Jonge pony naar beneden laten lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Jonge pony naar beneden laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 11:34

Ik weet niet of dit hier moet of op rijtechnisch..

Camilla longeer ik dus met bijzets waarbij ze goed naar beneden komt.
Maar ik zie steeds foto's van ponys/paarden die net 2 weken, 3 weken, 9 dagen.. noem maar op, onder het zadel zijn. Allemaal lopen ze keurig naar beneden maar ik zie er steeds iets onder 'hangen' om t zo maar even te zeggen.. Schijnheilig
Net zag ik deze foto op marktplaats en toen dacht ik, ik plaats t ff op bokt.

Afbeelding

Deze bijvoorbeeld is 2 weken onder het zadel en moet je zien hoe netjes hij loopt!
Wie weet wat er onder hangt en is t misschien een idee dat ik ook zon ding ga gebruiken of niet?


Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:41

Ik kan het niet goed zien wat die pony 'omheeft'.

Martingaal misschien?

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 11:56

Ja ik kan eht ook niet goed zien.. Scheve mond
Ikzelf dacht aan, hoe heet zon ding.. een gogue ofzoiets? Verward

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:57

Ik zou t niet doen, wat voor hulp teugel het ook is!
Straks kun je niet meer zonder, bovendien zou ik veel trotser op mezelf zijn als ik het helemaal zelf kon, naar beneden rijden, ookal duurt dat misschien wat langer, als het dan goed gaat weet je ook dat als jij op dezelfde manier blijft rijden het ook nooit meer anders gaat!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:00

dat vraag ik mij ook altijd af, ik heb in de draf de grootste moeite om bon beneden te houden.
Maargoed elk paard loopt op een andere manier, dit zullen dan toevallig wel paardjes zijn die erg gemakkelijk beneden lopen Verward

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 12:00

Tja je pony moet het toch wel leren of niet dan?
Ik blijf maar kneden en kneden en ze komt niet naar beneden.
Heel soms een klein beetje..
Terwijl ze met bijzets gewoon constant naar beneden loopt.

Ik zie wel vaak dat jonge paarden gereden worden met hulpteugel voor het evenwicht en de aanleuning ofzo.. (heb ik gehoort? weet niet of dat klopt) Verward

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:03

Voor de verkoop wil je graag dat het dier zo loopt, al was het alleen maar voor op de foto. Mensen die een dier willen verkopen hebben heel andere belangen dan iemand die graag lang en correct met zijn paard wil rijden.

Dus wil je het dier verkopen, dan geldt vaak "geen ge... trek maar in de krul". Wil je langer plezier van je dier en het rijden daarop beleven, zou ik het op de eerlijke manier doen, namelijk van achter naar voren, aan het been, over de rug en met stille hand zonder toetes en bellen het dier nageeflijk rijden.
Ik kan me voorstellen dat als je het dier wilt verkopen, je daar de tijd niet voor neemt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 12:06

Dus het is niet nodig dat ik er iets omhang?

Zoals ik hierboven al zei heb ik wel eens gezien dat iemand met een hulpteugel reed voor de aanleuning en het evenwicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:11

Ik zou er niet zo gauw iets aan hangen. Eerst maar gewoon een beetje op eigen benen leren lopen. Dat nageeflijk zijn komt vanzelf wel.
Het is bij ieder paard verschillend

Op deze foto zit ik voor de 1e of 2e keer op Pablo en ik deed niks maar hij liep gewoon zo. Daar is hij altijd heel makkelijk in geweest
Afbeelding

Bij andere paardjes was het eerst een kewestie van evenwicht bewaren, op de 2e hoefslag kunnen lopen, overgangen snappen enzo en toen dat een beetje ging kwamen ze vanzelf naar beneden. Je hebt Camilla toch niet voor de verkoop en ze is nog keijong dus ik zou gewoon rustig aan doen. Het komt echt wel.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:11

Nathalie schreef:
Zoals ik hierboven al zei heb ik wel eens gezien dat iemand met een hulpteugel reed voor de aanleuning en het evenwicht?


Voor evenwicht?!?! lijkt me sterk. als het paard niet zonder hulpteugel in evenwicht op eigen 4 benen kan lopen, dan zit er iets goed mis in de basisafrichting.....
Daar gebruik je geen hulpteugel voor.

