Welke hengsten hebben merries met bloed nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Welke hengsten hebben merries met bloed nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 10:32

Ik heb een merrie met erg veel 'bloed'. Ze is erg sensibel en ze zou ook qua uiterlijk best iets groter en forser mogen zijn. Ik heb haar nu dragend van Gribaldi omdat ik heb gehoord dat die wel bloed nodig had. Ik zou dus graag willen dat het veulen iets meer maat en bot had dan de moeder.
Weet iemand verder nog hengsten die dat nodig hebben? Ik weet van Florestan dat dit zo is, iemand nog verder?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 10:50

Cabochon!!!

(een oneliner maar deze hengst heeft geen tekst en uitleg nodig! Kwijl )

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 12:43

Ik zit net ook nog even te denken aan Houston en Montecristo.
Maar kan me voorstellen dat je liever een hengst bij va Uytert vandaan hebt of niet?

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 13:30

columbus en flemmingh...
verder was ik meer aan het kijken naar bloedhengsten, Heldin heeft dat nl. best nodig..

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 13:40

Suzanne, mag ik vragen hoe je erbij komt dat Florestan merries met veel bloed nodig heeft?
Die van mij is bloederig genoeg qua gedrag en zijn exterieur is nou ook niet bepaald zwaar te noemen. Je zou dat aan zijn afstamming echt niet zeggen. Ik geloof dat er pas in de 3e lijn volbloed achter zit.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 15:31

Fitzroy: Dat hoor ik van iedereen en het staat zelfs op de site van de Radstake waar hij ter dekking staat. Verward Dan neem ik aan dat het over het algemeen zo is, uitzonderingen daargelaten. Haha!

Prakkie: Aan Flemmingh zat ik ook even te denken ja.

Sjuimpje: Het hoeft niet perse een hengst van Joop te zijn, dat maakte me niets uit. Hoe fokt Rohdiamant eigenlijk?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 16:16

Ik zou ook denken aan Florestan en een Donnerhall afstammeling die zelf niet te veel bloed voert. Rohdiamant geeft sowieso al niet te zware paarden. Als je aan die bloedlijnen denkt zou ik eerder voor Royal Diamond gaan. Die schijnt beter te fokken en staat ook erg hoog op de dressuur index in Duitsland. Wij hebben een veulen van hem gehad en dat had ook een super gemakkelijk karakter. Ik heb nog wel info van hem als je die zou zoeken.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 16:29

Hoi,

als je wilt kan ik je wel wat info over Rohdiamant en zijn nakomelingen sturen. Is vrij veel dus dan doe ik het eigenlijk liever via e-mail.

gr.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:25

In de derde generatie kunnen verscheidene dingen weer naar voren komen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 14:22

Hoe bedoel je dat Greetje, leg eens uit? Haha! Welke dingen?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:27

Ik bedoel bepaalde eigenschappen mb.t. exterieur en karakter, derde generatie is heel belangrijk in een fokkerij. Eigenlijk reageerde ik een beetje op Fitzroy Haha!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:54

Hmm, volgens mij hebben alle hengsten merries met bloed nodig, anders zijn ze namelijk dood..Haha!

Nou, eventjes serieus: ik weet niet of dat zo'n handige verklaring is. Je draait de zaken namelijk om. Ik kan me indenken dat er fokkers zijn, die liever met zo weinig mogelijk "bloed" fokken, om zo het originele soort te behouden. Of een hengst al dan niet merries met "bloed" nodig heeft, is dus erg afhankelijk van het uitgangspunt van degene die daar een mening om geeft.

Ook kan een hengst veel meer nakomelingen fokken dan een merrie. De hengst kan gemakkelijk in een jaar vele merries met of zonder "bloed" dekken, een merrie krijgt per jaar maar een kans.

Draai de stelling dus om: wat heeft je merrie nodig, hoe kan je het best mogelijke resultaat krijgen. Is dat een hengst met veel of weinig bloed? Etc..

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:12

greetje schreef:
Ik bedoel bepaalde eigenschappen mb.t. exterieur en karakter, derde generatie is heel belangrijk in een fokkerij.


Hoe werkt dit dan ? En waarom die derde generatie, leg eens uit ( als je wil ) ? Ben benieuwd hoe dat komt .

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 20:35

Nou Joost, ook al draai ik de stelling om dan kom ik op hetzelfde uit. Heeft mijn merrie een hengst met bloed nodig of niet? De merrie zelf heeft al zoveel bloed dat ik zeg dat er best een veulen uit mag komen met wat meer maat en bot. Hoe de merrie vererft weet ik nog niet want dit wordt het eerste veulen. De merrie is een Balzflug x Pion x Amor. Foto staat bij mijn profiel.
Wat ik dus zeker weet is dat ik er geen volboed op zet ook al zou ik nog zo graag een kleintje van Stravo willen. Haha!
Dus daarom was de vraag van : Welke hengsten passen daar goed bij? En vererven dus over het algemeen maat en bot en hebben dus bloed nodig in de merrie.
Ik ben juist gek op bloedpaarden en zou ook absoluut geen 'lompe knol' willen hebben, ik wil wel wat bloed erin houden, maar de merrie is al erg moeilijk en ik wil niet teveel van het goede als je begrijpt wat ik bedoel?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 22:39

Sjuimpje schreef:
Cabochon!!!

