lesgeven op jou paard???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

lesgeven op jou paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 19:55

Ja ik weet het beetje vage titel maar ik kon het even niet anders kort zeggen.
Ik zie regelmatig foto's van bokkers die les hebben en dan zie ik na een paar foto's de instructeur of instructrice erop rijden. Ik snap dat wanneer ze erop rijden jou paard beter kennen en weten hoe hij voelt, maar het is bij mij nog bijna nooit voorgekomen dat mijn instructrice erop ging...
Ik vind het ook eigenlijk een beetje raar want een goede instructrice moet het toch ook zo kunnen overbrengen?
Wat vinden jullie er van..??

(Dit is overigens geen aanval op iemand ofzo hoor. Gewoon iets algemeens wat me opvalt. Voor dat ik een hele boktruzie over me heen krijg)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:58

Ja, een goede instructeur zou het in theorie ook zo over kunnen brengen. Máár een goede instructeur kan het zijn/haar klant wel makkelijker maken door het paard even te rijden. Sommige problemen kun je nou eenmaal nog niet oplossen als je er niet aan toe bent. Dan is het handig als iemand je daarbij helpt tot je daar wél aan toe bent. Anders wordt het probleem waarschijnlijk alleen maar groter.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:58

Juist als je even op iemand anders zijn paard stap terwijl je les geef, voel je hoe een paard reageert. Wat de moeilijke dingen van het paard zijn en hoe je dit het beste over kunt brengen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:00

Inderdaad, we blijven allemaal mensen. Niet álles kun je opmaken uit een reactie die je alleen ziet.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:04

Mijn instructrice stapt vooral op mijn pony voor mij als ik bang ben Bloos
Arti probeerde mij erg uit én kreeg eerder de kans ook dat te doen en mij eraf te gooien omdat ik zo verkeerd reed. Ik had mezelf aangeleerd om vooral van voren vast te pakken als ie harder ging of kijkerig werd of wat dan ook anders ging dan gepland. Tja dan sprong ze opzij met soms een bok en lag ik er naast...
Nu is het al een tijd geleden dat dat voor het laaste gebeurde en stapt mijn instructrice er niet meer op, is niet nodig.

Op mijn andere pony stapt ze nog wel regelmatig, maar die is nog jong. Ik ben bezig hem in te rijden/beleren en af en toe ben ik dus weer eens bang Tong uitsteken

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:12

Mijn instructrice stapt weleens op om wat knopjes duidelijk te maken. Aangezien ik nog regelmatig de verkeerde knopjes induw, of ze net te zacht of te hard induw. Dan laat ik graag ter bevestiging mijn instructrice er even op

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:27

Doordat bijv. m'n instructeur een keer op Coentjuh is gestapt, weet hij beter hoe Coen is en wat Coen doet... Zo kan hij mij op dingen wijzen of waarschuwen of weet ik veel en heeft misschien wel betere tips omdat hij dr zelf een keer op is gaan zitten... sorry kreeg het ff niet zo goed onder woorden Bloos

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:29

toen amber ingereden werd, kreeg ik les op haar. ik had nog niet de kracht om haar te leren voor het been opzij te gaan zeg maar, dus op moeilijke momenten ging mijn instructice erop. dan ging het daarna meestal beter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:32

Ik ben met Ozep nu bezig met een stukje wat ik nog nooit een paard heb geleerd, als ik echt moeite heb met waar ik naar toe wil gebeurt het heel sporadisch wel eens dat mijn instructrice er op stapt en laat zien hoe makkelijk het eigenlijk is en zo kan ik haar werk even narijden en dus voelen waar ik naar toe moet.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:43

Overigens is het niet zo dat als ik begin te miepen dat ik niet durf dat ze meteen opstapt Knipoog
Pas als ze ziet dat ik het écht niet durf of gewoon die dag niet verder ga komen, gaat ze erop

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:12

Mijn trainer stpt nu zelden op mijn paarden tenzij ik t zelf vraag. Vroeger heeft ie dat wel gedaan bij mijn eerste paard met het aanleren van de wissels. Daarna is hij zelden op dat paard gestapt. Op de anderen heeft hij nog nooit gezeten.

Ikzelf stap regelmatig op de paarden van mn lesklanten, ten eerste om ze aan te voelen en gerichtere aanwijzingen te kunnen geven en tweede ook om het voor te doen en uit te leggen en dan kunnen ze op mijn gevoel doorrijden zeg maar.
Vooral het paard van Jessica24 is echt een dier waar je het niet altijd aan kan zien maar vooral kan voelen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:33

Suzanne F. schreef:
Mijn trainer stpt nu zelden op mijn paarden tenzij ik t zelf vraag.


