Vervolg... stomme vraag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Vervolg... stomme vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 19:33

Nou, dit trof ik dus vanmorgen weer aan. Dit heeft ze dus deze keer op stal gekregen en niet in de wei. En van de stal zelf kan ze het niet gekregen hebben want daar kan ze zich nergens aan stoten of wat. Maar dit is dus ook nog steeds normaal? Ik weet wel dat het geen erge wonden zijn, maar ik snap gewoon niet waar ze vandaan komen Verward
En als ze toch van de moeder zijn dan baal ik wel, want wanneer houd dat op? Dan zijn de kootjes volgende week appelmoes als je het mij vraagt, want ( op de foto niet te zien ) ze zit er helemaal onder.
Ik baal er wel zo van, en enkel en alleen omdat er elke dag gewoon weer nieuwe bijkomen..straks houd ze geen koot meer over.
Maar wat denken jullie, hoe komt ze hier nou aan?
En zou ik er eventueel wat aan kunnen doen?

Afbeelding

Zenit is geboren!!!


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:27

Kan dit niet komen door het opstaan en het gaan liggen??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:20

Zou ze erg onhandig zijn met haar beentjes omdat ze z`n vervelende start heeft gehad?Haar benen zijn nog wel wat dik op de foto te zien .
Anders bel je de d.a even voor advies.Succes !!

Leven is als sneeuw, je kunt het niet bewaren. Troost is dat jij er was uren, maanden, jaren. Lieverd ~ Herman van Veen

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 10:45

hoera schreef:
Zou ze erg onhandig zijn met haar beentjes omdat ze z`n vervelende start heeft gehad?Haar benen zijn nog wel wat dik op de foto te zien .


Hoi,
Nee dat kan het niet zijn. Onhandig is ze zeker niet met de beentjes. Ze heeft helemaal nergens geen last meer van, al een hele tijd niet en loopt en beweegt gewoon heel normaal. En die kootjes worden dikker van al die schaafwondjes...vandaar dat ik ook zo baal.

De Da heb ik hierover al gebeld en hij denkt dat het door de moeder komt, dat zij er met haar hoeven tegen aan tikt ( En hij maakte het nog erger, volgens hem komen er bij hem op de kliniek in het voorjaar hordes veulens binnen met gebroken benen omdat de moeder erop gaat staan, nou daar moet ik dus helemaal niet aan denken! )

En wie weet gebeurt het wel helemaal niet meer, en dat hoop ik. Vanmorgen heb ik ze van stal gehaald en er waren geen nieuwe wondjes bijgekomen, nou is het dus vanavond weer afwachten of ze er vandaag in de wei weer wat bij heeft gekregen.

Zenit is geboren!!!

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:47

je kunt als het echt niet anders kan bandages ronddoen, maar of dat zo goed is voor een jong veulen...
kun je ze iet dag en nacht op de wei laten, of in eeen grotere vbox?
de box is mss te klein, dat het veulen geen plaats heeft om weg te geraken?

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:52

Jadeooseven schreef:
Hoi,
Nee dat kan het niet zijn. Onhandig is ze zeker niet met de beentjes. Ze heeft helemaal nergens geen last meer van, al een hele tijd niet en loopt en beweegt gewoon heel normaal. En die kootjes worden dikker van al die schaafwondjes...vandaar dat ik ook zo baal.

De Da heb ik hierover al gebeld en hij denkt dat het door de moeder komt, dat zij er met haar hoeven tegen aan tikt ( En hij maakte het nog erger, volgens hem komen er bij hem op de kliniek in het voorjaar hordes veulens binnen met gebroken benen omdat de moeder erop gaat staan, nou daar moet ik dus helemaal niet aan denken! )

En wie weet gebeurt het wel helemaal niet meer, en dat hoop ik. Vanmorgen heb ik ze van stal gehaald en er waren geen nieuwe wondjes bijgekomen, nou is het dus vanavond weer afwachten of ze er vandaag in de wei weer wat bij heeft gekregen.


Wat vervelend dan voor je misschien zou je ze idd buiten kunnen laten lopen.Ik hoop dat het vanaf nu wat beter gaat.Hou je ons op de hoogte? Lachen

Ebro

Berichten: 218
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Werchter (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:58

Ik zou ook proberen om ze dag en nacht buiten te laten, zodat het veulen weg kan en dat moeder zich makkelijk kan bewegen zonder dat dat veulentje daar op de grond ligt te slapen.

Laat je weten hoe het verder afloopt ?

