En nu echt aan het werk!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

En nu echt aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 23:56

Poe hee! Heb net les gehad en we zijn me toch een partij uitgeknepen! Wist niet dat dressuur zo vermoeiend kon zijn!
Ben sinds kort weer fanatiek aan het lessen, tijdje er uit geweest door vakantie, blessures (van ons allebei), gewoon luiheid etc.
En ik dacht eigenlijk dat het wel fijn ging. Komt Atie vandaag de bak in: 'Zo het moet maar eens afgelopen zijn met dat gelanterfanter, ze kan nu wel weer ècht aan het werk' En ik dacht dat we al zo hard moesten werken, waren altijd allebei helemaal kapot na zo'n half uur, maar het kan dus nog erger........
Nou ik heb het geweten hoor! Een half uur lang geen seconde rust gehad, aan het werk, en flink ook. Meer er doorheen, meer op die achterhand, meer buigen, meer dit, meer dat. Gipsy werd er helemaal knetter van, eerst flink protesteren, dit was ze niet gewend en uiteindelijk gaf ze zich over. Puur genieten! Kwijl
Zitten, been, hand voor en gewoon simpel rijden, zalig! Alles lukt dan ook ineens. Maar voordat ik haar zover heb ben ik wel al kapot! Geen idee waar ik allemaal mee bezig ben, maar ik zit me echt enorm in te spannen om juist zo weinig mogelijk te doen ofzo, vaag......
Gipsy krijgt altijd zo'n schattig bezweet voorhoofd als ze hard moet werken Lovers (de rest is trouwens ook kletsnat hoor, het schuim stond tussen d'r billen en op d'r hals)

Ik snap nu ook beter waarom Atie haar eigen paarden soms maar 20 minuten rijdt.....

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 00:14

Fijn gevoel is dat altijd als je je paard dan lekker aan het lopen hebt! Maar voor het zover is...*LOL* Ik ben nu met mijn nieuwe paard ook redelijk in staat om het punt op te zoeken dat het weer een goed gevoel geeft, maar de eerste tijd kwam ik niet verder dan de protesteerzone Party!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 00:21

Ach ja, de 'verzetzone'. Het wisselt ook nog per dag wat ze wel kan hebben en wat niet Frusty

Als ik voor mezelf rijd en ik ben niet echt in een fanatieke bui dan zoek ik die grens op en doe dan net een stapje terug om de lieve vrede te bewaren en gaat het uiteindelijk ook wel fijn, maar net dat beetje extra ontbreekt.
Als ik les heb dan moet ik doordrukken }> en dan is het eindresultaat uiteindelijk veel beter, wel dat beetje extra, maar inderdaad voordat het eenmaal zover is......
Ik leer nu wel steeds beter hoe ik haar voorbij dat punt kan rijden en zij geeft het steeds sneller op, dus het wordt steeds minder moeilijk. (maar alles behalve makkelijk!)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 00:55

Ik stel mezelf en Wal veel te weinig eisen als we voor onszelf aan het werk zijn. Nou had ik gister privéles en ik had al een half uurtje fanatiek losgereden (dacht ik Knipoog ) Nou, daar gingen we hoor. Oefenen voor het proefje. Sjongejonge nooit geweten dat een simpele volte nog zo ingewikkeld kon zijn! Waldo had ook zoiets van 'wat overkomt me nu?' Maar inderdaad je hebt net dat beetje extra's waar ik voor mezelf dus al stop want 'het gaat wel aardig' Ik heb die slechte eigenschap, net als Iwaldo, we zijn beide liever lui dan moe en dan kom je niet zo snel tot echt in het zweet rijden Haha!

Mooi dat Gipsy steeds beter gaat, volhouden zo!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 17:31

Het scheelt bij mij ook nog heel erg van wie ik les krijg. Ik heb ook wel eens les gehad van iemand waar ik niet warm of koud van werd en aan het eind van een uur (!) had ik nog niet het idee dat ik nou echt wat gedaan of geleerd had. Snel mee opgehouden dus.
Maar nu heb ik dus iemand die echt het onderste uit de kan weet te halen. (en ze geeft les t/m grand prix dus ik kan nog even vooruit *LOL* )

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 18:00

Vaak geeft net dat beetje extra vragen van je paard je een veel beter gevoel. Ik kan Barb soms heerlijk ontspannen rijden, tja vindt hij wel makkelijk niet te veel verzameling. Maar als ik dan dat beetje extra ga vragen moet hij altijd even pruttelen Knipoog maar dan loopt hij super. Ik krijg 1 keer per week een uur priveles en dan ben ik meestal wel moe als ik eraf stap.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:39

geweldig he dat je dan na hard werken echt zo'n geweldig gevoel kan krijgen!
Ik heb net ook les gehad maar ik heb gewoon een uur les gelukkig mogen we tussen door elke keer even met lange teugel stappen en ik rijd los tijdens mijn priveles maar ik had met regelmaat net zoi'n natte kop als jouw gipsy hoor *LOL*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 23:02

