Verschil in instelling oud KNF-NKB-NBVR ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Verschil in instelling oud KNF-NKB-NBVR ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 15:42

Ik ben vroeger altijd bij een KNF-vereniging lid geweest en nu ik op een pensionstalling sta waar ook mensen staan die voor de samensmelting KNHS bij een andere tak waren aangesloten, merk ik toch een verschil.

Een groot aantal gaat op concours met in insteek om punten te halen en daarna zsm door te stromen naar een hogere klasse. Als je op concours geweest bent is van hun ook de standaard vraag, hoeveel punten je had? Vaak gaan ze naar kleine concoursjes in de buurt, waar er maar drie of 4 in hun groepje zitten.

Wat ik gewend ben (en zelf ook leuker vind) is om juist te rijden in de kring, met ringen van 30 man, als je daar eerste word weet je tenminste hoe je prestatie zich verhoudt. Het doel is ook een prijs te halen, en niet die puntjes. Ik ben blijer met 1e met 155 in een grote ring dan 6e met 175p.
En wat me het meeste verbaast is dat bijna niemand (oud-nbvr geloof ik bij ons op stal) meerijdt voor de selectie voor de provinciale kampioenschappen (bij ons 3 selectiewedstrijden, twee beste tellen) Dat is eigenlijk ons hoofddoel, het hele wedstrijdseizoen wordt hierom zo'n beetje ingedeeld en zelfs met vakanties wordt er rekening mee gehouden. Ook rijdt son mee met het verenigingskampioenschap, vorig jaar zelfs ook met de vereniging op de Hippiade.

Is dit nou echt de erfenis van de verschillende bonden of toch gewoon van de bepaalde personen bij mij op stal? Hoe zit dat met jullie?


Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:46

Bij ons in de buurt zijn het allemaal oud-KNF-ers, dus irl merk ik het verschil niet.
Op internet zie ik echter wel verschil tussen oud-KNF-ers en oud-NBVR-ers.

Trouwens, bij ons op stal vragen ze ook meteen naar de punten als je terug komt van concours.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:48

Ik reed eerst op een manege bij de NBVR en daar heb ik 4 wedstrijden gestart Schijnheilig dus hoe dat ging weet ik niet goed.

Ik rijd nu bij n oud KNF vereniging, en hier word er ook wel op de punten gelet. ( daar rijd ik persoonlijk ook voor, ik wil doorstromen, nieuwe uitdaging zeg maar) en iedereen doet mee met de selecties voor de kampioenschappen.
Dat vind ik zelf ook erg leuk! Ik rijd dus voor de punten en de prijzen vind ik natuurlijk n leuke bijkomstigheid. ( liefst allebei dus Schijnheilig )

Ik rijd graag bij oud NBVR verenigingen, vind ik over t algemeen prettiger, meestal hekjes enzo.
Maar vooral in de zomer fijn om ook bij grotere concoursen te komen, ook erg gezellig. MAar ik heb er geen behoefte aan elke wedstrijd 8 uur weg te zijn terwijl je ook in 3 uurtjes terug kunt zijn. Dus wissel ik t n beetje af.

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 15:54

Tja ik bedoel meer dat 156 niet mijn doel is, maar meer om bovenin te zitten!

Kelan

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:02

Samsam"]
En wat me het meeste verbaast is dat bijna niemand (oud-nbvr geloof ik bij ons op stal) meerijdt voor de selectie voor de provinciale kampioenschappen (bij ons 3 selectiewedstrijden, twee beste tellen) Dat is eigenlijk ons hoofddoel, het hele wedstrijdseizoen wordt hierom zo'n beetje ingedeeld en zelfs met vakanties wordt er rekening mee gehouden.
[/quote]

Aan de andere kant is bijna de helft van de Z-combinaties die zich bij ons in de kring geselecteerd hebben voor de Gelderse, lid van de OVJ. En volgens mij is dat een oud-NBVR vereniging.


[quote="Samsam schreef:
Tja ik bedoel meer dat 156 niet mijn doel is, maar meer om bovenin te zitten!

Heeft dat ook niet te maken met je eigen verwachtingen/capaciteiten?
Met mijn vorige paard was ik blij als ik een winstpunt haalde. Met mijn huidige paard gaat het zo fijn, en heb ik zo regelmatig punten en prijzen, dat ik pas echt tevreden ben als ik met een prijs thuiskom. Terwijl ik vroeger met een winstpunt al blij was (en ook toen was ik al lid van een (oud)KNF vereniging Haha! ) Ik heb wat dat betreft mijn verwachtingen dus wat bijgesteld.

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 16:07

Kelan schreef:
Aan de andere kant is bijna de helft van de Z-combinaties die zich bij ons in de kring geselecteerd hebben voor de Gelderse, lid van de OVJ. En volgens mij is dat een oud-NBVR vereniging.


