Gaat weer slechter, zo bang dat ik Son kwijtraak

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Gaat weer slechter, zo bang dat ik Son kwijtraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 19:23

De titel zegt het al al, ik ben zo bang dat ik haar kwijtraak... Huilen

Vandaag was het warm en aangezien we geen schaduwplekken hebben en het in de stal even heet was als buiten, maar buiten stond een klein briesje... dus Son mocht lekker buiten op t gras.

Ben om uur of half 6 even gaan kijken en ze ademde 1 keer per seconde (in rust)... Voelde ook een knisper met mijn hand op haar ribben als ze ademde in haar borstkas... In paniek veearts gebeld... Verdrietig

Onmiddelijk binnen zetten; oververhit!!!
Ze kan dit warme weer dus ook al niet meer aan met haar longen
De knisper die ik voelde is van de schade die er al is in haar longen, volgens de VA. Hij zei ook dat dit een waarschuwing van Son was, haar longen zijn niet zo best Huilen
Eenmaal binnen water en hooi (nat) gegeven, ze at gelukkig nog wel.

Ik vind het zo erg, ik heb er alles aan gedaan om haar goed te verzorgen, maar toch heb ik blijkbaar een grote fout gemaakt, zodat ze nu zo ziek is. Ik kan er al een paar dagen niet van slapen en eten lukt ook niet erg... Ik ben zo bang dat ze deze zomer niet doorkomt, want op deze manier kan het toch ook niet, wat voor leven heeft ze dan nog? Huilen Huilen

Patricia20
Berichten: 1389
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:45

jeetje wat erg zeg :S
ik kan niet meer doen dan je sterkte wensen en haar ook.... :S

groetjes patricia

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:54

jeetje, heel veel sterkte! wat heeft ze precies dan?

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:58

heel heel veel sterkte!!!!

Sandy_

Berichten: 634
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:03

heel veel sterke!! Ben ook wel benieuwd wat ze precies heeft.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:05

he, wat ontzettend vervelend zeg!
Kan je haar niet bij iemand stallen die wel scahduw in de wei heeft?
Op echt hete dagen helpt dat ook niet veel, maar alle kleine btjes zijn misschien wel net wat haar er nog door kan trekken.
Heel veel sterkte, ik hoop dat ze de zomer overleeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:10

Jeetje meid Scheve mond

Ik ken het gevoel. Mijn paard heeft Chronisch bronchitis en vorig jaar zomer had mijn toenmalige staleigenaar hem buiten in een land zonder schaduw gezet Scheve mond

toen ik op stal kwam, zag ik hem al lopen.. het zweet droop van hem af en het schuim stond op hem. Ook liep hij te kwijlen..Hij is ook nog eens zwart dus hij trekt de warmte aan. Huilen

Meteen naar binnen gehaald en met lauw water afgespoeld. Eerst weigerde hij te eten en te drinken, maar toen de dierenarts kwam, begon hij gelukkig te drinken.

Zijn ademhaling was ook erg versneld. Ben me die dag doodgeschrokken en hamer er nu altijd op dat ze vooral schaduw moeten hebben met dit weer,en anders houd ik hem liever binnen in een (koele) stal.

Gelukkig was ie er snel bovenop,maar moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik hem niet op tijd gezien had Scheve mond

Gelukkig knapte ie weer op Lachen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:11

Waarom denk je eigenlijk dat je een fout gemaakt hebt?
Kun je anders niet wat schaduw creƫren in de wei, door b.v. een partytent neer te zetten? Of zo'n hele grote tuinparasol of desnoods door een laken te spannen?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:53

Dat is wel sneu ja... Wat heeft hij/zij precies?
Kun je hem niet met deze hitte een paar keer per dag natspuiten, is ook lekker verfrissend.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:13

[MD] Niet zweten en versnelde ademhaling

[MD] Help, ze is ziek!

[MD] Help, ze is ziek!

[VvdD] Er is iets mis met Son..., maar wat?

