Nekkramp op een paar kilometer afstand

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Nekkramp op een paar kilometer afstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 12:30

Waarschijnlijk ben ik gewoon een overbezorgde moeder maar ik heb het Spaans benauwd nu 7 km. verderop een jongetje overleden is aan nekkramp.
Een paar jaar geleden heb ik twee paar ouders meegemaakt in het WKZ in Utrecht wiens kinderen dat ook hadden. De één heeft het overleefd maar had nog maar één arm over, de ander is overleden.

Ik heb nu echt de neiging om mijn man te vragen twee vaccinaties te gaan halen.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:34

Oh ik kan me je bezorgdheid heel goed voorstellen. Er is ook al weer eentje overleden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:37

Ook ik volg het nieuws hierover met ongerustheid. Zelf heb ik ooit een zeer ernstige hersenvliesontsteking gehad, zelfs nog aantal dagen in coma gelegen, maar wonder boven wonder overleefd.
Het idee dat mijn kinderen hetzelfde kan overkomen... brr, ik moet er niet aan denken.
Als het goed is worden binnen korte tijd alle kinderen onder de 18 jaar ingeent tegen deze vorm van hersenvliesontsteking.
Want dat is dan het enige "geluk" bij deze vorm, er kan preventief tegen gevaccineerd worden.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:43

Ja,alle kinderen tot 18 jaar moeten vweprlicht een prik.
Ik ben als de dood voor prikken enzo,maar als ik zo lees dast er al een aantal kinderen aan overleden zijn,doe ik het toch wel...
Ik had 2 jaar geleden een vorm van nekkramp,gelukkig was het toen nog nie zo gevaarlijk )

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 12:44

Ik heb net mijn man gebeld en hij heeft beloofd dat hij vaccinaties zal halen, ze worden toch binnenkort allemaal preventief geënt, dan maar liever nu meteen. Er zitten ook kinderen uit die plaats bij mijn kinderen op school dus ik vind het risico best groot.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:02

Ik kan me voorstellen dat jullie ongerust zijn nu het zo dicht bij is. Mijn zoontje van 3 had een virus dat heel erg op nekkramp leek(alle verschijnselen). Hij was binnen 5 minuten afgevoerd naar het ziekenhuis en de onderzoeken die volgde waren verschrikkelijk voor hem. De ruggenprikken om lumbaal af te nemen mislukte doordat hij zo aan het vechten was en in noodgeval moeten ze dat doen zonder narcose. Gelukkig voor ons bleek het geen nekkramp te zijn en na een paar dagen isoleer mocht hij weer naar huis. Alleen al aan de reactie van het ziekenhuis konden wij merken hoeveel gevaar hij liep als het wel zo bleek te zijn. Veel kan je niet doen om het te voorkomen, maar wees alert op de verschijnselen. Sterkte en ik hoop dat het bij deze gevallen blijft.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 18:10

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 18:13

ff vraagje!!! wat voor plekjes zijn dat???
ik ben sinds maandag heel erg ziek we hebben de dokter aan de tel gehad en die zegt dat t griep is maarja die hebben we allen aan de telefoon gehad....
ik hebd ezelfde symptonen als janna zegt nl.. Scheve mond

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 18:55

Ja ik had het vandaag ook gehoord...
Maar wat zijn de shymptonen van nekkramp eigenlijk? En de gevolgen?
Het is toch best dichtbij voor mij. Scheve mond Ik hou helemaal niet van prikken, maar als ik dit zo lees, kan ik niet wachten tot ik geent word! Scheve mond

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:07

Jullie maken mij bang Huilen

Ik heb ook een beetje last van mn nek... maar ik hoop (denk) dat dat er niks mee te maken heeft, want ik voel me voor de rest kiplekker en ik heb het alleen als ik een verkeerde beweging maakt.

Maar ik wens jullie heel veel sterkte en ik vind het best gevaarlijk.
Ik heb ook gehoord dat kinderen onder de 18 worden ingeent, maar ik woon in zuid holland en daar doen ze het niet, heb ik op het nieuws gehoord.

