snee aan de hoefballen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

snee aan de hoefballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 08:53

Ik haalde gister mijn paard uit het land, voor ik ga rijden krab ik altijd zijn hoeven uit. Nu zag ik gisteravond dat hij bij zijn rechter voorvoet een sneetje in zijn hoefbal heeft zitten, net of er een stukje afgeschuurd is, het is ook week als je eraan komt. Net een mondje zeg maar. Ik heb er acederm opgespoten. Toen ik zijn andere hoeven bekeek vond ik die hoefballen erg droog, net alsof het door droogte elk moment kan barsten zeg maar. Moet ik het gewoon laten voor wat het is? het is dus geen giga open wond maar een snee van ongeveer 1.5 cm.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:06

Als de hoeven je erg droog lijken kan je ze wat vaker even 10/ 20 minuuten afspuiten of als het je lukt in een emmer water zetten. Na het afspuiten even een likje hoefolie erop wil ook wel helpen dan blijft het vocht iets langer in de hoef.
Het wondje zou ik gewoon goed schoon houden dan zal het wel weer over gaan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:55

Riant, nog makkelijker is: een klein stukje in je wei afzetten, daar een modderpoel van maken en daar je paard gewoon per dag een kwartier inzetten. Hoef je ook niet te spuiten.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 11:07

Ik kan geen stuk land afzetten, het is land van de manege en alle paarden lopen op aparte stukken. Paarden - pony's en ruziemakende paarden apart. Een eigen stukje is niet mogelijk.
Maaaar om die snee in zijn hoefbal hoef ik me niet druk te maken? Ik hou het natuurlijk in de gaten maar ik hoef niet meteen de DA te laten komen?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:44

je kunt het ook insmeren met een vette zalf..
en die snee, zit het aan de voorhoeven? dan kan het zijn dat ie zichzelf heeft aangetikt met de achterhoeven.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 13:27

Aantikken, dat kan, ik heb dinsdag een springconcours gehad.
Goh dat ik daar niet bij nagedacht heb. En daar helpen mijn peesbeschermers en kogelbeschermers niet voor. Maar ik wil zijn benen ook niet helemaal volhangen met bescherming.
Wat zou ik dan het beste als bescherming kunnen gebruiken?
Ik heb dus peesbeschermers voor en kogelbeschermers achter.
De snee heeft hij op de bal van zijn voorhoef.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:32

dan komt het van aantikken...



kan door allerlei zaken komen, hoop dat t niet weer gebeurt

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:51

Springschoenen zouden dan misschien kunnen helpen.