Hij is zó bang...!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Hij is zó bang...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:37

Ik kan gewoon eigelijk heel de zomer niet rijden
We hebben een weiland langs onze bak.. En ik ben er dus achter gekomen dat elke zomer een grote kudde koeien erstaan...

Mijn paard heeft ze gezien en is er doodsbang voor!
Elke dag heeft hij ze nog gezien.. en ik krijg hem maar niet rustig..
Hij vertrouwt met veel dingen op mij.. maar bij dit niet echt.
Hij vind het minder erg als ze verder weg zijn maar zodra ze dichtbij komen flipt hij helemaal en dan breng ik hem en mij gewoon in gevaar zo wild doet hij.
Pas dagen geleden ben ik er ook bijna afgevallen.
Ik praat ook gewoon rustig tegen hem maar het helpt niet.
Later stap ik ook af.. Omdat hij ook hard achteruit loopt meestal en dan gaat hij wild doen terwijl ik hem niet eens in zijn mond kom.
Als ik ben afgestapt dan sta je ervoor en dan zie je bij zijn borst heel zijn hart kloppen.
En hij poept meestal ook dan veel...
Hij is er zó bang voor.. en elke dag nog hetzelfde...
Ik weet niet meer wat ik moet doen?!
Hebben jullie misschien een tip ofzo...?

Alvast bedankt ...
Groetjes Richelle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:41

Kna je niet longeren een aantal dagen naast die koeien? Dan zou die dr toch wel aan wennen? Misschien dat ie nu namelijk doorheeft dat ie jou bang kan maken als ie doet of ie het eng vidn of zich in ieder geval zo gedraagt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:45

Kan je hem niet regelmatig een tijdje los in die bak zetten? Gooi er een plak hooi bij en laat 'm maar eens besluiten dat eten belangrijker is als bang zijn...

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:46

Hallo, is de bak afgesloten zo dat je hem in de bak los kan laten?
Laat het paard dan gewoon los, dan ga je met een bak voer dicht bij de koeieén staan, dan leert hij dat het helemaal niet eng is.

zo neej:
Loop de eerste dagen gewoon met een hoofdstelletje in langs de koeien, in de bak, laat het paard vertrouwen krijgen zo dat ie weet dat het echt niet eng is.
dat wend vanzelf.
heel veel succes, vooral niet opgeven, zo word je paard niet wantrouwend, zo leert hij je vertrouwen.
succes

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:48

ik ga met fellor mee.. waarschijnlijk heeft hij door dat als hij moeilijk gaat doen , je afstapt. hem niet meer aan het werk zet. het lijkt me nogal raar dat een paard zoo lang bang blijft voor iets wat hij elke dag ziet. de geur speelt natuurlijk ook een rol, maar ook die ruikt hij elke dag. ik zou hem eens aan de hand dichter bij de koeien brengen, neem wat lekkers mee. als hij dat normaal doet, neemt hij jou dus in de maling in de bak. aan het werk zetten dus, geen gemuts.

succes!

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:50

Ja ik heb hem ook welis los gelaten .. Maar dan gaat ie heel de tijd achteraan in de bak staan en gaat niet verder tot het midden..
Gaat ook heel hard staan te snuiven en houd ze elke seconde in de gaten..

Als ik ga longeren dan denk ik dat ie er heel de tijd vandoor gaat en niet aan die kant wil komen...
Ik heb ook welis met hem gewoon bij die koeien gestaan met een halstertouw.. En gewoon tegen praten en rustig blijven.. Maar hij gaat heel de tijd rondjes om me heen lopen rare sprongen maken en ga maar door.
Volgens mij is het niet echt uitproberen maar de dingen die hij doet en ook dat je zijn hart zo goed ziet kloppen en zijn aders zie je dan helemaal ziet dan ziet hij er echt bang uit...
Laatst bijgewerkt door Pasja op 29-07-04 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:52

Mijdt de kant van de bak waar de koeien staan. Forceer hem er niet naartoe. Dwang geeft juist meer angst en verzet. Als hij weer rustig is, probeer dan voorzichtig je route te verleggen zodat je steeds dichter bij de enge kant komt. Wordt hij weer zenuwachtig, doe dan een stapje terug. Pas als een paard zich ontspant kan hij zich concentreren op de ruiter. Zo niet, dan komen je hulpen niet goed door. Stel hem op zijn gemak door veel te belonen en te praten.
Ga overigens niet om je heen zitten kijken, maar concentreer je helemaal op je paard. Zet de koeien waarvan hij schrikt uit je hoofd. Laat je door niet en niemand afleiden. Blijven rijden! Probeer zo ontspannen mogelijk te zitten en je eventuele spanning weg te lachen. Dat klinkt misschien gek, maar dat werkt echt! Vooral niet knijpen met je benen, want dan wordt je paard nog banger..

