Wat voor soort strooisel als stalbodem???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Wat voor soort strooisel als stalbodem???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 21:56

Kasmier kan niet op stro staan omdat hij daar erg gevoelig op reageert met koliek.

Nu heb ik houtkrul-zaagsel op de bodem liggen, maar de boer is daar niet zo blij mee i.v.m. het afvoeren.

Ik heb een aantal pakken met hennepstrooisel liggen waar eucalyptus-geur in zit, dit zou het eten van het strooisel tegen gaan. Nu heb ik gehoord dat hij daar ook gevoelig op zou kunnen reageren. Ik heb vanavond een handje voor hem gehouden, hij rook eraan en dook er even met z'n lippen in, maar daarna draaide hij snel z'n hoofd weer weg.

Wat voor tips/mening hebben jullie? Zal ik het langzaam aan mengen om hem toch over te zetten op het hennepstrooisel?

Of toch wat anders verzinnen??? Zo ja, wat???

Alvast bedankt voor het meedenken...

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 10:57

Anyone??? Ik heb echt raad nodig hierover, please??? Knipoog

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:25

Lekker weggaan bij die boer en naar een pensionstalling verhuizen. Dan heb je ook gelijk alles bij de hand om aan de slag te gaan met je paard.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:28

Prima schreef:
Lekker weggaan bij die boer en naar een pensionstalling verhuizen. Dan heb je ook gelijk alles bij de hand om aan de slag te gaan met je paard.


Dat is wel heel wat duurder..
denk je ook niet?

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 11:29

Dat is op den duur ook de bedoeling, maar de stal waar ik heen wil staat vol en daar ben ik op de wachtlijst gezet.

Dus voor nu zal ik het even bij de boer vol moeten houden en dus ook bepalen wat ik ga doen met de stalbodem.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:33

Mazzel-meid"]
[quote="Prima schreef:
Lekker weggaan bij die boer en naar een pensionstalling verhuizen. Dan heb je ook gelijk alles bij de hand om aan de slag te gaan met je paard.


Dat is wel heel wat duurder..
denk je ook niet?
[/quote]

Maar daar ben ik heel stellig in. Dan moet je ook geen paard nemen. Dan heb je er namelijk ook zo weinig aan.Wat je kan doen: je kan er een soort spulletje overheen gooien. Dat is te verkrijgen in de paardenwinkel. Hierdoor eten ze het niet meer op. Kribbox ofzo (heb de bel horen luiden maar......)

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 12:23

Kribbox is meer iets om op wanden te smeren, of in staarten als die aangevreten worden.
Maar er is ook spul dat je over het stro heen kunt spuiten, staat vast wel ergens in een of andere catalogus. Wat ook werkt is een mengsel van groene zeep en water over het stro spuiten. Goed sterk mengsel. Het ergste dat ze van groene zeep kunnen krijgen als ze het toch op eten is diarree en dat is te overzien!

Nulla tenaci invia est via

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 16:18

Ook voor jouw heb ik dit even gekopieerd van Dees uit een ander topic: VLAS IS NIET DUUR!!!
En waarom dan niet: welnu. Ik koop het per zak van 30 kg bij Lavor te Hengelo voor 15,75 per zak. Bezorgt aan huis, per pallet kosteloos.
In vergelijk, een grote zak Allspan van 20 KG kost tussen de 14 en 16 gulden. Maar daar zit dus wel minder in!

Verder: Vlas gooi je per 4 pakken erin (box 10,5 m2) en dan haal je elke dag mestballen eruit. net zoals Zaagsel dus. Met dit belangrijke verschil. Na een week is het zaagsel aan de onderkant volledig aangekoekt met urine, dus een groot deel moet je eruit halen en vervagen met een zak schoon. Pas na twee weken zal je merken dat het vlas vochtige plekken krijgt. Dus na 1 week heb je direct 1 heel pak zaagsel bespaart.
Na een paar weken te hebben gepot met zaagsel, moet toch echt alles eruit, het hele zaagsel is bruin en damp en plakt. Zaagsel neemt het vocht meteen op, de krullen met ocht dragen verder niets meer bij aan de stalbodem.
Vlas vervang je veel later. het spelletje met natte plekker enuit halen en weer bijvullen elke week kan je met vlas veel langer volhouden (denk aan 2 a 3 maanden). Met als gevolg dat je per kwartaal veel meer pakken zaagsel zal gebruiken dan pakken vlas. Terwijl de prijs per pak bijna hetzelfde is. Vlas is dus in gebruik geodkoper dan zaagsel!

