hackamore.......fijne oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djoyce
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: Overijssel

hackamore.......fijne oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 13:02

Hoi, volgende week ga ik een aantal dagen lange ritten maken op de Veluwe en zal dan dus langer in het zadel zitten dan normaal.

Ik rij mijn paardje dressuurmatig op een dubbelgebroken aurigan bitje maar tijdens buitenrijden kan hij vrij heftig schrikken.
Ik rij hem buiten op een pessoa bitje + martingaal, het hangt de hele tijd los en dus geen verbinding alleen bij 'nood'.

Omdat ik het niet prettig vind voor het paard om de hele dag een bit in te hebben zit ik te denken om een hackamore met korte scharen aan te schaffen.

Wie heeft hier ervaring mee?

(toen hij 4 was en wisselde met zijn tanden heb ik hem enkele weken daarom gereden in de bak en dat ging heel goed, hackamore was geleend dus ik kan nu niet even oefenen en moet er 1 kopen).

Iemand tips/ervaringen?

Bedankt alvast

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:13

Als je zeker weet dat als hij schrik dat je hem daarmee ook weer mee terug kan nemen.

Djoyce
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 13:16

Hele goeie vraag, DAT heb ik dus nog niet uitgetest. Maar ik vroeg mij af of er mensen op bokt zitten met ook een heftig paard en die ook eens de overstap hebben gemaakt naar een Hackamore

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:22

Kan best zijn dat een heftig paard zich er beter door gaat voelen. Op de springles rijdt er nu ook een meisje met hackemore i.v.m. een ongeval waarbij hij zijn mond heeft beschadigd. Maar denk erom dat je dan wel heel goed moet weten hoe je er mee om moet gaan, het is zeker geen zachte inwerking. Ik denk zelfs dat je bij heftig gebruik zijn neusbot kunt beschadigen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:22

Treasure heb ik een tijdje ook met Hackamore met korte scharen gereden (ook ivm wisselen) en daar had ik alleen maar profeit van.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:26

Ik heb precies dezelfde overstap gemaakt als jou, ik reed hiervoor ook op een pessoa buiten, maar beviel mij toch niet echt als hij echt wou drammen dramde die daar gewoon doorheen.
Ik rijd thuis in de bak wel eens op een gewoon halstertje en dat ging altijd goed en was hij veel meer ontspannen, toen is het idee van de hackamore gekomen. Mij bevalt het echt prima! Hij is heel erg lekker ontspannen maar als ik eens een keer een rem nodig heb dan is die er doormiddel van de hack.
Ik moest in het begin wel even wennen met sturen en al, maar dat heb je snel onder de knie.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:42

Ik rij al een tijd buiten met een hack, eerst met een korte. Maar omdat die heel onstabiel ligt, nu met een lange hackemore! Bevalt me uitstekend en ze is goed terug te nemen. En dan heb ik type tank!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:49

Ik rij altijd buiten met hackamore, op een gewoon bit ben ik namelijk niet helemaal zeker of ik hem wel terug kan nemen en ik neem geen risico's buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:59

Ik rij buiten ook met een hackemore. Bevalt Mileen en mij erg goed. Anders probeer je het toch gewoon en doe je de eerste dagen een reservehoofdstelletje met je normale bit in de zadeltas, voor het geval het niet bevalt?

Fijne vakantie gewenst alvast!

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:12

Op mijn vorige haf, had ik buiten zonder hackamore weinig te vertellen... Voor de zekerheid een combinatie bit en hackamore! Nooit meer gekkigheid gehad...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:32

Ik heb ook een tijdje op een hackamore gereden, dat was in verband met mondproblemen van mijn paard. Ging heel erg goed, ze pakte het direct goed op en was goed terug te nemen op een hackamore.. En dat terwijl mijn paard nou niet de rustigste is. Ik zou het zeker proberen!

Djoyce
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 16:54

Welke type hackarome rijden jullie mee?

De leren met bont op de neus en korte scharen leek mij dan de beste, maar nu las ik in het boek Het Paard, Het Bit en de Ruiter dat deze niet aan te raden is (niet in balans en onduidelijk voor het paard Verward )

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:02

Djoyce schreef:
De leren met bont op de neus en korte scharen leek mij dan de beste, maar nu las ik in het boek Het Paard, Het Bit en de Ruiter dat deze niet aan te raden is (niet in balans en onduidelijk voor het paard Verward )

Dan ben ik toen dus al die tijd onduidelijk geweest tegenover mijn paard? Waarom begreep zij mij dan perfect tijdens het rijden met een hackamore?
Vaag vind ik dit dus...

