waarvoor gebruiken jullie peesbeshermers??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

waarvoor gebruiken jullie peesbeshermers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 00:58

Ik zie vaak dat mensen peesbeschermers bij hun paard/pony gebruiken.
nu vraag ik me af waar is nu precies voor??
ik weet dat het te bescherming is,maar wat voor bescherming.
ik rijd altijd zonder en begin me af te vragen of ik het ook nodig heb.
ik heb geen ijzers bij m,n pony eronder.

Horsy4ever
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 10:51

Voor zijn pezen.
Zodat hij wat steun heeft geloof ik.
Ga zelf maar eens door een bak rennen dan zak je ook bijna steeds door je voeten.
EN ik gebruik ze ook voor het springen zodat er niet zo'n grote klap op de pezen komt

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 11:14

Bandages geven steun en enige bescherming, peesbeschermers hebben doorgaans slechts 1 doel: het beschermen van de pees tegen het aanraken van 1 van de andere hoeven, waardoor een blessure kan ontstaan.

Tegenwoordig wordt het gebruik van bandages meer en meer afgeraden, omdat het de pezen en banden zou verwennen. Over het gebruik van peesbeschermers is men het wel eens: onder het zadel of aan de longe, kan een paard best eens een ongecontroleerde beweging maken. Met een peesblessure kun je maar zo een half jaar zoet zijn, dus kun je preventief beter peesbeschermers gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 12:01

Het gebruik is idd voor het eventuele aantikken van de pees met de achterbenen op de voorbenen.
De naam zegt het dus ook al peesbeschermer.
Het is niet bedoeld ter ondersteuning.

Ik gebruik altijd peesbeschermers omdat je nooit van te voren weet of je paard ineens een gekke sprong maakt.
Ik spring ook vaak met mijn paard en doe dan ook altijd peesbescheermers om.
En idd ook met longeren want Kawa meent dat bij longeren bokken hoort Haha!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 12:25

ze zijn idd gelukkig niet ter ondersteuning,
maar om het aantikken van het achterbeen tegen
de pezen van het voorbeen te voorkomen!

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 14:38

Ik gebruik ook beenbeschermers: van die dikke met dat klitteband. Mijn paardje had nog niet veel balans toen ik hem begon te rijden en hij tikte voor ook steeds met zijn kogels tegen elkaar. Ik heb toen beenbeschermers gekocht die ook helemaal om zijn kogels gaan. Ik gebruik ze nu nog steeds, zeker bij het spinnen is het voor het paard heel gemakkelijk om met zijn voorhoef zijn andere voorbeen te raken. Nu heeft hij daar dus geen last van!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 15:35

Ik gebruik altijd pijpkousen. Beschermen de pezen om hierboven al genoemde redenen en beschermen bovendien tegen wondjes van takken e.d. tijdens het buitenrijden.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 16:12

ze zijn puur om de pezen te beschermen en geven geen ondersteuning.
Ik gebruik ze tegen het aantikken in de bak maar juist buiten omdat daar de grond vaak ongelijk is dan weer mul dan weer hard maar struikelen over broomstronken is ook een reden om even aan te tikken.
met of zonder ijzers maakt niet uit.
Ik heb ze altijd om en altijd rondom

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 16:48

hOi ik rijd altijd met peesbeschermers. Lobke klapt in haar ijzers. Dus ze tikt met haar hoeven tegen de andere aan laat maar zeggen. Nu lukt het met rijden haar passen af te maken maar soms klapt ze nog. De paasbeschermers vangen de klappen op zeg maar.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 18:30

Ik heb altijd met peesbeschermers gereden, gewoon om blessures te voorkomen.

Ik heb nu 3 in 1 beenbeschermers van eskadron, en hiermee is het been nog meer beschermt.

Het geeft overigens geen steun.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 18:53

Ik spring alleen met bescherming, voor de rest vind ik t onzin, dan kun je je paard altijd wel beschermers omdoen, want in de wei of los in de bak kunnen ze ook een gekke sprong maken en zichzelf verwonden. Bovendien staan ze vaak met soortgenoten in de bak en kunnen ze elkaar uit gekkig heid ook per ongeluk verwonden.
springen is iets wat ze normaal nooit zouden doen en het geeft behoorlijke klappen bij het landen + extra risico op aantikken. Dan vind ik t niet onnodig in alle andere gevallen wel, op transport bescherming na dan...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 19:23

*volcano* schreef:
Ik spring alleen met bescherming, voor de rest vind ik t onzin, dan kun je je paard altijd wel beschermers omdoen, want in de wei of los in de bak kunnen ze ook een gekke sprong maken en zichzelf verwonden. Bovendien staan ze vaak met soortgenoten in de bak en kunnen ze elkaar uit gekkig heid ook per ongeluk verwonden.
springen is iets wat ze normaal nooit zouden doen en het geeft behoorlijke klappen bij het landen + extra risico op aantikken. Dan vind ik t niet onnodig in alle andere gevallen wel, op transport bescherming na dan...