[MD] Bloedarmoede, wat te verwachten?

vind het toch wel apart dat je paard steeds wat anders heeft,en je jezelf soms met dingen tegenspreekt.
dit heb ik alleens eerder getypt:

beautyfull_mickey"]
[MD] Help, ze is ziek!


gister toen je had gebeld moest je beginnen met tien dagen ventipulmin geven,dan moest je vandaag toch ermee beginnen inplaats vandaag al de uitslag hebben Verward

is ze vaker bevangen geweest dan?
[/quote]

[quote="beautyfull_mickey schreef:
hmm ik zou me er niet druk over maken hoor,gewoon eventjes die 10 daagjes Ventipulmin en dan verder kijken,maar weet zeker dat het dan goed is.
ik zelf zou als ik jouw was h.m.p.-horse gaan halen,heeft bij mijn paard echt super gewerkt,en nu bijna een jaar later heeft ze nergens last meer van.

mickey heeft zo'n 1,5 jaar geleden ook gehad dat ze wat stond te ademen,hoesten en veel snot (lag zelfs voor de stal s'morgens van dat vieze dikke snot) en had ook flink wat slijm in de longen,dat hoorde je al als je stukje van haar afstand met ademen ook gewoon een kuurtje Ventipulmin en een poeder gegeven en erna was het over Lachen


je reageerde alleens steeds niet meer in je oude toppics,ook waar ik deze tips dus gaf.
persoonlijk denk ik dat jij het wat te ver begint te zoeken,als dit echt niet zo is,mijn excusses dan Scheve mond
waarom denk je trouwens steeds met alles dat ze dood gaat?
en wat zegt de dierenarts dan?

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 11:37

Ik begrijp uit de reactie van beautyfull_mickey dat het allemaal wat onoverzichtelijk wordt (SORRY!), dus ik zal even een samenvatting van de afgelopen twee weken geven.

Twee weken geleden, toen het warmer werd, merkte ik dat Son wel erg snel haar ademhaling omhoog gooide en dat ik langer moest stappen om haar op adem te krijgen. Geen nood dacht ik, gezien de warmte en het feit dat Son slecht kan zweten, is het logisch dat ze het te warm heeft en dus sneller ademt. Hier was dit eigenlijk ook de gedachte, te zien aan de reacties die ik op mijn vraag kreeg.
Afgelopen zondag (25 juli) merkte ik dat ze haar buik introk tijdens het ademen, een buikslag dus. Maandagochtend is de VA meteen geweest en deze dacht in eerste instantie aan een allergische reactie op iets, aangezien er toen op dat moment geen buikslag te zien was. Ik moest haar als het nog eens gebeurde maar een dosis Ventipulmin geven. Toen ik dit ophaalde bij de VA, zei de assistente dat ze een 10 daagse kuur moest, dat was altijd zo met Ventipulmin. Ik vond dat al vreemd, omdat de VA iets anders had gezegd. Vandaar mijn verwarring (en die van beautyfull_mickey) denk ik.

Dinsdagochtend was ze nog steeds niet in orde en heb ik haar maar een dosis Ventipulmin gegeven, hier deed ze drie uur later nog steeds niets op. Ook was haar gedrag niet normaal, vandaar dat ik de VA weer heb laten komen. Nu constateerde hij dat ze inderdaad niet helemaal normaal ademde (te snel, met iets buikslag) en hij hoorde ook een kraakje in haar longen. Er is toen bloed afgenomen om te zien of ze eventueel een ontsteking of infectie had. Uit de uitslag bleek dat ze dit niet had, maar dat ze te weinig rode bloedcellen, te laag hematocriet en albumine had. Dus bloedarmoede, ws door het afvallen wat ze het afgelopen jaar heeft gedaan (ivm overgewicht). Omdat er geen infectie oid in de longen zat, kon hij daar weinig aan doen en de Ventipulmin moest ik pas gaan gebruiken als ze veel benauwder was.

Met andere woorden; ze is niet in orde qua bloed, vandaar haar slome gedrag. Haar ademhaling is ook niet normaal, de VA vermoed dat ze een lichte dampigheid heeft of krijgt. Ze heeft in ieder geval last van een longprobleem.
Gisteravond stond ze te puffen in het land, ze zweette niet, en had het duidelijk te warm (voelde ook te warm). VA gebeld, ze was oververhit, haar longen kunnen op dit moment dit warme weer niet aan...

Tja, waarom denk ik dat ik haar kwijtraak... omdat ze NOOIT ademhalingsproblemen heeft gehad en omdat het nu in rap tempo erger lijkt te worden. Ze hoest nog steeds niet (heeft ze nooit gedaan) en ook snot, behalve helder met witte vlokjes, heeft ze eigenlijk niet. We weten gewoon niet wat dit heeft veroorzaakt en dat maakt het zo naar. Daarnaast heb ik ook prive behoorlijk wat te verwerken (mijn paps heeft kanker), dus het wordt allemaal wat veel...
Omdat ik geen idee heb waardoor dit komt, kan ik de oorzaak niet wegnemen. Wat kan en doe ik wel; haar hooi (en dat van haar maatje) natmaken, zo gauw er een goede kuil voor de koeien opengaat krijgt ze kuilgras, zoveel mogelijk buiten laten, zand nathouden, binnen als het te warm is (geen felle zon op haar), foenegriek voeren, supplement voor de bloedarmoede voeren... De VA zegt dat ik moet afwachten, maar ik vind dit zo sneu voor Son. Als dit iedere zomer zo is, zo veel last van de warmte, dan heeft ze toch eigenlijk geen leven meer?

