glij-ijzers voor Lanna-update vraag aan kenners

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

glij-ijzers voor Lanna-update vraag aan kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 22:34

Het is dan zover. Lanna heeft Sliding ijzers. Nou ja, een voor haar maat hoef gemaakte variant Haha! Cool

Ik moet nog even navragen of het er inderdaad goed onder zit, maar de eerste resultaten vanavond waren veelbelovend Lachen Er kwam een klein glij-tje Haha!

Afbeelding
Afbeelding

Ik was bang dat ze eerst wat onwennig zou lopen achter, maar ze galopperde zo weg OK dan!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anya op 31-07-04 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt


prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:12

Ziet er goed uit Lachen. En nu al een beetje glijden - ik hoop dat jullie veel plezier van de ijzers zullen hebben!

Extremely rare and Beyond Compare

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:25

Ze staat er mooi op Anya. Ben benieuwd of je veel verschil merkt met rijden.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:43

Dat ziet er al heel echt uit Lachen.

Ben benieuwd hoe het zal gaan in praktijk Lachen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 01:27

IK dacht dat sliding ijzers geen teenlip hadden?
Maargoed, wel hartstikke leuk, het maakt het stoppen een stuk makkelijker voor ze!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 07:13

XoNo schreef:
IK dacht dat sliding ijzers geen teenlip hadden?!


het is een zij lip Haha!
is tegen het uitglijden opzij Cool *LOL*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 08:25

Jos schreef:
het is een zij lip Haha!
is tegen het uitglijden opzij Cool *LOL*


Het zijn geen officiele... De smid heeft ze moeten maken van een maat te grote gewone ijzers. Lan heeft te grote hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:33

Stoer Anya!!!!
Ik spiek eerst eens even lekker wat dit bij jou voor effect heeft, en als dit idd beter werkt, dan mag mijn smidje binnenkort ook eens een experimentje doen Haha!

Overigens kunnen slidingijzers heel goed lippen hebben. Het grote verschil zit 'm voornamelijk in de opzet van het ijzer volgens mij.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 08:36

Dat klopt, daar heeft hij wel heel goed op gelet. Dat ze er helemaal recht onder staan, zodat ze ook recht glijdt als ze glijdt. Hij heeft een hele studie gemaakt en bevriende hoefsmeden gebeld die westernbeslag doen. Er zit hier in Twente nu eenmaal geen westernhoefsmid meer...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:38

Die van mij legt wel vaker westernbeslag hoor. Alleen is het idd geen hoefsmid die als westernsmid bekend staat. Maar tot mijn grote verbazing haalde hij de eerste keer dat hij onze paarden deed meteen keurig een zooitje slidingplates tevoorschijn en kon hij tot in de puntjes uitleggen hoe zo'n ijzer dient te liggen en waarom Tong uitsteken

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 08:41

Ja dát doet die van mij ook wel, maar dat zijn bestaande ijzers. Nu moest hij een ijzer omsmeden. Dát had hij nog nooit gedaan. Dus voor de zekerheid heeft hij vooraf rondgebeld. Daar ben ik wel blij mee... Hij heeft de gaten die in het ijzer zitten ook nog helemaal bijgevijld zodat ze niet te stroef werden...

Ropers

Berichten: 527
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: markelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:14

Ziet er goed uit!!
Nou kan Lanna staks ook meters glijden.
Wat het wennen betreft dat gaat vrij snel,voor je het weet lopen ze er mee rond als of ze jaren niets anders gedaan hebben.

De beste leerlingen hebben de moeilijkste opdrachten!

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:23

Glij ze OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-04 13:30

Vandaag heb ik les gehad. De takken staan nog iets naar binnen en dat blokkeert net een beetje. Dus gelijk de hoefsmid gebeld en die komt het deze week aanpassen.

Inmiddels ook een fabriek in Groningen gevonden die slidingijzers maat drie verkoopt. Die gaat hij gelijk bestellen. Dus volgende keer heeft ze officiele Lachen

Heeft iemand enig idee hoe dat zit met die kolommen die erbij staan (want bij Maat 3 heb je niet veel keus)... Hier staat de tabel met maat drie en een paar voor mij zeer onbekende kolommen....

http://www.werkman.nl/shoes.php?id=11&l ... ction=size

martina

Berichten: 110
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Pfalzdorf/Goch (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:25

Zo ver ik het op deze Foto's kan zien, liggen de ijzers te ver naar achter op de hoef. De idee van plates is, dat het ijzer net een kleine ski is, dus iets voor de hoef ligt (ca 1mm) een de teen iets naar boven gesmeed word.
Ook staat zij een klein beetje te stijl op het ijzer.
Zo graven zich de achterhoeven de grond in, in plaats van daarop te "sliden".
Ook vind ik ze voor de eerste keer slidingijzers iets te lang. Ik doe de eerste keer babyplates op. Dat zijn gewoon plates, maar iets korter. Zo kan het paard nog niet te lang door sliden en eerst de juiste spieren ontwikkelen. Het paard krijgt meer vertrouwen in de ijzers, voor sommige paarden is het in het begin vrij eng dat de achterbenen wegglijden.
Nog een tip, vraag je trainer of zijn smid je paard kan beslagen, b.v. dat jij voor je les gaat als hij bij jou trainer is.
Zo heb ik het in het begin ook gedaan. Misschien kan je smid dan meegaan en bijleren.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:05

als je opbelt naar werkman dan krijg je een hele aardige meneer aan de telefoon. Andries geloof ik.
en als je dan uitlegt wat voor paard je hebt, dan weet hij wel welk ijzer je moet hebben

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-04 22:17

Ga ik doen Jos. Thanks!

Update.. Heb doorgegeven dat de ijzers wel iets naar voren geplaatst moeten worden om het ski-model te benaderen. Dat gaat hij woensdag ook gelijk doen. Had hij niet gedaan omdat er een lip op dat ijzer zit. Die gaat hij er nu afhalen.

Moeilijk hoor... Veel heen en weer gepraat en ik iets proberen uit te leggen waar ik ook geen verstand van heb (ik heb het commentaar maar uitgedraaid, dat was makkelijker), maar uiteindelijk komt het goed. Fijn ook dat bokt er is. Instant tips!

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:45

fique loopt er ook goed op. we hebben al 1x echt gegleden. (hopen dat t vaker gebeurt) Haha! denk alleen nu dus nadat ik jou ijzers heb gezien ze bij fique ook nog een heel klein beetje rechter moeten.

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _TaraM en 45 bezoekers