Maar goed, met zo'n hackamore heb ik dus gereden. Niet in balans vond ik dat ding trouwens ook niet..

Djoyce
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 17:03

Het is ook niet mijn ervaring hoor, ik zat net lekker in de zon het boekje door te spitten Knipoog en was benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik ga toch meer op ervaringen af dan wat ik in boekjes lees.
Zoveel mensen/ zoveel paarden/ zoveel meningen.

Ik zal toch moeten afwachten hoe mijn paard erop zal reageren maar ik ben nieuwsgierig naar ervaringen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:05

Het was ook niet aan jou persoonlijk gericht hoor Haha! Was meer bedoeld als kritiek op dat boek Haha!

Maar mijn ervaringen zijn dus goed met deze hackamore Lachen

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:05

Ik rij volgens sommigen met een martelwerktuig: een duitse hackemore van sprenger

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:10

Afbeelding

Juist omdat die hack met korte scharen zo onstabiel ligt, en nee dat komt niet uit een boekje, dat heb ik zelf ervaren. Ik rij ritten van 3 a 4 uur, dan moet mijn materiaal gewoon perfect zijn en mijn paard geen last bezorgen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:17

irish_lady schreef:
[image]

Juist omdat die hack met korte scharen zo onstabiel ligt, en nee dat komt niet uit een boekje, dat heb ik zelf ervaren. Ik rij ritten van 3 a 4 uur, dan moet mijn materiaal gewoon perfect zijn en mijn paard geen last bezorgen.

Dit snap ik even niet.. Was dit aan mij gericht, als antwoord op deze vraag: ''Waarom begreep zij mij dan perfect tijdens het rijden met een hackamore?'' ?
Uitleg? Lachen

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:18

amethyst het heeft niets te maken met de inwerking van de hackemore! absoluut niet!!!! Het heeft te maken met de ligging en het schuiven en dus irriteren van de korte hackemore. En dat is zeker ook wat ze in dat artikel bedoelen!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:27

Aha! Bedankt voor de uitleg Lachen
Toch had ik daar geen last van (van de ligging en het schuiven) Dat zei mijn instructrice toen ook, dat hij stabiel lag.
Vreemd dat dat bij mij dan wel zo was maar bij anderen niet. Want als dat ding wél was gaan schuiven had ik hem snel weggedaan..

bubbelbee
Berichten: 61
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: nieuwe niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:47

een hackamore is een uitstekend bit voor een paard dat moeilijk te houden is tijdens buitenritten. Ik heb er goede ervaringen mee.
Wel uitkijken want bij wat al te hardhandig gebruikt kun je jouw paard er erg veel pijn mee doen, en zelf het neusbeen behoorlijk beschadigen.
eerst oefenen in de bak hoe er mee om te gaan en hoe het paard erop reageerd voordat je een buitenrit gaat maken.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:51

bubbelbee schreef:
een hackamore is een uitstekend bit voor een paard dat moeilijk te houden is tijdens buitenritten. Ik heb er goede ervaringen mee.
Wel uitkijken want bij wat al te hardhandig gebruikt kun je jouw paard er erg veel pijn mee doen, en zelf het neusbeen behoorlijk beschadigen.
eerst oefenen in de bak hoe er mee om te gaan en hoe het paard erop reageerd voordat je een buitenrit gaat maken.


Een hackamore is toch helemaal geen bit? Volgens mij zelfs bit-loos!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:05

Amethyst schreef:
Aha! Bedankt voor de uitleg Lachen
Toch had ik daar geen last van (van de ligging en het schuiven) Dat zei mijn instructrice toen ook, dat hij stabiel lag.
Vreemd dat dat bij mij dan wel zo was maar bij anderen niet. Want als dat ding wél was gaan schuiven had ik hem snel weggedaan..


Toen ik met het wisselen van Treasure's tanden ook met Hackamore met korte scharen reed heb ik ook geen last van schuiven/ligging gehad Verward Verschilt misschien per paard.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:08

Ik gebruik tegenwoordig ook een hackamore voor de buitenritten. Niet omdat mijn pony niet te houden is op een trens, dat gaat prima, maar gewoon omdat ik het fijner voor haar vind. En ze vindt het zelf ook wel prettig. Ik gebruik ook een korte hack en ik vind hem stabiel liggen, misschien dat het stabiel liggen een beetje te maken heeft met de neusvorm van het paard?

Ik heb hem eerst uitgeprobeerd in de bak en ben daarna een keer naar buiten gegaan, maar zorg wel dat je weet wat je in je handen hebt met een hack, ze werken nogal pittig in.