jullie voorkeur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

jullie voorkeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 17:13

ik ga dus zondag kijken naar 2 haflingers een 2,5 jarige hengst al wel zadelmak moet nog wel ingereden lijkt mij persoonlijk een uitdaging en hij komt uit een leuke moeder die best dressuur kan lopen.

Of een 6 jarige ruin die alle ervaring al heeft maar ook wel leuk kan lopen

nou wou ik dus weten waar jullie voor zouden kiezen ik zelf rijd op L-niveau dus het kan allebei.

Pling Party!!


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Re: jullie voorkeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 17:18

SAKKIA schreef:
ik zelf rijd op L-niveau dus het kan allebei.


Euh..? Omdat je L niveau rijd kun je een hengst inrijden denk je?
Ik rijd ook op L niveau maar kan dus zeker geen hengst inrijden!!!!! Zéker niet. Ik zal het niet eens proberen. Ik vind het zelfs al moeilijk en een grote uitdaging om mijn eigen pony (een merrie) in te rijden.
Verder ken ik je ervaring niet maar ik denk dat je t best die laatste kunt nemen. Als je nou al veel ervaring met inrijden zou hebben en ook met hengsten en je vind die hengst leuk, oke, dan die hengst.. maar ik denk toch dat je t best die ruin kunt nemen.. Verward Lips are sealed

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 17:25

lekker die ruin kopen, scheelt je bloed zweet en tranen denk ik.
En L-niveau wil helemaal niets zeggen hoor. Ik zou gaan voor de berden ruin.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 17:29

ja dat van l-niveau wou ik eigenlijk anders zeggen maar ik kwam er niet helemaal uit zo te zien ik wou dus zeggen dat als ik een beginneling was zobiezo voor die ruin zou gaan!! Maar ik vind het een uitdaging en hij is echt een schatje en superbraaf en hij heeft nog nooit gedekt en dat scheelt heel erg veel!!
Ik heb ook een jaar op haflingerdekhengsten gereden vandaar anders had ik nooit op de advertentie gereageerd als ik nooiteerder po hengsten had gereden!!!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 17:49

De ruin.

Nulla tenaci invia est via

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 18:45

bij allebei gaan kijken, en gewoon naar het complete plaatje kijken. De voor en nadelen naast elkaar leggen, en zo je keuze maken.
We kunnen hier nu wel met zijn allen gaan roepen de hengst, of de ruin, maar misschien staat 1 van de 2 wel vierkant kreupel.
Kan je niks over zeggen voor je ze gezien hebt dus

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 18:50

ja dat vind ik eigenlijk ook wel maar ik wou het eigenlijk wel weten maar volegns mij hebben heel veel mensen het idee dat hengsten altijd erg wild zijn maar dat is dus niet zo sommige merrie die zijn echt gemeen terwijl niet zo veel hengsten gemeen zijn maar echt gewoon vrolijk daar moet je wel een beetje tegen kunnen denk ik. En als je veel hengsten hebt klaargemaakt voor de hengstenkeuring in Den Bosch wel kwpn maar dat waren ook alle soorten en maten en heel veel verschillende karakter maar ik ben het wel helemaal met Stef eens dat je eerst bij allebei moet gaan kijken. Die ruin die er staat is ook geen gemakkelijke heeft ze mij verteld dus ja?? Kwestie van kijken dan maar denk ik Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:20

Als je niet zo heel veel ervaring hebt zou ik zeker voor de ruin gaan, dan heb je van die puberale periode geen last meer, ook hoef je hem niet meer te castreren en hij kan gelijk de wei op als je dat wilt.