Ik durf haar ook niet ineens over te zetten op kuil, aangezien ze behoorlijk gevoelig is om bevangen te raken. dit is ze al een paar keer geweest en gelukkig waren we er iedere keer op tijd bij. De bevangenheden traden trouwens ook iedere keer op in deze periode van het jaar, dus we vermoedden dat ze overgevoelig is voor het een en ander. Plus dat ze altijd wat te zwaar was, dit gewicht is ze nu kwijt, gelukkig. Ik begin alleen een vermoeden te krijgen dat hetgeen waar ze eerst via haar hoeven op reageerde, nu op haar bloed en longen slaat, maar dat kan toch eigenlijk niet?

Oja, beautyfull_mickey, wat is H.M.P.-horse en waar haal ik dat?
Enne... ik ben opgegroeid met het idee dat een dampig paard eigenlijk niets meer kan. Blijkbaar hoeft dat niet zo te zijn, ik zou graag willen weten wat nog wel kan en tips hoe ik haar vrij van verergering kan houden.
Ook een leuk nieuwtje: volgend jaar gaan we een veulentje fokken! Hopelijk kan dat van Son, lukt dat niet dan mag ik de merrie van mijn vriendin laten dekken en is dat veulen voor mij!

Hopelijk is het nu wat duidelijker voor iedereen! Enne... allemaal bedankt voor de tips en meeleven! Het is fijn om het van je af te kunnen schrijven...

P.S. In het kader van de verveling van Son ga ik maar eens kijken wat vrijheidsdressuur is en of ze daar lol in heeft.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:27

pffft, ik hoop dat het allemaal nog goed komt!
En als ik jou was, zou ik ook voor schaduw zorgen!
Ik vond de tip van ellenlouise wel heel goed; een partie tent of parasol neerzetten!
Of een trailer in de wei, die zorgt ook voor schaduw! (die staat ook bij onze pony's in de wei, dicht natuurlijk, maar hij zorgt wel voor schaduw Lachen )

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:29

Meid wat kan jij er aan doen dat je pony slechte(re) longen heeft/krijgt...
Dat heeft toch niks met de verzorgen te maken!
Je moet jezelf niet de schuld geven dat is niet nodig en dat ben je niet waard, ik lees in je verhaal dat je heel veel van haar houd en ik denk dat dat het belangrijkste is.
Groetjes

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:53

misschien kan je een sproeier op het dak van de stallen laten zetten. Dat deden we op mijn oude stal 's zomers altijd en daar koelt het binnen best wel vanaf. Verder is iets maken zodat ze naar buiten kan natuurlijk ook erg fijn.Sterkte ermee!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:41

Pfff wat een ellende, jou dierenarts rekening zal ook goed oplopen op die manier. Ik hoop dat alles toch nog in orde komt, veel sterkte hoor!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:48

nou is het inderdaad allemaal duidelijk,ik begon het al raar te vinden Haha!

harstikke veel beterschap,en kop op he Lachen

h.m.p. horse krijg je eigenlijk bijna overal,ook bij divoza.

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 19:56

Deze tropische dag zijn we goed door gekomen, dwz... ik ben bij de VA geweest om dat supplement op te halen en heb mijn zorgen meteen nog maar eens kenbaar gemaakt. Antwoord VA:
1) Hij kan het niet bewijzen, maar vermoedt allergie
2) Dit supplement geeft goede resultaten en dit duurt niet al te lang
3) Toch maar Ventipulmin gedurende 10 dagen, dit vooral om het ademen tijdens de hitte te verbeteren (hij was van mening dat ze nu een groot risico op verdere longbeschadiging liep)
4) Hij dacht dat het tijd nodig had, maar het komt weer goed!!!

Dat wilde ik nou ff horen! Het supplement is een soort brei, Son zegt JAKKIE. Venti hielp nu ook, ademhaling werd rustiger. Madam is alleen erg stijfjes door het niet werken, li-voor loopt iets op. Dus ik ga zo ff een kwartiertje wandelen. Ik hou jullie op de hoogte!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:21

hey leuk om te horen dat het wat beterder gaat! kop op he het komt goed!

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:27

Ga zo door! De doorzetter wint, en met de hulp van een goede veearts, en jouw liefde en doorzettingsvermogen, en t gaat vast stap voor stap een stukje beter!