[AR] links of rechts in het tweespan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

[AR] links of rechts in het tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 22:32

Wat vinden jullie hiervan?
Stel: Je hebt een tweespan, 1 paard heeft sterk de neiging om naar links te kijken en is met rijden links dan ook vaster dan rechts, dus in het kort, een scheef paard naar links.
Wat zouden jullie dan doen, het paard (van af de kar gezien) links zetten of juist rechts? En waarom zouden jullie dat doen?
Dit is trouwens ongeacht hoe groot de twee paarden zijn, want dat scheelt toch ook nog hoe ze in het span worden gezet dacht ik.

heemskind
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:05

Ik zou het paard vanaf de kar gezien rechts zetten, zodat zijn linker kant tegen de disselboom aan komt. Deze disselboom kan hem dan tegenhouden. De grote van de paarden is niet van belang voor het span. Je moet het paard wat het minst schrikt aan de kantzetten en degene die het bangst is (of nog het minste kent) op de weg, Als deze dan wegspringt springt hij nooit in de sloot omdat er dan nog een langs staat die hem tegenhoudt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:15

Ik zou ook voor rechts kiezen.
Verder begrijp ik de reactie van heemskind niet helemaal. Ik zou het onervaren (bangere) paard rechts neerzetten, omdat aan de linkerkant al het verkeer langskomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:28

Maar als het paard dan bang is, dan spring hij naar rechts, (uitwijkend voor het verkeer wat links passeert) bijv. in de sloot en trekt dan het ervaren paard mee. Zet je het paard tussen het verkeer en een rustig paard in, dan heb je juist minder kans op ongelukken. Want het ervaren paard, laat zich niet zo makkelijk opzijspringen, want hij ziet geen gevaar naar zijn mening.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:34

Hij ziet het verkeer pas later, het passeert niet vlak langs. Daardoor zal het paard minder opzij springen.

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 18:26

Ja rechts dus, dat is ook best logisch, want ze kunnen dan inderdaad niet zoveel naar links kijken.
Ik zou denk ik een onervaren paard ook rechts zou neerzetten, dan lijkt mij de 'schrikkans' toch kleiner?

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:31

Misschien erg ouderwets maar; een onervaren paard loopt altijd links, onder de zweep.
Verder rij je in het tweespan een scheef paard niet recht. Dat zal je in het enkelspan of aan de longe moeten repareren. (Of onder de man)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:19

Onder de zweep kan het minst voorwaartse paard. Een paard die schrikt van het verkeer kan beter rechts, hij duwt toch niet zomaar zijn maatje om of mee. Over de grote van de paarden: Het kleinste paard moet links omdat de wegen en zandpaden iets schuin aflopen voor de waterafvoer, maar dit is niet echt noodzakelijk. Je verdoezeld alleen het groteverschil. In mijn span stond de kleinste namelijk rechts. Ik zou jouw paard afhankelijk van zijn voorwaartsheid en verkeersmakheid rechts zetten en verder proberen wat recht te stellen onder het zadel of in het enkelspan.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:31

wij zetten het leerpaard (onervaren) altijd links, omdat er rechts vaak engere dingen zijn (koepels met dode varkens bij ons).

oevallig had ik vanmiddag een shet voor de kar die er een maandje voor staat en die nu al megascheef naar links is, gelukkig komt er zondag een "passende" logé, die kan hem dan eens een weekje onder het zadel rijden onde begeleiding, zullen we eens zien of we hem weer recht kunnen vouwen

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:41

Natuurlijk is een zweep niet alleen om een paard te slaan, maar ook om te aaien en gerust te stellen, maar ook voorwaarts te houden vandaar de voorkeur voor de linkerkant. Het kan ook rechts, maar dan moet je al gauw de leidsels in de linkerhand nemen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:29

ik zou eerder van de karakters uit gaan van de paarden waar je ze neerzet. een paard wat heel kalm is met verkeer aan de linkerkant zetten, of een paard wat heel kijkerig is naar 'vreemde boskrokodillen in de berm'aan de linkerkant.....kijk even naar de karakters van je paard en baseer je keuze daarop.
wat betreft het links vastzitten, dat kan in tweespan weleens helemaal geen probleem worden, paarden gaan toch wel anders lopen in tweespan hoor, en als ie echt vastzit moet je hem idd zoals albert zegt op een andere manier weer recht krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:50

Tessebes schreef:
Hij ziet het verkeer pas later, het passeert niet vlak langs. Daardoor zal het paard minder opzij springen.

Dit stukje snap ik niet, dat maakt toch niet uit, als hij in tweespan gaat, heeft hij oogkleppen op, dus hij ziet in beide gevallen het verkeer pas als dat voor hem is. Dus dan maakt het toch niet uit of hij links of recht loopt? Je hebt gelijk dat als hij rechts staat, hij het verkeer misschien 1 seconde later ziet, dan als dat hij links staat. Maar ik vraag me af welke redenatie hierachter schuilt.

bientoi

Berichten: 550
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: ridderkerk/rijsoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:53

je moet het beste af en toe afwisselen het schrikachtige paard moet in het begin links lopen en daarna eens een keer rechts gewoon afwisselen

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 02:03

Wij hebben het schrikkerigste paard, links lopen. Dus in het verkeer. Dit omdat enge dingen langs de weg hem meer angst inboezemd dan het verkeer zelf. Maar de keren dat hij toch weg wil duwd hij echt het andere paard niet van zijn plek, hoor!!! Het bange paard is een zware gelder en het niet bange een ranke volbloed. Als er dus een vrachtwagen voorbij raast(helaas erg veel in deze buurt) wil het linker paard nogal eens naar rechts gaan hangen, maar de kar wijkt geen 10 centimeter.

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:48

heemskind schreef:
Ik zou het paard vanaf de kar gezien rechts zetten, zodat zijn linker kant tegen de disselboom aan komt. Deze disselboom kan hem dan tegenhouden. De grote van de paarden is niet van belang voor het span. Je moet het paard wat het minst schrikt aan de kantzetten en degene die het bangst is (of nog het minste kent) op de weg, Als deze dan wegspringt springt hij nooit in de sloot omdat er dan nog een langs staat die hem tegenhoudt.


het paard wat ut bangst is zou ik aan de rechterkant zetten, die ziet zo ut minst en wordt ''beschermd'' door de andere; bij buitenrijden zet je tog ook altijd de meest ervaren pony aan de buitenkant?!!

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:49

sanderijn schreef:
ik zou eerder van de karakters uit gaan van de paarden waar je ze neerzet. een paard wat heel kalm is met verkeer aan de linkerkant zetten, of een paard wat heel kijkerig is naar 'vreemde boskrokodillen in de berm'aan de linkerkant.....kijk even naar de karakters van je paard en baseer je keuze daarop.
wat betreft het links vastzitten, dat kan in tweespan weleens helemaal geen probleem worden, paarden gaan toch wel anders lopen in tweespan hoor, en als ie echt vastzit moet je hem idd zoals albert zegt op een andere manier weer recht krijgen...


ben ik helemaal mee eens!! *LOL* OK dan!