Wie heeft er nog meer een fjorden hengst van 1

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneketjuh
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Boyl

Wie heeft er nog meer een fjorden hengst van 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 21:01

Hallo, ik zou graag wat informatie en tips willen uitwisselen met mensen die ook, net als ik een fjordenhengst van 1 jaar hebben hebben OK dan! .De een zegt het is een moeilijke leeftijd en de ander zegt je moet hem castereren maar dat vind ik te vroeg. Misschien een domme vraag maar bijten alle jonge paarden zo erg?Ik heb al een dikke blauwe plek. en ik straf hem wel maar het lijkt wel of hij zich er niks van aantrekt. Hoe moet ik hem dat bijten afleren. Verward

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:30

Als ik reacties in andere topics wel eens lees.. den kik dat jaarling hengsten zichzelf nogal stoer vinden... denk dat er niks anders op zit dan consequent zijn en hem blijven straffen als hij iets doet wat hij niet mag...

en anders (hoe erg/stom het ook klinkt) hakkie takkie weg zakkie... Scheve mond

Anneketjuh
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 21:37

Ja maar ik wil hem liever nog niet castereren. Vind ik hem nog wat te jong voor. Gaat dat "stoere" gedoe vanzelf over als ik hem gewoon consequent opvoed? En hoelang gaat zo iets duren?

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:44

Consequent zijn is wel erg handig Haha! Het kan wel een tijdje duren voordat ie dat in de gaten heeft....
Mag ik trouwens vragen of hij papieren heeft? En hoe lang heb je hem? Lachen

Anneketjuh
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 12:48

Nee hij heeft geen papieren. Maar hij is wel heel mooi. Best al een grote beer.Ik heb hem ongeveer twee weken bij mij thuis en daarvoor stond hij bij mijn paardrij maatje. Ik ken hem al ongeveer vier/vijf maanden. Hoezo? Ben je op zoek naar een dek hengstje???

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:48

Mijn verzorgfjord had vorig jaar een hengstveulen en die is naar de markt gegaan.
Had een hele goede band met hem maar ik weet niet waar hij nu is. (zie mn profiel, de laatste 'foto')

Anneketjuh
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 23:38

tsjee vind ik heel moeilijk om te zeggen. Hij is in ieder geval wel bijzonder licht van kleur en dat is bij deze niet zo als ik het zo zie. Weet je ook naar welke markt hij is gegaan? En naar welke handelaar?Ik weet zo niet hoe die handelaar heet maar de vrouw die hem gekocht heeft weet dat wel. ik zal proberen een foto in mijn profiel te zetten maar ik ben niet zo goed met computers dus dat kan even duren. Oh ja hij heeft twee wratjes 1 op zijn onderlip en 1 op zijn bovenlip.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:48

Als ie zo licht is kan het m bijna niet zijn Haha!
Maar hij is naar de zuidlaarder markt gegaan. Naar welke handelaar weet ik niet...

Anneketjuh
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:01

Tsja hij komt volgens mij wel van de zuidlaarder markt. Maar die wratjes zeggen je ook niks?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:34

Anneketjuh schreef:
Tsja hij komt volgens mij wel van de zuidlaarder markt. Maar die wratjes zeggen je ook niks?


Wratjes krijgen veel jonge paarden. Je moet ze zien als een soort 'jeugdpuistjes' kan tot een half jaar duren voordat ze weg gaan. Mijn fjord had dat ook toen hij 1 jaar oud was en in de winter naar 2 jaar zijn ze van zelf verdwenen.

Wat betreft jaarling hengsten. Consequent blijven, steeds herhalen en hopen dat jij genoeg geduld hebt.
Zelf heb ik mijn fjord met 1 jaar laten castreren, omdat hij me steeds naar elke hoopje stront of merrie trok.
Voordeel is wel. Hij wordt iets groter, omdat hij z'n energie niet meer in z'n mannelijkheid stopt, maar in de groei.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 07:58

Zou je ook foto's kunnen plaatsen? Haha!
(nu word ik wel erg nieuwsgierig nl) Zohran heeft trouwens een kruintje tussen zijn ogen... weet niet of die van jou dat heeft?

Anneketjuh
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 21:22

Die wratjes zouden een herkenningspunt kunnen zijn voor Yoline. Ik weet dat veel jonge paarden dat hebben. Hoe doet ie van jou het onder het zadel?

Anneketjuh
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 21:24

Ik zal mijn best doen om een foto te plaatsen. Ik ben nu niet thuis dus kan niet kijken offie een kruintje tussen zijn ogen heeft. Maar ik laat het je weten

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:34

Volgens mij had Zohran geen wratjes. Maar die kan ie later ook wel hebben gekregen....
ONDER HET ZADEL? Pardon? Bloos

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:06

Inderdaad wat bliksemluver oko aangeeft, concequent en duidelijk zijn.
Dit mag wel, dit mag NIET! En probeer niet de ene keer iets toe te staan en de andere keer toch toe te laten.
En als je hem echt niet tot bedaren krijgt en het kan gaan uitlopen tot gevaarlijke situaties, dan maar weg balletjes, want op ongelukken zit niemand te wachten!

Anneketjuh
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Boyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 12:21

Haha. nee ik vroeg aan esther hoe wodan het onder het zadel doet.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:39

Idd zeer consequent en streng aanpakken.
Zelf laat ik ook liever wat later castreren.
Maar het belangrijkste is dat hij in een kudde staat waar hij opgevoed word door andere paarden (spijtig alleen al hij zelf de leider is) en verder zelf niet al te veel mee doen.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:48

Oké, ik schrok al Haha!

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:32

Ik ben afgelopen woensdag naar de keuring geweest met Fjorden (In Olderberkoop) en daar heb ik een hengstje van dit jaar voorgebracht maar die kan toch lekker vervelend zijn Tong uitsteken Ineens vanuit het niets vette spurten maar hij kan ook zo braaf zijn!! Met het wassen ook vond ie allemaal best Lachen in het begin wel wat sputteren maar hij liet alles wel gebeuren. Echt superbraaf. De 3jarige Fjordenruin die we mee hadden (Wandor v. Tunar) werd wel helemaal stressig. Hehe.. heel verhaal maar geen enter hengstje Tong uitsteken

Groetjes Hester

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:14

Haha kijk dan maar even op ITP, naar mijn topic met foto's.
Staat een hele leuke foto van Wandor Haha! Vond het trouwens een hele leuke stoere ruin, maar zijn rug sprak me niet zo aan.