Horzelsteek, genezings-tips??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Horzelsteek, genezings-tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 17:54

Ik ben allergisch voor horzel-steken, en ben gister gestoken. Boos! Recht op mijn kuit, precies in de spier.
Vanochtend werd ik wakker met een heele dikke bult, die onwijs gloeit en jeukt, maar als ik er aan komt doet het echt onwijs pijn.. Scheve mond
Ik word echt helemaal gek, ik denk dat die bult wel 10 cm groot is.. Scheve mond En het lijkt alsof ie als maar groter wordt.

Iemand tips hiervoor? Tegen de jeuk/pijn is al goed genoeg.. wordt er helemaal gek van.. Scheve mond
Gelukkig ben ik niet extreem allergisch dat ik er echt niet tegen kan, maar bij mij is het altijd 10 x zo erg als bij andere door mijn allergie.. Scheve mond

Azijn heb ik overigens al geprobeert, al de hele middag erop gehad, maar helpt niks.. De bult is zelfs nog groter geworden toen.


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:59

Je hebt ook tabletten die een horzel, bijen of wespen steek verminderen als je allergisch bent.

Als je allergisch bent zou je die altijd eigenlijk bij je moeten hebben, zeker in deze tijd *wijzende vinger* Haha!

Helpt koelen met ijs niet

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:12

Ik doe er gelijk azijn op als ik ben geprikt ( deze zomer al 6x Boos! ) maar ik noem t altijd dazen Verward

Maar ik ben dan ook niet allergisch, alleen t jeukt anders wel.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:21

nestocyl werkt goed!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:28

Even langsgaan bij de apotheek. Die hebben er vast wel iets voor...

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:44

Je kan van die Allerfree tabletjes slikken. Dit is eigenlijk tegen de hoikoorts, maar het werkt bij elke allergie (zit anti-histaminica in). Gewoon verkrijgbaar bij de drogist.
Verder heb je een soort pompjes waarmee je meteen als je gestoken bent de beet kan "uitzuigen". Dan heb je er ook minder last van.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:20

Afterbite helpt erg goed, maar wel vies want zit veel ammoniak in. Het helpt het beste als je het er gelijk op doet, maar dat is dus voor een volgende keer Knipoog . Rescue remedie zalf helpt ook goed (bachbloesem).

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 19:23

Ctal schreef:
Ik doe er gelijk azijn op als ik ben geprikt ( deze zomer al 6x Boos! ) maar ik noem t altijd dazen Verward

Maar ik ben dan ook niet allergisch, alleen t jeukt anders wel.


Je hebt dazen en je hebt horzels.. Tong uitsteken Ik ben dus gestoken door een horzel. Boos!

Thnx voor de tips in ieder geval, ik zal morgen gelijk ff gaan kijken in de winkel! Ik krijg er steeds meer last van. Boos!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:23

ik heb ten eerste altijd mijn zuig apperaatje bij me

direct nadat ik gestoken ben door iets zet ik dat ding er op
(zuigt het gif er uit , nou ja het meeste dan, verkrijgbaar bij de apotheek)
daarna smeer ik er propolis op zelfs wespen steken blijven minimaal!

voor nu zou ik er ijs op duwen ! de zwelling slinkt en de jeuk vermindert

via de HA kan je ook een poeder tegen de jeuk krijgen maar dat helpt niet tegen allergische reacties als je echt mega allergisch bent is een bezoekje aan de HA zoiezo geen overbodige luxe

succes

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:34

een horzel steek is toch dodelijk bij mensen??

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:43

diana schreef:
een horzel steek is toch dodelijk bij mensen??


Kennelijk niet Haha! . Heb ik ook nog nooit van gehoord Verward .

Wist trouwens uberhaupt niet dat horzels staken, dacht dat alleen dazen dat deden.