*To belg or not to belg*

profiel-update

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 12:54

Als het de oplossing zou zijn om ze op de wei te laten had ik dat direct gedaan. Het is alleen zo dat ze het ook op de wei krijgt! De meeste wondjes zag ik toen ik haar s`avonds van de wei haalde en die had ze dus s`morgens op stal nog niet. Alleen gisteren, de laatste schaafwond zal ik maar zeggen heeft ze op stal gekregen, de rest dus op de wei! Verward

Ik houd jullie zeker op de hoogte..maar als ik het goed begrijp hebben jullie dit dus met de veulens niet? Omdat ik mij juist afvroeg of dit normaal was en of andere merrie`s dit ook wel doen bij hun veulentjes per ongeluk ofzo.

Zenit is geboren!!!

Ebro

Berichten: 218
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Werchter (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:35

Mijn merrie heeft één keer per ongeluk op zijn achterbeentje gaan staan toen hij neerlag in de stal, gelukkig was er niks aan de hand. Maar verder is er niks meer gebeurt (toch niet dat ik gezien heb) Hij is nu wel super alert als hij neerligt en moeder zich verplaatst, anders had zijn hoofdje er al wel eens onder gelegen denk ik, mijn merrie is niet bepaald voorzichtig als ze zich beweegt en haar veulentje ligt te slapen....

*To belg or not to belg*

profiel-update

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:31

trapt die zichzelf niet?
misschien kun je ze samen eens kor§ een toertje opjagen, zodat je ziet hoe die stap,draaft en galopeert
mischien tkt die zichzelf aan, schuurt die met zen hoef langs zijn been, en komen de schaafwondjes vandaar?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:04

Heeft de merrie ijzers onder?

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:35

Jadeooseven schreef:
Als het de oplossing zou zijn om ze op de wei te laten had ik dat direct gedaan. Het is alleen zo dat ze het ook op de wei krijgt! De meeste wondjes zag ik toen ik haar s`avonds van de wei haalde en die had ze dus s`morgens op stal nog niet. Alleen gisteren, de laatste schaafwond zal ik maar zeggen heeft ze op stal gekregen, de rest dus op de wei! Verward

Ik houd jullie zeker op de hoogte..maar als ik het goed begrijp hebben jullie dit dus met de veulens niet? Omdat ik mij juist afvroeg of dit normaal was en of andere merrie`s dit ook wel doen bij hun veulentjes per ongeluk ofzo.



Ik wil je niet ongerust maken, maar nee zo heb ik het bij onze merrie`s en veulens niet gehad! Ieder veulen heeft wel eens een plekje
en de ene merrie is ook zorgzamer dan de andere maar het is wel iets om goed in de gaten te houden!Ook omdat haar beentjes dik zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:02

Is de merrie erg onrustig bij het voeren en als ze 's avonds binnen wordt gehaald?
Ik heb zoiets ooit wel eens gezien bij een merrie die steeds erg druk bij het hek van de wei heen en weer liep en daarbij gewoon over het veulen heen walsde Scheve mond
Ook tijdens het voeren op stal bleef de merrie druk heen en weer lopen en tikte daarbij steeds het veulen aan.
Het ging pas over toen het veulen door kreeg dat hij beter gewoon uit de buurt kon blijven als mama weer zo'n bui had...

Mijn eigen veulens hebben heus wel eens een plekje of schaafwondje maar hoe druk ze ook aan het spelen zijn, zo zien de benen er niet uit. Zelfs niet nu ze ook met de hengst aan het spelen zijn en dat gaat soms best eens ruw.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 20:05

Nou, goed nieuws..zo als het er tot nu toe uitziet zijn er vandaag ( nog) geen nieuwe wondjes bijgekomen. Ik haalde ze van de wei en de benen waren nog net zo als vanmorgen. Maar goed dat was eergisteren ook zo, toen leek het ook goed te gaan, en de volgende morgen was het helaas weer raak.

dutske"]
trapt die zichzelf niet?
misschien kun je ze samen eens kor§ een toertje opjagen, zodat je ziet hoe die stap,draaft en galopeert
mischien tkt die zichzelf aan, schuurt die met zen hoef langs zijn been, en komen de schaafwondjes vandaar?
[/quote]

Daar had ik ook al aan gedacht, en we hebben er al heel goed naar gekeken maar dat is het ook niet, ze loopt volkomen normaal.