Ik hoop dat je er wat aan hebt, bij mij werkt het i.i.g. wel Lachen

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 23:01

Ik heb eerst ook gereden.. Maar toen ging hij er wel ''braaf'' langs af maar hield ze elke seconde in de gaten .. als hij dus een andere kant op moest en hij zag ze niet.. merk je aan hem dat hij het helemaal niet fijn vind.
Maar toen een koe wegrende omdat die schrikte naaide hij er weer tussen uit...
Ik ben zelf heel ontspannen en rustig en praat tegen hem..
Ben nog geen 1x bang geweest maar ik stap dan af omdat hij dan zo raar bezig is.. en wilde sprongen maakt.
Ik loop dan meestal ook richting de koeien maar gisteren was ik ook even later afgestapt en er naartoe gegaan maar 1 min. later springde hij weer met een volle vaart naar achteren toe.
Als hij ze ziet dan is heel de wereld weg.. behalve de koeien.
Dat is het eenige wat hij ziet en hoort.
Zo gedraagt hij zich dan ook.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:05

Topic verplaatst naar rijtechnisch.

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 23:16

Maar ik weet denk ik zeker dat hij mij niet uitprobeert.
Hij kan er natuurlijk gewoon voortaan altijd bang voor blijven.
Net zoals mijn hond. Je kan doen wat je wilt maar onweer en vuurwerk daar is hij echt héél bang voor.
Ik weet het niet.. Daarom vraag ik het maar aan jullie of jullie iets weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:23

Pasja schreef:
Ja ik heb hem ook welis los gelaten .. Maar dan gaat ie heel de tijd achteraan in de bak staan en gaat niet verder tot het midden..
Gaat ook heel hard staan te snuiven en houd ze elke seconde in de gaten..

Als ik ga longeren dan denk ik dat ie er heel de tijd vandoor gaat en niet aan die kant wil komen...
Ik heb ook welis met hem gewoon bij die koeien gestaan met een halstertouw.. En gewoon tegen praten en rustig blijven.. Maar hij gaat heel de tijd rondjes om me heen lopen rare sprongen maken en ga maar door.
Volgens mij is het niet echt uitproberen maar de dingen die hij doet en ook dat je zijn hart zo goed ziet kloppen en zijn aders zie je dan helemaal ziet dan ziet hij er echt bang uit...


Longeerzweep erbij en rondjes laten rennen totdat ie moe is als ie niet normaal wil doen. HIj gaat vanzelf met een tikje erbij een keer labngs het hek hoor. Denk dat je gewoon even streng moet zijn.

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:48

roylinde schreef:
Hallo, is de bak afgesloten zo dat je hem in de bak los kan laten?
Laat het paard dan gewoon los, dan ga je met een bak voer dicht bij de koeieén staan, dan leert hij dat het helemaal niet eng is.

zo neej:
Loop de eerste dagen gewoon met een hoofdstelletje in langs de koeien, in de bak, laat het paard vertrouwen krijgen zo dat ie weet dat het echt niet eng is.
dat wend vanzelf.
heel veel succes, vooral niet opgeven, zo word je paard niet wantrouwend, zo leert hij je vertrouwen.
succes


Zo zou ik het ook aanpakken. En dan niet eventjes loslaten, maar meerdere keren een paar uren, desnoods hele dagen en dan inderdaad voer/hooi geven aan de kant van de koeien. Maar dan moet je wel beschikking hebben over die bak natuurlijk. Hij zal er echt wel een keer aan wennen hoor!
honden wennen volgens mij vaak ook niet aan onweer en vuurwerk omdat dat gewoon niet vaak genoeg voorkomt...

Succes!!

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 00:23

Kun je hem niet een paar keer los laten staan in die bak, of er indd in gaan longeren..? Voor bepaalde dingen zijn sommige paarden gewoon bang, eigenlijk hetzelfde als bij mensen, die zijn bijv. bang voor spinnen of i.d. Dan kun je beter buiten gaan rijden. Probeer je paard er rustig aan te laten wennen, laat m er af en toe naar kijken, en geef m de tijd. Probeer hem jou ook te laten vertrouwen, ga gewoon met een halster, zonder een zadel of iets anders erop, te gaan lopen in de bak met m, en loop gewoon langs die koeien. Laat m rustig wennen aan het idee dat ze daar staan, en geef m veel klopjes! Zo stel je hem gerust. Hopelijk heb je er wat aan!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 07:55

hij heeft nog nooit gevlekte dieren gezien.! denk dat het probleem ook bij jezelf zit.

jij geeft waarschijnlijk een angst door doordat je denkt: "straks schrikt hij ervan"

laat iemand anders met hem erlangs lopen. praat niet tegen hem, aai hem vooral niet want dan beloon je hem voor zijn angst maar ga een liedje zingen!

daardoor is je ademhaling goed en schrikt je paard niet zo snel.
zo negeer je het gedrag wat de beste oplossing is..