Daarbij composteert vlas sneller dan zaagsel, binnen 6 weken is het compost en kun je het als plantenmest ofzo gebruiken...bovendien is de mesthoop ook een stuk kleiner.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 19:23

Als ze veel stro gaat eten, heeft ze behoefte aan vezels. Geef haar s,avonds nog wat hooi. Ook bestaat er brok die voornamelijk alleen uit vezels bestaan, het geeft ze buikvulling en krijgen ze snachts geen honger, waardoor ze de stal leeg gaan eten. De mijne deed het ook, ik geef savonds nog 1 1/2 plak hooi en het eten van het stro is minimaal. Die brok was wel duur, kun je gerust een kilo per dag van geven, worden ze niet pittiger van en is geen overvoeren van voedingsstoffen. Weet niet meer hoe het heet, is afval van voedingsfabriek, dus alleen de achtergebleven vezels en tot brok geperst. Had het bij een paardenvoeder handelaar in loon op zand gehaald.

Ik weet niet wat de ervaring met eten van vlas en hennep is, weet wel dat een paardje die ook te weinig hooi kreeg (anders werd hij te dik!!, wel 5 kg brok per dag) van het eten van stro koliek kreeg, daarna hennep in de stal en prompt 3 dagen later weer koliek, beestje zocht naar vezelrijk voedsel.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:29

De friezen staan bij ons op gehakseld stro. Dat eten ze niet zo als gewoon stro, maar is wel normaal af te voeren. Je gebruikt het verder op de zelfde manier als houtkrullen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 21:15

Mijn paardje is ook koliek gevoelig (ben hem bijna ook verloren na een koliek aanval) kom nog net op tijd geopereerd worden)
Hij heeft altijd op sto gestaan, na de koliek aanval heeft hij een aantal maanden op zaagsel gestaan. maar wou hem weer graag op stro. Toen ik hem weer voor het eerst op stro had staan at hij zijn leeg, nu doe ik het zo: als ik hem uitmest haal ik eigenlijk alleen het ergste natte en vieze stro eruit, dan doe ik er wat nieuw stro bij en dan meng ik het vieze stro door het schone stro, en moet zeggen dat hij er heel wat minder van eet.
Hij krijgt nu ook zo'n 4 keer per dag eten zodat hij lekker met zijn kuil/hooi bezig kan zijn van inplaats zijn stro.
Het eten van stro kan ook zijn dat je paard op zoek is naar bepaalde mineralen, de DA heeft mij ook aan geraden om een om de maand zeewier te voeren, maar of dat helpt Verward

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 23:03

dat hennepspul vind ik geen aanrader, of je moet elke dag de halve stal leeghalen, off je paardje moet natuurlijk heel schoon zijn op stal Knipoog

het gaat plakken en nat worden en wordt 1 grote spons. bij graziano totaal geen succes.

ik zou proberen hem op zaagsel te houden!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 23:09

Extra hooi voeren en minder brok. Dan heeft hij minder behoefte aan structuur. En ik zou proberen de boer eens lief aan te kijken, want zaagsel/houtkrullen zou wel idealer zijn! Veel succes ermee!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 11:54

Ff reactie op het verhaal van Ineke2:

Als jouw stal met zaagsel na een paar weken al zo smerig is dat je alles eruit moet halen, dan doe je toch iets niet goed of je paard is een smeerkees Verward

Mijn paard staat op zaagsel en ik haal 1x in 10 weken de stal helemaal leeg. Dwz, de onderlaag gaat eruit en de bovenlaag (droog) gaat weer onderop. Daaroverheen weer 2 zakken nieuw zaagsel en je kunt weer opnieuw beginnen met "potten".

