Kan het kwaad als ik weer ga rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Kan het kwaad als ik weer ga rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 00:41

Mijn verzorgpony Blacky is gevoelig voor hoefbevangenheid, nu vraag ik me af of ik daar wel op mag rijden. Of kan dat kwaad?

Liefs sun

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:40

Ik zou het niet weten... Ik hoop voor je dat iemand anders daar antwoord op kan geven

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:49

ligt helemaal aan de mate van gevoelligheid, het voer en allerlei andere omstandigheden............. iets meer uitleg en dan kunnen we er wat mee Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:59

De pony staat 24/7 op de wei. Krijgt alleen gras en water. De mate van gevoeligheid kan ik je niets over vertellen, dat moet Sunshine vanavond zelf doen. Ik weet niet welke omstandigheden ik nog zou kunnen opnoemen? Ik ga zo in elk geval bij die pony kijken, maar weet niet waar ik op zou moeten letten

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:13

Zelf zou ik de DA laten kijken en beoordelen. Maar ik heb hier eigenlijk ook geen ervaring mee en zou dus ook niet weten waar ik naar zou moeten kijken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:16

Als hij gewoon beter is, kan je gewoon rijden

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:41

spokie79 schreef:
Zelf zou ik de DA laten kijken en beoordelen.



Helemaal mee eens

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:37

De eigenaar wil er geen DA naar laten kijken. Alles wat geld kost heeft die man niet over voor zijn paardje...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:41

Rustig stappen op het harde kan denk ik geen kwaad.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:43

Bah wat een rotzak............. het is heel moeilijk.... kijk het goed aan, en je kan er best op rijden........ het is zelfs beter als hij niet te veel gewicht heeft.......

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:48

Ik dacht eigenlijk ook zoiets, maar ik heb er totaal geen verstand van dus durfde het niet te zeggen. Mij lijkt het als de pony overgewicht heeft, dat hij eerder hoefbevangen kan worden. Of heb ik het nu toch mis Verward
Dus ze kan in elk geval rustig aan beginnen met wat rijden. Miss buiten in de bossen stappen?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:50

klopt, vette ponys hebben meer kans op hoefbevangenheid........ jahoor denk dat ze best kan gaan beginnen met stapritten........ alleen de pony goed in de gaten houden...

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:51

ik zou als je erop gaat toch beginnen met opbouwen
begin misschien met te longeren, en controleer iedere keer of die gevoelig is
dan kun je er eens opgaan, begin met vee lte stappen, en heel korte stukjes te draven, sodra hij weer gevoelig wordt, neem een paar stappen terug, of laat hem een paar dagen niet werken...
succes

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:52

Oh dat zal ze wel leuk vinden. Ze doet die pony al 5 jaar, en dacht de laatste paar jaartjes altijd al dat ze er niet op kon rijden vanwege die hoefbevangenheid.
Ik heb hem straks gezien, het is echt een leuke pony! En Sunshine heeft het hart voor Blacky op de juiste plaats zitten!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:57

zal wel, als je er 5 jaar kunt voor zorgen zonder er ook maar een stap mee te rijden
maar is de hoefbevangenheid over nu?
als het zo is, misschien eerst laten wennen aan zasdel en hoofdstel, het is al een tijdje geleden zo te zien
neem er je tijd voor, je hebt zijn hele leven nog voor je Knipoog

marasay
Berichten: 101
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Steenokkerzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:25

Is je pony onlangs hoefbevangen geweest?
Ik weet uit ervaring dat ik een 2à3 tal maanden heb moeten wachten om weer te rijden. Dan moet je wel weer stilaan opbouwen en wat ook zeer belangrijk is een aangepast beslag anders zijn ze heel gevoelig op harde grond of kleine steentjes. Maar dat merk je snel als je pony hier last van heeft.

Je kan het best even met de DA contact opnemen daar elk paard anders is en de ene hoefbevangenheid niet de andere is, het kan ook chronisch zijn.

