!!!!!!!dringend advies nodig!!!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

!!!!!!!dringend advies nodig!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 11:53

Nou begin ik ff bij het begin anders snappen jullie er waarschijnlijk geen bal van...

2 weken geleden kwam hier een jaarling fries bij ons op stal te staan, voor een nog onbepaalde periode, maar wel tijdelijk.
Het friesje is van een goeie vried van mijn vader en de mensen hebben geen verstand van paarden.
Vorige zomer is ze hier ook een tijdje geweest omdat de 2 ponies bij haar in het weiland haar steeds wegjoegen bij haar eten, dus was ze brood mager. Goed dachten wij dat kom dus door die ponies.
Maar nu staat ze alleen want de ponies zijn verkocht. Ze stond daat tot aan haar knieen in de blub als ze a buiten was, verder stond ze in een vochtige donkere containerstal die ook niet vaak werd schoongemaakt, dus extra vochtig was. Dus stond het arme beest in haar eigen stront om te vreten, maar de eigenaren hebben niet in de gaten dat dat dus wormen en allerlei andere ziekten kan opleveren, ook heeft ze nog nooit een hoefsmid of da gezien. Dus toen ze hier kwam zat ze onder de stront, allemaal van die kei en keiharde rondjes/plakjes die er met water noch borstelen afgaan, ze stond hartstikke raar op de hoeven en toen we haar een beetje gingen borstelen en wassen voor zover mogelijk bleek ze dus ook wormen te hebben, wij gelijk de veearts gebeld en mn vader zn vriend en samen hebben ze besloten dat er toch ook maar ff een hoefsmid moest komen, nou we hebben toch een commentaar moeten aanhoren van beide! En ook kwamen ze tot de conlusie dat het beestje al lang dood had kunnen liggen in de stal dat de eigenaren mazzel hebben gehad. Nu staat ze dus weer netjes op de benen, ze heeft wormenspuiten gehad en ze is gelijk ook maar ingeent. Maar de plakken stront en modder en wat voor troep nog meer zitten dus nog steeds in haar vach die niet meer op een vacht lijkt. En dat probleem hebben we nog niet opgelost, want wie weet hoe haar huid er daaronder aan toe is??!
Ze moet dus geschoren worden maar dat is onmogelijk voor welk scheerapparaat dan ook! En toch moet die rotzooi van haar af! Misschien knippen??? plakje voor plakje...
Wie heeft dit ook meegemaakt, of zoiets en heeft er een oplossing voor en heb je t niet meegemaakt en wel een oplossing is ook welkom natuurlijk! Dus hoe krijgen we haar vacht zo snel mogelijk weer normaal en glanzend, zoals het hoort!??


DubbelFun

Berichten: 88471
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:02

Ik denk idd dat je de plakken eraf moet knippen. Als het met een schaar niet lukt zul je het met een mes kunnen proberen. Héél voorzichtig met een scherp mes, liefst met afgeronde punt vlak onder de plak het haar doorsnijden, net of je iets aan het fileren bent.
Ik zou als het wat warmer is een keer goed wassen met Imaverol. Na de verharing zou eea er beter uit moeten gaan zien.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:02

kun je die strontplekken niet met lauw water weken, dus net zo lang lauw water er over laten lopen tot het los laat, dat helpt meestal wel.
Maargoed erg zielig dat somige mensen zonder verstand een paard nemen Frusty

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:05

het ontgaat mij even waarom ze geschoren moet worden. laat de tijd z'n gang gaan die troep gaat er heus wel uit

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:44

opala schreef:
het ontgaat mij even waarom ze geschoren moet worden. laat de tijd z'n gang gaan die troep gaat er heus wel uit


Dat ziet er toch ook niet uit. Ik zou de boel er ook afhalen, ik snap ook best dat die zooi er vanzelf uit gaat, maar je laat een paard met aangekoekte stront toch neit staan? Ik denk zelf dat je de boel er ook af moet halen, desnoods stukje voor stukje eraf knippen. Of wat SM zegt, de stront eraf fileren, dat gaat volgens mij wel wat makkelijker, maar dan moet je wel beter uitkijken.