Denk dat dat wat anders ligt omdat dat toch bijna allemaal profs zijn die zich toch in de kijker MOETEN rijden (vaak trouwwens ook oud knf-ers die vanwege het kostenplaatje bij de OVJ rijden), ik heb het meer over gewone amateurs die 1 of twee beestjes hebben.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:12

Samsam schreef:
Ik ben vroeger altijd bij een KNF-vereniging lid geweest en nu ik op een pensionstalling sta waar ook mensen staan die voor de samensmelting KNHS bij een andere tak waren aangesloten, merk ik toch een verschil.

Ik ben blijer met 1e met 155 in een grote ring dan 6e met 175p.


Ik denk niet zozeer dat het door de oud verenigingen komt, maar eerder door de personen Knipoog

Ik ben ook oud KNF lid en ben toch blijer met die 175 punten uit je bovengenoemde voorbeeld Tong uitsteken
Ik rij dus echt voor de wp en niet voor de bekers.

Ach mensen verschillen Haha!

Ambertjuh

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:15

Samsam schreef:
Tja ik bedoel meer dat 156 niet mijn doel is, maar meer om bovenin te zitten!


Mijn doel is juist om zo hoog mogelijk te scoren, heb je een prijs, is dat mooi meegenomen. Als ik altijd (B t/m M2) 185 punten scoor en ik ben meestal zesde of zevende, ben ik daar blijer mee dan 155 en een 1e prijs. Stel, ik scoor altijd 185 en ben altijd zesde, en je scoort 185 punten tijdens de provinciale kampioenschappen, heb je een hele goede proef gereden en dan heb je kans op een eerste prijs.

Let's go out and swing

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:50

Ik herken het wel, ik ben zelf ook een echte oud-NBVR-er Haha!
KNF mensen zijn ook veel meer clubgericht terwijl NBVR-ers veel individueler met wedstrijden om gaan.

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:49

Ik ga idd in eerste instantie voor de punten, de prijzen boeien me niet zo. (ja, ook ex-NBVR-lid )
Dit heeft misschien mede te maken met het feit dat er op NBVR wedstrijden vooral bekers als prijzen werden gegeven, tja, dat wordt na 4 bekers of zo ook al saai.

Op indoorwedstrijden vind ik overigens oud-NBVR wedstrijden nog steeds interessanter. Vaak kleine groepjes met direct aansluitend een prijsuitreiking, waar bij KNF wedstrijden ze rustig een hele rubriek achter elkaar deden van 20 man om vervolgens je paard voor nog een proef nog weer eens van de trailer te moeten plukken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:54

Ik ben oud NKB-er
En in deze regio was de NKB rijden zonder kak en NBVR de hoedjes kakkers met dure paarden en spullen, maar janken als ze geen wp hadden Lachen en als zo'n boere NKB-er ze eruit reed met een lelijke knollen en oud tuig, was het helemaal dolle pret Tong uitsteken

Ik probeerde ook nooit wedstrijden te rijden waarvan je wist dat er een hoop kak met 6 lagen plamuur en parfum rond reed.
Want altijd was het terrein niet goed, de jury slecht enz.
Die gingen dus echt voor de prijzen, de wp's en wij om de lol, het gezellig kletsen enz.

En ook nu na de samenwording merk je dat nog steeds.

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:06

runningkawa schreef:
Die gingen dus echt voor de prijzen, de wp's en wij om de lol, het gezellig kletsen enz.

En ook nu na de samenwording merk je dat nog steeds.


Dat herken ik dus echt niet. Ook NBVR leden vonden het leuk om op wedstrijd te gaan en gingen heus niet alleen voor de prijzen.
Zo weer zo begin je volgens mij pas met wedstrijden rijden als je het leuk vindt. Anders ga je wel recreatief door het bos rijden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:11

Ik heb hetzelfde gevoel als Kawa.. Kom ook Noord-Brabant en heel vroeger was dat verschil heel groot. Tegenwoordig wel minder naar mijn idee, maar als ik naar bepaalde wedstrijden ga, vind ik de sfeer anders.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:14

Jij zit in een andere regio dan ik Lachen

Hier was het dus echt zo, rijden voor de winst, boos als het paard het liet afweten, heb er nog 1 kunnen kopen voor een gulden Haha!
Stopte 3x op een kruisje, k*t knol, ruiter stapte af liet hem los en liep weg, voor een gulden kan je hem hebben, schreeude ze het terrein rond Haha!

Dat soort typjes lieper er heel veel rond bij de NBVR

Maar kan goed zijn dat het 50 km verderop anders was, maar in deze kring staat het er nog steeds om bekend.
Kouwe kak, die alleen maar showde met dure dingen
Maar fatsoenlijk rijden, ho maar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:14

Idd, het verschil is nu wel minder, je iedereen heeft voortaan dure spullen Haha! Clown

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:28

Kitty schreef:
Bij ons in de buurt zijn het allemaal oud-KNF-ers, dus irl merk ik het verschil niet.

