van draf=>stilstand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

van draf=>stilstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 21:36

goed 1 augustus wedstrijd, dan moet je bij c in draf binnenkomen en op x halthouden, maar dat lukt me niet
carelco is nog jong en luisterd nog niet echt super naar hetinhouden, hij is heel erg vooruit.
heeft iemand tips zodat ik op de wedstrijd toch op X kan halhouden en geen meter er na ? Schijnheilig


Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:40

Toch maar nog even blijven oefenen op het halt houden. Je kan niet aan de teugels trekkend op de X uit komen.

Paarden geven mij vleugels op aarde!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 21:51

nee vind het ook zon beetje raar staan als je echt aan de teugels moet hangen Verward

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:55

Welke klasse? In de b en l moet je sowieso via stap naar halthouden. Gewoon thuis oefenen wanneer je de overgang moet inzetten.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:55

Op welk niveau is je proef? Als je de overgangen nog progressief mag rijden, hoef je niet direct van draf naar halt. Je schrijft dat Carelco nog jong is, dus waarschijnlijk geldt dat ook voor jullie. Dat betekent dat je enkele passen in stap mag voor je echt stil moet staan. Ik zou beginnen om in een vooral rustige draf binnen te komen (als je paard zo vriendelijk wil zijn Haha! ), dan eerst een halve ophouding om hem voor te bereiden dat er een tempoverlaging komt, dan je overgang naar de stap (enkele passen voor X), even de hand ontspannen zodat je een vloeiende overgang hebt en je niet door blijft trekken tot halt (meestal komt de neus dan ook omhoog) en dan pas echt je hulp voor het halthouden geven. Je brengt hem zo als het ware stukje bij beetje naar het halthouden toe zonder teveel spanning in de hals te krijgen. Als je dat steeds zo oefent, heb je kans dat hij zichzelf zo al voorbereid op het halthouden, je begint eigenlijk al nadat je de wending bij A hebt afgerond en je paard rechtgesteld is. Het kan natuurlijk even duren voordat je rem echt werkt.... Gewoon blijven oefenen dus. Succes!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:58

pharagirlke schreef:
heeft iemand tips zodat ik op de wedstrijd toch op X kan halhouden en geen meter er na ? Schijnheilig

Een meter eerder beginnen ?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:59

daar dacht ik ook al Haha!
Tsjah, gewoon ff aan je instructrise vragen, die ziet waarschijnlijk het beste waarom je pony niet luisterd!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:02

Schakelen, schakelen, schakelen totdat jij (of je paard/pony) erbij neervalt Knipoog

Hiermee zorg je dat het paard goed aan de hulpen is. In eerste instantie kan je in bijv. draf zelf schakelen, en dan ook echt een keer terug rijden. Wissel dit af en je zal merken dat je paardje goed aan de hulpen komt en is zo'n overgang een eitje.

Maar zoals anderen al zeggen, in een B proef mag je de overgang gewoon nog via de stap maken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 22:05

carelco is trouwens niet me eigen paard maar een manegepaard Knipoog
het van draf naar stap is niet zon probleem (normaal) maar van stap naar halt is niet te doen Haha! hij doet telkens toch nog een paar stapjes waardoor de overgang alles behalve vloeiend is, ik verwacht er niet veel van, tis voor beide de eerste wedstrijd, maar zou het leuk vinden als ik niet te fel af ging Bloos

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:18

Wat ik altijd gewoon doe: In de B moet je tussen X en G halthouden en groeten, vlak voor X bereid in m''n deelpony voor op een overgang naar de stap, stap een paar passen en tegelijkertijd bereid ik hem voor op een overgang naar het halthouden. Dan staat hij ongeveer in het midden tussen X en G.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:20

je kanhet eerst het ookoefenenmetjestem erbij. Ook naast het paard. Het is wel lastigals je opdat manege paard maar 1 keer per week rijd. Ho=ho. je moet dat gewoon veel oefenen en blijven herhalen.
Een troost als je andere onderdelenwel goed gaan en je sorgt dat je heel netjes rijd dan krijg je voor je halthouden misschien minder punten maar kanje porberen op de andere onderdelenhogere punten te halen en dan kan je toch een goede proef rijden.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:47

pharagirlke schreef:
goed 1 augustus wedstrijd, dan moet je bij c in draf binnenkomen en op x halthouden, maar dat lukt me niet
carelco is nog jong en luisterd nog niet echt super naar hetinhouden, hij is heel erg vooruit.
heeft iemand tips zodat ik op de wedstrijd toch op X kan halhouden en geen meter er na ? Schijnheilig


Ehm, welke klasse rij je dan? Je hoeft pas in de L1 op letter te gaan rijden, in de B zijn het nog, zoals ze dat zo mooi noemen, progressieve overgangen.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:45

Ik zie dat je in België woont... ik weet dat we E en B proven hebben, de B ken ik niet, maar E wel. Bijvoorbeel E5 is halthouden vanuit draf, maar iets zegt me dat het een andere proef is die je gaat rijden, want je moet ook nog eens halthouden vanuit draf voor de keertwending om de voorhand.

