Hoe oud voor het eerst op de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Hoe oud voor het eerst op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 09:31

Mijn veulen is nu een maand oud en wij willen al eens met de trailer training beginnen ook omdat we over 2 weken mama en kind even een aantal dagen moeten verhuizen in verband met een weekendje weg.
Op welke leeftijd zijn jullie daarmee begonnen?
Ik wilde vanavond als eens moeder en kind op de trailer zetten met wat brokjes en hooi en ze even een minuutje of 5 laten staan.
Wij halen altijd het tussenschot eruit en alleen de voor-en achterstang zitten er in. Dan heeft het veulen ruimte zat om te draaien en een plekje te zoeken om makkelijk te staan. De rit naar de stal is ongeveer 10-15min.
Van het weekend willen wij het ritje al eens als generale repetitie doen om op de dag zelf niet nog meer stress te krijgen.
Want nu gaan ze weer mee naar huis naar hun eigen omgeving en dan blijven ze daar. Ik wil geen extra stress bezorgen van de trailer en de tijdelijke nieuwe omgeving!
Het lijkt me dat we al best eens kunnen oefenen met trailer rijden, toch?

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:35

Hier gaan ze gewoon de wagen op als het nodig is.
Ik heb wel eens een merrie met 6 dagen oud veulen zo'n 3 uur op de trailer (1,5 paards, dat was nog voor de vrachtwagen) gehad om ze naar de hengst te brengen, geen probleem.
Scheelt wel een hoop als de merrie reizen gewend is.
Het veulen zoekt wel een makkelijk plekje onderweg...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 09:59

Ja, merrie is wel gewend om op de trailer te staan.
Maar bij het afladen laat ik het veulen nu nog wel voorwaarts van de trailer stappen en nog niet achterwaarts eraf. Leren jullie dat achterwaarts wel al meteen?

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:06

Hier gaan ze ook gewoon vooruit naar beneden als ze nog jong zijn.
Wel even goed kort houden, ze willen nog wel eens met een grote sprong over de klep heen springen als ze de klep eng vinden.
Met de vrachtwagen is dat best een grote sprong en om dat te voorkomen zet ik de merrie dwars vlak achter de klep zodat ze daar op af remmen of iig daar tegen op springen en niet met een koprol landen.
Ook laden wij ze de eerste keren het liefst op gras uit om dat soort problemen te voorkomen.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11553
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:37

falco moest al op de trailer toen die een paar uur oud was, want de nageboorte wou er niet af bij zn moeder, dus ze moesten naar de veearts Scheve mond

*Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam*
12-05-2016 Esmee Simone <3
28-12-2018 Dafne Joëlle <3


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:39

Bij ons oefenen we ook niet.
Als het nodig is, gewoon opladen en rijden!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 07:27

Nou, we hebben hem er gisteren eens opgezet met mams en dat ging keigoed!
Lekker even laten staan en er weer af. Hij ging wel met een mega sprong weer uit de trailer maar verder was ie super braaf.
Vandaag gaan we een endje rijden en afladen op de wei, krijgt ie meteen een beloning in de vorm van een verse weide Knipoog
Dus ik denk dat het wel goed gaat komen!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:25

Zo vroeg mogelijk mee beginnen !
Als de merrie goed en gemakkelijk op de trailer gaat, is het des te makkelijker om het het veulen ook te leren. Want het veulen "ziet" wat de mama doet.
Mijn veulen was een maand oud toen we ze voor het eerst op de trailer zetten. Jong geleerd is oud gedaan !

Er is niets zo vervelend als een paard dat zich niet laat transporteren.

You can't win without losing !

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:50

Heb nooit geoefend met trailerladen.
Viënna is nu ruim 2,5 maand en is zaterdag voor het eerst met de trailer meegeweest naar de keuring. Dat was een rit van iets meer als een uur. Maar ze heeft geen kik gegeven. Ook liep ze er zo op en af.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

dekleinepol

Berichten: 36
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:30

Hoi, Wij hebben als onderdeel van onze IMPRINT training Zonic met 2 weken met zijn moeder de trailer in laten stappen, klep dicht gedaan en moeder rustig een bak slobber laten eten. Toen de bak leeg was, klep open en toen stond Zonic lekker (omgedraaid) te drinken bij mama. Ze stapten er samen weer rustig uit. Maar...bij het imprinten moet je wel heel zeker weten dat het in een keer goed gaat lukken, anders is ook de negatieve ervaring ingeprint. Dus wij wisten zeker dat de moeder er zo in zou stappen en hadden links en rechts van de treeplank een hulp staan en bij een lichte aarzeling op de treeplank een vingerprik in zijn bil en huppekee, ze stonden erop. Verder doen we het nu helemaal niet meer totdat hij naar de hengstenwei gaat. Groetjes, Esther

Bezoek ook eens mijn website www.dekleinepol.nl

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:04

Die van mij is er pas in gegaan toen ze naar de opfok moest, toen was ze ruim 5 maanden.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:59

Sprietje ging met 3 weken op de trailer richting Keuring. nooit geoefend.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:31

Gewoon proberen zoals je gedaan heb Lachen.

Ik heb een merrie en veulen verzorgt en dat veulen stond binnen 5 min op de trailer. Niet helemaal de bedoeling, maar dat was nood gedwongen. Het veulen was op het land geboren, 500 meter van de boerderij af. Toen het er goed en wel was begon het enorm te onweren dus hebben we de trailer het land op gereden, merrie(die bijna dagelijks in de trailer stond) er in, veulen er in en ik er bij het veulen overeind houden.
De andere veulens stonden er met een week ofzo op(oa. een shet veulen die bij mij thuis achter gaas moest staan ipv achter draad waar ze zo onder door liep op de boerderij waar ze normaal stonden).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gitte_Tosje, UnderIlse en 6 bezoekers