Misschien wat off-topic, maar jullie schrijven er wel steeds over...
Is het dan gewoon dat er "geprutteld" en "geprotesteerd" wordt? en wat houdt dat bij jullie dan in? Mijn pony ging met echte dressuurles van 2 verschillende instructrices zo erg in gevecht dat voor mij de lol er af ging! En dan moest ik alleen maar mijn hand stil houden en hem daar tegenaan rijden zodat hij zou gaan verzamelen... Ook luisterde hij steeds minder naar been, hij ging zich helemaal verkrampen. Beiden zeiden dat het een fase was waar je door heen moet, maar een pony die bij de schotten op vliegt en met de neus in de sterren gaat lopen is toch niet normaal? Of leuk? Het ging steeds slechter, hij ging van alles schrikken, wilde niet meer ontspannen rond lopen of over zijn rug lopen en nu rijd ik maar westernles omdat ik hem daar los mag laten... Het gaat nu eindelijk weer wat lekker en ik probeer hem nu af en toe weer op te pakken, maar probeer dat "gevecht" dus te vermijden... Hoe gaat dat nou bij jullie en wat vinden jullie?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 23:10

Bij Gipsy moet je verzet meer zien in de zin van slimmigheidjes verzinnen om er onderuit te komen.
Naar binnen vallen, over de buitenschouder weglopen, hoofd kantelen, kont naar binnen, kont naar buiten, aan m'n been plakken of juist idioot fel reageren, hoofd omhoog, of juist extreem omlaag en meer van die ongein, de hele trucendoos wordt erbij gehaald.
En dat zijn dus dingen waar je doorheen kunt rijden, steeds een stapje voor proberen te zijn, steeds meer opsluiten, steeds attent houden etc. Ze gaat die geintjes altijd uithalen op het moment dat ze het moeilijk of vermoeiend vind worden oftewel: als ze echt aan het werk moet. Uiteindelijk heeft ze dan door dat ze gewoon beter kan meewerken en dan geeft ze het op, gaat ze mee- i.p.v. tegenwerken en loopt ze fijn.

Ze heeft ook wel eens van die buien zoals jij beschrijft en als je dan door gaat drukken op de manier die jij beschrijft dan gaat ze helemaal door het lint, is echt zinloos, daar valt niet doorheen te rijden bij haar. Dat moet je vanuit rust oplossen, ontspanning, rustig een beetje 'zeuren', meer niet en van daaruit heel voorzichtig iets meer proberen te sluiten, heel gedoseerd. Wat slecht dat een instructeur dat niet ziet!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 14:39

Idd wat Margreet ook al zegt. Onder protest versta ik onder het werk uit willen komen. Die van mij had gister weer iets nieuws. Elke keer als hij het niet met me eens was(ik wil vandaag niet dressuren, gister mocht ik ook springen!! Boos! ) gaf hij een mep naar voren met zijn voorbeen. Echt een heel idioot gevoel(en gezicht *LOL* ). Jammer genoeg voor hem is dat met een beetje voorwaarts houden erg makkelijk op te lossen Extreme duivel

Wat die van jou deed is inderdaad niet leuk meer! Als mijn paard een dag heeft dat hij zo reageerd dan doe ik rustig aan. Voor mij is het dan duidelijk dat hij gewoon een erg slechte dag heeft! *LOL*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:23

Phoe, ben blij dat ik niet voor gek verklaard wordt... Heb bij hem ook gewoon al doende ervaren dat ik met steeds beetje meer vragen en de grens oprekken meer bereik (en met voor beiden meer plezier) dan met dat gevecht. Nu met western kan ik hem dus los laten, maar ook daar moet hij luisteren, rond lopen en naar beneden, niet over de schouder vallen, op mijn been reageren etc. Het gaat goed zolan ik hem los houd, maar pak ik hem te veel vast als hij niet wil of vervelend is, (dus contstante druk) dan krijg ik weer hetzelfde oude probleem. (zich vast zetten en niet meer reageren op been). Gelukkig mag ik hem nu dus niet met die constante druk rijden. Het is vragen en direct loslaten. (niet dat nu alles altijd heel makkelijk gaat hoor Schijnheilig ...) Bedankt!