En zelfs op transport gebruik ik niks. Ik gebruik nooit bescherming. Als een paard bescherming nodig had, dan was ie daar wel mee geboren *LOL* Ik heb mijn paard al zestien jaar, en het is me nog nooit overkomen dat het paard iets opliep waarvan ik achteraf kan zeggen dat het met bescherming niet was gebeurt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 19:29

ikke schreef:
Als een paard bescherming nodig had, dan was ie daar wel mee geboren *LOL*


Als een paard bedoeld was om op te rijden, dan werd hij ook wel met een zadel en een hoofdstel geboren, zo lust ik er nog wel een paar!

In hun min of meer natuurlijk omgeving (weiland e.d.) hebben ze inderdaad geen bescherming nodig, daar letten ze zelf wel op, maar tijdens het rijden, in de trailer etc., onnatuurlijke dingen, vind ik het toch een ander verhaal. Door een ruiter verliezen ze toch sneller hun balans, moeten ze over dingen heen springen etc. etc., dan vind ik bescherming geen overbodige luxe.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 19:35

Smilies hebben ook een funktie.
In extreme gevallen zal er best een reden te bedenken zijn om bescherming te gebruiken. Maar als het werkelijk zo nodig is als sommige mensen denken, dan kan ik niet begrijpen dat paarden klasse II endurance kunnen lopen zonder enige bescherming en zonder problemen. In de dressuur is het zelfs niet eens toegestaan om iets te gebruiken en de hoeveelheid springers op M- en Z-niveau loopt ook wel los.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 19:54

Citaat:
Nu lukt het met rijden haar passen af te maken maar soms klapt ze nog. De paasbeschermers vangen de klappen op zeg maar.


Dat klappen heet ook wel vangen.hierbij klapt de ene hoef in de andere hoef(achterbeen in voorbeen).
Peesbeschermers vangen deze klappen niet op, simpel omdat peesbeschermers veel hoger zitten.
Jou paard zou meer belang hebben met springschoenen omdat die de ballen van de voet beschermen tegen aantikken. Kunnen echt lelijke wonden zijn.


Voor de rest ga ik met IKKE mee.
Mijn paard maakt als hij los loopt veel meer rare sprongen dan dat ik erop zit.

Beenbescherming bij buitenritten is helemaal waardeloos, zand gaat ertussen en er kunnen ook takken achter blijven hangen met alle gevolgen van dien.
Mijn paarden lopen altijd zonder beenbescherming ook op de wagen.
In de training(lessen) had ik nog wel eens strijklappen om vanwege het oefenen van de spin en kleine cirkels.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:38

Ik rijd mij Fjord met peesbeschermers voor, dit omdat ze strijkt. Veel mensen zeggen wel dat de hoefsmid dit kan voorkomen, maar het is in 10 jaar nog niet gelukt. (Het is wel minder geworden) Na een peesontsteking heb ik een poosje professionals choice gebruikt, maar dat heb ik nu weer afgebouwd. Ik wil niet dat Ilonk een watje wordt die kreupel word omdat ze toevallig niets ondersteunents om haar benen heeft.
Joey (nrps) rijd ik klasse II endurance, en jachten (dwars door het bos) allemaal zonder beschermers. Hij strijkt of klapt niet, dus waarom zou ik er wat om doen? Op de trailer heeft hij wel transportbeschermers, dat deden we eerst ook niet. Maar hij komt nogal wild de trailer uit en heeft al twee keer een achterbeen opengehaald aan de klep.
Ik zou als je paard het niet nodig heeft (dus niet strijkt etc.) niets om heen doen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 22:14

Cowgirl schreef:
Citaat:
Nu lukt het met rijden haar passen af te maken maar soms klapt ze nog. De paasbeschermers vangen de klappen op zeg maar.


Dat klappen heet ook wel vangen.hierbij klapt de ene hoef in de andere hoef(achterbeen in voorbeen).
Peesbeschermers vangen deze klappen niet op, simpel omdat peesbeschermers veel hoger zitten.
Jou paard zou meer belang hebben met springschoenen omdat die de ballen van de voet beschermen tegen aantikken. Kunnen echt lelijke wonden zijn.


Voor de rest ga ik met IKKE mee.
Mijn paard maakt als hij los loopt veel meer rare sprongen dan dat ik erop zit.

Beenbescherming bij buitenritten is helemaal waardeloos, zand gaat ertussen en er kunnen ook takken achter blijven hangen met alle gevolgen van dien.
Mijn paarden lopen altijd zonder beenbescherming ook op de wagen.
In de training(lessen) had ik nog wel eens strijklappen om vanwege het oefenen van de spin en kleine cirkels.


