oefenen voor endurance

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

oefenen voor endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 10:57

nou zit ik dan, half 10 achter de comp op zondag ochtend.

het is mooi weer dus ik heb mij voorgenomen vroeg op te staan, we gaan vandaag een flink stuk rijden.

we vertrekken om 11 uur en hopen voor half 4 weer terug te zijn maar dat ligt een beetje aan de paarden.

we gaan naar het twiske toe, dat is een groot recreatie gebied met ruiterpaden.

erg leuk hoor, maar behoorlijk lang rijden, maar komt goed uit want 21 april mijn eerste endurance rit.

nou vanmiddag/vanavond laat ik jullie weten hoe het was...

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 11:51

veel succes met rijden en ik hoop voor je dat het een mooie rit zal worden.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 12:42

Ow leuk! Hoe was het?
Bij een endurance training is het vooral belangrijk dat je aantal gemiddelde-km-per-uur hoog ligt. Het is beter om 20 km in een lekker pittig tempo te rijden, als wanneer je 40 km rijdt in een sjok-tempo.
Ook is de opbouw natuurlijk erg belangrijk, maar goed.... daar zal je je al wel in verdiept hebben.
Vandaag heeft mijn arab een dressuurdagje, morgen ga ik weer lekker conditietrainen. Haha! Ik heb er nu al zin in!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 17:50

ik heb er ook geen sjok ritje van gemaakt...

het was een super dag, het liep allemaal vlekkeloos en het ging eigenlijk best snel omdat onze paarden in een lekker tempo door liepen.

we hebben echt van alles gedaan, zelfs nog een paar cross hindernissen genomen en even een paar keer flink uitgeraced.

een geslaagde dag, over 5 weken nog een keer!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:03

Hoi Carola,

Grappig dat je dat zegt van dat het gem aantal km per uur hoog moet liggen. ik train juist eerder 40 km met 10 km/uur dan 20 met 15-20 km/uur. Ik heb juist zo iets het het belangrijker is dat je paardje leert wat km. maken is, boven de snelheid. Die komt vanzelf wel als hij de km aankan.
De eerste 3 jaar heb ik met een gem. van 12 a 13 gereden en vorig jaar zijn we begonnen de boel maar eens op 15 te krijgen (klasse II) Wij trainen dus voornamelijk op de km, met hier en daar een interval training. En nu we dus verder zijn beginnen we ook ritten op een (veel) hoger tempo te maken.
Naya ieder zo wat hij goed vind.
Ga je nog steeds naar Kootwijkerbroek? Ik ben mij rijmaatje kwijt, want haar paard is afgelopen vrijdag geopereerd in utrecht (ontstoken kieswortel, 3 uur bezig geweest met trekken/boren en beitelen) en die si niet meer op tijd goed. Ahhh......

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:43

Hi Afke
Misschien dat je me nog kent van t ponykamp?? Navy die in de sloot lag??
Ik denk dat je de 24e bedoelde, want de 21e is er geen wedstrijd..
In elk geval denk ik je daar dan wel te zien!!
Ik doe de 7e ook mee, samen met Myrthe, van die Tinker, Tiko!
Toen was je het al wel van plan, maar ik vin t leuk te horen dat je het nu ook echt gaat doen! Inmiddels heb ik er al een aantal achter de rug, en kan het je echt aanraden!!!
Tot 24 april!
Groetjes Mandy

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 22:28

Ganna,
ik sta versteld dat onze manieren van trainen zo verschillen. Maar ja, ieder paard zal wel zijn eigen manier hebben om hem (of haar) in topvorm te krijgen. Ik train al tijden op die manier. Lekker hoog tempo, en dan maar kilometers maken. Maar het tempo gaat bij mij voor het aantal kilometers. Ik loop thuis ook vaak genoeg 50, 60 of 70 km als training, maar dat is meer omdat ik het leuk vind om ver weg te gaan op plekken waar ik nog nooit geweest ben. Maar ook dan ligt m'n tempo hoog.

Morgen gaat mijn inschrijfformulier voor 24 maart op de bus, dus ik hoop jullie dan ook te zien! Alleen nog weer even sparen voor die hoge inschrijfgelden! Haha!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 09:57

ik heb 21 april mijn eerste wedstrijd in kootwijk!

dat is op een zondag, dus geen 24e....

& 16 juni, 14 juli ....

29 september in ommen & 12 oktober in katwijk...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 15:13

Dan staat t verkeerd op de site en op mun inschrijfformulier.. D8 dat het toch echt de 24e was..

