage kant. Heb je hem al eens laten springen? En laat ook eens weten wie dan zijn vader en de vader van de moeder is als je de papieren gezien hebt.

Deliverance

Berichten: 30
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Leuven-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 17:28

Zal ik zeker nog laten weten!
Ik heb hem nog niet laten springen, dacht dat woensdag eens te doen,
Het paardje staat bij mij op de manege te koop,
hij is er pas twee weken ofzo, de manege eigenaar heeft hem aangekocht maar verkoopt hem blijkbaar direct, misschien is er iets mis mee.
Daar da ik toch wel nog is achter vragen want eigenlijk is er iets niet pluis
Alhoewel, hij is een grote geldwolf en verkoopt regelmatig paarden die hij aankoopt direct, met winst natuurlijk.