Toch wel wat oud NBVR hier in de buurt: RJVA en NDRJV. Wij hebben zelf op het laatst ook een paar jaar bij de NBVR gezeten, omdat er van de KNF geen paardenafdeling bij mocht. (Een KNF-vereniging is NBVR-kleren dus Schijnheilig )

Maar veel verschil merk je daar met wedstrijden niet van. De NBVR-ers reden hier ook gewoon met cap en punten zijn volgens mij voor iedereen belangrijk.

Het verschil zit denk ik meer in de achtergrond: NBVR-ers zijn voornamelijk manegeruiters, meestal is er geen verenigingsles en men is wat meer individueel gericht. Bij de KNF hebben de meeste mensen het paard aan huis (of ergens in de buurt) gaan naar verenigingsles en is er meer contact met mensen van de vereniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:02

Wat Kawa omschrijft herken ik niet, zelfs niet van voor 'mijn tijd'.
De wedstrijden waren vroeger hier in het westen niet zo dik gezaaid en kon je niet elke week weer opnieuw een gooi doen naar een puntje of een prijsje. Zover ik me kan herinneren gingen we (hunnie dan, ik las voor) vroeger ook vaker verder uit de buurt om maar regelmatig te starten.
En ik weet nog zo goed hoe blij 'men' was om in het oosten te kunnen rijden, waar je je puntjes makkelijker kreeg. Dat heb ik niet verzonnen dat bleek een jaartje of 20 geleden echt waar te zijn.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:01

Ik ben altijd lid geweest van de NBvR en dus blijkbaar een echte kakker, wij noemen onszelf liever sherrytutten, ik heb niet vaak deelgenomen aan een NKB wedstrijd (outdoor) en dit door de terreinen en duur van de wedstrijd. Helaas maar waar (genoeg ervaring als jury heb besloten om mijn medewerking aan zo'n wedstrijd niet meer te verlenen), ik rij op het paard van iemand anders en die wilde niet dat zijn paard waar hij de hele week zuinig op was moest lopen op een omgeploegd maisveld.

Daar kwam bij dat veel KNB verenigingen allerlei verplichten hadden, je moest vier en/of achtal rijden, en parade dus vroeg van huis en laat thuis. Toen ik nog wat jonger was (begin al aardig mee te tellen nu) leek me dit toch wel leuk maar goed.

Ik merk wel dat het aantal grote concoursen terug begint te lopen, veel mensen stellen het toch op prijs om niet de hele dag op concours te hoeven, toch jammer voor diegene die dit wel leuk vinden.

Wij hebben trouwens (voormalig NBvR vereniging) met regelmaat grote rubrieken (25 - 35 starts) alleen de klasse Z blijft vaak achter met inschrijven.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:37

Ik rij voor mezelf. Ben ikzelf tevreden, dan is het goed. Ik heb ook liever hoge plaatsing, want met punten weet je het nooit.
Ben je 7de met 185 pnt. Nou dan is de jury gewoon in een vrolijke bui geweest!
Ik doe ook mee aan de selectie (dit jaar reserve kamp W-Brabant) en ik vind dit juist hartstikke gaaf! Dit is een hoger niveau en dan kan je jezelf btje testen!!

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:38

Ben vroeger ook NBVR-er geweest. Waarom? omdat je bij die vereniging toen geen clublessen hoefde te volgen (ik heb altijd prive-les) en niet 1x per jaar oud papier moest verzamelen, lootjes of koekjes hoefde te verkopen (zoals bij heeel veel andereclubs in de buurt het geval was).

We konden gaan en staan waar we wilden EN 2 proeven per wedstrijd rijden. Dat dit de grootste kakbond van heel NL was is me echt nog nooit opgevallen Verward Heb altijd veel lol en plezier gehad en nooit scheve gezichten. Ja oja!!! 1x was binnenwedstrijd, 1 ruiter vond het schijnbaar nodig om mij steeds af te snijden tijdens het losrijden. Bij de prijsuitrijking werd ik 2x 1e mét een fries Haha! die ruiter zag groen en geel en ging direct verhaal halen bij de jury. Dat is toch om je dood te lachen?

Mijn vriendin zat bij een NKB vereniging, nam altijd clubles en mocht altijd maar 1 proef per wedstrijd rijden. Vond ze dan wel jammer. Ze zei ook ja die NBVR wedstrijden zijn altijd veel netter opgezet en beter geregeld, bij ons komen ze soms met een tractor naar concours!! Nou en dat vind ik dan ook wel weer wat hebben Knipoog

Ik denk dat de verschillen gewoon steeds kleiner worden, en wat maakt het uit? Lol met je knol! daar gaat het toch om?