Ik gooi 1x in de 5 à 6 dagen een zak erbij en mijn paard heeft een keurig droge stal! Tussendoor haal ik alléén de mestballen eruit.

De mest gaat gewoon bij een bevriende boer op de mesthoop!

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 12:16

De vorige eigenaar vab Sheril had haar op zaagsel staan, omdat ze zoveel stro at. Ik ben het toch gaan proberen op stro (met zaagsel eronder voor de absorptie), ze heeft er eigenlijk alleen de eerste nacht van gegeten, en zo nu en dan knabbelt ze wat aan het verse stro. Ze krijgen bij ons op stal dan ook hardstikke veel ruwvoer.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 13:28

Pava schreef:
Ff reactie op het verhaal van Ineke2:

Als jouw stal met zaagsel na een paar weken al zo smerig is dat je alles eruit moet halen, dan doe je toch iets niet goed of je paard is een smeerkees Verward

Mijn paard staat op zaagsel en ik haal 1x in 10 weken de stal helemaal leeg. Dwz, de onderlaag gaat eruit en de bovenlaag (droog) gaat weer onderop. Daaroverheen weer 2 zakken nieuw zaagsel en je kunt weer opnieuw beginnen met "potten".

Ik gooi 1x in de 5 à 6 dagen een zak erbij en mijn paard heeft een keurig droge stal! Tussendoor haal ik alléén de mestballen eruit.

De mest gaat gewoon bij een bevriende boer op de mesthoop!


Ineke 2 'quote' mijn eerder getikte tekst. Mijn paarden zijn niet erg netjes, maar echt smerig is ook anders. Als ik zo lees over hoe jij zaagsel gebruikt, nou, ik weet niet, dat lijkt mij niet bepaald rein, laat ik het daar maar op houden.
Ik wil wel aangeven; mijn paarden staan op vlas een heel stuk schoner en droger van op zaagsel, ik heb telkens dezelfde uitmestmethode gehanteerd.
Verder, ik gebruik minder dan 1 zak vlas in de week terwijl ze praktisch hetzelfde zouden kosten, dus ook dan is vlas een betere koop.

Zaagsel heeft nogal wat nadelen. Ten eerste voor de gezondheid van de hoeven, maar ik geef die boer zeker gelijk als hij die rotzoooi (want iets anders is het niet) niet op zijn mestbult wil hebben. De boer zal op vlas geen bezwaar kunnen maken, dat is prima spul, beter voor de mestbult dan stro zelfs. hennep is overigens nog het beste te vergelijken met vlas, al ziet vlas er volgens mij langer beter uit, maar dat is slechts optisch. gebruik is hetzelfde.

Een hennepbox elke week kompleet verschonen is onzin. Sterker nog, dat is totaal verkeerd gebruik. Iemand die het zo gebruikt heeft er nog weinig van begrepen...(van hennep-gebruik als strooisel dan).
Zaagsel en vlas worden eigenlijk helemaal niet gegeten door een paard, hennep heel af en toe nog wel (en dan is het ook gevaarlijk). Stro, gehakseld of niet, wordt vaak wel gegeten.

Tot slot: een paard dat aan zijn stro eet, hoeft niet perse te weinig ruwvoer op een dag te krijgen. Zo heb ik een merrie die bijwijze van spreken haar mouwen opstroopte en er eens even voor ging staan om ALLES op te eten wat ze kon vinden. En als je haar meer hooi gaf, dan vrat ze gewoon nog meer op. Want op ging het. Elke dag weer. Die vrat gewoon door tot het op was, ongeacht de hoeveelheid. Ik heb dat toen een paar maanden aangekeken (pensionstal, ik had geen keus) en mijn paard was uiteindelijk BOL van al dat ruwvoer, verschrikkelijk!
Dus eh...meer hooi geven hoeft een strovreter niet te stoppen van het stro vreten...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 13:41

Hoe bedoel je "niet bepaald rein" Dees? Het vocht zakt naar onderen en loopt door een afvoer weg. De bovenlaag is altijd droog. En met slecht voor de voeten doel je op rotstraal?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-02 17:11

Momenteel gaat het goed, ik heb een deal met de boer, dat ik een mengsel mag hebben van zaagsel en hennepzaagsel, dus erg handig en een stukje goedkoper Haha!

