Cap en fietshelm

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Cap en fietshelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 11:50

Regelmatig lees ik hier dat iedereen het zo belangrijk vindt om een cap op te zetten tijdens het rijden. Okee, daar ben ik het mee eens. De meesten van ons zetten een cap op en doen zeker hun kinderen een cap op tijdens het rijden maar wat als onze kinderen op de fiets stappen?
Er is laatst een onderzoek gedaan waarbij vastgesteld werd dat heel veel hersenletsel bij jonge fietsers voorkomen zou kunnen worden wanneer ze een goedgekeurde fietshelm zouden dragen. Er zijn meer kinderen die met hersenletsel in het ziekenhuis belanden na een fietsongeluk dan na een paardrijongeluk.
Toch zie ik maar heel weinig kinderen met zo'n helm op door het verkeer fietsen en als je ziet hoe sommige middelbare scholieren zich door de straten begeven hou ik mijn hart af en toe vast.
Ze hebben een paar jaar geleden een proef gedaan waarbij de kinderen van één school allemaal fietshelmen kregen. Nadat de proef was afgelopen bleven de helmen in de kast want "het staat zo raar".

Waarom wel een cap op tijdens het paardrijden maar geen fietshelm tijdens het fietsen, dat is toch eigenlijk een beetje krom?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:18

Misschien dat een fiets wat minder een eigen wil heeft als een paard?
Alleen heb je op het paard wat minder last van overige weggebruikers als je in de bak je rondje draait. Met de fiets ben je natuurlijk veel afhankelijker van de overige weggebruikers, en omdat de kinderen op die fiets wel eens wat rare fratsen uit willen halen kunnen de andere weggebruikers daar niet altijd even goed op reageren. En natuurlijk zijn er ook andere weggebruikers die niet letten op kinderen op fietsen.
En daarbij zijn de meesten hier niet opgevoed om met een helm op te fietsen, en wordt het dus inderdaad vaak raar gevonden.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Cap en fietshelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:39

Percy schreef:
Er zijn meer kinderen die met hersenletsel in het ziekenhuis belanden na een fietsongeluk dan na een paardrijongeluk.


Er zijn natuurlijk ook meer (jonge) fietsers dan paardrijders! Ik denk daarom dat zo'n onderzoek altijd een vertekend beeld geeft, maar op zich heb je gelijk.

Maar hoe ver wil je dan gaan uiteindelijk. je kan ook buiten even niet opletten, over een stoep struikelen en op je kop vallen........
Maar dat is hypotetisch natuurlijk, en nogmaals op zich zit er wel wat in. Als Robin later gaat paardrijden MOET ze van mij een cap op, maar een helm bij het fietsen heb ik idd ook nog niet over nagedacht........

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 14:48

Maar de meeste paardrijders brengen meer tijd door op hun fiets en inderdaad is die fiets op zichzelf niet onberekenbaar maar het verkeer wel. Ik ben ook niet zo voor overbescherming maar een fietshelm is net zo min overbodige luxe als een cap volgens mij.

En ja, je kan ook over die uitstekende stoeptegel vallen en je nek breken, veiligheid is maar een heel betrekkelijk iets.

Mijn oudste moet wel een fietshelm op maar ik ben daar inderdaad ook minder consequent mee dan met de cap op het paard.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:20

Ik vind dit een hele goede vraag. In Australië en Nieuw-Zeeland is het verplicht om op de openbare weg zowel op het paard als op de fiets een veiligheidshelm te dragen, of je nou kind bent of volwassene. De boete voor geen helm dragen bedraagt daar $50 per keer, althans voor fietsers. Voor ruiters weet ik het bedrag zo niet.

Nu moet ik daar wel bij zeggen dat het verkeer in die landen niet zo berekend is op fietsers. Aparte fietspaden zie je er niet zo veel als in Nederland, fietsers moeten zich dus meestal gewoon voortbewegen op drukke wegen waar ook auto's rijden. Maar inderdaad, waarom zou iemand wel op het paard een helm op moeten en niet op de fiets? Hoofdletsel bij fietsers komt ook veel voor. En ja, je kunt ook tijdens het lopen struikelen over een stoeptegel, maar aan paardrijden en fietsen zitten toch net even wat meer risico's, dus waarom zou je de kans op letsel dan niet verkleinen? In de auto zijn gordels om die reden toch ook verplicht? En weet iemand of het voor wielrenners nou wel verplicht is of zetten de meeste wielrenners gewoon uit eigen beweging een helm op?

Ik heb trouwens in Australië niet gefietst omdat ik het vertikte zo'n ding op m'n hoofd te zetten. Tsk, als Nederlander zeker met een helm op op de fiets, ja daaaag... Tong uitsteken In Nieuw-Zeeland heb ik één keertje gefietst (op de fiets van Maarten met de helm van Maarten op Haha! ) en prompt zat ik op een rotonde aan de verkeerde kant van de weg - ja, daar rijdt men links... Op dat moment was ik maar wat blij met mijn helm! Lachen

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 17:44

Bij ons in het dorp(je) is er een hel campange voor fietshelemen. Bijna alle kinderen dragen er dus een.
Het is heel leuk gedaan: rond een bepaalde tijd staat er een fotgraaf van het dorpsblad bij de scholen te wachten. Hij maakt van kinderen met een fietshelm een foto en na een paar dagen word uit de stapel foto's de winnar gekozen.
Ik vind het heel goed dat kleine kinderen met fiets helm fietsen, ik heb het vroeger nooit hoeven doen en zal dus nu ook niet zo snel zo'n helm opzetten. Jong geleerd is oud gedaan.
En eht staat nog minder stom dan een cap ook. Fietshelem heb je in alle kleueren die je maar kan verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:37

Op m´n roeifiets ( www.rowingbike.com ) heb ik altijd een helm op omdat ik vrij laag bij de grond zit en daardoor niet altijd even zichtbaar ben voor automobilisten.
Bovendien ligt m´n gem. snelheid rond de 35 km (heuvel af al snel 60km).

Onder het zadel draag ik eigenlijk nooit een cap (wel een base-ball cap Haha! )
Met de marathon heb ik (en m´n groom) wel een helm op, als ik "gewoon" aangespannen rijd draag ik hem niet (wel weer die zelfde base-ball cap)

Ik ben dus niet erg consequent Schijnheilig