Succes!

Marasay

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:32

Zoals al eerder is vermeld in dit topic wil de eigenaar niet denken aan de DA of een hoefsmid, laat staan speciaal beslag. Dat is het rotte van de hele situatie.
Paardje heeft heel erge vorm van zomerexceem en staat in de wei zonder schaduw of plekje om te schuilen. Ze wil daar graag iets aan doen, maar ze heeft de middelen (lees: centjes) niet voor. De eigenaar geeft er weer niets om.
Mocht iemand overigens nog een Boett-deken hebben liggen in maatje 155 a 165... Zou ik graag een pb willen ontvangen wat die moet kosten. Ik wil haar wel een bijdrage geven namelijk zodat Blacky weer wat normaal door het leven kan gaan... Haha!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 17:43

marasay: het is al een tijdje geleden dat hij hoefbevangen is geweest, daarna heb ik er niet meer op gereden gewoon omdat ik bang was dat hij het terug zou krijgen.

En zoals griebels zegt, hij wil er geen geld aan uit geven.

Heb de eerste 2 jaar veel met hem gereden Knipoog

Ik ga weer rustig beginnen met Blacky, eerst gewoon zonder zadel Knipoog
Ben iig wel blij dat ik er zo af en toe weer op kan rijden hij heeft er iig geen moeite mee als ik er gewoon opzit ( nouja toen straks dus wel Schijnheilig )

Toen straks zijn we ook een heel stuk gaan lopen met Blacky ( griebels, Ynessa en ik )

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:56

je zou beter gewoon met zadel beginnen, eerst rustig laten wennen aan het zadel
het verdeelt de druk veel beter, en jij kan zelf veel beter zitten, zodat j hem beter kunt laten lopen,; en hij minder last krijgt van rug en benen
snappie? Haha!


sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 17:58

dutske schreef:
je zou beter gewoon met zadel beginnen, eerst rustig laten wennen aan het zadel
het verdeelt de druk veel beter, en jij kan zelf veel beter zitten, zodat j hem beter kunt laten lopen,; en hij minder last krijgt van rug en benen
snappie? Haha!



Haha ja daar zit ook wel weer wat in, maar ik bedoelde eigelijk longeren Bloos

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:29

griebels schreef:
Zoals al eerder is vermeld in dit topic wil de eigenaar niet denken aan de DA of een hoefsmid, laat staan speciaal beslag. Dat is het rotte van de hele situatie.
Paardje heeft heel erge vorm van zomerexceem en staat in de wei zonder schaduw of plekje om te schuilen. Ze wil daar graag iets aan doen, maar ze heeft de middelen (lees: centjes) niet voor. De eigenaar geeft er weer niets om.
Mocht iemand overigens nog een Boett-deken hebben liggen in maatje 155 a 165... Zou ik graag een pb willen ontvangen wat die moet kosten. Ik wil haar wel een bijdrage geven namelijk zodat Blacky weer wat normaal door het leven kan gaan... Haha!


Bij hoefbevangen heid kantelt het hoefbeen en gaat de punt richting de hoefzool.
Het ligt aan de mate van bevangenheid in hoevrre dit beentje gekantelt is, maar je kunt je voorstellen dat als dat beentje tegen zn zool aandrukt dit een rot gevoel geeft. Een beetje alsof wij met blote voeten op kiezels lopen.
Dit beentje kantelt niet meer terug, en iedere keer dat hij nu weer bevangen is, kantelt het beentje meer, en gaat ie dus slechter op het been staan.
Speciaal beslag is erg belangrijk, want dan staat ie van de zool af, en heeft ie er minder last van.

Het is moeilijk om te beoordelen of jij wel of niet zonder beslag op hem kunt gaan rijden, dat kan alleen een DA beoordelen...
Als hij zwaar bevangen is geweest, doet lopen hem dus ook pijn op het moment dat ie niet bevangen is, en als hij dan ook nog een persoon moet dragne wordt ie daar niet blijer van.
Dus ik zou niet adviseren om erop te gaan rijden voor je weet in hoeverre hij er last van heeft!