Gelukkig waren jullie er op tijd bij...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:54

Als je die vacht zo aan elkaar geplakt laat zitten geeft de vacht geen warmte meer en kan de huid niet meer ademen, deze zooi moet er dus af. Is er echt geen scheerpapparaat dat dat kan of zoals sm zegt dat fileren en daarna nog eens met een scheerapparaat er over. Ik zou hem/haar dan wel een deken op leggen (nadat je hebt geschoren). Ik vind het wel verschrikkelijk dat een paard zo iets moet mee maken.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:10

En als je er olie (zonnebloem o.i.d.) op smeert en flink laat inwerken? Dan zou de modder misschien beter oplossen en weg te halen zijn.

Ik weet ook niet zeker of het helpt maar het valt te proberen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:14

Ik zou niet met olie beginnen, wie weet wat voor rare plekken ze op haar huid heeft. Ik zou het nog eens met (heeeeeeeel veeeeeel) water proberen, goed weken en dan lospulken. Dat zal wel behoorlijk wat werk zijn.
Als het echt niet wil, zou ik het gaan knippen, al lijkt het me wel eng om in haar velletje te knippen. Als de plakken er af zijn, zo ik haar zosieso nog scheren, en een dekentje er af. Het is erg jammer dat het nodig is, maar het kan denk ik niet anders.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 13:42

Ja met weken zal het niet lukken heb ik al geprobeerd we hebben al 2 keer 5 uren staan weken met warm water en speciale shampoo, ik heb laats maar eens zon plak dr af geknipt en in water gelegd, maar zelfs na een hele dag weken ging het nog niet uitelkaar.
Het ziet dr ook echt niet uit! onder haar buik hangen allemaal van die kleine harde plakjes en als je dr langs gaat met je hand kun je bijna muziek gaan maken omdat ze tegen elkaar aan 'tingelen'...
Ze ziet dr nog steeds verschrikkelijk uit en ze mag ook niet bij andere paarden das ook wel sneu maar ja... Ik hoop dat ze snel weer wat beter word want zo alleen is ook niks, ze ziet de anderen wel en ze ruikt ze ook wel maar meer ook niet, dus toch nog een beetje sociaal contakt, maar ja dat had ze eerst helemaal niet... Ik denk dat ik vanmiddag maar eens ga knippen en wassen, ik heb al een klein stukje genipt en het zijn allemaal kale plekken en schilfers.... Verdrietig Lips are sealed
Ik hoop dat ze een beetje geduld heeft want dat knippen gaat nog wel ff duren....
Met een mesje kan ook maar ik heb dr geen met stompe punt dus dat moet ik nog maar ff zien. Nou ja het is in iedergeval mooi weer hier dus wassen kan altijd. Oude deken van mn moeder jatten en ze heeft een dek, want ik weet wel zeker dat de eigenaren die niet gaan kopen en ik wil die van mijn pony niet opleggen want dan kan ik een nieuwe gaan kopen ben ik bang met al die ziektekiemen en bacterien..... Lips are sealed
Nou ja eerst maar eens ff bezig met knippen en snijden....

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:57

Houden die mensen dat paard??
Wat zielig zeg Verdrietig
Ik denk dat je koste wat het kost die plakker eruit moet krijgen, als moet je knippen en ziet de vacht er dan eventjes niet uit. Dat komt vanzelf wel weer goed deze zomer denk ik, en anders inderdaad scheren...

Mochten ze haar verkopen pb me!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:03

Misschien zou je eens kunnen informeren bij een honden/katten trimmer, zij zullen misschien vaker te maken hebben met onverzorgde vachten.
Misschien hebben zij speciale scharen en/of mesjes.

Heel veel succes er mee!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:27

ik zou het proberen met babyolie of batadine shampoo zodat het zacht wordt... heel veel succes ermee..
en je kan ook nog altijd advies vragen aan je dierenarts!

Groetjes Nicole

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:35

geduld hebben.
Je zal nog even geduld moeten hebben, de plakken die echt heel erg aan de huid trekken kan je eraf knippen (net boven de plak, zodat er zoveel mogelijk vacht bewaarts blijft).
De rest komt er met de verharing vanzelf af, dan trek je ze er zo uit.
Geloof me, ik heb een verzorgpaard gehad die er ook zo uit zag Huilen

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:47

Jemig zeg,... wat een Misselijk verhaal, sorry.

