testen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 21:25

Hoi bokkers! Knipoog

Ik denk dat het hier beter past dan bij "medisch"...

Ik las in een Amerikaans boekje dat er naast "Hipp"ook nog "Herda" bestond.
"Hipp""in de bloedlijn "Impressive" en "Herda" in de bloedlijn "Poco Bueno".

Mijn merrie heeft in haar bloedlijnen "Impressive" en "Poco Bueno"..

Moet ik haar hierop laten testen..? Verward

Alvast bedankt!

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:29

Als er op het officiële AQHA-papier niet HYPP N/N staat dan kun je haar beter laten testen.
Voor HERDA is nog geen test beschikbaar.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:42

wat is Herda precies dan ??

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:43


rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 21:51

Bedantk, Komt het alleen bij jonge paarden voor? Of kan Herda het plotseling optreden

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:59

rainbowcash schreef:
Bedantk, Komt het alleen bij jonge paarden voor? Of kan Herda het plotseling optreden

Dat wil ik dus ook graag weten, en of er al meer bloedlijn bekent is waar het dus in voor komt.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:08

Herda openbaart zich pas als het paard beleerd wordt. Door het zadel en de bijbehorende druk laat de huid los.
Natuurlijk als er eerder verwondingen ontstaan zal ook wel duidelijke worden dat de huid slecht heelt.

Het schijnt dat Poco Bueno niet de 'aanstichter' is van HERDA, maar dat het al eerder ontstaan is. Maar omdat er in de cutting-industrie zo zwaar wordt gefokt op PB-lijnen (veel inteelt) komt het daar relatief meer voor.
Uit de voorouders van PB wordt de naam Traveler genoemd, waarvan de herkomst onbekend is.

Het is overigens niet iets wat specifiek des Q/P's is, het komt bij meerdere paarderassen voor.

Onderzoek is nog gaande en men werkt aan een test.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:18

Maar mijn merrie is 12 en heeft nog nooit zulke verschijnselen vertoont..
Nu heeft ze een veulen.. Zou die het dan wel kunnen hebben?>

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:32

HYPP kunnen ze beide hebben of beide niet. Dat weet je alleen zeker als je laat testen. Overigens als je veulen ook een Quarter is en er komt een niet-geteste Impressive-ouder in de bloedlijn voor, dan komt er op het AQHA-papier de kreet te staan: 'this horse has een ancestor that is know to carry a genetic disease, testing is recommended' (oid).
Het kan ook zijn dat bij het opsturen van de papieren een HYPP-test nu verplicht gesteld wordt.

Over HERDA zou ik me niet zo'n zorgen maken, die kans is gewoon erg klein en bestaat eigenlijk alleen maar als in beide ouders PB zit.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:39

ja Hypp word ook getest.... Die sturen ze ook op! En Nee de bloedlijnen waar herda in voorkomt zit alleen in de moeder... bedankt SM!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:39

slotje!

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:41

Slotje hoeft niet hoor, misschien heeft iemand anders ook nog interessante (aanvullende) info.
En anders zakt hij vanzelf naar beneden Haha!

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:13

hoe lang blijft zo iets eventueel in de lijnen sluimeren als het niet naar bovenkomt ?? ( ik neem althans aan dat het zich niet altijd hoeft te uiten )
En dan heb ik het over Herda ( zit in mijn paardje Bueno maar weet niet of er Poco Beuno in zit staat niet op papier, alleen aan mamma haar kant, poco kilobar, poco tab. en King Fritz is die van DE King ?? )

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:19

HYPP: Zolang het aanwezig is kan het doorgegeven worden, niet alle paarden vertonen het of het is zo summier dat het vaak niet als zodanig opgemerkt wordt. Anderen hebben het heel heftig en kunnen eraan overlijden.

Het is niet zo dat als een paard ouder wordt dat er meer of minder kans onststaat dat het zich gaat tonen. Paarden groeien er ook niet overheen. Het is een genetisch iets wat doorgegeven wordt (of niet). Vergelijk het met zwanger zijn; je bent het of je bent het niet, een beetje zwanger bestaat niet.
Misschien een kromme vergelijking en zeker 2 uitersten, maar puur bedoeld als voorbeeld.

Voor HERDA geldt eigenlijk hetzelfde, maar er is een belangrijk verschil.
Waar HYPP zich bij een drager kan uitten, is dat bij HERDA alleen het geval als het in homozygote vorm aanwezig is, dus een paard moet van beide ouders het HERDA hebben meegekregen. Heeft het paard het van één ouder dan is het alleen drager en zal het zich niet uitten, maar kan het dus wel genetisch doorgeven aan de volgende generatie.

Op deze site kun je nagaan of er (veel)poco bueno in je paards beide bloedlijnen zit:
http://www.allbreedpedigree.com/

Poco Bueno is een zoon van King Haha! en King Fritz is ook een afstammeling van King.
Let bij de gegeven site eens opd e gelijk gekleurde vakjes achter de namen. Dit is line-breeding of in-breeding hoe je het noemen wilt.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:41

pappa heeft 4 x king / 2 x poco bueno / 1x doc bar in de lijn .mamma was niet bekent maar overgroot vader poco tab die is van poco bueno ( en die dus weer van king Haha! )
Helaas stond mijn meisje er zelf ook nog niet bij, maar ik begreep dat je dat zelf kunt doen toch ??

