Hoe dieren op school worden gehouden. (lang)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

vinden jullie deze manier van dieren houden kunnen?

Ja, ik zie het probleem niet.
2 (100%)

Totaal aantal stemmen: 2


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Hoe dieren op school worden gehouden. (lang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 23:45

Ik wil graag even de aandacht vestigingen op de manier waarop dieren, en dan voornamelijk knaagdieren, op scholen worden gehouden en hoe ze behandeld worden.
Ik heb het hier over de school waar ik mijn opleiding volg en ik wil de naam liever niet noemen.
Dit bericht is beslist niet bedoeld om de school in een kwaad daglicht te stellen maar ik moet het even ergens kwijt.

Ik volg de opleiding dierverzorging en in de boeken staat uitvoerig vermeld wat de wettelijke afmetingen zijn voor dieren. Ik wil het om te beginnen even bij ratten houden, omdat ik daar het meeste mee heb.
Onze ratten zitten op school in kleine laboratoriumbakjes, niet alleen, nee daar kunnen ratten niet tegen, ze zetten een mannetje en een vrouwtje bij elkaar (prima, niks mis mee, groter verblijf zou fijn zijn). Wat gebeurd er dan, juist dan komen er kleine ratjes, heel erg lief, maar het mannetje weghalen, welnee. Laat die ratjes lekker plezier maken met het gevolg dat er 3 weken later ineens 2 nesten in 1 laboratoriumbak zitten, beide nesten drinken nog en de sterkte krijgen het meest met het gevolg dat het kleinste nest niks krijgt.
Nou ja, hier wordt ik al niet lekker van, ik fok zelf geen ratten maar de fokkers die ik ken laten het vrouwtje eerst aansterken.

Als je dieren houdt heb je natuurlijk ook weleens zieke dieren, dat risico neem je als je dieren neemt en ik vind dat je, zeker als school met een voorbeeldfunctie, in het geval van ziekte je verantwoording moet nemen. Welnee, het zijn maar ratten, gaan vanzelf dood. Op een gegeven moment heeft er 2 weken!! en rat gelopen met hersenvliesontsteking, dat beest moet onwijze pijn hebben geleden, gelukkig hebben leerlingen het dier afgemaakt. Wat zegt vervolgens een van de docenten: Jammer dat het dier dood is, moeten we het vrouwtje (wat erbij zat) maar laten dekken door een van de jongen BEN WEL GOED IN JE HOOFD!!! Dan neem je toch een onverwante rat!! Hoeveel fokkers over de hele wereld zijn er niet bezig om gezonde ratten te fokken, zo'n school knalt de ziees er net zo hard weer in, waar ben je in godsnaam mee bezig!!

Even een niet-rattenvoorbeeld.
Wij hadden op school een bok (mannetjes geit Haha! ) Dat beest was ziek, doodziek, kon niet meer lopen, zijn kop niet meer optillen, zijn ontlasting niet binnenhouden helemaal niks. Wat doe je dan, veearts laten komen en beestje laten inslapen, tenzij het dier te redden is, welnee kost alleen maar. We laten het dier lekker liggen en geven hem een aantal keer per dag voer en water (alsof zo'n beest het fijn vind als alles uit hem loopt en hij kan niks) hij gaat vanzelf dood, en ja hoor na 5 weken was hij inderdaad weg, uiteindelijk zelf doodgegaan.

Persoonlijk vind ik dit niet kunnen, je bent een school met opleidingen voor dieren en dan vind ik dat je je verantwoordelijkheden moet nemen en de dieren op een fatsoenlijke, diervriendelijke wijze moet houden en niet opgepropt in kleine hokjes. De zieke dieren behandelen of uit hun lijden verlossen en ze niet door laten kwakkelen (terwijl ze anderen misschien besmetten) omdat het nog geen tijd is om de slangen te voeren, das pas over zoveel dagen. Ik vind dit verschrikkelijk. Ik probeer zo min mogenlijk met de dieren in aanraking te komen, ik ben misselijk als ik uit de praktijklessen kom en zou het liefst alle beesten mee naar huis nemen.

Als ik dit wil bespreken met een docent kijken ze me een beetje raar aan, zo van waar heb je het over, en er erg over doorzeuren wil ik ook niet, ik wil wel mijn diploma halen (gatver wat een poedersuiker ik ben gewoon een watje Frusty Misselijk ik baal nu van mezelf).

Wat kan ik doen om die arme beestjes een beetje te helpen, in andere hokken zetten gaat niet omdat dat simpelweg nietmag.
Ben ik nou zo senimenteel of denken meer bokkers er zo over.

graag jullie meningen, ook hoor ik graag de motivatie.
Enne sorrie voor het lange verhaal.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 00:23

Sjeetje! Dat kan dus idd echt NIET!