Dat klappen van de achterhoeven onder de voorhoeven, daar werken springschoenen ook niet, terwijl dat is wat je hoort. Zelfs daar heeft het weinig tot geen nut om bescherming te gebruiken. Verder kan ik het alleen maar helemaal met je eens zijn. Ik heb zelf de gevolgen gezien van wat er op een buitenrit kan gebeuren, zoals jij dat omschrijft, en daar wordt je dus helemaal niet vrolijk van. Tenminste, ik vind een ontvelt been tot bijna op het bot geen smakelijk gezicht. Met dank aan de rommel tussen de peesbeschermers.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 22:16

ik rijd altijd zonder peesbeschermers.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 22:22

Citaat:
Beenbescherming bij buitenritten is helemaal waardeloos, zand gaat ertussen en er kunnen ook takken achter blijven hangen met alle gevolgen van dien.


Tsja, je hebt natuurlijk aan beide kanten pro's en contra's he.
Dat een paard heel gevoelige benen heeft en het been ontveld (?!) krijgt door troep tussen beschermers, tja. Als een paard meeloopt in een jacht en een ander springt achterop zn been, en de beschermers beschermen hier de pees tegen een lelijke wond, het is kiezen of delen.

Overigens lopen bij de KNJV de meeste jachtpaarden met bescherming. Het ligt er ook wel een beetje aan welke kwaliteit bescherming je neemt, we hebben een paard die idd snel schuurplekjes krijgt van beschermers maar die krijgt niks van eskadron. Dus daar gebruiken we dat voor. Overigens houdt zo'n jacht soms 3 uur door drassige weilanden en plassen rijden in, en ik heb nog nooit problemen gehad met beschermers (hoogstens dat het klitteband nat werd en ze ze verloren..)

Dus het bovenstaande quoteje vind ik achterhaald.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 22:31

*volcano* schreef:
Ik spring alleen met bescherming, voor de rest vind ik t onzin, dan kun je je paard altijd wel beschermers omdoen, want in de wei of los in de bak kunnen ze ook een gekke sprong maken en zichzelf verwonden. Bovendien staan ze vaak met soortgenoten in de bak en kunnen ze elkaar uit gekkig heid ook per ongeluk verwonden.
springen is iets wat ze normaal nooit zouden doen en het geeft behoorlijke klappen bij het landen + extra risico op aantikken. Dan vind ik t niet onnodig in alle andere gevallen wel, op transport bescherming na dan...


ik ook. behalve op buitenrit doe ik het ook bij mijn pony. hij heeft al 2x een peesblessure gehad. en ze verzwakken de pezen enz. voor de rest, terwijl ik ze sterk wil krijgen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 22:40

Citaat:
en ze verzwakken de pezen enz. voor de rest


Dat is niet waar, gewone beschermers doen niks meer dan beschermen.
Bandages ondersteunen, en volgens sommigen verzwakken ze als je ze vaak gebruikt, maar dat is ook nooit bewezen hoor!

Citaat:
springen is iets wat ze normaal nooit zouden doen
haha dat argument gaat op zich ook niet echt op, want 'normaal' dressuren paarden ook niet, of gaan ze een maar paar uur per dag in de wei. Het is maar net hoe je iets bekijkt Haha!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 22:44

Laura schreef:
Citaat:
en ze verzwakken de pezen enz. voor de rest


Dat is niet waar, gewone beschermers doen niks meer dan beschermen.
Bandages ondersteunen, en volgens sommigen verzwakken ze als je ze vaak gebruikt, maar dat is ook nooit bewezen hoor!


als je bij mensen van verband omdoet, moet het zonder ook weer sterk worden. ik bedoelde dat ook even over bandages.

ik gebruik voor springen op mijn paard jos lansink beschermers. eerst had ik gewone, maar mijn pony krijgt daar plekjes van. toen andere van een stof/schuim achtig spul, maar die waren best stijf. nu met dressuur niks en dus op buitenrit en met springen wel.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 13:54

Gelukkig loopt Nikita zo zuinig dat ze zich in principe niet tegen de pezen slaat. Maar ik ken iemand die z´n paard erdoor heeft weg kunnen brengen. en ik zou het mezelf altijd blijven kwalijk nemen als het je zou overkomen, terwijl het een kleine moeite is om ze om te doen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 14:02

Mijn vorige paard heeft meer dan 8 maanden stilgestaan omdat hij in zijn pees trapte tijdens het rijden, 8 maanden! en je wilt niet weten wat het gekost heeft, daarna heb ik ook niet meer mogen springen met hem, en dat deden wij dus.
Nou dan kan iedereen op zijn kop staan, en met allerlei argumenten komen, mijn paard draagt peesbeschermers, zelfs als hij los in de bak staat, aangezien hij helemaal uit zijn dak gaat wanneer hij los loopt.
Kleine moeite, zijn benen worden er niet slechter van en ik heb gewoon een blij paard, en nog veeeeel belangrijken een paard wat met 4 benen KAN lopen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 16:27

bescherming ( v/d pezen Lachen )

springen of dressuur maakt niet uit, gebruiken doe ik ze toch.

Lachen gr lara