Verder kan je met die ruin tenminste gelijk aan de slag, die mag in principe gezien zijn leeftijd best al zwaar in het werk gezet worden.
Bij de hengst kan je zo'n 1,5 jaar niet maximaal rijden omdat het dier nog bij lange na niet volgroeid is.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:25

ik zou voor de rin gaan scheelt je kosten in castreren is namelijk voor het paard leuker kan hij met vriendjes naar buiten en je hoeft 'm minder in de gaten te houden als je met 'm bij andere paarden rijd.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 20:34

ja okee daar zit wel wat in wat je zegt maar de prijs voor het betalen is wel een verschil van iets minder dan 2000 gulden!! en daar kun je hem ook voor laten castreren als het echt niet wil snap je!!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 20:35

he slumpie daar heb jij ook gelijk in!!! Maar ik mijn vriend moet hem betalen moet ik denk ik maar een goed gesprek met hem hebben Haha! Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:44

SAKKIA schreef:
he slumpie

Oh my god....
Ze hebben al heel wat van mijn naam weten te fabriceren maar dit is wel het uiterste!!! Schijnheilig

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:44

Ik zou ze gewoon allebei gaan bekijken en kijken welk paard je het meeste aanspraakt (en dan bedoel ik dus zowel qua gedrag als uiterlijk).....Ik denk dat het er niet zoveel mee te maken heeft dat jij L, B of Z2 hebt gereden. Bij die hengst (en trouwens ook bij die ruin) gaat het erom dat je streng maar consequent bent. Hiermee bedoel ik dus niet dat je helemaal geen ervaring hoeft te hebben, want je moet je er wel op voor bereiden dan de hengst hengstengedrag kan gaan vertonen, ook al doet hij dat nu nog niet. Maar als jij toch voor die hengst kiest en je komt erachter dat ie toch te moeilijk voor je is kun je hem toch altijd nog castreren, want zo oud is ie nog niet....
Nou succes ermee dan maar!

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:54

Heb je al een stalling geregeld en zo ja, accepteren ze daar hengsten? Misschien ook een overweging waard... Al je die hengst niet laat castreren kan hij waarschijnlijk weinig naar buiten, als je hem laat castreren zit daar ook een risico aan. Als ik het goed heb, maar ik kan me vergissen, wordt castreren door veel standaard-verzekeringen uitgesloten van uitkeren, dat zegt toch iets over het risico volgens mij. Als dit allemaal geen probleem is en je de bovenstaande antwoorden goed bekeken hebt, kies dan degene die je het meeste aanspreekt. Ga sowieso bij allebei kijken en slaap er eens een nachtje over. Veel succes en misschien zijn ze allebei wel niet de ware voor je. Kijk dan rustig verder, er zijn nog meer paarden, ook haflingers te koop!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:26

Persoonlijk zou ik voor de ruin gaan.
Je kunt meteen lekker beginnen.
Je moet sterk in je schoenen staan wil je een hengst braaf houden als er een hengstige merrie voorbij komt.
Als je al een stal kan vinden waar hij mag staan moet je heel erg blij zijn dat ze er een apart weitje voor hebben zodat hij naar buiten kan.
En als dat kan staat hij ook nog altijd alleen.
Uiteindelijk ga je hem misschien toch nog castereren en komen de kosten zeker niet te vergeten de risico's daar ook nog eens bij.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat als je geen goed gekeurde hengst hebt en je niet met hem fokt, je voor het paard hem beter kunt castereren zodat hij fijn met andere paarden de wei in kan.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:38

persoonlijk ik zou voor de hengst gaan.
het is leuk als je zelf je pony inrijdt(bahalve als het niet lukt natuurlijk)
het is een uitdaging en leuk jij hem alles geleerd hebt. straks rijd je bv L met hem, dan heb je het zelf voor mekaar gekregen, met de ruin is dat een stuk makkelijker.
bovendien vind ik hengsten wel stoer(wel een hengst zonder kuren)
ik zou gewoon gaan kijken misschien klikt het wel met de hengst en met de ruin helemaal niet

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:44

Ik vind als een hengst niet voor de dekdienst hoeft te dienen(goedgekeurde hengst dus) je hem moet castreren.
Ten eerste heeft zo'n dier een veel fijner leven als hiju tussen andere paarden kan zijn.

Dan heb je zelf veel minder moeite om bv een stalling te vinden.
Met een hengst moet je altijd rekening mee houden hoe mak en braaf hij ook is.

