Hoe lang duurt een zwelling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Hoe lang duurt een zwelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 18:05

Ik heb al in de zoekfunctie gekeken maar daar kon ik het niet vinden.

Mijn paard heeft schiefel Boos! . Het is vorige week vrijdag geconstateerd door de da. Toen heeft hij drie dagen met een verbandje met klei eronder gelopen. Dat heb ik er maandag afgehaald. Toen zag het er eigenlijk heel netjes uit. Nog wel warm en een beetje dikker dan het andere been.
Ik moet er nu een speciale creme opsmeren om het vocht uit het been te halen.

Gister was het hele pijpgedeelte dik/gezwollen en warm. Vandaag was de zwelling al ietsiepietsie minder.

Ik spuit hem twee keer daags af met koud water en doe de creme erop. Hij staat op de wei dus beweging krijgt hij wel. Ook stap ik met hem over het harde. Hij is overigens niet kreupel.

Hoe lang denken jullie dat zo'n zwelling aanhoudt?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:01

Zo'n zwelling kan gerust 7 tot 10 dagen blijven. Mits er wel verbetering te zien is natuurlijk. Als de zwelling niet minder wordt of zelfs erger wordt moet je de VA weer even bellen.
Gewoon even in de gaten houden en opletten dat de zwelling geleidelijk aan minder wordt. Dat gaat vaak niet in een keer. Binnen 2 weken zou de zwelling toch wel weg moeten zijn.

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:12

jah ben het helemaal met ZWELGJE eens Lachen dat koud water is goed dat je dat doet Knipoog deden wij oowk bij mijn paard! Haha!

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 16:20

Ja? denken jullie dat het zo snel weg trekt? Ik had er zelf al twee maand voor uitgetrokken Bloos! . Vandaag was de zwelling gelukkig weer ietsje minder dus we gaan de goede kant op OK dan! . Hij is nog herstellende van een schouderblessure dus hij mag zowiezo nog 1 1/2 -2 maand vakantie vieren Tong uitsteken . Ik denk dat ik er over een maandje weer voor het eerst op ga en dan alleen stappen, kijken hoe het gaat.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:27

Ik vind 2 keer per dag koelen voor een zwelling erg weinig.
op zijn minst 4x, ik weet niet hoe lang je koelt?

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 18:53

Ik koel 10 min per keer. Het lijkt alsof de zwelling minder wordt. Hij staat de hele dag op het land. Hij laat zich niet altijd even makkelijk pakken. Ik vindt het al heel wat dat ik hem er twee keer op een dag vanaf krijg, laat staan 4 keer.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:57

Dan zou ik van de 10, 15 a 20 maken. Helpt ookal een hoop

dorette

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:27

Een schieffel gaat nooit meer helemaal weg, er zal altijd een bultje te zien zijn, mijn paard heeft het ook, eerst aan 1 voor been en nu aan 2 de dierenarts heeft het ingespoten om het groeien te stoppen, verder niets.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 21:51

De da heeft gezegd dat het maar een klein schiefeltje is, en ja er zal idd een bultje blijven zitten. Dat vindt ik ook niet zo erg. Ik was alleen benieuwd hoe lang die zwelling aanhoudt. Hoe lang heeft het bij jou paard geduurt dorette?

monieke83

Berichten: 560
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Omgeving Uden / Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:13

hoi,

Als je je paard 2 x per dag afspuit is voldoende en absoluut geen 15 a 20 minuten nooit langer dan 5 hooguit 10 min per keer koelen anders heeft het doel waar je voor afspuit geen zin want dat bevordert de bloedsomloop niet maar dan krijg je op een gegeven moment dat er te weinig bloed naar toe stroomt en dat wil je juist niet je wilt dat de bloedsomloop bevordert en dat van daaruit de afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden.Je kunt ook warm met koud water afwisselen dit is ook een zeer goede therapie.Ik hoop dat het snel beter word heel veel succes.
groetjes monieke