Precies, mijn instructrice heeft een enkele keer op Magic gezeten en er is maar één keer geweest dat zij vroeg of ze erop mocht. Niet omdat ze iets wilde aanvoelen, maar omdat ze bang was dat we net even de handigheid miste om het probleem op te lossen.
Echter zijn wij nooit meer er aan toe gekomen om hier hard aan te werken (de stap tussen de eenvoudige galopwissels) ivm blessures.

Een enkele keer heb ik dus ook geen problemen mee en vind het soms wel prettig als mijn instructeur/trice weet hoe mijn paard aanvoelt. Al heb ik er ook bij gehad die nooit op mijn paard/pony hebben gezeten.

Maar ik wil absoluut niet dat hij/zij er steeds opgaat. Ik wil het zelf leren aanvoelen en oplossen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:44

Ik ga er zelden op............ zoals Ineke zegt alleen als het "mot" Haha! Haha! Haha!

Nu rijd ik er drie door voor lesklanten van mij......... en dat is best grappig.

Van de week ben ik op Vlieg gestapt, omdat hij zo dward is en zo slecht in wilde buigen.......... dan voel ik gelijk dat hij rechts niet goed in zn rug is en laat het telefoonnummer van een fysio achter. Bij vlieg is dat moeilijk te zien omdat het dier ook nog eens super eigenwijs is en ook dingen gewoon niet WIL doen.

Ik probeer zoveel mogelijk om mijn lessers het zelf te laten oplossen, tot dat je op het punt komt dat het niet meer lukt.... dan doe ik het voor... Ik doe dat ook heel overdreven voor..

Vooral dat een paard ook op de rem komt als je niet het boeltje van voren vastpakt, maar door net even je gewicht te verleggen......... of dat rechtsaf ook kan met de linkerteugel Haha! Haha! Haha! Dat zijn altijd wel leuke dingen om te laten zien Haha! Haha!

Nee........... Ik stap er niet snel op

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:49

Mijn instructrice stapt ook wel eens op mijn pony.
Zeker niet vaak, en alleen als het echt nodig is, maar ze doet het wel eens.
Er zijn gewoon momenten dat ik nog niet ervaren genoeg ben om iets op te lossen. Wanneer zij er dan even op gaat is het binnen een paar minuten opgelost. Vervolgens laat ze mij er weer op zodat ik weet hoe het aan moet voelen.

Natuurlijk moet een instructrice de dingen gewoon over kunnen brengen naar haar leerling, maar dit maakt het soms net even iets gemakkelijker.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:54

Allebei mijn instructrices heb ben nog nooit op mijn paard gezeten, ik doehet zelf nu ook alleen als iemand het het vraagt als ik les geef.

Ik kan bij sommige problemen wel eens over de oplossing twijfelen als ik het paard nog niet zo goed ken, als ik de ruiter dan niet de capaciteiten heeft om bepaalde oefeningen te doen wil ik het ook wel eens voordoen.
Maar dat is dan hooguit één of twee keer.

Ik denk wel dat je 95% kan zien hoe en wat, maar ook voor instructeurs geld dat je daar naarmate je meer ervaring hebt je er meer kijk op hebt. Na alleende Orun je niet zomaar en sterinstrucer vind ik.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:56

Kan me helemaal in Riant haar post vinden, vooral de eerste zin van de tweede allinea

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:13

[VMR] Rijdt jouw instructeur wel eens met je paard?

En mijn reacties uit dat (recente) topic nog maar een keer:

Ze heeft er nog nooit op gezeten, maar ik weet dat ze dat wel zou doen als daar aanleiding toe is. Ze stapt er zeker niet voor ieder wissewasje op.

Ze heeft vanaf de grond ook heel goed door met wat voor paard ze te maken heeft, vaak ziet ze dingen eerder aan komen dan dat ik ze voel. Daarom is ze ook zo goed.

Soms zegt ze iets en dan denk ik " Verward dat zal toch niet?!" nou Echt wel!! dus en dat heeft ze dan allang gezien voordat ik ook maar iets in de gaten heb Blond en zij staat op de grond en ik zit er bovenop... Dat zal de reden zijn dat ik het nog moet leren en dat zij les geeft Haha! Vaak legt ze dan wel uit hoe ik het voor de volgende keer kan weten en voorkomen, daar leer je dan weer een boel van. Ze kan puur van wat ze ziet omschrijven hoe iets aanvoelt en de vinger op de zere plek leggen en het klopt altijd, daarvoor hoeft ze er echt niet op te klimmen.
Ik heb het wel eens gevraagd hoor, of zij er niet even op wou omdat het toch wel erg moeizaam ging allemaal, maar dat deed ze dus niet en uiteindelijk heb ik het toch maar mooi zelf voor elkaar gekregen Pling
Een instructrice die er te pas en te onpas zelf op klimt omdat het anders niet lukt is imo dus toch "minder".