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:36

Hoi pasha, als het plan met de bak gelukt is, kan je hem missn een paar uurtjes bij de koeien in de weide zetten!
Dit hebben wij pas ook gehad met een shet die bang was voor schapen!
We hebben hem er ook eerst zo aan laten wennen, en daarna even bij hen in de wei gezet. Z'n nieuwschierigheid won het van zijn angst, en nu is alles weer goed Haha! suc6 !

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 10:59

ellepel schreef:
hij heeft nog nooit gevlekte dieren gezien.! denk dat het probleem ook bij jezelf zit.


Hij heeft een vriendje en dat is ook een Bonte..
We hebben hem al proberen wijs te maken dat dus allemaal Danzels ( Zo heet de pony: Danzel ) zijn. Haha!

Maar hij trapt er niet in.
We hebben het ookal met een ander paard geprobeert.
Die er niet bang voor is en dat hij het ziet en erachterna loopt of kijkt.
Maar nee... Dat hielp ook niet...
En als ze buiten rijden vertrouwen ze wel op elkaar...

We hebben ze al is zonder de paarden proberen bij het hek weg te jagen.. Maar die zijn zo tam.... Die bleven gewoon staan en stonden te maf te kijken hoe wij zaten te doen...
Toen wij ze ook is goed van dichtbij zagen zien ze er ook best eng uit...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:39

Ik zou toch of hem los in de bak zetten en dus idd voeren bij het hek.

Maar anders gewoon longeren in die bak, en niet stoppen voordat hij er op beide handen redelijk rustig lans gaat. Ik ben vandeweek met Regina bezig geweest die echt doodsbang was voor een trampoline met kinderen. Die heb ik ook gelongeerd totdat ze er langs ging, en ja ze is eerst een half uur bezig geweest met alleen maar compleet in paniek rond te rennen, stil te gaan staan snuiven en springen enz. Ze mocht van mij stil staan om te kijken maar onder geen voorwaarde omdraaien en er voor weg rennen. Uiteindelijk is ze er heel netjes redelijk rustig, maar wel vreselijk gespannen langs gegaan aan de longe. Daarna heb ik haar nog even aan de hand er een keer mee langs genomen, en toen was het ook over.
Iig niet maar niet meer in de bak gaan rijden, hij moet leren om ook langs dingen te gaan waar hij bang voor is en daarin op jou te vertrouwen.
Succes!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:59

dan zou dat waarschijnlijk het probleem zijn...

zet hem eens een tijdje in de bak en ga vanaf een hoekje naar hem kijken. hij moet je niet zien, zo kun je observeren of hij echt heel bang is .
verder denk ikd at je allerlei enge dingen moet gaan opzoeken zodat hij vertrouwen in je krijgt..

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 19:04

Het gaat voortaan alweer stukken beter..
Terwijl ik niks heb gedaan..
De koeien zijn voortaan ook niet meer zo geintereseerd..
Want ze stonden uiteraart op de 1e rij omdat ze een show zagen Haha!
Het was ook als ze verder weg waren niet zo erg...
Hij kijkt nog wel veel.. Maar kijken kan natuurlijk geen kwaad..
Ik ben al lang blij dat hij zich nu gedraagt...

Misschien kan het erook aan liggen omdat ik eigelijk heel de dag bijna op stal ben.. En dat was eerst helemaal niet.
En het gaat steeds beter tussen ons omdat we een tijdje ''ruzie'' met elkaar hadden gehad.
Hij begint zich weer aan mij te hechten en elke x als ik voorbij kom krijg ik een soort begroetings hinnikje Lovers
Ik denk dat hij weer steeds meer op me begint te vertrouwen.. Lachen

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:23

Ik zou zeggen (als de mogelijkheid er is) zet hem een hele dag in de bak, voer hem dan dicht bij de koeien. Hij krijgt vanzelf honger...

Niet zomaar opgeven, als je dat met alles doet hou je pas een bang paard over, dan kun je beter even doorbijten en laten weten aan je paard dat ie je met ALLES kan vertrouwen Lachen succes!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:22

Hoe praat je tegen hem?
Soms praten wij op ene geruststellende toon, wat een paard op kan vatten als een beloning voor zijn angstige gedrag.
En daarmee wordt vaak zijn angst bevestigt, hij snuift, wij praten lief, dus het zal idd wel eng zijn.

Ik zou het dan liever negeren, gewoon doorrijden, zoals hierboven gezegt beginnen aan de minder enge kant van de bak en naarmate die ontspant en op jou let de route verleggen.
Of idd een dag in de bak laten met voer aan de kant van de koeien.

Mijn vorige paard was er trouwens helemaal gek op, haar stalgenoot was ook gevlekt en iedere keer als we op buitenwedstrijd waren begon ze als een gek naar die koeien te hinniken Haha!