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 12:11

wat is line breeding?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:29

rainbowcash schreef:
wat is line breeding?

Hetzelfde als inbreeding, alleen is dit een term die wat professioneler klinkt Haha! .

Het komt er dus op neer dat je - even kort door de bocht- paarden die familie van mekaar zijn met elkaar kruist. Dit wordt gedaan om de goede eigenschappen van een bepaalde bloedlijn extra te accentueren in het nageslacht. Alleen is het helaas ook zo dat je dus ook de mindere kanten extra door kunt fokken.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 15:22

thanks!

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:25

Is dat dan belangrijk in de western . En dan is ze er al op getest toch...

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:52

inbreed=inteelt=direct
linebreed=lijnteelt-=indirect

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38708
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 00:24

Sugarmiss schreef:
Herda openbaart zich pas als het paard beleerd wordt. Door het zadel en de bijbehorende druk laat de huid los.
Natuurlijk als er eerder verwondingen ontstaan zal ook wel duidelijke worden dat de huid slecht heelt.


Dit is niet waar SugarMiss, HERDA laat zich zien binnen het eerste levensjaar! Er zijn verschillende gradaties (spelling?) in HERDA, dat kan een lichte vorm zijn, waarbij je plekjes ziet op de rug, of, in het ergste geval, dat de huid mee komt met bv het halster afdoen. Bij de lichtere vorm heelt de huid heel normaal, de ergere vorm niet. Tot nu toe hebben de onderzoekers 9 verschillende vormen van HERDA gevonden.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 09:04

Als een veulen in handen is wel ja, maar in de VS komt het vaak pas naar boven als ze beleerd gaan worden, zodra ze met 2 jaar uit de kudde gehaald worden.

En nu er onderzoek naar gedaan wordt en er dus ruchtbaarheid aan gegeven wordt, vallen er bepaalde dingen op hun plaats die mensen wel opgevallen zijn, maar er eerst niets mee deden.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38708
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:20

Sugarmiss schreef:
Als een veulen in handen is wel ja, maar in de VS komt het vaak pas naar boven als ze beleerd gaan worden, zodra ze met 2 jaar uit de kudde gehaald worden.

En nu er onderzoek naar gedaan wordt en er dus ruchtbaarheid aan gegeven wordt, vallen er bepaalde dingen op hun plaats die mensen wel opgevallen zijn, maar er eerst niets mee deden.


Dat kan wel zijn maar dan laat HERDA zich zien in het eerste levensjaar, dat er, waar dan ook, de eerste twee jaar niet naar een paard wordt omgekeken zegt niets over de ziekte en de herkenbaarheid.

Om de ziekte te herkennen bij een paard hoeft er geen zadel op gelegen te hebben, hoef je er niets mee gedaan te hebben, zeker niet bij de ergere vormen, daar heeft een paard al een los stuk vel na een knuffelpartijtje met vriendje in de wei.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:16

Mijn punt is dat toen HERDA nog onbekend was er bij een los stuk vel niet gedacht werd aan een genetische afwijking. Eerder aan een wat hardhandige 'knuffelpartij'. Pas als het veulen dood werd gevonden (als het al gevonden werd), dan werd het nog vaak afgedaan als een roofdier-aanval oid.

Bij deze grote kuddes kijkt men niet op een paard meer of minder en worden ze ook niet echt gemist. De heersende mening is dat de sterkste overleven. Pas na het uit de kudde halen en zadelen, zal dan blijken dat het veulen iets 'raars' heeft.

Natuurlijk zal een veulen met de de ergste vorm niet oud worden, maar de mindere vorm wordt dan toch pas later opgemerkt.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38708
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:50

Sugarmiss schreef:
Herda openbaart zich pas als het paard beleerd wordt. Door het zadel en de bijbehorende druk laat de huid los.

Dit heb je eerder gezegd, dit geeft mensen foute indruk!

Ik begrijp jou punt wel SugarMiss, dat heb je ook kunnen lezen uit mijn eerdere berichten dacht ik.

Mijn punt is hopelijk ook duidelijk, HERDA komt naar boven in het eerste levensjaar. Om deze informatie werd gevraagd door een Bokker en ik 'corrigeerde' jou daarin.

Veulens gaan, over het algemeen, niet dood aan HERDA, de eigenaar neemt het besluit. Vooral de ergere gevallen geven torenhoge dierenarts kosten met zich mee.

HERDA is er al een lange tijd en niet alleen in Amerika, ook in ons kikkerlandje zijn gevallen van HERDA bekend. Is er reden tot onrust, ja en nee. Ik zou voorlopig uitkijken met bepaalde combinaties maken tot de HERDA test er is!