Als aanvulling nog: vaak hebben we wel even een time-out als iets niet lukt. Even halthouden en het stap voor stap doornemen, dan doet ze al stappend de oefening ook even voor Haha! Ook komt ze er vanaf de grond wel eens heel dicht op staan en stuurt de boel er zo door heen.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:29

daar heb je wel gelijk in, een goede instructice moet het ook gewoon zo kunnen overbrenegn.
mijn instructrice zat ook bijna nooit op mn paard!!
maar het ging even goed harstikke goed met lessen, maar soms is het voor een instructuer wel makkelijk om even te voelen hoe het paard precies is, en waar dan naartoe gewerkt moet worden!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:37

Ik heb dus gijsenkim als instructrice, en ja ze stapt er weleens op, om verschillende redenen zelfs Tong uitsteken

1)Ik kreeg niet uitgelegt wat ik met bepaalde dingen bedoelde, dus zij erop en dan zei ik ja dat en dan begreep ze wel wat ik bedoelde *vooral in het begin*
2)Par heeft ene vervelende periode gehad waarbij ik echt boos werd en niet meer wist wat ik moest doen, Par reageerde hier ook nog eens extra op, dus stapte Kim er op, deed ik even wat tot tien tel oefeningen en ging er ook weer op.
3)Afentoe stapt ze er op en krijg ik te horen dat ze al veel makkelijker te sturen en te rijden is als een tijd daarvoor Haha!
4)Ik heb een vrij verrotte rug, en bij sommige dingen kan ik dan gewoon niet meer, Par gaf van de week 1 bokje, niet eens hoog, maar ik voelde hem stom genoeg meteen in mijn rug en zat bijna te huilen van de pijn, was wel blij dat zij er toen even voor mij opstapte.

1 en 2 komen niet meer voor, als Kim er nu opstapt is dat omdat ik het fijn vind om vanaf de grond te kunnen kijken, leer ik ook veel van, of als mijn rug weer kuren heeft.
Ze legt ook uit waarom ze bepaalde dingen doet en hoe ik Par beter kan laten reageren op mij, ik vind het heel duidelijk omdat ze dat dan gelijk laat zien en ik ook het effect zie.

Voor sommige misschien niet nodig, maar ik heb er iig veel aan Haha!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:01

Ik zelf stap ook vaak op een paardje zodat ik het probleem kan voelen in plaats van alleen zie en dan kan ik diegene ook beter helpen naar mijn idee Haha!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:19

Mijn juf durft niet eens op Mirk te stappen, en heeft er dus nooit op gezeten...

Van het winter ga ik les krijgen van iemand die wel even op Mirk wil tuffen om hem idd even aan te voelen... Ik hoop dat hij kan blijven zitten want Mirk hobbelt gigantisch Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:21

Ze zit er nooit op
En verbazing wekkend hoe ze toch alles ziet als ze erlangs staat. Haha!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:30

Sjuimpje schreef:
Ik ben met Ozep nu bezig met een stukje wat ik nog nooit een paard heb geleerd, als ik echt moeite heb met waar ik naar toe wil gebeurt het heel sporadisch wel eens dat mijn instructrice er op stapt en laat zien hoe makkelijk het eigenlijk is en zo kan ik haar werk even narijden en dus voelen waar ik naar toe moet.

Bij mij precies hetzelfde (zelfde instructrice misschien? Bloos! ).

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:32

Mn vorige instructrische heeft 1x op Guus gezeten. Puur omdat ik iets niet voor elkaar kreeg.... Nadat zij het erop had gezeten wist ze waarom. Daarna hebben we samen op dat probleem geoefend en dus ook opgelost.
Ik vind dat geen probleem... Soms zie je dingen niet maar voel je die wel duidelijk.

Tijdens de lessen bij de ruitervereniging stapte de instructrische er wel vaker op... Puur om te voelen enz. Dit deed ze bij alle paarden.

Aanstaande vrijdag heb ik mn eerste les bij G&K indien nodig gaat G&K gewoon op Guus... Kan daar het probleem niet van in zien.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:34

Mijn instructeur stapt niet snel op mijn paard, ook niet als ik erom vraag. wanr hij vindt dat ik het zelf ook kan en moet kunnen en met de aanwijzigingen die hij geeft lukt dit ook meestal. alleen als ik er echt niet uit kom en hij ziet dat het niet lukt na een half uur of zo dan klimt hij erop. gewoon omdat hij het dan even oplost op dat moment. Want meetsal is dit aleen als mijn paard echt in een super vervelende bui is. wordt ie trouwens ook wel flink aangepakt hoor. als ik er daarna op ga dan loopt ie alsof ze zo in de z kan starten (bij wijze van spreken hoor) Knipoog