Iig ik zou zeggen om al tijdig voor de x te beginnen, het is zeker niet de bedoeling dat je een meter na de x stopt hangend aan je pony/paard om hem toch maar gestopt te krijgen. Dan kun je beter vlak voor de x een paar passen stap en dan halt, dus een progressieve overgang. Maar echt maar enkele passen. En verder tijdens trainen veel overgangen... dus blijven oefenen in het schakelen!

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:45

Probeer je zwaar te maken en diep te gaan zitten, en geef daarbij dan wat druk op je teugels om het paard tot stilstand te krijgen. Probeer het eerst rustig op de lange zijde en verwacht niet dat hij dan in 1 keer stilstaat, probeer in het begin geleidelijk aan te doen en verwacht niet teveel. Een baby kan immers ook niet van de 1 op andere dag goed nederlands praten. Maar als je m wat tijd geeft gaat het vast wel lukken allemaal! Heel veel succes met alles!

XxXxX van FloOr...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 00:13

dat is nou net wat we missen Scheve mond tijd Scheve mond
als ie al van draf naar stap en dan naar halt gaat is het goed Lachen alleen van stap naar halt. dan gaat ie even tegen werken.

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 07:36

Staar jezelf niet blind op dit punt, ok het binnenkomen geeft de eerste indruk. Maar wat is nu 1 wedstrijd Lachen Ik zou de overgang progressief rijden, en zo stillaan meer vragen. Maar focus jezelf niet op draf-halt, want dan bestaat de kans dat je "achteruit" werkt en je paard gaat blokkeren ed.

You can't win without losing !

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 07:46

weet je wat een goeie is om een paard op een vriendelijk manier te leren halthouden is.. recht op de muur afrijden en netjes de hulp geven om hem stil te zetten.. reageert die niet kan die al snel niet meer verder.. als je dat een paar keer achter elkaar doet begrijpt die het wel.. elke meter dat die voor de muur stil staat beloon je hem!

In je proef mag je gerust eerst gaan stappen en dan op je gemakkiej kijken waar je onder de X stil staat (kijken naar de b en e toch?) vanuit stap is die vaak makkelijker stil te zetten dan vanuit draf.. komt goed.. succes

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:07

Oefenen Lachen En niet gaan hangen aan die teugels, maar ophoudingen.
Als je nu eens 6 meter voor de X begint met terugnemen ipv. 1 meter voor de X is de kans ook al groter dat je op X staat.
En die eene meter maakt ook niet uit, want als jouw jury op C zit dan kan die nooit zien of jij precies op de X staat!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:27

oefenen, oefenen en nog eens oefenen....
alleen daardoor kun je het voorelkaar krijgen.
veel overgangen gaan rijden. dus van draf naar stap, en dan snel naar halthouden overgaan

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos


esther2724

Berichten: 49
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:36

Misschien is het iets om een overgang naar een lager tempo te oefenen als je in een wending zit, in een wending zijn paarden sowieso geneigd om gas terug te nemen, dus zullen ze waarschijnlijk eerder op je hulp reageren.
Natuurlijk niet in ìedere wending zo'n overgang oefenen, anders is hij dalijk niet meer vooruit te trappen in een wending.

Anders zou je misschien de bakrand als hulpmiddel kunnen gebruiken om duidelijk te maken dat hij moet halthouden. Niet erop afstormen uiteraard, recht houden, zodat hij niet naar links of naar rechts vliegt en ruim op tijd je hulpen geven voor terugrijden/ halthouden

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 16:37

hmm. dat over die wending
Carelco gaat nog liever onderuit dan gas terug te nemen Scheve mond
heb er ervaring mee

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:59

Probeer gewoon van draf naar stap te gaan, dan een paar passen stap (daar al proberen rustig te stappen) en dan halt te houden, heel snel groeten en doorrijden!
Ik heb zelf ook een paard gereden wat precies 2 seconden halt hield. Snel teugels grabbelen en doorrijden!
Met oefenen ging et overigens altijd prima hoor.. maakte veel schijnovergangen en sloot haar af en toe door naar het halthouden.
Alleen werkte dit gewoonweg niet op wedstrijd. Stond ook standaard op mijn protocol: paard staat niet stil!
Dit terwijl ze wel stil bleef staan als ik een aantal seconden moest halthouden en dan achterwaarts!

'Probleem' is natuurlijk ook dat het een manege-paard is en er natuurlijk tig-ruitertjes op rijden, zodat je dit niet echt kunt trainen!
Probeer je punten te halen op andere oefeningen en het netjes op de letter te rijden!
SUCCES iig!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 17:01

dankje Jnien Lachen

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:07

pharagirlke schreef:
dankje Jnien Lachen


Haha! Haha! Ben overigens toch met dat paard Z geworden hoor, dus niet blindstaren op 1 oefening! Haha! Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 17:08

he proficiat Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 8 bezoekers