Veulen blijft maar rollen al uren ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Veulen blijft maar rollen al uren ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 21:49

Een veulen van ruim 2 maand rolt nu al een paar uur en blijft af en toe gewoon stil op de rug liggen.
We hebben hem op stal gezet om de boel even aan te zien. Ik zie er verder niet zoveel aan, maar doet ook op stal raar en gaat op de rug tegen de muur liggen. Ik dacht eerst aan een beet of zo, maar kan niets vinden. Heb alles al betast en bedrukt, maar vind ook geen pijnprikkel ergens. Ook nergens in de buikstreek.
Wanneer je hem in de benen zet, ziet het er best redelijk uit, ook de ogen, maar binnen een halve minuut is het weer hetzelfde. Lijkt niet op koliek, althans niet wat ik daarvan ken.


fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:11

Het is niet normaal dat hij al uren aan het rollen is, ik zou voor de zekerheid toch maar effe de DA bellen, indien alleen voor telefonisch advies.
Ook kun je hem misschien even temperaturen.
Zijn de slijmvliezen ook oke?
Mij benieuwen!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 22:13

Ik heb ook niet het idee dat hij koorts heeft. Heel raar allemaal, De DA is inmiddels al gebeld en die zal zo wel komen; Ik ga nog maar eerst weer even kijken op stal.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:16

Mijn eerste gedachte was ook koliekerig, maar daar lijkt het dus niet op.
Heb je hem al getemperatuurd?
Persoonlijk had ik de DA gebeld, maar dat doe ik altijd als ik iets niet vertrouw, beter een keer te veel laten komen dan te weinig... Knipoog
Wat fresco zegt is ook een goed plan, leg het even telefonisch aan de DA voor, als de DA het n.a.v. je beschrijving niet vertrouwt komt ie wel langs !
Maar t beest geeft duidelijk aan ergens last van te hebben, dus ik zou echt even bellen
Succes ermee!

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:18

Ah, je hebt de DA gebeld lees ik nu.
Fijn , ik ben wel heel benieuwd wat het is, zoals je het omschrijft klinkt het wel apart Verward !

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 22:54

DA denkt toch aan gas of krampkoliek. Darmontspanner ingespoten... we zullen zien. Beestje is wel heeeel erg mak geworden de laatste paar uur. Zo heeft elk nadeel weer zijn voordeel. Nog even afwachten dus, DA is net weg.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 01:12

Ziet er nog steeds goed uit.... weer wat geleerd, oftewel het veulen is nog steeds rustig na een spuitje.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 01:18

luizen? vlooien of teken... was mijn eerste gedachte...zou ook de verkoeling aan de rug verklaren..of een wespensteek
gaskoliek..zou de DA moeten kunnen horen..in iedergeval al links als het begint maar dat verklaart het liggen tegen de muur niet..

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 01:50

Steek van een of ander insect was ook mijn eerste idee. Maar het gesodemieter duurde mij (en westernfreak) gewoon te lang. DA dacht inderdaad gaskoliek te horen (?????) vast wel.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 01:55

moet zeggen dat de merrie van mijn dochter vorige week woensdag kreupelde...donderdag was het "over" donderdag aan het eind van de middag ging ze overal liggen was wat traag en loom..beetje uit haar doen..
DA ebeld vanwege de aantal ligplekken toch koliek idee..was volgens hem gaskoliek en een spuitgehad...15 minuten later paard geheel blij en vrolijk op de weide lopend...(stomme beesten af en toe pony's...)
Ik hoor anderen ook over problemen met de pony's...diaree, mager worden etc... zou het aan het weer liggen? te weinig zon/droog weer?

perfect trouwens dat je bij wantrouwen de da gebeld hebt, daar niet van. Haha!

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:54

Alane schreef:
maar dat verklaart het liggen tegen de muur niet..


Ja hoor! Als mijn paard koliek had ging hij eerst met z'n kont tegen de muur aan duwen en als het erger werd dan wilde hij ook ergens tegen aan liggen. En het rollen op zich doet natuurlijk ook aan koliek denken (maar daar is iedereen t al over eens).
Hoop dat de koliek niet meer terug komt!

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:57

wat er beschreven wordt vind ik juist erg veel op koliek lijken.
is wel zo dat elk paard weer anders reageert op de pijn die hij voelt in de buik.
mijn eigen pony reageerd alsof hij ergsn heel bang voor is.. hij roltniet, trapt niet naar zijn buik, maar is heel duidelijk doodsbang..
weer andere staan alleen te trillen.
maar heb ze ook wel gezien die overal tegenaan rollen om de pijn maar weg te krijgen..

succes veder met het diertje!

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:02

gelukkig maar dat de dierenarts is geweest ik hoop voor je dat het gauw over gaat want dis oowk niet leuk voor het veulen veel succes

silvana is een lieverd!!

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:27

Die van mij had precies hetzelfde van de week, hij ging constant liggen. DA gebeld, en ze kon niet zoveel vinden, een klein beetje darmgeluiden, twee uur later had hij nergens last meer van1

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:10

hoe is het nu met hem?

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

dehoef
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:28

wat is de DA ???

afkorting dierenarts ???

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 19:29

Het gaat gelukkig weer prima met het jonge kereltje.


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:34

Fijn dat het weer goed gaat!
Koliek kan zich echt op tig verschillende manieren uiten. Elk paard reageert er anders op, en dat kan heel lastig zijn in het herkennen van koliek. Sommige paarden worden heel sloom en staan maar wat te staan, anderen gaan draaien, en weer anderen rollen maar door.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:50

dehoef schreef:
wat is de DA ???

afkorting dierenarts ???


OK dan!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:23

Óf koliek óf jeuk.. lijkt mij dan!
Hopelijk heeft DA goed geholpen en ist nu over!

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:49

Gelukkig, dat het weer wat beter met hem gaat, als ik het niet vertrouw altijd effe de DA bellen, voorleggen en dan beslissen.
Nou, beterschap met hem!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Floko, Noor17 en 66 bezoekers