Freedom's just another word for nothing left to lose

MissMarjo
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:05

Als de hoefbevangenheid genezen kun je gewoon weer rijden maar moet je er voor zorgen dat hij niet te veel eiwitrijk voetsel binnen krijgen zoals gras en kuil.Succes er mee.

Het leven dat is een groot feest.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:01

Hoi,

Hoe lang geleden is hij bevangen geweest?? Zelfs een aantal maanden nadat ze bavngne zijn geweest mogen ze weer langzaam gereden worden mits de pony goed loopt natuurlijk.

Probeer zoveel mogelijk op zachte paden te lopen, dit is minder gevoelig voor een paard dat gevoelig is voor bevangenheid.

Verder gewoon goed opletten, lekker de benen afspuiten na het rijden,is goed voor de doorbloeding en gewoon kijken wat je pony wil.

ik denk dat het alleen maar heel erg goed is om lekker te gaan rijden!
wel langzaam conditie opbouwen, eerst maar 5 min, steeeds langer stappen en voorzichtig beginne met draven..
veel plezier!!!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:45

Ik heb het er gisteren met griebels over gehad en ze vertelde dat toen je er op de straat mee aan t wandelen was, er ff op ging zitten, en dat blacky toen zelf bijna 'ging zitten' voorbeentjes helemaal naar voren en achterbenen ver onder het lichaam plaatste

dat is een teken van pijn, aan zn voorbene, wat veroorzaakt wordt door het kantelen van het hoefbeen toen hij bevangen was
geloof dat blacky zelfs al 2x bevangen is geweest, als ik me niet vergis?

het enige wat zal helpen is speciaa beslag, met wrsch een zooltje, zodat zn hoeven minder gevoelig worden

ik weet dat de eigenaar dat niet wil, dus dat kan helaas niet, laat hij de smid wel komen voor het bekappen, of dat ook niet?want omdat blakcy bevangen is geweest moeten zn hoeven goed bij worden gehouden, maarja geloof dat datde eigenaar ook niet duidelijk is helaas Scheve mond

wat je wel kan doen is wandelen, laat blakcy dan wel op het zachte lopen, iig zeker als hij aangeeft last te hebben van het lopen op het harde
en dan na het wandelen er in de wei eventjes opzitten en een rondje stappen

echt rijden zou ik(voorlopig) niet doen, blacky is niet meer jong&fit, en heeft totaal geen conditie, en hij is zelf al wat aan de zware kant, wat ook slecht is voor hem en hij heeft op het harde duidelijk veel last van zn hoefbevangenheid als je erop gaat zitten, dan zal het op het zachte wel beter gaan, maar echt rijden zou ik er niet meer mee doen, hoe jammer het ook is, het lijkt mij het beste voor de pony

maar als hij tijdens het stappen in de wei terwijl je er op zit, er duidelijk plezier in heeft, kan je dat natuurlijk wel wat gaan opbouwen, maar doe heel erg voorzichtig, want als je ineens teveel doet, is de kans groot dat hij weer bevangen raakt

dus gaan wandelen, zodat hij weer wat meer conditie krijgt en wat afvalt, gaat dat goed, dan kan je er in de wei, dus op zachte ondergrond, op gaan zitten en kijken of hij dat kan hebben, geeft hij aan dat het niet echt prettig is, dan weet je dat meteen, gaat het wel goed, dan langzaam opbouwen tot wat meer stappen, gaat het heelmaal goed, dan buiten wat stappen in de berm, gaat het dan nogsteeds goed, dan kan je in de wei gerust een drafje proberen

belangrijkste is dat je rustig aan opbouwt, en goed let op wat blacky zelf aangeeft


succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:01

gewoon rustig aan doen. Lekker wandelen en met rijden goed veel stappen en als je gaat draven goed warm stappen en cooling down(10 min)

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers