Dominant Paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zara
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-07-04

Dominant Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 09:55

Hoi,

Ik heb sinds kort een 4-jaig paard dat nog ingereden moet worden. Ik ben erachter gekomen dat dit niet zo'n gemakkelijke klus is. Naast het feit dat mijn paard niet zo heel snel nieuwe dingen oppakt, is hij ook een beetje dominant. Dit is een vervelende combinatie.
Ik ben zelf ook geen topruiter, dus ik moet zelf ook nog een hoop leren. Ik krijg wel 1x per week les. Hoe zorg ik er nou voor dat mijn paard niet te dominant wordt, want nu ben ik alleen met hem aan het strijden en daardoor kan ik mij nu minder richten op rijkunst.

Graag jullie advies!

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:18

Wellicht is Natural horsemanship of vrijheidsdressuur iets voor jou om duidelijk te maken aan je paard dat hij respect moet hebben voor jou.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:22

en meschien er aan denken,om hem/haar een poosje uit handen te geven,om haar/hem in te laten trijden!
als je nu al niet stevig in je schoenen staat,bij het inrijden,en fouten hierdoor maakt,dan krijg je dat er niet meer gemakkelijk uit!
het kost je vaak wel wat centen,maar dan weet je zeker dat ze goed en vaak sneller ingereden is!
dan kun je er daarna lekker met 1× per week lessen ,zelf mee aande slag!

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:31

Dat ben ik met Mexx eens. Ik heb zelf ook een dominant paard en ook ik heb daar in het begin heel wat mee te stellen gehad. En dat terwijl ik inmiddels toch aardig wat ervaring heb opgedaan met het aanrijden van jonge en moeilijke paarden en pony's voor de verkoop. Geloof me, af en toe dacht ik ook: "Waar ben ik in vredesnaam aan begonnen" Maar als je hem nu ziet, zou je dat absoluut niet achter het paardje zoeken.

Het is altijd leuk om je eigen paard "in te rijden" maar vergis je er niet in hoeveel je eigenlijk fout kunt doen. Zeker als je al een dominant paard hebt, want die zal blijven strijden, totdat hij duidelijk op zijn plaats wordt gezet. Je zou eens een dagje in een weiland moeten gaan zitten en gewoon paardengedrag bestuderen. Dan zul je zien dat in paard wat lager in rangorde staat geen stap verkeerd moet zetten want dan krijgt ie aan de stok met de alpha merrie. En als de verhoudingen goed liggen, respecteren ze dat ook. Die verstandhouding moet je ook met een jong, dominant paard krijgen. Hij moet leren dat jij hoger in rangorde staat en zolang jij daar niet streng en consequent in bent en vooral blijft, zal hij blijven proberen om jou van de troon te stoten.

Misschien ken je iemand die jou daarin beter in kan begeleiden, zodat je behalve les in het rijden ( wat misschien wel het minst belangrijke is) ook begeleidt wordt in het opgaan met dat paard. in mijn optiek is een jong paard niet zomaar dominant en lastig met rijden. Grondwerk is de basis. Een paard wat je vanaf de grond respecteerd, zal ook makkelijker te rijden zijn. (Uitzonderingen daargelaten)

Btw heb je een vosje?

Circle of life.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:24

Ook veel grondwerk doen en wandelen. Ik voel me zelf altijd sterker op de grond en durf dan ook meer. Dus ga ook veel dingen op de grond doen. Ik heb Emiel Voest een keer bezig gezien en met zulk soort dingen, dwing je respect af bij je paard. Bij de een makkelijker dan bij de ander natuurlijk.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:01

ik vroeg me ook al een klein beetje af of jij inderdaad wel de juiste persoon bent om hem in te rijden, vooral omdat je zegt dat je zelf nog veel moet leren, ik heb ook al wel verschillende paarden ingereden maar ik heb er ook al eens een gehad dat ik er ook niet goed uitkwam, dan kun je het soms beter aan iemand anders overlaten.

Zara
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 10:50

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.
Dat natural Horsemanship lijkt mij wel wat, een vriendin van mij heeft dat ook met haar paard gedaan, dus wellicht dat ik dat ook ga proberen!
Ik vind het inderdaad moeilijk om mijn paard uit handen te geven, niet omdat ik het per se zelf wil doen, maar omdat een paard laten inrijden gewoon vrij prijzig is. Ik ken wel mensen die goed kunnen rijden, dus misschien dat zij mij zijdelings kunnen helpen door hem af en toe te berijden. Ik denk dat dat inderdaad wel kan helpen, iemand die hem gewoon even goed op zijn plaats zet, wat mij op dit moment nog niet gelukt is!

Ik heb trouwens geen vos. Het is een donkerbruine ruin met 4 witte sokjes.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:49

Ik denk dat je toch echt moet kijken naar een mogelijkheid om hem door een ervaren persoon in te laten rijden. Het kost nu misschien even wat, maar je hebt er daarna zoveel profijt van. Of je moet iemand zoeken die het leuk vindt om te doen, er weinig voor vraagt maar wel de ervaring heeft.
Daarnaast is goede begeleiding natuurlijk heel belangrijk, en ik denk dat op dit moment voor jou 1x in de week gewoon niet genoeg is.

Succes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:50

neem eens contact op met Danienvlieg hier op bokt.

Die kan je alles vertellen over het inrijden van een dominant paard, en het belang van begeleiding daarbij

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:07

Probeer iig vaker dan 1x per week begeleiding te krijgen van een ervaren persoon.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:41

Wat kan ie allemaal al?
kan ie normaal met je meelopen?
stopt ie als jij stopt?
als jij achteruit loopt, loopt ie dan ook achteruit of moet je hem terug slaan?
kan ie al longeren?
of sleurt ie je door heel de bak?
blijft ie netjes op de volte?
Trekt ie je handen open?
draait ie zich om de paar meter om?
hoe dominant is ie?
en wat heb je allemaal al voor elkaar gekregen?

ik zal één ding zeggen;

neem les!!
en dan niet 1 keer in de week, maar 3 keer, en ga niet zelf lopen aanmodderen.
want dan kan je hem over een jaar weg doen, als ie echt zo erg is.

ik heb namelijk een monster, vlieg genaamd, die zo dominant is als de pest.
Echt, als ik zelf had lopen aanmodderen, en maar 1 keer in de week les had gehad had ik nu niet meer geleefd denk ik, of ik was invalide geweest.
en nee, dat is niet overdreven.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:52

DANIenVLIEG schreef:
neem les!!
en dan niet 1 keer in de week, maar 3 keer, en ga niet zelf lopen aanmodderen.
want dan kan je hem over een jaar weg doen, als ie echt zo erg is.


Helaas voor jou ben ik het hier helemaal mee eens!
Rij voorlopig alleen nog maar onder begeleiding van je instructeur. Je hoeft hem niet weg te brengen om in te laten rijden maar doet het sàmen. Af en toe gaat de instructeur erop om de "knoppen in te stellen" en daarna rij je zelf onder zijn/haar begeleiding. Blijf alsjeblieft niet zelf doormodderen als je jezelf en je paard heel wil houden!

En wat betreft NH. Leuke aanvulling maar ook dit is niet geheel zonder risico als je hiermee nul ervaring hebt èn een dominant paard.
Ga eerst eens naar een demo of clinic.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:37

Ik zou geen NH-spelletjes gaan spelen met dat paard. Hij is al dominant en jij hebt er waarschijnlijk geen ervaring mee. Dan kunnen die spelletjes erg fout uitpakken, waardoor je paard helemaal denkt dat ie de baas is.

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:04

ik had zelf ook een erg dominante 3 jarige ruin, heb hem met hulp van een instructeur netjes op zn plaats gekregen.
als je meer info of advies wil moet je me maar even pben..
succes

Zara
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 19:33

DANIenVLIEG schreef:
Wat kan ie allemaal al?
kan ie normaal met je meelopen?
stopt ie als jij stopt?
als jij achteruit loopt, loopt ie dan ook achteruit of moet je hem terug slaan?
kan ie al longeren?
of sleurt ie je door heel de bak?
blijft ie netjes op de volte?
Trekt ie je handen open?
draait ie zich om de paar meter om?
hoe dominant is ie?
en wat heb je allemaal al voor elkaar gekregen?

ik zal één ding zeggen;

neem les!!
en dan niet 1 keer in de week, maar 3 keer, en ga niet zelf lopen aanmodderen.
want dan kan je hem over een jaar weg doen, als ie echt zo erg is.

ik heb namelijk een monster, vlieg genaamd, die zo dominant is als de pest.
Echt, als ik zelf had lopen aanmodderen, en maar 1 keer in de week les had gehad had ik nu niet meer geleefd denk ik, of ik was invalide geweest.
en nee, dat is niet overdreven.



Het is nou ook niet zo erg dat ik hem niet in de hand heb als hij naast mij loopt. Dat gaat eigenlijk allemaal heel goed. Uit het land halen gaat prima en dan is hij heel braaf. Ook het longeren doen we veel en gaat zonder problemen. In het begin wilde hij niet op zijn slecht hand lopen, maar dit is toch gelukt. Hij wilde eerst ook niet stappen aan de longe, maar ook dat gaat nu goed. Ik merk alleen met rijden dat ik heel erg mijn best doe met de beenhulpen en hem heel goed voorwaarts probeer te laten rijden en hij reageert vrij slecht op mijn beenhulpen. Voltes daarentegen gaan redelijk, niet geweldig, maar redelijk. Hij trekt ook niet mijn handen open en draait niet veel om. Stopt bijvoorbeeld wel zomaar, heeft een paar keer gesteigerd (niet heel hoog) en heeft mij er onlangs afgebokt. Nadat ik eraf lag ging hij nog de halve bak bokkend door. Ik weet dus niet of hij per se mij eraf wilde hebben. Ik denk dat hij zijn grenzen aan het verleggen is en het is dan vervelend als ik het gewoon niet voor elkaar krijg om hem goed voorwaarts te krijgen en hem in een redelijk tempo te laten draven. Als ik les krijg staat er iemand in het midden van de bak met een longeerzweep, dan loopt hij wel!
Mijn vorige paard was nog veel dominanter en ik ben een beetje bezorgd dat deze dat ook gaat doen. Mijn vorige paard was wel 15 jaar toen ik hem kocht en deze is 4, dus wat dat betreft wil ik het hem vroeg leren wie de baas is. De vraag is alleen hoe?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:36

en daar hoort je instructrice je dus goed bij te begeleiden.
Ten eerste zou ik dus frequenter begeleiding zoeken, en wat verwacht je instructrice dat je doet als je zelf rijdt? Ze kan wel leuk met de zweep in het midden gaan staan, maar wat moet je volgens haar doen als zij er niet bij is? Iemand anders in het midden laten staan Verward

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:38

Is niet kunnen longeren met je paard ook een dominantie probleem?? ( dwz alleen maar naar je toe komen lopen alsof hij niet begrijpt dat hij in een rondje moet lopen, en als je hem met de zweep ergesn wijst gaan bokken en doen) Ik kan dat dus nog steeds niet met mijne,

heb al een aantal keer geprobeerd, 1 keer is het gelukt, eerst bokken enz. dan loopt hij, maar dan wil je hem harder laten gaan en dan komt hij naar je toe en dan weer met de zweep erbij= bokken.. Een meisje heeft t ook al eens gedaan voor me, eerst bokken en doen en toen liep hij wel..

Ook met zijn tweeen lukt t voor geen meter.. Lijkt wel op zo'n probleem, heb ook een behoorlijk dominant beest, als je hem niet aanpakt ben je verloren, zoals met voer, dan moet hij wachten tot ik het in zijn bak doe, en als hij niet wacht krijgt hij het niet want soms heb ik half die schep erin en slaat hij hem er alweer uit, dat is dus

niet iets wat mag, bokken onder het rijden mag dus ook niet van mij, alleen soms uit t land halen is hij heel vervelend, maar dat vind ik toch wat eng om hem dan aan te pakken, en bijv in het duin ook omdat ik nu nog niet de kans heb met een rustig paard erbij te gaan en dan hem eens fklink aan te pakken, kan nu alleen met een snelle en dan slaat hij helemaal op hol, heb ik geen controle meer ...

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:41

Ik zit hier nu wel mijn verhaal te vertellen, al heeft de topicstartster hier niet veel aan.. is er misschien iemand die me per pb of iets dergelijks wat info/ tips kan geven??

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:36

tja niet banketstaaf bedoelt maar dan vind ik het reuze meevallen kwa dominantie.
als ie niet voor waarts is geef je hem gewoon een tik met je zweep, niet blijven aansporen.
als ie steigert geef je hem een klap tussen zn oren.
en verder gewoon goede en zeer regelmatige begeleiding zoeken.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:46

Steigeren doet ie niet, en met niet voorwaarts gaan krijgt ie gewoon een mep nu, dat luie gedoe is voorbij, bij de eerste stap een tik en klaar hij loopt, zo gauw ik zie dat hij weer lui gaat sloffen, hup een tik ik ben er gewoon klaar mee, altijd onder dat werk uitlopen...


Ik ben het met je eens dat dit niet heel erg is, maar er zijn ook tijden geweest dat hij me gewoon aanviel in de wei, kwam ik van vakantie terug hij liet zich weken niet pakken en maar zijn kont naar me toe en alles, en ook opzij duwen enz. enz. Niet eens het allerergste, je hebt ook paarden waarvoor je moet opletten dat je je botten niet breekt, heb ik niet zo´n last van behalve met t bokken in t duin al kan ik dat nu goed uitzitten.. Maar goed, je moet toch met hem oppassen dat als je hem niet aanpakt( hij is dus echt net een shet, qua karakter ) dat hij je gewoon over de voeten loopt als je niet oplet, op een gegeven moment wordt je zo bang van hem...Maar goed ik pik dat nu niet meer, dan ben ik af en toe maar bang, jammer dan..

Ik merk wel dat als ik hem gewoon streng aanpak, ook onder t rijden dat hij op de 1 of andere manier veel liever tegen me doet, hij trekt geen lelijke kop, of kont naar me toe, helemaal niks, blijft lief staan enz...Eeen goed teken of..?? Ik ben ook altijd bang dta ik te streng ben, terwijl dat best meevalt, maar als ik soms tegen zijn eetgedrag inga dna wordt hij helemaal chagerijnig, en dna denk ik van heb ik het dan verkeerd gedaan, maar dat is dus juist dta vervelenden aan hem, want uiteindelijk heb ik wel gelijk, moet hij zijn gedrag aanpassen, want het kan af en toe echt een chagerijnige banketstaaf zijn... Vooral met eten..

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:02

_Romana_ schreef:
Is niet kunnen longeren met je paard ook een dominantie probleem?? ( dwz alleen maar naar je toe komen lopen alsof hij niet begrijpt dat hij in een rondje moet lopen, en als je hem met de zweep ergesn wijst gaan bokken en doen) Ik kan dat dus nog steeds niet met mijne,

heb al een aantal keer geprobeerd, 1 keer is het gelukt, eerst bokken enz. dan loopt hij, maar dan wil je hem harder laten gaan en dan komt hij naar je toe en dan weer met de zweep erbij= bokken.. Een meisje heeft t ook al eens gedaan voor me, eerst bokken en doen en toen liep hij wel..

Ook met zijn tweeen lukt t voor geen meter.. Lijkt wel op zo'n probleem, heb ook een behoorlijk dominant beest, als je hem niet aanpakt ben je verloren, zoals met voer, dan moet hij wachten tot ik het in zijn bak doe, en als hij niet wacht krijgt hij het niet want soms heb ik half die schep erin en slaat hij hem er alweer uit, dat is dus

niet iets wat mag, bokken onder het rijden mag dus ook niet van mij, alleen soms uit t land halen is hij heel vervelend, maar dat vind ik toch wat eng om hem dan aan te pakken, en bijv in het duin ook omdat ik nu nog niet de kans heb met een rustig paard erbij te gaan en dan hem eens fklink aan te pakken, kan nu alleen met een snelle en dan slaat hij helemaal op hol, heb ik geen controle meer ...

Voor jou is het misschien ook wel een idee om les te nemen Haha!
En NH is ook heel geschikt. Maar alleen onder goede begeleiding OK dan!