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 20:18

Een horzel is ongeveer zo'n zelfde beestje als een bij en wesp.. Steekt dus ook gewoon.
En is dus niet dodelijk, zeker niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:29

Ik ben gister door een wesp in een ader op mijn bovenbeen gestoken,
ik heb een plek van... (even liniaaltje pakken)... 10 bij 15 cm Haha!
Het jeukt ook echt als de ziekte en heb ook een soort spierpijn, ik kan je verder geen tips geven, heb er al van alles opgesmeerd (afterbite, azaron spul en ook paardenspul bij insectenbeten) maar het gloeit en jeukt gewoon lekker door Boos!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:46

irish_lady schreef:
nestocyl werkt goed!


dacht ik ook meteen aan, heb nl een dazen/horzel steek op mn kaak. Lekker fraai gezicht was dat de eerste dag. Meteen nestocyl en nu is het nog maar een klein bobbeltje.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:59

Ik heb nog nooit gehoord van dodelijke horzelsteken, maar het zou maar zo kunnen. Van http://www.schoonmaakbedrijfpost.nl/3/2/5.html

Citaat:
Steken

Insectenvergif kan twee soorten allergische reakties veroorzaken:
Ademnood of een toestand gekend als anaphylactisch shock syndroom.
Dit veroorzaakt een vernauwing van de bloedvaten - moeilijke ademhaling, de polsslag wordt nauwelijks voelbaar, het benauwde zweet breekt uit, het slachtoffer verliest stilaan het bewustzijn.


Anyway, ik krijg ook heftige reacties na een steek van een horzel of daas. Geen ademnood, maar wel enorme plekken die hard en warm worden en enorm pijn doen. Het enige wat bij mij echt helpt, zijn anti-histaminetabletjes. Momenteel gebruik ik Zyrtec, maar dat is alleen op recept verkrijgbaar (of misschien tegenwoordig niet meer, dat weet ik zo niet). Heb je die niet bij de hand, dan kun je het beste koelen. Ik deed vroeger altijd ijsblokjes in een plastic zakje, twee theedoeken koelen in ijskoud water, eerst een theedoek om de bult, daarop het zakje met ijs en dan nog een theedoek eromheen. Tijdje laten zitten, dan wordt de pijn iig een stuk minder.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:27

Ik had hetzelfde van de week. Ik heb gekoeld met icepacks, azijn erop gedaan, traumeel gesmeerd, allerfre genomen. Niks hielp. Ik heb nu tabletten van de huisarts. Ook Zyrtec.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:22

ik had er een net onder de rand van mn broek, op mn kont dus Bloos!

werd echt superdik, en was door mn broek heen goed te zien, dus ik heb 4 dagen voor banketstaaf gelopen!
heb er iedere dag azijn en azaron opgesmeerd, en toen ik het kapot had gekrabt in mn slaap, heb ik er Nestosyl(voor schaaf en lichte brandwonden) opgesmeerd, en sindsdien jeukt het niet meer Haha!

het was een bult van ruim 2 cm dik en 5 cm breed geworden! en jeuken, echt niet normaal, en het deed nog pijn ook!

maargoed, nu is ie gelukkig weg!

ijs er op helpt trouwens ook!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:24

Bel de huisarts eens. Die kan je Cremor Hydrocortisoni 10mg/g PCH voorschrijven (je zegt overigens gewoon Hydrocortisoncrème). Dat werkt bij mij iig super.

Toos paardloos

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:48

Heb precies hetzelfde gehad 2 weken geleden, een giga grote bult, echt zo'n schijf op m'n arm. Gloeien en jeuken als de pest. Volgens mij is het met dat soort dingen alstijd maar het beste er gewoon niets aan te doen. Gaat vanzelf weg. Heb alleen als ik 's avonds op de bank zat een ijszak erop gedaan, maar dat is puur tegen de jeuk, kun je even jeukvrij zijn ....