Een hengst is stoer, machtig om te rijden maar heeft een strenge opvoeding nodig.
Ik zou bij allebei de paarden gaan kijken, je kan immers van de hengst altijd nog een ruin maken. Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:54

ik vind dat je zelf moet kijken welke het beste bij je past, kwa karakter/uiterlijk/enz. Je kan nu wel zeggen neeh het is een hengst zal wel neit lukken e.d. Maar misschien is het een schatje en harstikke braaf. En als je hem niet voor het dekken wil gebuiken kun je hem toch altijd nog castereren Verward

dus mijn mening: kijk welke bij je past!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 21:56

goedhet is waar dat er moeilijk stalling te vinden is maar dat heb ik dus al. En ik ga ook zeker bij allebei kijken en nog bij meer. En ik heb vaker op hengsten gereden ook haflingers brulapen eersteklas maar goed het is 1 keer fout gegaan maar die hengst was erg lang niet gereden en ik had hem er weer voor klaargemaakt en ik ging er opzitten en het ging zo goed maarja dan de tweede keer dat je er op gaat zitten toen ging het wel mos niks gebroken gelukkig ben er ook weer op gegaan maar ik heb vaker op jonge haflingerhengsten gereden en heb er een jaar meegewerkt en ik denk dat dat wel weer een beetje in mijn voordeel is Pling

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 21:58

idd, niet alle hengsten zijn zo! net als niet alle merries zuur zijn.
elk paard moet je streng opvoeden(ok een hengst wel strenger)
licht eraan waar je paard komt te staan; mijn toekomstige pony komt in een wei te staan zonder andere paarden, geen manege ofzo.
daar maakt het niks uit als het een hengst is.
wat me wel altijd opvalt; die paarden die een beetje 'beroemd' zijn bv heel lief, je kan er alles mee doen enzo zijn de hengsten.
bv eerst in de clob penny: arabische hengst Uracco en een keer over een camargue hengst.
ik denk dat hengsten vaak óf te macho zijn óf juist heel lief.
maarja gewoon een keer gaan kijken!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 22:10

nou kijk wat ik dus een groot verschil vind tussen merrie's en hengsten dat hengsten je vaak wat bezorgen in hun vrolijkheid en dat het bij merrie's heel vaak zo is dat het gemeend is dat is natuurlijk lang niet altijd zo!!! Maar ik heb vaak gewoon getrapt door een merrie die gericht trapte maar ik ben nog nooit door een hengst getrapt en het waren dekhengsten en als ik dan een staartbandage aan het omdoen was en er kwam een andere pony langs werd er gebruld niet normaal maar ze deden niks verder.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 00:58

SAKKIA schreef:
nou kijk wat ik dus een groot verschil vind tussen merrie's en hengsten dat hengsten je vaak wat bezorgen in hun vrolijkheid en dat het bij merrie's heel vaak zo is dat het gemeend is dat is natuurlijk lang niet altijd zo!!! Maar ik heb vaak gewoon getrapt door een merrie die gericht trapte maar ik ben nog nooit door een hengst getrapt en het waren dekhengsten en als ik dan een staartbandage aan het omdoen was en er kwam een andere pony langs werd er gebruld niet normaal maar ze deden niks verder.


Ja zo moet je niet gaan denken natuurlijk...ik ben vaak voor een merrie getrapt dus dan ga ik maar een hengst kopen. Ik denk dat men teveel nadenkt bij het kopen van een ruin, merrie of hengst. Je kan de ruin wel kopen, maar als die hengst gewoon veel beter bij je past, waarom niet? Dan laat je hem castreren, als je er maar een leuk paard aan over houdt. Ik vind het altijd zo'n gezever dat hengsten moeilijker zijn dan paarden, 3 van de 10 hengsten zijn gevaarlijk, en als je daarvan alleen die eerste 3 hebt gezien, zijn ze meteen allemaal gevaarlijk: onzin! Ik heb nog geen gevaarlijke hengst meegemaakt!

Maargoed, mijn advies, kijk verder dan je neus lang is. Bekijk eerst meerdere paarden, en maak dan pas je keuze.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Celebi, evita2, JudithGigi, Muronia, Raamzicht en 122 bezoekers