Vraagje reclame (Voor de rechtgeleerden onder ons)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Vraagje reclame (Voor de rechtgeleerden onder ons)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 22:04

Zojuist verscheen bij ons in de bus een folder van een concurrent van de supermarkt waar ik in werk. Deze gebruiken een deel van de slogan, en het officiele logan van "mijn" supermarkt en die van een andere grote en goedkope supermarkt, om reclame voor hunzelf en tegen 'ons' te maken. Mijn vraag is, is het toegestaan om 'ons' logo te gebruiken voor hun reclame, mits er helemaal niets toegestemd is met het gebruik hiervan? Ben ik namelijk erg benieuwd naar. Mijn vader en ik dachten allebei van niet, maar zijn er niet zeker over. Het is toch een geregistreerd merk/logo?

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:50

Idd, zoals je zelf ook al zegt het mag niet, dit omdat het logo/merk geregistreerd staat...de slogan mogen ze wel aanpassen...maar logo/merk niet... Lachen

Hans Anders deed dat volgens mij ook een keertje met Pearl...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 22:54

Heb jij rechten gestudeerd Tony? Tong uitsteken
Ben wel benieuwd als het niet mag, wat er dan tegen te doen valt. Vind dit namelijk wel erg laag gaan in de strijd om de concurrentie voor te zijn...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:03

in een commercial is het, dacht ik, niet toegestaan om een product of logo van een andere producent te tonen. wellicht geldt hier hetzelfde.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:08

gaat het om een logo of een slogan?

Volgens de reclame code commisie over vergelijkende reclame: http://www.reclamecode.nl/infomenu/boek ... .asp?ID=18

Onder vergelijkende reclame wordt verstaan elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd.
Vergelijkende reclame is, wat de vergelijking betreft, geoorloofd op voorwaarde dat deze:
a. niet misleidend is;
b. goederen of diensten vergelijkt die in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd;
c. op objectieve wijze een of meer wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van deze goederen of diensten, zoals de prijs vergelijkt;
d. er niet toe leidt dat op de markt de adverteerder wordt verward met een concurrent, of de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen of diensten van de adverteerder met die van een concurrent;
e. niet de goede naam schaadt van of zich niet kleinerend uitlaat over de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen of diensten, activiteiten of omstandigheden van een concurrent;
f. voor producten met een benaming van oorsprong mede betrekking heeft op producten met dezelfde benaming;
g. geen oneerlijk voordeel oplevert ten gevolge van de bekendheid van een merk, handelsnaam of andere onderscheidende kenmerken van een concurrent dan wel van de oorsprongsbenamingen van concurrerende producten; en
h. niet goederen of diensten voorstelt als een imitatie of namaak van goederen of diensten met een beschermd merk of beschermde handelsnaam.

Elke vergelijking die verwijst naar een speciale aanbieding, moet duidelijk en ondubbelzinnig het einde en, zo de speciale aanbieding nog niet loopt, het begin aangeven van de periode gedurende welke de speciale prijs of andere specifieke voorwaarden gelden dan wel vermelden dat de speciale aanbieding loopt zo lang de voorraad strekt of de diensten kunnen worden verleend.
Laatst bijgewerkt door Laura op 28-07-04 23:27, in het totaal 3 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:12

Laura schreef:
gaat het om een logo of een slogan?


Citaat:
...is het toegestaan om 'ons' logo te gebruiken voor hun reclame


Blond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:14

Als het logo geregistreerd staat, geld het zelfde als een merknaam......... en mag het niet gebruikt worden

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:14

Citaat:
Deze gebruiken een deel van de slogan, en het officiele logan van "mijn" supermarkt


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:16

Laura schreef:
:)*
OK dan! goed hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:21

Syph, als er al een kleine wijziging in logo of slogan is gemaakt, dan is heel het probleem al uit de weg. Dus, een punt of een kommaatje anders en een vormpje ietsepietsie aanpassen en klaar is kees.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:22

a
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 10:44

janna schreef:
Bij ons in de Edah hangen ook levensgrote posters: Waarom bij de AH te veel uitgeven. En dan een lijstje met produkten en Edah prijs en AH prijs. Dat vind ik ook altijd zo apart. Volgens mij is er wel iets veranderd, voorheen mocht dit toch niet?


Dat doen wij ook wel, alleen het logo is dus precies hetzelfde. Vandaar dat ik het even navraag. Verder gebruiken ze ook precies het logo van de A van de Aldi.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:54

Dat is nu toch ook met Appelsientje en Minute Maid,
7 op 10 mensen verkiezen jus d'orange van appelsientje boven die van Minute Maid, dat mag toch ook niet normaal?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 17:34

Euh? Waar heeft dat mee te maken?