Maar ze kunnen het toch beter gelijk in het hele land doen Verward

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:40

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

-

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:43

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 12:28

Nekkramp begint vaak met een grieperig gevoel.
Die vlekjes verschijnen pas in een laat stadium, dat zijn bacteriën die samenklonteren in het bloed.
Als je met gestrekte benen (en dat is heel belangrijk, wat met opgetrokken benen lukt het wel) je kin niet meer op je borst kan leggen heb je waarschijnlijk nekkramp.
Je kan inderdaad van het een op het andere moment opeens heel ziek worden. Dat is ook het enge aan nekkramp.
Vrijwel iedereen heeft de bacterie die nekkramp veroorzaakt bij zich, de meeste mensen worden er gelukkig niet ziek van.
Het komt zelden voor dat volwassenen nekkramp krijgen. De nekkramp die nu in Nederland voorkomt is van het C-type, en dat is het meest agressieve type.

De vaccinaties waren inmiddels overal uitverkocht, a.s. maandag konden ze pas weer geleverd worden. We hebben ze toch besteld en gaan de kids wel inenten.


Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 21:55

Het lijkt ook wel of nekkramp ineens veel vaker voorkomt of dat het veel vaker zo ernstig is.

Vandaag waren er meerdere pagina's van het Eindhovens Dagblad die over de ziektegevallen in Soerendonk gingen. Het leek ineens nog dichterbij te komen dan het al was.

Normaal gesproken ben ik niet zo voor teveel inenten, maar waarschijnlijk zou ik het nu ook doen als ik kinderen had. Ben in ieder geval erg blij dat ik niet binnen de risicogroep val!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 22:00

Ik vind dit wel eng!!!!
Ik ben dus maandag nacht ziek geworden en ben steeds ziek en dan ineens helemaal beter en dan word ik ineens weer doodziek!
Ik heb van de week 39,5 koorts gehad en ik heb wel een beetje last van mijn nek gehad aan de achterkant. Mijn keel is opgezet en van de week ook mn klieren. Ik kan wel mijn kin op mn borst leggen, nouja niet helemaal maar ik kan mn nek buigen het word wel heel dik dan dus daarom krijg ik hem niet helemaal op mn borst. Schijnheilig Ik ben echt heel snel moe als ik de trap op gelopen ben naar boven ben ik al heel erg moe.
Nouja volgens de dokter (die heeft mn moeder aan de telefoon gehad.. alleen over de telefoon dus datis wel stom vind ik..) heb ik gewoon een griepje. Maar dat griepje duurt wel erg lang..
Ik heb geen vlekjes trouwens.
Wel een vreemde soort pijn aan mn hoofd op steeds kleine plaatsen een soort steken..

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 23:26

Dat klinkt inderdaad wel als een griep.
Maar ik krijg het er ook benauwd van. Mijn jongste van vier ligt nu ook met koorts in bed en ik gluur steeds onder haar pyama of ik geen vlekjes zie. Rationeel weet ik dat de kans heel klein is maar ik voel me er toch niet bepaald prettig onder.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 13:00

Maar hoe kun je die vaccinaties dan bestellen? Ik dacht dat je gewoon langs de plaatselijke gezondheidscentrum moet gaan.
In ieder geval, ik vind dat de grens 18 jaar wel vreemd. Ik ken 6 (!!) mensen die een ernstige vorm van meningitis hebben gehad en allemaal zaten ze tussen de 20-24 jaar. Zou zelf ook wel een inenting willen Scheve mond

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 14:21

Op dit soort momenten komt het vak van mijn partner handig uit Haha! Hij is namelijk arts; vandaar dat hij die vaccinatie zo kan bestellen.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 15:53

ja dat had ik op de radio gehoord!!!
vreselijk!! ecth eng Frusty Frusty

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 17:53

Nekkramp is iets wat heel erg snel gaat. Er was pas geleden een meisje, een goede vriendin van me, op school die de meningokokkenbacterie had (ik weet mijn god niet hoe je het spelt). Je word plotseling erg ziek, hoge koorts, misselijk, en je krijgt allemaal rode vlekjes op je lichaam die niet verdwijnen als je erop drukt, wat normaal wel gebeurt. Je hoeft overigens geen pijn in de nek te hebben. Nathalie, jij hoeft je denk ik geen zorgen te maken, deze ziekte gaat heel snel, en als je er niet op tijd bij bent kun je binnen een week overleden zijn, als gevolg van hersenvliesontsteking. Om jezelf gerust te stellen, ga even naar de dokter.

