Hoe maak je een Calzone?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoe maak je een Calzone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 09:28

Sinds onze favo Italiaan in het dorp weg is, moeten we verplicht naar één van de twee anderen. Die zijn niet veel soeps... Van de week weer naar de Pizzeria geweest en allebei een Calzone besteld. Die zat bomvol gehakt, met een paar champignonnetjes Scheve mond En natuurlijk veeeeeel te weinig knoflook Haha!
Dus ik vond dat ik dat zelf veel beter moest kunnen

Nu is mijn probleem met pizza's altijd, dat de bodem niet goed gaar wil worden. En hoe krijg je hem aan de bovenkant dicht? Scheurt het deeg dan niet? En wat stop je erin? Is zelfgemaakt deeg beter dan die uit een pakje?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:43

Wat voor deeg gebruik je dan nu? En hoe dun is je bodem, en hoe lang bak je de pizza? Een Calzone zegt mij niets, maar over pizza’s weet ik wel iets meer. Wij doen meestal gewoon een brooddeeg maken, beleggen en in de oven, gaat altijd goed. We hebben eerder, dat de boel te lang gebakken wordt dan te kort.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 14:42

Brooddeeg? Kan ik eens proberen. Ik heb het een keer uit een pakje gemaakt en een keer met bloem en zo (van recept, weet ik zo niet meer), maar de bodem wordt altijd nat en papperig Scheve mond

Een Calzone is zo'n pizza waarvan ze twee naar boven hebben gevouwen en bovenop dichtgemaakt hebben. Dan krijg je dus een beetje een elipse-vormig ding, met twee punten (snap je het nog? Tong uitsteken)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:45

Wij gebruiken ook altijd wit brooddeeg. Ik heb zo'n pizza bakplaat met gaatjes in de bodem, daar kan je dan bakpapier op doen dan komt de warmte ook beter bij de bodem en wordt íe goed gaar.
Let ook op dat je niet te veel vocht bovenop doet, wordt íe ook nat van.
Calzone zou ik niet weten.

:evaw:

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:57


Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 15:21

Geweldig! *voegt toe aan "favorieten"* Lachen
Van 't weekend maar weer eens een poging wagen dan...

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:04

Hmmm dat ziet er smaak vol uit.
Ik ga het ook eens maken


Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:25

Ik heb een pizza boekje, met recepten voor deeg en natuurlijk ook voor Calzone.
Deeg (4 pers):
250g tipo 00 (=extra fijne) bloem, of anders gewone witte bloem. En wat extra voor het bestuiven.
1/2 tl tafelzout
1 zakje gedroogde gist
2 el olijfolie
1,25 dl lauw water

meng de bloem, zout en gist in een grote kom. Maak een kuiltje in het midden. Giet de olie en het water in het kuiltje en kneed dit geleidelijk door de bloem tot er een zacht deeg ontstaat. Bestuif het deeg met een beetje bloem als het te plakkerig aanvoelt. Zorg er wel voor dat het niet te droog wordt. Het deeg moet soepel en glad zijn.

Leg met deeg op een met bloem bestoven werkblad. Kneed het 10 minuten en bestuif, indien nodig, met bloem totdat het elastisch en glad is geworden.

Wrijf de buitenkant van het deeg in met wat olie en leg het deeg in een kom. Dek de kom af met een schone theedoek en laat het een uur rijzen tot het in volume is verdubbeld.

Leg het deeg op een met bloem bestoven werkblad en kneed het 2 minuten zodat al het overtollige lucht eruit is. Rol het deel uit tot een pizzabodem.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:31

Calzone met gesmolten kaas en gremolata (6 pers):
2 teentjes knoflook
15 gr bladpeterselie
geraspte schil van een citroen
1 el olijfolie
400 gr taleggio, brie of camembert
2 hoeveelheden pizzadeeg
Bloem, voor het bestuiven
Verse peper en zout

Leg een pizzasteen of bakplaat in de oven en verwarm de oven voor op 200 graden.
Meng voor de gremolata knoflook, peterselie, citroenrasp, olie, zout en peper in een kom.
Verdeel het deeg in 6 porties. Leg het deeg op een met bloem bestoven werkplek en rol elke portie uit tot een ovaal van circa 25 cm lengte. Snij de kaas in 6 gelijke plakken of partjes en leg een stukje kaas of een helft van elke lap uitgerold deeg. Schep de gremolata over de kaas. Bevochtig de randen van het deeg en klap het dubbel om de vulling te omsluiten. Druk de randen stevig aan zodat het binnenste goed is verzegeld.

Schuif de calzones op de hete pizza of bakplaat, bestuif ze met een beetje bloem en bak ze in 20-25 minuten knapperig en goudbruin van kleur.

NIet mijn favoriet, maar hij staat nu eenmaal in het boekje. Je kunt uiteraard alle ingredienten aanpassen.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 0 bezoekers