Is er bij jullie in de buurt een schapenhouder? Die hebben vaak van die scharen waarmee ze -als ze handmatig scheren- redelijk snel de schaapjes van hun wolletje kunnen ontdoen. Die messen zijn wel heel erg scherp, dus misschien is het handig om het te laten doen door iemand die al eens eerder met zo'n mes gewerkt heeft. Ik ben nl. bang -aan het verhaal te lezen- dat je met een gewone schaar niet door die pannekoek poep heen komt.. sneu paardje. Veel sterkte en succes met haar!

DubbelFun

Berichten: 88471
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:57

Sibold schreef:
Is er bij jullie in de buurt een schapenhouder? Die hebben vaak van die scharen waarmee ze -als ze handmatig scheren- redelijk snel de schaapjes van hun wolletje kunnen ontdoen.


Ik zie dat al helemaal voor mij. Paard bij de poten (het is tenslotte een SCHAPENscheerder) gepakt, flinke draai zodat ie op zijn rug valt. Kop tussen de benen klemmen en scheren maar..... Haha!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:37

Vroegere verzorgpony's stonden vroeger op matten en in de blubs, die zagen er dus ook zo uit met van die stront en modderklonten in hun wintervacht zaten. Je kunt er het best niets aan doen, want dan doe je ze pijn. De paarden beginnen nu al te verharen en dan gaat het er vanzelf, pijnloos af! Gewoon poetsen met rubber rosborstel. Weken heeft niet veel zin (mijn komijn had ook eens zo'n plak, en die heb ik in bad gezet, maar dat ging er echt niet af. dat moest ik knippen.
Die pony's hadden dat elke winter omdat ze te weinig geborsteld werden en de stallen niet helemaal schoon waren. Die troep klonterde dan in de wintervacht. Zomers waren ze prachtig schoon. Voorkom verkoudheidjes en ongemak, wacht gewoon nog even. Die klonten zijn echt niet kouder dan een geschoren vacht! En als je ze nu scheert is dat niet zo handig voor de nieuwe zomervacht!!! Die komt niet goed door dan! Echt het komt vanzelf (met wat borstelen) goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 17:42

Hoewel ik denk dat je beter niet kunt scheren (is nu echt te laat in het seizoen), denk ik dat je met de zgn. "kamelenmessen" op een flink scheerapparaat (minimaal 300 Watt en met een goede koeling) wel een goede kans hebt dat je er doorheen komt.
Persoonlijk zou ik proberen of je met regelmatig schuieren (soort ijzeren roskam) de vacht niet beter krijgt.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 18:25

Nou ik ben net klaar met knippen... *zucht* wat een werk is dat zeg.
Ben nu tot ondekking gekomen dat zommige stukken zelfs helemaal aan de huid vast zitten! Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Het meeste is dr nu af, vooral onder de buik had ze van die grote plakken en allemaal van die kleine 'belletjes' die kon ik er trouwens zo af knippen de rest duurde heel wat langer. maar goed dat het zo'n geduldig paardje is! Verder heb ik de staart ook ff gewassen en morgen ga ik de manen en de rest van haar lichaam wassen.
Trouwens, ze heeft ook schurft, weten jullie wat ik daar het beste tegen kan doen (behalve het advies van de DA opvolgen)?????

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:11

Wat een zielig verhaal zeg! Ik zou in elk geval alle borstels en spullen die je voor dat friesje gebruikt apart houden (maar ik begrijp uit je verhaal dat je dat al doet) en ook tussendoor regelmatig ontsmetten. Anders heb je haar net van haar schurft en andere problemen af en dan begint het weer opnieuw omdat ze besmet wordt door haar eigen borstels.
Is er geen mogelijkheid om iets te regelen met haar eigenaars? Het liefst natuurlijk dat ze verkocht wordt, maar anders een regeling dat de merrie bij jullie op stal blijft of dat er een vriendelijk verzorgertje voor gezocht wordt. Anders ben jij nu dat paard aan het opknappen en krijg je het over een jaar terug in dezelfde staat. Ik kan me zo voorstellen dat het niet jouw hobbie is om twee keer per jaar hetzelfde paard op te knappen. Het lijkt mij dat ook het achterliggende probleem aangepakt moet worden.