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:14

Ik ben zelf oud NBVR lid (OVJ idd) maar ook KNF lid heb ook een tijd bij WWNA gereden.Ik ben overgestapt van de KNF naar de NBVR omdat de KNF erg veel snobs waren in deze regio.
Met regelmaat dat mensen niet bij mij in de buurt wilde losrijden omdat ik maar een groninger had(moeder van lodewijk en Hinke)
Ook bij de clubles wel eens gehad dat mensen niet naast mij wilde uitstappen want ik had geen echt paard.Dat komt best hard aan hoor!Ik ben toen een paar keer bij de OVJ wezen kijken en daar warenze veel vriendelijker veel mensen helpen elkaar en zo ben ik er ook ingerold van parkeerwacht bij de nbvrkampioenschappen tot bijschrijver.

Wat ik een nadeel vind aan oud knf wedstrijden is dat je vaak maar 1 proef hebt 's winters dan start ik liever de oud nbvrwedstrijden die 2 proeven hebben (hoef ik ook niet te vlechten/wassen voor maar 1 proef) en dan maar geen prijzengeld.Omdat je 2 proeven mag rijden verdelen ze bij de ovj de rubrieken steeds over 5/6 ruiters zodat je niet lang hoeft te wachten voor je 2de proef.voor de prijzen ga ik echt niet. als je eerste word heb je alleen maar een beker.
prijzengeld is leuk maar aan de winstpunten heb je was.
Ik ben dus liever 5de met 176 punten dan eerste met 155 *LOL*wat ik ook een erg groot plus punt vind aan de ex nbvr verenigingen is dat ze vanaf de B al hekjes hebben vind dat net wat mooier en makkelijker rijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:45

Ik heb het idee dat de meeste verschillen meer afhankelijk zijn van de regio dan van de achtergrond.

Ik heb hier namelijk nog nooit een wedstrijd op een maisveld gezien, parades zijn al lang afgeschaft, achttal wordt volgens mij alleen nog tijdens kampioenschappen gereden, aan papier ophalen en lootjes verkopen doet hier volgens mij geen enkele vereniging en 2 proefjes rijden is hier standaard bij buitenwedstrijden.

En wat die hekjes betreft: Bij een klein wedstrijdje met 2 ringen kan dat gemakkelijk, maar ga als vereniging maar even voor 10 ringen hekjes kopen... Dat er geen hekjes zijn heeft dus meer met de grootte van de wedstrijd te maken, denk ik.

Wat ik me dus wel afvraag, waarom zijn die wedstrijden dan zo klein? Starten NBVR-ers (in het Westen) misschien voornamelijk bij thuiswedstrijden en houden ze op die Maneges dan elke maand een wedstrijd? Of zijn er gewoon minder mensen die wedstrijden rijden?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:43

Ik ben eind 2001 begonnen met wedstrijden rijden bij de NPC (jaja, die zijn we nog niet tegengekomen in dit topic). In 2002 gingen alle bonden al samen, dus ik heb niet echt 'verschil' kunnen merken.
Nu rij ik bij een oud-KNF vereniging en ik vind het erg leuk. Voorheen had ik dat ook nooit zo, parade rijden en ik wist niet eens dat er kringwedstrijden en kampioenschappen waren.

Ik vind het juist heel leuk om de grote kringwedstrijden te rijden, gezellig met z'n allen. Vooral veel lol hebben en als je een prijs wint is dat leuk meegenomen. Ik rij voornamelijk voor de winst, doel is toch om hoger te komen. Toch vind ik het ook wel wat hebben als je in een ring met 20 deelnemers (heb ik trouwens nog niet gehad bij de pony's Tong uitsteken) dan bijvoorbeeld een prijs wint Haha!

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:43

Manon schreef:
Ik vind het juist heel leuk om de grote kringwedstrijden te rijden

Leuk om de verschillen tussen de regio's te zien: hier is een kringwedstrijd juist een kleine wedstrijd, omdat er alleen mensen uit de eigen kring mee mogen doen. Bij open wedstrijden doen er mensen uit Groningen, Friesland, Drenthe en soms ook Overijsel mee. Lachen

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:48

AnoeskaB schreef:
Leuk om de verschillen tussen de regio's te zien: hier is een kringwedstrijd juist een kleine wedstrijd, omdat er alleen mensen uit de eigen kring mee mogen doen. Bij open wedstrijden doen er mensen uit Groningen, Friesland, Drenthe en soms ook Overijsel mee. Lachen



Ik weet niet of onze kringwedstrijden erg groot zijn, maar ik vind van wel. Toch 10 ringen ofzo op een gigantisch veld. Daar had ik vroeger nog nooit gereden, dus ik vind het leuk hoor!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Fly_high en 14 bezoekers