Maar goed, er bestaat volgens mij zoiets als een schoolinspectie. Wellicht kan je deze lui eens bellen, en de dierenbescherming misschien?
Dit is natuurlijk het absolute voorbeeld van dierenmishandeling en dan zeker nog eens op een school waar dit soort opleiding gegeven worden........

Succes

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 10:34

heyyyyyy,

ik herken je verhaal... en ik kon dus ook niet tegen die praktijk lessen daar! heb je die eenden in de buitenverblijven wel is gezien?
zelfde verhaal.. ook met zijn allen op een te kleine ruimte...(of de vlaamse reuzen !!!)
ik heb er ook nooit wat van durven zeggen... zit nu dus ook niet meer op die school....
het ergste is dan nog dat ze met een open dag gewoon ook die lokalen open zetten voor publiek .. kijk jongens wij doen de dieren opleiding en hier zitten onze beestjes.... Misselijk

wat kan je er aan doen? goeie vraag! miss idd de school inspectie of miss de dierenbescherming???? ik zou het niet weten... hoe denken anderen er in jou klas over????
miss als je met meerdere mensen uit je klas gaat praten dat jullie dan meer over komen...

succes ermee... enne hou je ons wel even op de hoogte??

gr sandra! Lachen

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:12

Jeetje echt heeeeel erg, probeer er echt iets aan te doen, asjeblieft!!!
Misschien de dierenbescherming, kan je denk ik ook anoniem bellen, iniedergeval succes!!!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 22:41

hey... wil je mij even het adres van die school pb'en?? Als jij liever de dierenbescherming niet wilt bellen dan wil ik het wel voor je doen. Dit kan echt niet door de beugel!!! Boos!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 22:46

jezus!!!!!! Misselijk nou sorry dit kan echt niet!!


wat maarten ook zegt dit kan echt niet en ik wil ook wel bellen.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 11:37

nee precies, dit kan echt niet Boos! Frusty Dieren horen niet zo behandelt te worden.
hier moet echt wat tegen gedaan worden, en bij deze veel succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 12:17

die leerlingen wordt wel een verantwoordelijkheid t.a.v. dieren aangeleerd zeg, NOT! ik geloof dat de opleiding zijn doel daarmee wel een beetje voorbij schiet.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 12:46

Ik weet wat je bedoeld, ik heb hetzelfde meegemaakt.

Wij kregen dus te horen dat dit functionele bakken zijn die de minste ruimte innamen.
Die bakken zaten dus bij ons tot de nok toe vol.
Gerbils die helemaal gestoord werden omdat ze niks te doen hadden, cavia's vol uitslag en schurft. En schildpadden in een te klein aqiarium.

De kippen, geiten en paarden hadden het toen wel beter(gelukkig) Maar aan het houden van kleine huisdieren ontbreekt vaak het een en ander.
Ik ben inmiddels alweer 10 jaar van de LAs af en iets van 8 jaar van de middelbare, dus ik weet niet hoe het er op dit moment uitziet.

In Barneveld zag het er een stuk beter uit toen.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 12:02

Zijn er misschien nog meer leerlingen die er zo over denken?
In dat geval kun je misschien een handtekeningenactie starten.
Verzamel zo veel mogelijk handtekeningen en leg deze neer bij het hoofd van de school. Misschien is dat een ideetje?

FjordenFreak

Berichten: 310
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: amstedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 13:23

ff over die ratten Boos!

laat hun naar www.ratten.nl gaan en even alles laten lezen!
zel fok ik niet met mijn ratjes (wil ik wel maar zijn ze te oud voor)

sory maar ik vindt dit Misselijk je moet de dierenbescherming bellen!
bij ons was er ook een muis met een pijn pootje. wat doet de meester?
Plattrappen!!!!

wat heb ik toen po hem gescholden, hadeen stoel naar hem gegooid
en ben toen een week van shool geschorst, ga dan niet de dieren in
als je er geen verstand van heeft, de juf denkt ook meer te weten over ratten. zeker!! dus ik vraag: wanneer mag ze niet meer kindjes krijgen?
waarop zij antwoordt: totdat ze dood is, niet dus! ze mag niet meer dan 3 nestjes hebben en na 1 jaar mag ze niet meer mee worden gefokt. en ze zei ook dat je ze bij hun staart mag paken, nou als je dat doet en je de rat valt en je hebt alleen de staart nog in je handen, dan gaat de rat dood! jouw school is dus niet de enige! Frusty Huilen