Off-topic: Sugarmiss: het is een jaarling dus die is vast nog niet zo groot en sterk. Een beetje stevige schapenscheerder moet dat toch wel voor elkaar krijgen dacht ik zo......(hop, poten vast, op haar rug en scheren maar).

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 20:48

Ja, daar heb je gelijk in, ik heb er geen zin in dat ze weer helemaal opknapt en op iemand kan vertrouwen en haar dan vervolgens weer in die omstandigheden zet! Huilen Dus ik ga proberen of mijn zusje en ik iemand kunnen regelen die het paardje gaat verzorgen als ze weer naar 'huis' gaat. Als de eigenaren dat tenminste willen... Nou ja een goed vooruitzicht alvast... Ze krijgt een nieuwe stal daar! Haha! Nu maar hopen dat die mensen ook in de verdere verzorging 'vernieuwen'...
En anders ga ik dr zelf wel regelmatig ff heen...!!!
Ben benieuwd hoe ze dr over een paar maandjes uitziet...
Ben nog vergeten foto's te maken van hoe ze hier aankwam, nou ja ik ga morgen ff foto's nemen van hoe ze nu is, al een stuk minder erg dan eerst maar goed nog wel... Lips are sealed en dan nog ff foto's maken over een paar weekjes of maandjes... Lovers Tenminste dat hoop ik dan maar, want voor de ziekten die zij heeft ben ik waarschijnlijk allergisch ofzo, heb opeens allemaal rode vlekjes op mn handen.... Verward En het brandt!!!! auwie! Frusty
Nou ja t paardje heeft het vast een stuk minder (gehad) dan mij... Boos!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:57

ehhhm, shampoo in laten trekken?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:10

Die vlekjes kunnen van shampoo zijn, maar schurft kan ook besmettelijk zijn voor mensen! Laat die vlekje wel controleren als ze blijven branden of jeuken, en helemaal als er wondjes ontstaan! Want dan heb je ook schurft!!!
Gebruik rubber handschoenen, en ontsmet alles goed!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 13:09

Nou ik heb geloof ik mazzel, het is super mooi weer vandaag dus dan zet ik haar maar eens ff helemaal in de was, kan ik daarna mooi een stukje stappen! Want sinds de bak hier vol ligt met boomstammen kan ik niet zoveel in de bak Frusty *mn vader heeft een paar dooie bomen omgezaagd* Maar goed een beetje door t dorp enzo stappen vind ze vast ook wel goed! Haha!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 13:24

Helaas ook ik heb ervaring met dit soort gevallen(wat de vacht/huid betreft dan).
Ik heb zelfs nog foto's van een van de paarden.

Ik heb dus gewacht tot het voorjaar, toen viel alles eraf.
Een paard was vrij mak en daar kon ik het dan af en toe aftrekken(in de rui periode).
Ze worden eerst kaal want de huis is immers verstikt. Maar daarna komen er weer nieuwe haren.
De winter erna heb ik alle paarden goed schoon kunnen houden en waren er geen problemen meer(het was overigens de schuld van de eigenaar, te weing tijd aan besteedt).
jammer dat ik toen nog niet zo'n grote mond als nu heb Haha! .

Waarom doen jullie niet een bod op dat dier, dit kan je toch niet terug sturen. Ik zou geen oog meer dicht doen.
Als ie goed is kun je hem eventueel weer verkopen aan mensen die er wel om geven. Ik zou er alles aan doen om dit dier nog een keer doe ellende te besparen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 14:05

Als jullie die eigenaar nou eens een goed bod voorschotelen....
Mijn ouders kopen haar toch niet, die denken dat het straks in die nieuwe stallen wél goed zal gaan.... ik betwijfel het...
Maar goed, als ze Anna (zo heet ze) verkopen kopen ze wel weer een nieuw 'slachtoffer'.... Lips are sealed Want ze bouwen die stallen niet voor niets denk ik.... Verdrietig Frusty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker en 37 bezoekers