Hulpteugels kunnen je ondersteunen bij het aanleren van moeilijkere oefeningen, of voor de veiligheid op een buitenrit (martingaal), of ter vermakkelijking van een correctie waarbij de oorzaak vaak gelegen is in het exterieur van het paard (onderhals, hertenhals, slappe lendenen).
Maar alleen als ondersteuning, niet als oplossing. Je moet de aanleunign die je wilt bewerkstelligen ZELF VERDIENEN door correct te rijden, dat is de enige juiste manier.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 12:18

Oh ja ik weet t niet meer zeker t is al een tijdje geleden. Schijnheilig
Oke iig bedankt voor t beantwoorden van mn vraag!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:41

HOU op zeg, als je pony zo jong is, moet je er niets aan gaan hangen. En al helemaal niet 'kneden', kneden wordt 9 van de 10 keer zagen. Wel kun je wat gaan longeren met bijzets en touwtjes enzo, zodat hij er aan gewend raakt. Je kunt het beste een goede instructrice erbij vragen. daar hebben jij en je pony het meeste aan (en anders een instructeur Tong uitsteken )

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:45

Oh wat heb ik het dan makkelijk! Haha! Zodra Pinky de teugels (leidsels) voelt gaat hij zelf naar beneden. Nix geen hulpteugels of zooi...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:51

Volgens mij is het een martingaal op die foto.

Mijn tinker kwam ook meteen naar beneden als ik er op ging zitten, later werd dat juist wat minder maar toen ging hij wel zijn achterhand beter gebruiken en toen hij weer naar beneden kwam was dat met de achterhand eronder. Voor zo'n jong paard is het behoorlijk moeilijk om een goed evenwicht te vinden onder een ruiter, daar moet je ze wel de kans voor geven.

Ik vind het vreselijk als mensen met hulpteugels gaan rijden bij het inrijden van paarden, vroeger stond ik op een stal waar ze allemaal met een slof eraan werden ingereden. Er hadden er een heleboel opeens rugklachten, hoe zou dat toch komen Verward

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:52

Piaffe schreef:
HOU op zeg, als je pony zo jong is, moet je er niets aan gaan hangen. En al helemaal niet 'kneden', kneden wordt 9 van de 10 keer zagen. Wel kun je wat gaan longeren met bijzets en touwtjes enzo, zodat hij er aan gewend raakt. Je kunt het beste een goede instructrice erbij vragen. daar hebben jij en je pony het meeste aan (en anders een instructeur Tong uitsteken )


heel goed!

mee eens *LOL*

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

zet die beesten niet zo vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:07

een hulpteugel / hulpstuk moet je alleen gebruiken als je echt niet anders kan!!

Zo'n jong dier moet je eerst maar eens spieren laten ontwikkelen voordat je 'm met weet-ik-veel-wat-allemaal gaat vastzetten.

ik gebruik zelf af en toe een slof, maar dat heeft als enige reden dat ik zelf meer op mijn houding kan concentreren. Deze slof hangt altijd los: ik gebruik 'm alleen om remy wat meer stelling te laten aannemen en om meer op mijn eigen houding te kunnen letten.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:10

je moet je niet laten verleiden door anderen die met hulpteugels/rare bitten enzo hun paard al op zo'n jonge leeftijd al aan de teugel krijgen. Rijd gewoon op je eigen nivo, en ga zo door. Het komt vanzelf wel, al heb ik een hekel aan dat gekneed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:44

Piaffe schreef:
je moet je niet laten verleiden door anderen die met hulpteugels/rare bitten enzo hun paard al op zo'n jonge leeftijd al aan de teugel krijgen. Rijd gewoon op je eigen nivo, en ga zo door. Het komt vanzelf wel, al heb ik een hekel aan dat gekneed.

Helemaal mee eens.
Ik hou op geen enkele leeftijd van hulpteugels dus laat staan bij die jonkies.
Gewoon een dubbel gebroken trensje en rijden.
Al dat gedoe met scherpe bitten en hulpteugels is verdoezelen wat er echt fout is.
Je komt er allebei geen steek verder door.


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:55

volgens mij heeft het paard op de foto een thiedemannteugel om.

Ik zou geen hulpteugels gebruiken bij zo`n jonge pony als Camilla.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 14:10

Ik ben zelf ook tegen hulpteugels vandaar mijn vraag!
Ik zie zovaak hulpteugels daardoor vroeg ik me af of dat zo 'hoort' om t zo maar ff te zeggen.. Snap je?