(een oneliner maar deze hengst heeft geen tekst en uitleg nodig! Kwijl )


helemaal mee eens!! echt een top hengst!!
maar wat dacht je van flemmingh ook die doet het erg goed!!
2 hengsten die volgens mij best bij lotje passen maar ook 2 hengsten die vrij prijzig zijn!!
groetjes jeannette

ps: wil je nu een WOTJE!!
hahahaha

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 22:55

ps: over die 3e generatie.
Je kunt het nooit van tevoren zeggen!
fokken blijft gokken! en geluk hebben.
Even een voorbeeld:
Een keur merrie uit een keur pref prest stam waaruit verschillende goedgekeurde hengsten komen. Krijgt een hengstveulen van gribaldi. Goed veulen dus weer met gribaldi gedekt. Nu een merrie veulen.
2 totaal verschillende paarden ookal voeren ze precies hetzelfde bloed. De een is precies pappa en is nu goedgekeurd als dekhengst. Nummer 2 heeft veel meer weg van mamma. Nu wordt de merrie met biotop gedekt. Nummer 1 merrie veulen, goed veulen dus merrie wordt weer met biotop gedekt. weer een merrie veulen. Veulens zijn weer totaal anders. De een is pappa en de ander is precies mamma. Dus wat voor hengst je ook uitkiest je weet nooit of het veulen nu op mamma of op pappa lijkt. kwa bouw, karakter en gangen. maar door juist een hengst te kiezen die bewezen heeft goede nakomlingen te geven en waarvan je kunt zien hoe die over het algemeen fokt, kun je een beetje kijken van nou dat lijkt me wel een goede combinatie.
En als ik dan naar lotje kijk! tja cabochon en flemmingh zijn natuurlijk super bekend. maar net als kimberly die doet het volgens mij ook wel aardig.
maar het blijft altijd een gok!!
PS: dat is nu juist wat ik zo leuk vind aan fokken.
groetjes jeannette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 23:18

Eventjes off-topic:

GribaldiFAN schreef:
ps: over die 3e generatie.
Je kunt het nooit van tevoren zeggen!
fokken blijft gokken! en geluk hebben.
..........................................

Maar door juist een hengst te kiezen die bewezen heeft goede nakomlingen te geven en waarvan je kunt zien hoe die over het algemeen fokt, kun je een beetje kijken van nou dat lijkt me wel een goede combinatie.


Gelukkig kun je het aandeel 'fokkersgeluk' steeds meer beperken door goed naar de nakomelingen van de hengsten te kijken.
Stel je merrie voor bij de hengstenhouder en laat hem eens een oordeel vellen.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 09:30

Gilbraldifan, inderdaad fokken is gokken. Wat betreft twee volle zusters/broers en totaal verschillend,ik heb zelf vier kinderen, volle broers en zusters maar die lijken ook niet allemaal op elkaar,ook qua karakter niet. Om goed te willen fokken zul je terdege met het hele pedigree rekening moeten houden en soms is het handig om naar de derde of vierde lijn terug te fokken, soms ook niet.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 10:28


Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 10:43

Tja, ik wilde met Donnerhall dekken maar die is dood neergevallen. Boos! Haha!

Enne Greetje, je hebt wel gelijk wat betreft de 3 de generatie want het Amor-bloed zit er goed in. Haha! Ik denk dat ik wel moet uitkijken wat betreft dat bloed bij de hengst. Ik denk niet dat Jazz (Cocktail x Ulster x Amor) een goede keus zou zijn op Lotje (Balzflug x Pion x Amor), of juist wel? Ze hebben allebei Amor in de derde generatie.

Ach eerst maar afwachten wat hier uitkomt, wie weet vererft ze wel een heel braaf karakter (i don't think so Haha! ) en heel veel maat.

En wie weet wordt het wel een vos of een schimmel. Bloos Boos!

Wait and see.............. Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 10:46

Donnerhall heeft nog diepvries.... Vroeger werd in het buitenland ook alleen met diepvries gedekt aangezien zijn vers sperma niet lang genoeg bewaarde.
Zijn thuisadres: www.gestuet-groenwohldhof.com

blacky_oud
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-02-02

Rubinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 08:51

Kinderen en kleinkinderen van Rubinstein hebben merries met bloed nodig.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 13:27

Naar mijn informatie zijn Rubinstein nakomelingen zelf al verfijnd. Er zijn ook geen bekende nakomelingen met veel bloed in de moederlijn naar ik weet, dit in tegenstelling met Donnerhal.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 23:42

Goeie vraag Suzanne Haha! ik heb nl ook een merrie die veel bloed voert en in de derde generatie Vesins XX die erg fijn beenwerk doorgaf..
Ik heb thuis een programma dat via indexen werkt .Is nog expirimenteel,niet van mij.
Wat komt eruit nadat ik de bovenbalk ingevuld heb een dressuur en springindex van 110 en een betrouwbaarheid van 75%

Ferro.Goodtimes ,Jet-Set,Zortin

Kun je ook proberen ,zal ik em opsturen?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-02 09:12

Ja, graag!! Hoe werkt dat dan zo'n programma? En hoe weet je dan de indexen van zo'n paard?
Bij mijn merrie zit in de vierde generatie Vesins xx!! Toevallig!

Voor zover ik het weet is dit de volledige:

Balzflug x Pion x Amor x Vesins xx x Artilleur x Normand

Die laatste is heel oud bloed volgens mij.

Ik wacht het programma wel af. :D Gaat het over de mail?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 24-12-10 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: mailadres verwijderd

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, Freddydeshet en 76 bezoekers