De kans dat je het zelf krijgt is overigens héééél erg klein, maar wees wel op je hoede, degene die het heeft of misschien had heeft het toch ook op een of andere manier gekregen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 21:58

hier in de buurt is ook een jongetje in het ziekenhuis opgenomen met nekkramp. opzich niet direct een bedreiging voor mij.
maar: mijn nichtje slaapt hier een week, en die heeft pas nog met dat jongetje gespeeld!! en ik weet met mn nichtje enzo! waah!
ik ga gelijk de huisarts bellen of het kwaad kan!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 23:28

Is zoiets zo besmettelijk dan? dan kan ik het wel begrijpen. mijn gevoel zegt me dat er een beetje te heftig op gereageerd wordt. Het kan niet alleen kinderen overkomen, maar iedereen. Net als kanker. Ik denk dat binnen een straal van een paar honderd meter wel een mens is met kanker.

Tuurlijk moet je voorkomen wat je kan, dus enten als het maar ff kan.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 23:41

Prima schreef:
Net als kanker. Ik denk dat binnen een straal van een paar honderd meter wel een mens is met kanker.


Als je iedereen die op een hogere leeftijd (75+ ofzo) komt te overlijden open zou snijden en zou bekijken, dan heeft waarschijnlijk ongeveer 75% een vorm van kanker. Maar mensen gaan (op die leeftijd) eerder dood aan iets anders zodat de kanker geen 'kans' krijgt. (klinkt wel erg cru trouwens!)

Nulla tenaci invia est via

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-02 00:59

Prima schreef:
Is zoiets zo besmettelijk dan? dan kan ik het wel begrijpen. mijn gevoel zegt me dat er een beetje te heftig op gereageerd wordt. Het kan niet alleen kinderen overkomen, maar iedereen. Net als kanker. Ik denk dat binnen een straal van een paar honderd meter wel een mens is met kanker.

Tuurlijk moet je voorkomen wat je kan, dus enten als het maar ff kan.


Iedereen heeft kankercellen, ze ontwikkelen zich echter niet altijd daadwerkelijk tot kanker.
Ook bijna iedereen heeft de meningokokbacterie bij zich, de meeste mensen worden er echter niet ziek van.
Ik ben zelf geen arts dus mijn uitleg zal vast een beetje rammelen maar ik zal een poging doen.

Sommige meningokokbacteriën zijn "agressiever" dan andere. Dit is eigenlijk niet het goede woord maar het komt er gedeeltelijk op neer. Als iemand in je omgeving die soort heeft en deze op jouw overbrengt kan je er ziek van worden.
Ook volwassenen kunnen nekkramp krijgen maar omdat een volwassene vrij snel merkt dat er iets aan de hand is zijn ze er snel bij en zal de antibiotica zijn werk goed kunnen doen. Bij kinderen ligt dit echter heel anders. Kinderen, met name kleine kinderen, kunnen niet goed aangeven hoe ziek ze zijn en waar ze last van hebben. Hierdoor wordt de nekkramp pas in een laat stadium ontdekt. Wanneer de vlekjes verschijnen (een opeenhoping van de bacteriën onder huid) ben je al erg laat, er is dan al een sepsis (bloedvergiftiging) ontstaan en genezing is dan een stuk moeilijker.

Toch worden veel kinderen wel flink ziek van de bacterie maar ze gaan er lang niet allemaal dood aan. De groep die daadwerkelijk overlijdt of amputatie's moet ondergaan omdat bepaalde delen van het lichaam afsterven door de sepsis is maar klein.

Heel erg besmettelijk is de ziekte niet maar wanneer je er te laat bij bent zijn de gevolgen vreselijk en dat is het enge van deze ziekte. Je bent namelijk snel te laat.

Natuurlijk wordt er eigenlijk te heftig op gereageerd. De vorige keer dat deze ziekte levens kostte in Nederland heb ik mijn kinderen niet laten enten. De kans is inderdaad erg klein en de enting helpt uitsluitend bij het C-type, niet bij A en B.

Deze keer is voor mij toch anders. Ten eerste waren er nu een aantal gevallen wel heel dichtbij (kinderen uit die plaats zitten bij die van mij op school) en ten tweede ligt er sinds kort een advies van de gezondheidsraad om iedereen onder de achttien in te enten. Als je dan toch gaat enten kan je het beter doen op het moment dat het actueel is.
Op zich ben ik niet zo voor enten als het maar effe kan, kinderen moeten ook de kans krijgen natuurlijke weerstand op te bouwen.

Ik heb helaas van dichtbij meegemaakt wat deze bacterie aan kan richten en dat heeft zeker meegespeeld in onze beslissing wel te enten.

Mijn kinderen waren er iets minder blij mee toen hun papa vanavond met een spuit aankwam.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:05

amen