Buitenlandse advertenties bespreken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Buitenlandse advertenties bespreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 07:00

Mag dit?

Het gaat om een advertenties (verkoop van paarden) op een Amerikaanse site. De prijzen lijken mij niet reëel, maar ik heb er totaal geen verstand van. Ik zou er graag een topic over starten, maar weet niet of dit mag. Zo ja, mogen dan alleen prestaties genoemd worden, of ook de afstamming, of zelfs een foto (of een link naar de advertentie)?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:02

Goeie vraag! Bedenk wel dat deze advertenties niet verschillen met die op marktplaats, behalve dat ze in een ander land zijn geplaatst. Deze mensen proberen ook hun paard/pony aan te bieden voor verkoop. Daarom zou ik geneigd zijn om ze niet voor de lol te gaan bespreken.

Wel kan ik je vertellen dat die "fantasieprijzen" voor warmbloeden (ik neem aan dat je die bent tegengekomen, KWPN-ers, Holsteiners etc.) heel serieus zijn. Wij rollen er van om, maar een beetje (warmbloed) rijpaard kost daar al gauw dik boven de 15.000 euro. Moet het paard ook nog presteren, hou dan maar 50.000 mi-ni-maal warm.

Wie wil rijden voor de prijzen die wij hier voor onze paarden betalen, moet een "lokaal" ras kiezen. Ex-renpaarden (OTTB's), Saddlebreds etc. gaan meestal wel voor de prijzen die wij als normaal beschouwen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 15:09

jessy schreef:
Goeie vraag! Bedenk wel dat deze advertenties niet verschillen met die op marktplaats, behalve dat ze in een ander land zijn geplaatst. Deze mensen proberen ook hun paard/pony aan te bieden voor verkoop. Daarom zou ik geneigd zijn om ze niet voor de lol te gaan bespreken.
Tja, wat is voor de lol. Ik ben niet van plan binnenkort een paard te kopen, maar het staat wel in de lange termijn planning. Ik ben zo nieuwsgierig naar de prijzen, omdat ik me afvraag of het voordeliger zou zijn om een paard te importeren.

Ik dacht dat het misschien zou mogen, omdat ik met de zoekfunctie een aantal topics vond waarin stond dat buitenlandse advertenties wel besproken mogen worden, omdat de verkoper er niet door geschaad wordt.

Ik ben benieuwd! Lachen

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:16

Aahhh... ik zie nu pas dat je in de US woont. Als je van plan bent een wambloedpaard van (oorspronkelijk) Europese afkomst te kopen, kan het zeer de moeite zijn om te importeren. Zelfs incl. importkosten ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan wanneer je daar koopt. Zou je wel even een goede contactpersoon hier moeten opduiken.

En, tja, buitenlandse advertenties wel bespreken... Iemand in de US wordt er idd niet echt door geschaad als wij hier zijn/haar advertentie kritisch onder de loep nemen. Maar hoe zit het dan met advertenties die geplaatst worden in bijv. Belgie of Duitsland? Die verkoper heeft misschien ook potentiele klanten in NL en zou dus wel geschaad kunnen worden.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 05:07

jessy schreef:
Aahhh... ik zie nu pas dat je in de US woont. Als je van plan bent een wambloedpaard van (oorspronkelijk) Europese afkomst te kopen, kan het zeer de moeite zijn om te importeren. Zelfs incl. importkosten ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan wanneer je daar koopt. Zou je wel even een goede contactpersoon hier moeten opduiken.
Het zal inderdaad financieel voordeliger zijn, maar wat als het paardje niet goed blijkt te zijn (verborgen gebreken e.d.)? En hoe koop je een paard op afstand? Er valt zo weinig te vertellen van een foto, maar even gaan kijken is niet zo makkelijk. Een retourtje kost al snel €600 en een garantie dat het het waard is heb je niet. Natuurlijk kan je geluk hebben, maar soms vraag ik me af of het niet makkelijker/bijna even veel geld zou kosten hier een paard te kopen. Sommigen zijn niet overdreven duur, maar dan vraag ik me af waarom? Is er iets mis met het beestje? Dat zijn vragen die ik zelf niet beantwoorden kan, maar de experts op FA vast wel.

Citaat:
En, tja, buitenlandse advertenties wel bespreken... Iemand in de US wordt er idd niet echt door geschaad als wij hier zijn/haar advertentie kritisch onder de loep nemen. Maar hoe zit het dan met advertenties die geplaatst worden in bijv. Belgie of Duitsland? Die verkoper heeft misschien ook potentiele klanten in NL en zou dus wel geschaad kunnen worden
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar western artikelen die op Ebay verkocht worden mogen wel besproken worden, dus waarom zou dit voor paarden niet gelden? Misschien kan er een regel komen dat advertenties uit de grenslanden (België, Luxemburg, Duitsland en evt. Engeland en Frankrijk) niet besproken mogen worden, maar de rest wel?

Off-topic: Wat heb je trouwens een geweldig onderschrift! Haha!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:24

Hoe het zit met als een geimporteerd paard niet goed blijkt te zijn, weet ik niet. Er is een amerikaans dressuurforum (http://www.ultimatedressage.com) waar een aantal mensen zelf hebben geimporteerd. Misschien kun je daar een topic openen om naar ervaringen te vragen?

Guinevere schreef:
Misschien kan er een regel komen dat advertenties uit de grenslanden (België, Luxemburg, Duitsland en evt. Engeland en Frankrijk) niet besproken mogen worden, maar de rest wel?


Opzich geen slecht idee, maar zou dat praktisch haalbaar zijn of wordt iedereen (mods voorop Haha! ) dan gek van het uitzoeken wat je wel en niet mag bespreken?

@onderschrift: thanx Cool

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 19:01

jessy schreef:
Er is een amerikaans dressuurforum (http://www.ultimatedressage.com) waar een aantal mensen zelf hebben geimporteerd. Misschien kun je daar een topic openen om naar ervaringen te vragen?
Goed idee! OK dan! Ik zal zodadelijk een topic maken.

Citaat:
Opzich geen slecht idee, maar zou dat praktisch haalbaar zijn of wordt iedereen (mods voorop Haha! ) dan gek van het uitzoeken wat je wel en niet mag bespreken?
Daar had ik even niet aan gedacht! Bloos Misschien alleen Amerikaanse advertenties?