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 15:27

Hmmm... Over trainingsmethoden... Ik kan je alvast verklappen dat je dat nog veel tegen gaat komen. Ik zal geen namen noemen, maar sommigen trainen zich suf, moeten alles winnen, rijden hun paarden kapot... Maar meestal ook niet.
De ander doet supervoorzichtig, 'brengt' z'n paard en rijd m ook kapot.

Dat vind ik ook het leuke aan endurance. Iemand die in het hele Endurance wereldje wel erg bekend is hebben wij dit jaar een stuk beter leren kennen. Wij zaten ook vol met vooroordelen (dat dóé je toch niet?) blijkt het een echte paardenfreak te zijn. En ik kan je zo een handvol voorbeelden geven van paarden die ondanks dat ze rustig gebracht zijn toch kapot zijn. Heel wonderlijk. Ik zeg maar zo: het ligt aan het paard. Niemand (met een beetje verstand van paarden) had ooit gedacht dat Hercules 70 km zou doen. Was gewoon far out impossible. Hij deed het toch, en nu wordt zelfs gezegd dat hij best klasse 3 (rond de 100 km, mijn vaders droom) kan.

Het mooiste endurance gezegde is dit: it's not the distance that kills the horse, its the speed. En in veel gevallen (de meeste) is het waar. Verder verschilt alles per paard. Een heet paard kun je beter 40-50 km rustig trainen (wennen aan de afstand, dan leert hij t doseren). Een rustig paard (of juist sloom) train je meer op snelheid. Maar dan nog niet zo overdreven. Maar zoals gezegd: ieder zijn eigen trainingsmethode. Wij rijden klasse 1 nu tegen de 15km/h (na 3 jaar wedstrijden rijden, met Voltrack 2jr). In klasse 2 gaat het nu nog om het finishen en goedgekeurd worden. Toch rijden we daar al rond de 13 km/h (vorig jaar, bedoeling was 10, t minimum). Dit jaar hopen we het iets op te schroeven tot 14/15 km/h zodat we in klasse 1 gewoon altijd bij de eerste 5 gaan horen. Wat nog geen garantie is overigens...

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 18:24

ik wil ook endurance gaan doen maar jah ......dan moet ik nog ff wachten tot mijn haflinger oud genoeg is ( ze is namelijk nog maar 10 maanden Frusty ) en dan moet ik minstens nog 3 jaar wachten ( nou jah bijna dan ) Pling

toch veel plezier !!!

mzzl

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:21

it's not the distance but the spead that kills the horese...die hangt ook bij de veluweranch op de peotsplaats! kwamen wij tegen tijdens onze trektocht..

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 10:18

navy; wat een rare dag om endurance te rijden, de 21e valt op zondag dus lijkt me meer een dag voor endurance maar de 24e kan ik dus zo ie zo niet...

en heb me ingeschreven maar niks gehoord dat het niet kan!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 10:23

worden 24 maart in kootwijkerbroek en 21 april in kootwijk hier niet door elkaar gehaald? 24 maart start ik zeker weten, en waarschijnlijk 21 april ook wel.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 19:51

daar zat ik ook al aan te denken....

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:15

Ik start ook de 24e deze maand.

Maar als ik het zo lees,wint ik het nooit.

Ik train niet zoveel,want daar heb ik geem tijd voor.
Nickie op zich kan goed snel en lang lopen.

Hoe kan je nou het beste trainen met weinig tijd?

En moet je op de wedstrijd nog bepaalde kleding aan?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:29

Oooh, sorry sorry sorry, d8 idd dat het over deze maand ging.. Sorry Frusty
Ik doe t nie om te winnen, gaat om de kick en het smenwerken met je paard .. Vind ik dan, ben al zooo supertrots als ik m met een snelle tijd heb uitgereden en een lage hartslag..

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 10:03

hoi navy, hoeveel keer heb jij nou al gestart???


zijn er nog mensen die 21 april startten???

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 11:43

fsoudan: ik start ook de 24ste! Nog meer van bokt starten dan, dus we kunnen lekker boktmeeten!
Naiede: ik denk dat ik 21 april ook wel start. Die is toch in beekbergen/ kootwijk? Dat is echt bij mij om de hoek gewoon!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 14:15

zou wel leuk zijn op de 21e wat bokkers te zien, ik ga dan voor het eerst van mijn leven startten dus ben heel benieuwd!

inderdaad in kootwijk/...

voor mij niet naast de deur, ik wil dan ook al de dag van te voren er heen gaan zodat ik dan lekker rustig aan kan doen.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:30

Ik dpoe de 21e ook mee
Heb nu zo'n 4 wedstrijden gereden
Groetjes