Bokkussen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Bokkussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 20:31

Hallo,

Nog een vraagje, ik heb bij mijn wagen geen bokkussen maar die wil ik nu gaan aanschaffen. Ik heb bij Van der Speeten en Snoijs geinformeerd en kon daar voor rond € 200 een bokkussen kopen.

Weten jullie nog adressen waar ik eventueel kan informeren?
Alvast bedankt, Marjolein

Anoniem

bok(t)kussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:53

Volgens mij verkoopt elke koetsenbouwer ze wel los. Op onze kar hebben wij los een verend bokkussen gekocht f 500,- bij Kelders in boxtel. Als je een beetje handig bent kan je ook zelf een bokkussen maken. Kost veel tijd, maar is veel goedkoper én voelt beter.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 00:53

Het is mij opgevallen dat voor losse bokkussens waanzinnige prijzen worden gevraagd.
Ik heb eens de moeite genomen om bij een handelaar zo'n bokkussen goed te bekijken. (Vroeg er ongeveer 300 piek voor).
Het waren echt niet meer dan een paar op elkaar geschroefde multiplex plankjes, een stukje schuimrubber en een beetje skai.

Het is dus heel goed zelf te maken, en hoeft dan niet meer dan een paar tientjes te kosten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 01:01

Mag ikeven tussendoor een vraag stellen?
Hoe heb je die losse kussens op je kar dan? Monteer je die vast, of heb je ze los?

Ik heb een vast bokkussen erop, schuift het niet. Alleen moet het even opnieuw gevuld worden, na al die jaren begint ie iets in te zakken.
Is inderdaad een plankje met schuim en skai eroverheen. OOk zelf gemaakt, is prima!
Alleen heb ik niet twee van die steuntjes, links en rechts. Dat wil ik ooit nog wel eens, dat zit erg prettig!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 01:17

Die van mij zit gewoon met boutjes en een paar vleugelmoeren vast, en is zo te verplaatsen van rechts naar midden of links. Het linkerkussen bestaat eigenlijk uit twee halve kussentjes. (voor als je het bokkussen in het midden wil zetten). Er zitten inderdaad ook zijkanten aan, wel handig in een marathon Knipoog

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:05

Inderdaad Lageveld heel handig! Ik heb zelf vaak dat ik heen en weer "glibber".
Ik zal eens kijken of het mogelijk is om van die dingen ertussen te zetten. Gewoon een plankje, beetje vulling eromheen en een stukje nepleer. Klaar is klara! Ehm.. Jantina!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:19

lageveld schreef:
Die van mij zit gewoon met boutjes en een paar vleugelmoeren vast, en is zo te verplaatsen van rechts naar midden of links. Het linkerkussen bestaat eigenlijk uit twee halve kussentjes. (voor als je het bokkussen in het midden wil zetten). Er zitten inderdaad ook zijkanten aan, wel handig in een marathon Knipoog


En deze heb je zelf gemaakt? Heb je misschien een tekening ofzo of gewoon uit je hoofd gemaakt, ik ben helaas niet zo creatief.....

Ik heb hetzelfde probleem als Jantina, tijdens een marathon schuif ik alle kanten op en stoot elke keer tegen de ijzeren spijlen aan: gevolg --> bont en blauw als ik van de kar afstap.
Maar om nu idd weer iets van 400 piek uit te geven.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 12:35

Albert heeft er wel eens zelf eens gemaakt (hij heeft nl een keer een 2 span marathonwagen voor me gebouwd, die in m´n profiel staat)
Dat heeft hij toen als volgt gedaan:
Zitting: 2 pankjes rond weggezaagd zodat je 2 rechte zijden en een rond weglopende zijde hebt.
Dan neem je kleine maar stevige latjes die zo breed zijn als je achterwerk Haha! en die spijker je op de 2 gezaagde planken.
Als het goed is heb je nu al een idee van het bokkussen.
Over deze plankjes doe je dun schuimrubber en daarna overtrek je het met suede of skai.
Tegen de rechte achterzijde bevestig je een op de zelfde wijze beklede rugleuning.
En aan de zijkanten bevestig je op de zelfde wijze beklede planken die op de zelfde wijze zaagt las de zijkanten, dus rondweglopend maar dan groter zodat je steun aan de zijkanten hebt.
Dit is de enige foto die ik heb waarop een beetje duidelijk een bokkussen is te zien.
Afbeelding
Zulke rondlopende zijkanten bedoel ik dus.
Als het niet duidelijk is vraag ik wel of Albert het wil tekenen (kan ik zelf niet Haha! )

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 17:05

Dat is dus dat wat ik bedoelde!! Thanks voor de foto Lia, dat is dus dat wat ik eventueel wil gaan doen met ons bokkussen.
Er is trouwens wel eens per ongeluk een drup equishine op gevallen.
Dan kan je pas lachen!!! *LOL*

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:54

ga eens langs bij wagen handelaren...of kijk eens in de mensport naar adressen dicht in de buurt en informeer,probeer tweedehnds een kussen ergens van een oude wagen te krijgen bij zo'n handelaar