Nu is de bult weg, maar heeft het nog steeds een rare blauwige/grijze kleur.......ach...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:44

Combudoron Brandwondengel van Weleda helpt heel goed. vaak smeren

Oy with the poodles, already

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:21

Is het al iets beter ondertussen? Ik zou het iig koelen (ijsblokjes of de douche zachtjes aanzetten). Antihistamine-pilletjes die Karin noemt zouden moeten werken bij een allergische reactie, maar die zijn alleen met recept verkrijgbaar. Daarvoor zou je dus even de HA moeten bellen (en dat is zowieso wel een goed idee want die heeft vast nog wel tips).

Overigens (voordat iedereen spontaan bang wordt van horzels Knipoog ) bestaan er géén dodelijke horzelsteken. Maar wat dus idd wél bestaat is een een hele ernstige allergische reactie (idd een anaphylactische shock) die dodelijk kan zijn. Maar dat kan alleen maar als je héél heftig allergisch bent voor iets (ik hebt het bv. met pinda's) en zo ernstig is vrij zeldzaam. De meeste mensen hoeven dus niet te schrikken van een horzel Lachen

imker schreef:
Bel de huisarts eens. Die kan je Cremor Hydrocortisoni 10mg/g PCH voorschrijven (je zegt overigens gewoon Hydrocortisoncrème). Dat werkt bij mij iig super.

Huh? Dat is toch tegen eczeem? Verward Dat heb ik iig daar wel een tijd voor gebruikt dacht ik.

You can either agree with me or be wrong.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:04

hoe gaat ie nu?

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 21:12

Ja het gaat alweer beter gelukkig!
Mijn moeder heeft één of andere creme gehaald voor me, weet zo uit mijn hoofd de naam niet meer, maar dat helpt wel. Lachen Ze had de HA gebelt en die heeft haar de naam van die creme doorgegeven.
Vannacht werd ik echt ieder half uur wakker van de pijn en jeuk.. Op een gegeven moment werd het zo erg dat gewoon de tranen in mijn ogen sprongen, ik kon amper nog lopen!!! Ik heb toen een washandje gepakt en ijsklontjes in gedaan en deze op mijn been getaped. Wel de volgende ochtend een zeiknat bed, maar heb er de hele nacht geen last meer van gehad gelukkig!
Het gaat nu wel beter, de pijn is iig een stuk minder en het gloeit niet meer, de zwelling is ook minder aan het worden volgens mij. Het jeukt nog wel ontzettend, maar ik kan nu wel krabben zonder dat ik kapot ga van de pijn!
Bedankt iig voor de tips!!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:21

goed om te horen dat het al wat beterder gaat

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:51

Jeetje Nathalie, dat klinkt heftig, net zoals mijn eerste aanval. Ik woonde in een studentenhuis en mijn beide armen zijn toen door twee huisgenootjes in de natte doeken en zakjes met ijs verpakt. Ik had er gewoon koorts van, zo'n pijn deed het en zo erg gloeide en bonkte het. Armen helemaal rood en opgezet, niet fijn. Volgende dag naar de HA geweest en die bevestigde idd een heftige allergische reactie. En sindsdien ben ik dus aan de anti-histaminepilletjes. Maar de laatste echte aanval heb ik drie jaar geleden in Nieuw-Zeeland gehad, misschien ben ik er wel weer overheen aan het groeien. Er is dus hoop voor je. Knipoog

Fijn iig dat het allemaal weer wat is afgezakt! Ik denk dat je ook zo'n hydrocortisoncreme hebt gekregen. Zulke zalfjes worden idd ook voorgeschreven bij eczeem. Ik heb het ook een tijdje gebruikt, mocht het van de HA niet te vaak gebruiken omdat het hormoonzalf is waardoor de huid erg dun kan worden. Maar het kan best zijn dat dat tegenwoordig anders is, voor mij is het alweer tien jaar geleden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, greendragon, Mondy en 64 bezoekers