[quote="irish_lady"]
Heeft de merrie ijzers onder?
[/quote]

Nee, die zijn eronder weg, ze had wel ijzers maar die zijn er zo`n drie weken voor de geboorte al onderweg gegaan. Wel is het zo dat ik de hoefsmid gebeld heb om langs te komen, want mijn merrie had wel ( door de gaten van de ijzers ) een scheurtje gekregen in de hoef waarbij er een stukje hoef iets opkrulde zal ik maar zeggen. Nou heb ik die met een knijptang al verwijderd en wat bijgeveild, maar hij kan dat beter doen dan ik denk ik dan maar. Maar misschien dat ze daar net mee langs de benen van Zenit heeft "geschraapt"? Ik weet het ook niet Verward

[quote="MarijeR"]
Is de merrie erg onrustig bij het voeren en als ze 's avonds binnen wordt gehaald?
Ook tijdens het voeren op stal bleef de merrie druk heen en weer lopen en tikte daarbij steeds het veulen aan.
Het ging pas over toen het veulen door kreeg dat hij beter gewoon uit de buurt kon blijven als mama weer zo'n bui had...
[/quote]

Nou, hier heb ik zeker last van! Vooral met het voeren is de merrie heel onrustig , en eigenlijk vooral sinds het veulen er is! Maar Zenit heeft dat toch al wel vrij goed in de gaten nu en blijft keurig op een afstandje zo gauw de voerbak er aan komt. Maar wat ik vandaag al wel gezien heb is dat ik binnenkort weer een grote plek kan verwachten, want het zijn ook oude wondjes lijkt het wel, want de huid laat gewoon los. En daaronder is het dus gewoon beschadigd. Dus misschien heeft ze die wel opgelopen toen ze het nog niet zo goed in de gaten had? Verward

[quote="hoera schreef:
Ik wil je niet ongerust maken, maar nee zo heb ik het bij onze merrie`s en veulens niet gehad! Ieder veulen heeft wel eens een plekje
en de ene merrie is ook zorgzamer dan de andere maar het is wel iets om goed in de gaten te houden!Ook omdat haar beentjes dik zijn.


Ik ben al ongerust hoor...maar wat moet ik doen? Verward

De hoefsmid komt dus in ieder geval. En mocht er morgen weer een nieuwe wond zijn, en daar bedoel ik mee dus niet degene mee die ik verwachten kan zoals ik hierboven al beschreven heb, dan laat ik de DA erbij komen en dan moeten we gewoon ingrijpen hoe weet ik ook niet.

Maar ik zat me wat anders te bedenken. Zenit heeft natuurlijk wel zo`n 4 nachten met haar beentjes in de spalken gestaan. Nou heeft ze daar die wondjes niet van, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de onderhuid daardoor wel flink beschadigd is waardoor zij maar de geringste "tik" nodig heeft om echt een wond te kunnen krijgen? Bovendien laar er nu een stukje huids los van een oude wond( tja wat heet oud en hoe komt ze eraan? Verward ) Maar goed, zou zoiets kunnen? Ook al is dat nu 14 dagen geleden?

Wat een verhaal is het het geworden he? Maar ik baal er ook wel zo van Boos!

Zenit is geboren!!!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:17

Wat me nu opeens te binnen schiet: heeft de merrie buren?

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:20

Ja dat kan ik me goed voorstellen vooral omdat je al veel meegemaakt hebt met je veulen!! Ja en wat het spalken betreft ik weet niet of dat de huid eronder kan beschadigen!! Laat gewoon de Da er even naar kijken en dan ben je vast weer wat rustiger.Ook nu weer sterkte ermee!!

Leven is als sneeuw, je kunt het niet bewaren. Troost is dat jij er was uren, maanden, jaren. Lieverd ~ Herman van Veen


Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:54

Collector's Item had dit ook heel erg. en dan niet alleen op de koten, kogels en rest van beenwerk, maar over zijn hele lijfje.
Ik denk idd dat het moederswerk is geweest. Want nu hij wat ouder word, en wat meer met de andere veulens aan het spelen is, word het minder.

Ik heb er verder niets aan gedaan als hier en daar wat blauwspray er op. En dat eigenlijk alleen op de erge plekken. De rest heb ik gewoon gelaten voor wat het was. Maar idd, je word er een beetje ongerust van.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 15:07

Nou, blij om te horen dat ik dus niet de enige ben!

Maar verder hier goed nieuws! Er zijn gelukkig nog steeds geen nieuwe wondjes bijgekomen, en dat stelt ook heel erg gerust! En nu maar hopen dat het zo blijft! *LOL*

Zenit is geboren!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, SparkYY_8, WillemijnL en 64 bezoekers