Ik ben het wel met je eens PIaffe, behalve met dat over kneden.
Kneden = zagen volgens jou? Ik zaag absoluut niet ik kneed gewoon lekker in en ben speels met de teugels. Camilla kauwt hierdoor soms ook goed in, goed begin toch?
En ook ben ik van mening dat je het best meteenkunt beginnen met het naar beneden rijden. Ik ken zat ponys die het pas leerde op hun 4/5/6e levensjaar en dan gaat het veel minder makkelijk.. Want dat hebben ze normaal toch ook nooit gedaan? waarom zouden ze t nu wel doen dan??

Verder krijg ik 2 x in de week les en rijd ik nog 1 x in de week even 20 min. voor mezelf en verder longeer ik nog 3 x in de week met bijzets..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 15:24

zoals je weet ben ik ook met een jonge pony bezig, het advies van mijn instructeur (deurne)
Laat hem eerst in alle gangen netjes recht op zijn eigen benen lopen. Zorg dat ie eerst 100% op je hulpen is, dus dat je de basis voor elkaar hebt.
Pas dan kan je laag/rond/aan de teugel, hoe je het ook noemt gaan rijden

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 18:35

Waarom zou je een hulpteugel omhangen?
Als je na lang werken het zelfde resultaat berijkt kan je toch veel trotser zijn op jezelf?
Dan heb je het tenminsten zelf gedaan inplaats van een extra teugel.
Gewoon doorgaan waar je mee bezig was en je niet gek laten maken door andere.

17 mensen vinden dit leuk

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 18:52

Waarom zou ze aan de teugel moeten lopen? Laat Camilla eerst maar eens rondjes lopen en blijf gewoon van d'r mond af, dan ontspant ze vanzelf wel en komt ze meer naar beneden, het echte aan de teugel komt later wel. Tuurlijk, ze moet het een keer leren, maar een pirouette (bij wizje van spreken..) ook, hoeft toch ook niet meteen.
Laat die pony gewoon 'met rust' , laat haar eerst maar eens helemaal haar evenwicht vinden. Het ziet er wel veel mooier uit als ze in de krul loopt, maar daar gaat het nu toch nog niet om!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:24

Leer gewoon eerst je pony lekker voorwaarts voor het been te laten lopen en in balans. Daarna komt de nageeflijkheid vanzelf hoor. Maak je maar geen zorgen om dat koppie! En weet je wat het is, een foto is ook maar een moment opname. Ik weet zeker dat als iemand iedere seconde dat jij op Camilla zit een foto van je maakt, je er een paar foto`s uit kunt pikken waar het er al heel goed uit ziet! Een tijdje geleden had ik hier foto`s geplaatst van een paard dat ik net 5 keer onder het zadel had gehad. Ik had bergen foto`s (digi camera Knipoog ) waarvan er maar een paar tussen zaten waar ie wel leuk op liep. Die heb ik natuurlijk geplaatst en iedereen vond het al geweldig hoe goed ie al liep. Maar in werkelijkheid liep ie 90% van de tijd te zwalken haha (oeps, nu heb ik mezelf veraden Haha! ) Ga vooral niet rommelen met dat koppie, als ze straks sterker wordt en meer balans krijgt, kun je eens proberen haar wat nageeflijker te rijden. Maar nu heeft ze d`r koppie gewoon nodig om in evenwicht te blijven. Als je nu teveel gaat rommelen om haar naar beneden te krijgen, zal dat ten koste van de gangen gaan. Ik heb weleens iemand een groen paard met een slof zien rijden. Het dier begon opeens te slingeren wou z`n hoofd omhoog gooien maar kon dat vanwege de slof niet en ging geheel onderuit met ruiter en al Bloos Dus maak je vooral niet druk als Camilla haar hoofd in het begin overal houdt behave waar jij het wilt. Het komt vanzelf wel, echt waar.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:29

niets doen hoor camilla is al bitwijs.
ik heb jessica zien longeren met bijzets en zo doe ik het ook. het ene paard geeft dan meteen al na omdat je de teugels op maat neemt de ander doet dat pas als hij helemaal het evenwacht heeft gevonden.
Ik heb nat 1 keer zien rijden maar ik denk niet dat ze kneed in de teugels maar speelt met ophoudingen. kneden komt idd al dicht bij zagen.
ophoudingen is een gewoon iets om contact te houden met je paard en 'm zo voor te bereiden op wat komen gaat.
btw het paard op deze foto heeft ook een hulpteugel om?
kan het niet goed zien maar lijkt op een thiedemanteugel??

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Googlebot en 4 bezoekers