Op stro is echt geen optie, de vorige eigenaresse vertelde dat hij al koliek kan krijgen van 1 plakje stro en ik moet zeggen dat ik geen trek heb om het uit te proberen of ze gelijk heeft of niet Knipoog

Dus momenteel lukt het op deze manier gelukkig goed! Tong uitsteken

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 20:13

Wij hebben zaagsel in de stallen. De staleigenaar (=buurman) laat t gewoon samen met t sto van de kalveren ophalen, geen problemen met afvoer dus.
WIj hebben zaagsel los per lading, niet altijd even handig maar wel voordeliger en t is goede kwaliteit. (zonder stof of andere oliebol)

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

vlas/houtmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 09:23

mijn paarden staan op houtmot maar kan je vlas en houtmot ook doormekaar heen gebruiken? Ik wil namelijk wel vlas proberen maar wij krijgen iedereweek een zak houtmot van de pensionstal zelf. Af en toe haal ik zelf wat als mijn paard vies is. Dan zou ik wel een keer vlas willen gebruiken maar kan dat dan? Verward

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 09:12

Pava schreef:
Hoe bedoel je "niet bepaald rein" [naam verwijderd]? Het vocht zakt naar onderen en loopt door een afvoer weg. De bovenlaag is altijd droog. En met slecht voor de voeten doel je op rotstraal?


Met niet bepaald rein bedoel ik: het lijkt me erg vies toe, echt donkerbruin. Het lijkt dan misschien wel droog, maar ben je bereid er een kwartiertje op te zitten? Zaagsel heeft niet de eigenschap vocht door te laten, daar waar het paard urineert zal zich een aanmekaar geplakte koek van hout met urine vormen..dat vocht zakt helemaal niet door naar de afvoer. Misschien een deel, oke, maar die koek-vorming bij zaagsel is wel aanwezig, het is ook de reden dat zaagsel niet lang schoon kan blijven. Misschein ben ik wel te netjes, maar feit blijft dat mijn paarden schoner en droger met vlas staan dan ze deden met zaagsel.

Zaagsel en vlas of hennep mengen is zinloos. Door vlas of hennep te mengen met zaagsel doe je al de voordelen die vlas of hennep voor hebben op zaagsel teniet. Want het zaagsel is eerder vies, en is eerder nat, het zaagsel kan vervelend zijn op de hoeven, en je hebt nog steeds die bende in je mesthoop. Mengen met zaagsel zal ook niet betekenen goedkoper, want het voordeel van het langer mee kunnen alvoens uit te mesten wordt ook door het zaagsel teniet gedaan. Ik zou dus niet gaan mengen.

Ik ben blij voor Mayo dat ze wel een oplossing heeft kunnen vinden met de boer Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 11:49

Ook een tipje van mij: Mijn paardje staat op vlas. Ik heb er goede ervaringen mee en het wordt opgehaald door mensen die tuintje hebben.

Groetjes van Tamara

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 12:00

Hoi,

Ik heb 1 paard op houtkrullen staan deze eet te veel stro en krijgt daar koliek van. Op zich bevalt het wel maar ons andere paard staat op hennep hij eet zaagsel staat vanwege luchtwegproblemen op ander strooisel. De voordelen zijn voor mij het klinkt gek maar je hebt het zelf minder in je schoenen. Het plakt veel minder aan kledij, deken, staart enz.. maar verder maakt het weinig verschil. Bij ons wordt iedere dag ballen geraapt en 2 x per week de natte plek eruit geschept en op deze dagen krijgen ze er ook een baal bij.

Het houtkrullen paard was op stro een vreselijke viespeuk maar nu is hij zo schoon, heel vreemd maar waar.

Het grootste nadeel vind ik dat ze minder te knabelen hebben en zich wat meer vervelen. 1 heeft een equibal voor de andere zijn we nu aan het sparen.

Ik ben blij dat je een regeling met de boer hebt kunnen treffen. Een mengeling van deze 2 zou ik echter geen optie vinden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 26 bezoekers